Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu za 26 apr, 2025 12:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 27 feb, 2025 17:49 pm 
Brouwer

Ik dacht toch echt dat ik met het voltooien van de L1011 alle relevantie Trijets had gemaakt, maar niets is minder waar! De Falcon 900B vloog namelijk ook in de kleuren van een airliner (Saudia) en de Falcon 50 word gebruikt voor MedEvac toepassingen. Aangezien ik de Falcon 50 ga bouwen voor de MedEvac buddy build, leek het me wel leuk om de Falcon 900 tegelijkertijd in het civiele gedeelte van het forum te maken.

De Dassault Falcon 900 is een luxe zakenjet die bekend staat om zijn drie-motorige ontwerp, langeafstandscapaciteiten en comfortabele cabine. Hij maakte zijn eerste vlucht in 1984 en werd in 1986 geïntroduceerd. Dankzij de drie Honeywell TFE731-motoren biedt de Falcon 900 niet alleen extra betrouwbaarheid, maar ook betere prestaties op korte banen en een maximaal bereik van ongeveer 8.800 km. De cabine heeft plaats voor maximaal 14 passagiers en is ruim en stil, met verschillende configuraties, variërend van slaapcabines tot vergaderruimtes. Er zijn meerdere varianten, zoals de Falcon 900B met een groter bereik, de 900EX met efficiëntere motoren en de 900LX met winglets voor betere brandstofefficiëntie. Dit vliegtuig wordt veel gebruikt door bedrijven, overheden en VIP’s die een combinatie van luxe en prestaties zoeken. Ook diverse luchtmachten maken gebruik van het toestel.

photo 612516
Bron: Wikimedia Commons

Zoals gezegd had Saudia, de nationale luchtvaartmaatschappij van Saoedi-Arabië, de Dassault Falcon 900B in haar vloot opgenomen. Dit vliegtuig werd voornamelijk ingezet voor VIP- en zakelijke vluchten, waarbij hooggeplaatste functionarissen (zoals de koninklijke familie van Saudi-Arabië) en speciale gasten comfortabel en efficiënt konden reizen.

Enfin, dit gaat hem worden: https://www.airliners.net/photo/Saudia- ... B/256347/L

De kit is van Welsh en is, zeker in vergelijking met de Falcon 50, heel aardig.
photo 612515

photo 612514

De decals ga ik zelf maken. Voor de ramen ga ik de decals van Authentic Airliners gebruiken, van restjes van de BAC 1-11 sheet (volgens mij hebben die raampjes hetzelfde formaat en vorm).
photo 612513

Ik heb er zin in!

Wordt vervolgd.

KLAAR! Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 50 Medic'air

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 900B Saudia

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 apr, 2025 9:56 am 
Brouwer

Ik had wat tijd over, dus ik heb met deze inmiddels ook een begin gemaakt. In feite wordt dit een herhaling van zetten van de Falcon 50 die ik in het MedEvac gedeelte aan het bouwen ben.

Allereerst moet ook hier een gat in het toestel geboord gaan worden. De Falcon 900 is een stuk dikker dan de Falcon 50, dus hier kan ik een groter stuk vislood voor gebruiken.
photo 614128

Na flink boren ontstaat dan uiteindelijk dit gat. Er komt zo heel wat resin uit :p
photo 614131

Maar het past wel precies!
photo 614127

Met klei vervolgens mooi vastgezet en het gaatje opgevuld.
photo 614130

Neusje er op en presto! Tevens even in de plamuur gezet.
photo 614129

En dat is de status op het moment. Nog niet veel vorderingen, maar het begin is gemaakt!

KLAAR! Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 50 Medic'air

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 900B Saudia

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]