@Markie en @Fokkerfan: ik ga niet scriben, zie laatste alinea van mijn vorige post. Ik ben het met jullie eens dat als er gerescribed moet worden (bijv. schaal 1/48 of 1/32), je niet met secondenlijm moet vullen want dan krijg je problemen.
@Markie: ik vind die panel lines eigenlijk de enige grote fout van de kit. Voor de rest is hij fantastisch.
@Trajanus: dat is inderdaad een alternatief voor het geval er kloppende paneellijnen aangebracht zijn door de kitproducent. In dit geval klopten de panel lines van Airfix niet... zie mijn vorige post, #322.
@Speedas: ja, de grootte is te vergelijken met die van de Junkers 88, een ander lid van de 'grote drie' Luftwaffe-bommenwerpers aan het begin van de oorlog (alledrie gekenmerkt 'middelgroot').
@Huib: dank je wel, jij gaat ook lekker met die van jou!
323. De bovenkant in de lijm... ziet er niet heel fijn uit.
324. Het is dunne stroperige lijm, dus voor secondenlijm-vulling van de zijkanten moet het vliegtuig op z'n zij rusten.
325. De bovenkant van het vliegtuig ga ik iets ruiger te werk met de multitool. Ook in het echte vliegtuig zitten heel kleine 'deukjes'. Ik zal die onder ook (willekeurig) aanbrengen.
326. Met potloodstrepen heb ik hier geschetst hoe de 'rivet lines', 'panel lines' en 'fold lines' lopen. Ik noem ze vanaf nu maar gewoon weer paneellijnen.
327. Het oorspronkelijke plan was, om de paneellijnen met potlood te tekenen en met olieverf variatie aan te brengen, de metaalvervorming weer te geven en te verweren. Silenoz gaf mij echter de wereldtip om eens een kijkje te nemen in [url="http://www.shipmodels.info/mws_forum/viewtopic.php?f=59&t=167436&sid=bb23f3ae9ddfa1c18f3a0d5a3cdcd9e9&start=40#p742983"]dit topic[/url]. De daar getoonde techniek overtuigde me meteen. Ik kende de techniek niet en moest even drie keer lezen hoe deze modelbouwer (Koppalakki) het precies had gedaan. Maar ik kwam erachter en wil de techniek vandaag met jullie delen. Dit is de manier waarop het hele vliegtuig geschilderd zal gaan worden (op de inspectieluikjes e.d. na, die zullen erin worden getekend met het potlood).
Ik test op een petflesje, na een tip van Airbus56. Eerst bracht ik (met de H&S airbrush) primer aan. Daarna een laagje Vallejo Model Air zwart.
328. Dekkende zwarte laag.
329. Daaroverheen RLM65, dus de lichtblauwe kleur van de onderkant van de Dornier. Niet dekkend, willekeurig komt het zwart erdoor.
330. Ik plak het eerste 'paneeltje' (hiermee bedoel ik nu, ruimte tussen vier rivet lines) af met twee stukjes Tamiya tape. Eigenlijk hadden dit er drie moeten zijn (nog eentje onderaan erbij).
331. RLM65 meng ik met een druppel wit. Ik spuit die lichtere tint langs de tape. Hiervoor gebruik ik liever de Iwata, die werkt heerlijk nauwkeurig. Na dit streepje verf, haal ik het zojuist bespoten stukje tape los en plaats ik het een paar millimeter weg van die verflijn.
332. ... verschillende keren na elkaar. Zo ontstaan de 'paneeltjes'.
333. Toch nog die andere kant even tapen en weer een lijntje spuiten, nu haaks op de andere lijntjes. Ten slotte krijgt het geheel nog een laagje lichtblauw, sommige punten meer en sommige minder. Als het effect minder duidelijk hoeft te zijn, spuit je in deze fase gewoon wat extra.
334. Zo krijg je dan uiteindelijk een prachtige illusie.
Houd je het proefstukje op enige afstand, dan is bijna niet te zien dat er überhaupt lijntjes zitten. Hou je het dichtbij, dan ziet het er driedimensionaal uit, terwijl het toch echt 2D is. Ik ben erg in mijn nopjes en zie er al naar uit om het vliegtuig op deze manier te schilderen.
Dank aan meesterbouwer Koppalakki voor deze fantastische methode, die ik nooit eerder toegepast heb gezien.
Totaal bestede tijd: 109 uren