Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 7:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2007 19:34 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Zo nu en dan, oftewel zo'n twee keer per week doe ik tegenwoordig nog een klein beetje aan een stukje modelbouw.
Als oefenproject voor de "wat moeilijkere" projecten die ik nog in mijn hoofd heb zitten, en voor al die jaren '70 en '80 vrachtwagens die ik nog moet brouwen heb ik de MAN TGA van Revell uit de kast getrokken, deze lag een half jaartje geleden voor slechts 20 pleuri bij de Intertoys in Heerlen (Brrrrr vies woord).

Het bouwpakket is volgens het "nieuwe" concept van Italeri en Revell, dus zonder motor, en het chassis met vrijwel alle accesoires er al aan compleet. Niet echt een uitdaging voor de gevorderde modelbouwer om rechtstreeks uit de doos te bouwen. Aangezien ik nog geen gevorderde modelbouwer ben, heb ik de moeilijkheidsgraad maar beperkt tot het aanbrengen van twee verschillende kleuren op de cabine, en dan met name de kleurstelling van NOR-Cargo.

Het chassis:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik besef dat ondanks dat het chassis volledig overdag is gefotografeerd, rekening houdend met tegenlicht dat de foto's van het chassis te donker zijn uitgevallen!!

Het chassis is eerst helemaal compleet gemaakt, waarna het in de witte grondverf is gespoten. Hierna heb ik het chassis weer overgespoten met hooglans zwart.
Op dit moment ben ik bezig om door middel van kwastwerk details aan te brengen in kleur (spatborden grijs etc). daarna wil ik de glans van het chassis wegwerken door middel van een was met zijdeglans mat.
Zoals te zien op de foto's is er nog genoeg werk voor de boeg.

Het interieur is inmiddels wel klaar, en is ook lekker casual gehouden, ik had geen zin om "gekke fratsen" ermee uit te halen.

Afbeelding

De cabine is inmiddels, net zoals de sidescirts en de windgeleider op het dak gespoten in de bekende nor-cargo kleuren.
Er zit nogal wat overspray op, maar op sommige plekken valt dit weg doordat er nog windshields geplaats moeten worden.
Daar waar nodig zal ik de spuitnevel wegwerken door middel van schuren met korrel 2000+.
Daarna zal de cabine in hoogglans gespoten worden met enkele lagen. Daarna is het van mijn durf afhankelijk of ik ook voorzichtig durf de cabine te polijsten voor nog meer glans 8) .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De sideskirts en velgen:

Afbeelding

En dan de dry-fit met cabine, chassis, voorvelgen en de skirts:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zal nog heel wat werk verricht moeten worden alvorens het geheel toonbaar is, ik ontdek wel steeds meer het voordeel van spuitbusjes, ondanks dat de atmospherische omstandigheden hiervoor toch wel behoorlijk gunstig dienen te zijn, en aangezien het in Nederland nogal vaak regent........... :?

Tips, suggesties, en de dagschotel zijn natuurlijk weer van harte welkom :wink: .

Btw, de kleur blauw valt op de foto's ook al wat donkerder uit als in werkelijk heid, en ja, ik ga zeker nog die oneffenheden wegwerken! :D

Groetjes Robert


Laatst bijgewerkt door Bert op wo 18 apr, 2007 19:35 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2007 19:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jan, 2006 14:50 pm
Berichten: 438
Woonplaats: hagestein
ziet er netjes uit zouw wel de naven in de kleur van het schassi maken.

GR Rick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2007 19:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 nov, 2005 23:09 pm
Berichten: 1259
Woonplaats: Poortugaal
De witte kleur past erg goed kwa deze MAN style type.
Ziet er goed uit.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2007 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 31 dec, 2006 19:29 pm
Berichten: 292
Woonplaats: Koekange (Dr.)
Het resultaat ziet er mooi uit :D .
Het interieur is dan wel 'casual', maar ik vind het zeker mooi, vooral dat opgeklapte bed, zou ik nooit op komen om te bedenken :oops: .
Veel succes met de verdere afwerking.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2007 20:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 okt, 2005 21:57 pm
Berichten: 1326
Woonplaats: Waddinxveen
de oude NOR-Cargo kleuren.

maar er een leuk wagentje van, fantasiewagen of heb je iets bijzonders gevonden van Nor-Cargo? naar mijn weten rijden ze namelijk niet met deze type's MAN.
maar ik vond een keer bij toeval een Daf 95ssc 4x2 trekker met een jumbo schuifzeilentrailer (trailer met zwanenhals van +-400mm)
dus je weet het niet :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: netjes
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2007 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 18 sep, 2005 10:12 am
Berichten: 1270
Woonplaats: beers
HEy,
Netjes tot nu toe.
Ook nog nor-cargo stickers erop?
Gr Fred

_________________
daf 1900 4×2 bakwagen met dagcabine (willems transport)
volvo f12 6×2 bakwagen met aanhanger(duyvesteijn wagen van '81)
scania p114-340 (hsf logistics)
volvo fh12 globetrotter(vd bosch transport)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2007 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 nov, 2006 19:42 pm
Berichten: 1325
Woonplaats: Noord-Limburg België
Hoi,
ziet er goed uit, en kleuren passen bij vrachtwagen!
Philippe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 20 feb, 2007 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Mooi MAN. Je kiest wel meteen een kleurstelling uit die lastig is ivm afplakken. Maar als je inderdaad de overspray kunt wegschuren met een héél fijn schuurpapier dan komt dat wel goed. Denk er wel aan dat je niet door de witte laklaag heenschuurt. Omdat je nu gespoten heb en je misschien een met de kwast geschilderde truck gewend bent. De laag lak is véél dunner dan met de kwast. Mocht je na verschillende lagen blanke lak willen polijsten zal dat veel minder kwaad kunnen dan bij deze witte lak, denk ik.

Over het afplakken: welke tape gebruik je?
Voor zulk werk is Tamiya tape erg fijn. Nu is het net of de tape op verschillende plaatsen heeft losgelaten waardoor dus de overspray. En in alle naden even met een cocktailprikkertje of iets dergelijks de tape wat beter aandrukken. Ook de stukken die achter de hoeksschilden komen had je ook apart kunnen spuiten zodat het misschien makkelijker was met afplakken. Voor de boog op de deur zou je een sjabloom kunnen maken. Op een schone plank of glasplaat verschillende reepje tape overlappend op elkaar leggen en daarop de boog uittekenen daarna uitsnijden en dit op het model plakken. Van daar uit ga je dan de rest afplakken. ( dit zijn allemaal tips of mogelijkheden tot een beter resultaat, dus goed bedoeld )

Maar..... voor een eerste keer met de spuitbus een truck opspuiten is helemaal niet verkeerd uitgevallen. Ik zie geen druipers en dat is toch vaak het eerst wat je overkomt als je voor het eerst gaat spuiten. Volgende keer goed kijken naar het uitvloeien van de lak. Ik zie nog wel wat sinaasappelhuid maar dat komt wel goed als je de blanke lak er nog overheen doen.

Oefening baart kunst maar ik denk dat het wel goed gaat komen met dit model. Erg frisse kleuren ( originele??? ) dus straks een mooie opvallende truck tussen de rest.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2007 10:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 feb, 2007 10:09 am
Berichten: 3
Woonplaats: Putten
:roll: word de cabine van binnen ook blauw met wit


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 21 feb, 2007 10:59 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
@ Rick: De naven krijgen inderdaad nog een zijdeglans matzwart kleurtje, ook de moeren en bouten (of hoe die dingen dan ook heten) ga ik nog wat accentueren, hier is vaak bij een nieuwe truck ook al een beetje vervuiling zichtbaar.

@ Mattijs: Ik ben inderdaad bij mijn zoektocht naar Nor-cargo vrachtwagens nog niet de lage MAN tegengekomen. De MAN's TGA die ik wel vond verschilden ook allemaal in kleurstelling in de verhouding van blauw tot wit. Uiteindelijk heb ik er maar een voor mij enigszins "eenvoudig" te hanteren kleurstelling uitgehaald.

@ Fred: Ik heb geen functionerende printer in huis, daarbij komt dat het NOR-Cargo logo alleen op het hoge dak vermeld staat, en slechts zelden op de cabine van de vrachtwagen zelf. Ik had het zelf wel mooier gevonden als ik wel decals ervan had kunnen toevoegen, dat rode steekt namenlijk mooi af tegen dat blauwe en witte.

@ Jeroen: Vanwege die dunne laklagen heb ik gebruik gemaakt van witte primer in plaats van grijze primer, daarbij is het inderdaad een kwestie van zeer voorzichtig schuren, vooral op de hoeken omdat de verf daar nogal eens wat dunner wil zijn. Er zitten zo ongeveer 5 dunne lagen wit en blauw op, dus ik hoop dat ik wat speling heb met wegschuren.

Voor het afplakken gebruik ik Tamiya tape in diverse afmetingen. Ik heb nu inderdaad de tape in vorm voorzichtig afgesneden op het model zelf; maar ik zal zeker de volgende keer die tip van die sjabloon gaan hanteren. (ik had nu al mijn hoofd erover gebroken over hoe zo'n sjabloon te maken).

Die sinasappel schil komt hoofdzakelijk door de "glans" van de foto, deze wordt er nog behoorlijk op uitvergroot. En de gehele "lak" krijgt ook nog een klein schuurbeurtje alvorens deze in de glanslak wordt gezet.

De kleuren zijn niet de originele, maar vooralsnog bij benadering genomen. Ik voel me nog niet genoeg om de klemtoon op de juiste kleurencombinatie te leggen, er valt brouwtechnisch nog een hele boel aan mij te verbeteren, en daar leg ik ook de klemtoon :wink: .

@ Teus : Kijk nog eens goed naar de foto's, daar staat het antwoord tussen :wink:

Iedereen weer bedankt voor de comment's, ik ga goed mijn best doen om er een geslaagde euro-truck van te maken.

Groetjes Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement