Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu vr 16 jan, 2026 21:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 08 dec, 2025 22:17 pm 
Brouwer

Ik ben nog bezig met de Cessna 680A in het MedEvac gedeelte van het forum, maar ik kon het niet laten om alvast aan deze te beginnen: de Hasegawa 1:144 NAMC YS-11 in de kleuren van Phuket Air. Jelle is deze momenteel ook aan het bouwen, dus het is leuk om dat tegelijk met hem te doen. Jaren geleden heb ik deze ook al eens gebouwd, maar dat stelde toen niet veel voor, dus tijd voor een upgrade.

De NAMC YS-11 was een Japans tweemotorig turbopropvliegtuig dat in de jaren zestig werd ontwikkeld als antwoord op de behoefte aan een betrouwbaar regionaal toestel voor korte tot middellange afstanden. Het project was bijzonder omdat het de eerste naoorlogse Japanse luchtvaartconstructie was die volledig in eigen land werd ontworpen en geproduceerd, en daarmee een belangrijke stap vormde in de wederopbouw van de Japanse luchtvaartindustrie. Het toestel werd ontworpen door een consortium van Japanse bedrijven dat samenwerkte onder de naam Nihon Aircraft Manufacturing Corporation. Ingenieurs richtten zich op een robuust ontwerp dat goed om kon gaan met uiteenlopende operationele omstandigheden, van warme en vochtige tropische gebieden tot relatief ruwe regionale luchthavens.

De YS-11 maakte gebruik van twee Rolls-Royce Dart-turbopropmotoren, die bekend stonden om hun betrouwbaarheid en efficiënt brandstofverbruik. Hierdoor kon het toestel opereren op routes waar straalvliegtuigen minder praktisch waren, zowel vanwege de lengte van de start- en landingsbanen als vanwege de hogere operationele kosten van jets in die tijd. De cabine bood doorgaans plaats aan iets meer dan zestig passagiers, afhankelijk van de configuratie, en stond bekend om zijn relatief ruime en stille interieur voor een turboprop uit die periode. Maatschappijen waardeerden vooral de eenvoud van onderhoud en de solide vliegprestaties, waardoor de YS-11 in uiteenlopende rollen werd ingezet, variërend van passagiersdienst tot vracht- en militaire transportvluchten.

photo 625587
Voorbeeld van een militaire variant. Bron: Wikimedia

Hoewel het toestel commercieel succes kende in Azië en enkele andere regio’s, bleef het aantal verkochte exemplaren uiteindelijk lager dan gehoopt. De opkomst van moderne regionale straalvliegtuigen en verbeterde turboprops van internationale fabrikanten maakte het steeds moeilijker om te concurreren. Toch bleef de YS-11 lang in dienst, mede dankzij zijn degelijkheid en het feit dat veel operators het toestel eenvoudig konden blijven onderhouden. Voor Japan heeft het toestel een bijzondere historische betekenis: het geldt als een symbool van technische onafhankelijkheid en ambitie, en vormt een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van de latere Japanse luchtvaartindustrie. Vandaag wordt de YS-11 gezien als een nostalgisch en iconisch vliegtuig, dat een unieke plaats inneemt in de geschiedenis van het regionale luchtvervoer in (met name) Japan.

Ik ga hem maken in de kleuren van Phuket Air. Ik vind die regenboog cheatline best wel mooi en opvallend en bijkomend voordeel is dat de motorgondels wit zijn gespoten (scheelt weer afplakken en uitdagingen met metaalkleuren :wink:). https://www.airliners.net/photo/Phuket- ... 1/772451/L

Phuket Air, officieel Air Phuket, was een Thaise luchtvaartmaatschappij die vooral in de jaren negentig en vroege jaren tweeduizend actief was. De maatschappij richtte zich op regionale routes binnen Thailand en Zuidoost-Azië, aangevuld met charters naar internationale bestemmingen. Een opvallend kenmerk was de gevarieerde vloot, waarin ook de NAMC YS-11 een rol speelde. Dit Japanse turbopropvliegtuig werd door Phuket Air ingezet op korte routes en luchthavens met beperkte voorzieningen, waar de robuustheid en lage operationele kosten goed van pas kwamen. Naarmate strengere veiligheidsnormen en toenemende concurrentie de druk verhoogden, kwam Phuket Air echter in de problemen, wat uiteindelijk leidde tot het beëindigen van haar activiteiten.

De kit is die van Hasegawa. Deze kwam al in de jaren 90 op de markt maar, zo ver ik kan beoordelen, ziet deze er nog steeds prima uit. Het is lastig om een betaalbare doos te vinden, maar uiteindelijk heb ik er eentje gevonden via HLJ (een duo kit zelfs) voor een heel vriendelijke prijs (meteen wat andere kits besteld om de verzend-, en importkosten wat meer uit te smeren).
photo 625582

photo 625584

De decals zien er best goed uit, ook degene van de kit zelf. De cockpitramen heb ik weer zelf gemaakt. Voor de cabineramen zal ik weer Authentic Airliners gaan pakken, maar ik moet nog even kijken welke er het beste bij passen. Waarschijnlijk die van de 737.
photo 625586

De bouw is inmiddels begonnen! Bij de kit worden zelfs wat gewichtjes bijgeleverd, maar voor de zekerheid heb ik er nog een deel lood aan toegevoegd. Ik heb geen zin dat het toestel bij een zucht al op zijn staart valt :lol:

Daarnaast heb ik de romp de vleugels gelijmd. De fit van de vleugels is prima. Die van de romp ietsje minder, maar ik mag niet klagen, het is allemaal heel redelijk.
photo 625583

photo 625585

En dat is de status op het moment.

Wordt vervolgd!

Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 900B Saudia

Op de werkbank:
Welsh Models 1:144 Cessna 680A Luftambulansetjenesten
Hasegawa 1:144 NAMC YS-11 Phuket Air

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 dec, 2025 12:13 pm 
Brouwer

Hierbij alvast een kleine update.

De vleugels en romp zijn in de plamuur gezet.
photo 625652

Ook de motorgondels heb ik gelijmd. Ik ga deze eerst plamuren en schuren voordat ik ze aan de vleugels bevestig.
photo 625653

Inmiddels druk aan het schuren geslagen. Dat gaat allemaal vrij vlotjes. Het is alweer een tijdje geleden dat ik weer met gewoon plastic bouw in plaats van met resin, dus het schuren gaat een stuk sneller dan ik gewend ben :lol:.
photo 625651

Wordt vervolgd!

Op de werkbank:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 dec, 2025 15:51 pm 
Brouwer

Laat ik je dan maar even uit je monoloog halen :lol: Goed bezig! Het is inderdaad een fijne bouwdoos om te maken. Ik zal van de mijne ook binnenkort een verslag maken. Van welk merk zijn je decals eigenlijk? Is dat Siam Scale?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 dec, 2025 16:53 pm 
Brouwer

Bedankt Jelle! Ik zie uit naar jouw verslag :). De decals komen van PopPaintPlane.

Op de werkbank:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2025 16:57 pm 
Brouwer

Mooi klassiek ogend toestel!

Esci 1/72 Panzerjäger I
Revell/Italaerei 1/72 Dornier Do 24

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 dec, 2025 22:00 pm 
Brouwer

Wat leuk dat jullie dezelfde interesse delen voor deze exoot. Uniek toestel! De Toyota onder de turboprops: Betrouwbaar, robuust en performance voor korte banen. Het is mede ontworpen door Jiro Horikoshi, die ook de Zero fighter uit de tweede wereldoorlog heeft ontworpen. Het heeft een hele lange dienstperiode gehad en het is vreemd dat er maar zo weinig internationale interesse in dit toestel is geweest. Heel gaaf dat we niet één maar zelfs twee voorbij zien komen!

:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]