Ik dacht toch echt dat ik met het voltooien van de L1011 alle relevantie Trijets had gemaakt, maar niets is minder waar! De Falcon 900B vloog namelijk ook in de kleuren van een airliner (Saudia) en de Falcon 50 word gebruikt voor MedEvac toepassingen. Aangezien ik de Falcon 50 ga bouwen voor de MedEvac buddy build, leek het me wel leuk om de Falcon 900 tegelijkertijd in het civiele gedeelte van het forum te maken.
De Dassault Falcon 900 is een luxe zakenjet die bekend staat om zijn drie-motorige ontwerp, langeafstandscapaciteiten en comfortabele cabine. Hij maakte zijn eerste vlucht in 1984 en werd in 1986 geïntroduceerd. Dankzij de drie Honeywell TFE731-motoren biedt de Falcon 900 niet alleen extra betrouwbaarheid, maar ook betere prestaties op korte banen en een maximaal bereik van ongeveer 8.800 km. De cabine heeft plaats voor maximaal 14 passagiers en is ruim en stil, met verschillende configuraties, variërend van slaapcabines tot vergaderruimtes. Er zijn meerdere varianten, zoals de Falcon 900B met een groter bereik, de 900EX met efficiëntere motoren en de 900LX met winglets voor betere brandstofefficiëntie. Dit vliegtuig wordt veel gebruikt door bedrijven, overheden en VIP’s die een combinatie van luxe en prestaties zoeken. Ook diverse luchtmachten maken gebruik van het toestel.
Bron: Wikimedia CommonsZoals gezegd had Saudia, de nationale luchtvaartmaatschappij van Saoedi-Arabië, de Dassault Falcon 900B in haar vloot opgenomen. Dit vliegtuig werd voornamelijk ingezet voor VIP- en zakelijke vluchten, waarbij hooggeplaatste functionarissen (zoals de koninklijke familie van Saudi-Arabië) en speciale gasten comfortabel en efficiënt konden reizen.
Enfin, dit gaat hem worden:
https://www.airliners.net/photo/Saudia- ... B/256347/LDe kit is van Welsh en is, zeker in vergelijking met de Falcon 50, heel aardig.

De decals ga ik zelf maken. Voor de ramen ga ik de decals van Authentic Airliners gebruiken, van restjes van de BAC 1-11 sheet (volgens mij hebben die raampjes hetzelfde formaat en vorm).

Ik heb er zin in!
Wordt vervolgd.