Zo nu en dan, oftewel zo'n twee keer per week doe ik tegenwoordig nog een klein beetje aan een stukje modelbouw.
Als oefenproject voor de "wat moeilijkere" projecten die ik nog in mijn hoofd heb zitten, en voor al die jaren '70 en '80 vrachtwagens die ik nog moet brouwen heb ik de MAN TGA van Revell uit de kast getrokken, deze lag een half jaartje geleden voor slechts 20 pleuri bij de Intertoys in Heerlen (Brrrrr vies woord).
Het bouwpakket is volgens het "nieuwe" concept van Italeri en Revell, dus zonder motor, en het chassis met vrijwel alle accesoires er al aan compleet. Niet echt een uitdaging voor de gevorderde modelbouwer om rechtstreeks uit de doos te bouwen. Aangezien ik nog geen gevorderde modelbouwer ben, heb ik de moeilijkheidsgraad maar beperkt tot het aanbrengen van twee verschillende kleuren op de cabine, en dan met name de kleurstelling van NOR-Cargo.
Het chassis:
Ik besef dat ondanks dat het chassis volledig overdag is gefotografeerd, rekening houdend met tegenlicht dat de foto's van het chassis te donker zijn uitgevallen!!
Het chassis is eerst helemaal compleet gemaakt, waarna het in de witte grondverf is gespoten. Hierna heb ik het chassis weer overgespoten met hooglans zwart.
Op dit moment ben ik bezig om door middel van kwastwerk details aan te brengen in kleur (spatborden grijs etc). daarna wil ik de glans van het chassis wegwerken door middel van een was met zijdeglans mat.
Zoals te zien op de foto's is er nog genoeg werk voor de boeg.
Het interieur is inmiddels wel klaar, en is ook lekker casual gehouden, ik had geen zin om "gekke fratsen" ermee uit te halen.
De cabine is inmiddels, net zoals de sidescirts en de windgeleider op het dak gespoten in de bekende nor-cargo kleuren.
Er zit nogal wat overspray op, maar op sommige plekken valt dit weg doordat er nog windshields geplaats moeten worden.
Daar waar nodig zal ik de spuitnevel wegwerken door middel van schuren met korrel 2000+.
Daarna zal de cabine in hoogglans gespoten worden met enkele lagen. Daarna is het van mijn durf afhankelijk of ik ook voorzichtig durf de cabine te polijsten voor nog meer glans
.
De sideskirts en velgen:
En dan de dry-fit met cabine, chassis, voorvelgen en de skirts:
Er zal nog heel wat werk verricht moeten worden alvorens het geheel toonbaar is, ik ontdek wel steeds meer het voordeel van spuitbusjes, ondanks dat de atmospherische omstandigheden hiervoor toch wel behoorlijk gunstig dienen te zijn, en aangezien het in Nederland nogal vaak regent...........
Tips, suggesties, en de dagschotel zijn natuurlijk weer van harte welkom
.
Btw, de kleur blauw valt op de foto's ook al wat donkerder uit als in werkelijk heid, en ja, ik ga zeker nog die oneffenheden wegwerken!
Groetjes Robert