Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 26 jun, 2019 3:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Airfix 1/76 Sherman Crab
BerichtGeplaatst: vr 07 jun, 2019 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 43
In het kader van een groepsbouw op het Airfix Tribute Forum ter herdenking van 75 jaar Invasie, ben ik begonnen aan een Airfix Sherman Crab mijnopruimingstank.

Sherman Crab

De Sherman Crab was een britse mijnopruimingstank, op basis van de Amerikaanse Sherman M4A4 tank (Britse aanduiding: Sherman Mk.V). De Crab was gebaseerd op het vlegelprincipe: door ijzeren kettingen, aan het eind verzwaard met ijzeren ballen, met grote snelheid te laten ronddraaien sloegen deze met kracht tegen de grond en brachten zo mijnen tot ontploffing ruim vóór het voertuig. Zo kon een mijnenvrij pad door een mijnenveld gebaand worden.

Afbeelding
Sherman Crab in actie.

De Crab was een succesvolle doorontwikkeling van eerdere vlegeltanks, zoals de Scorpion en de Baron die op de Matilda tank gebaseerd was. De Crab werd voor het eerst operationeel tijdens de invasie van Normandië als onderdeel van de 79th Armoured Division, de zg. Hobarts Funnies, die uit tal van gespecialiseerde pantservoertuigen betstond.

Afbeelding
Sherman Crab van de 79th Armoured Division "Hobarts Funnies".

_________________
Nu op de werkbank: 1/76 Bedford OXA (Airfix conversie)


Laatst bijgewerkt door Huib2 op vr 07 jun, 2019 14:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun, 2019 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 43
Airfix 1/76 Sherman Crab

Als uitgangspunt voor deze bouw gebruik ik de Airfix 1/76 Sherman Crab. Dat heeft nog wel wat voeten in de aarde. (Ook wel masochisme genoemd :brouw: )

Afbeelding
Mijn doosje, uit 2005.

De Sherman Crab van Airfix dateert van 2005. Vrij recent dus nog. Een klein dingetje is echter dat de basis van deze kit de oeroude Airfix Sherman mould is uit 1961! Niet meer helemaal bij de tijd, zullen we maar zeggen.

Afbeelding
Dat valt hier goed te zien: de sprues van de oude Airfix Sherman. Typisch ouwe Airfix meuk. Wie kent het niet uit zijn jeugd? Heerlijk!

Afbeelding
Daarbij de afschuwelijke Airfix rupsbanden, die ook nog eens te kort schijnen te zijn. We gaan het zien. Daarentegen wel weer een aardig decalvelletje met emblemen van de 79th Armoured Division. Da's dan weer het voordeel van een doosje uit 2005.

Afbeelding
En, apart, in een andere kleur plastic, twee sprues voor het mijnopruimingapparaat.

Nu zijn er een paar problemen:
1. Het is welbekend dat de toren van de Airfix Sherman te klein is voor de schaal. De romp is wel goed.
2. De Airfix Sherman is een Sherman Mk. I. De Sherman Crab was een Sherman M4A4. Daartussen zitten allerlei verschillen, met name in het motordek, de achterplaat en de lengte van romp.

Ik ga eens kijken wat ik daar allemaal aan kan doen. Oftewel lekker verherbouwen aan ouwe meuk. Aan de slag!

_________________
Nu op de werkbank: 1/76 Bedford OXA (Airfix conversie)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun, 2019 13:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 43
De toren moet een beetje groter

Het is welbekend (onder bepaalde bouwers die van ouwe rommel houden) dat de toren van de oeroude Airfix Sherman Tank (eerste uitgave in 1961) flink te klein is, zowel in diameter als in hoogte.

Afbeelding
Dit is 'm. Er zijn verschillende oplossingen voor dit probleem.
a. Donder deze kit in de vuilnisbak en begin je bouw met een behoorlijke Sherman kit als basis. (Nadeel: zonde van die nostalgische Airfix kit)
b. Neem een toren uit een andere kit, zoals de 1/76 Matchbox Firefly, die wel goed op schaal is. (Nadeel: zonde van die leuke Matchbox kit)
c. Zaag de toren in vieren en vul de tussenruimtes op met plastic en plamuur. (Voordeel: het luik van de commandant blijft mooi aan de rand. Nadeel: de toren is niet meer goed rond te krijgen.)
d. Plak een laag plastic op de toren en schuur hem weer mooi in model. (Voordeel: model van de toren blijft intact. Nadeel: Het luik van de commandant komt iets verder van de rand)

Ik kies voor de laatste methode. Dat probleem met dat luik valt misschien nog wel op te lossen.

Afbeelding
De meeste details eraf geschuurd, wat plastic strips gesneden en die erop gelijmd. En een schijf plastic eronder, zodat de toren ook iets hoger wordt.

Afbeelding
De grove gaten en kieren opgevuld met milliput, en dit grofweg in model geschuurd.

Afbeelding
Daarna de toren geplamuurd en mooi glad geschuurd. Een paar laagjes grijze grondverf om te checken of het helemaal strak is. Het lijkt nog op een Sherman toren, toch?

De volgende stap is om alle detail op de toren weer opnieuw aan te brengen.

_________________
Nu op de werkbank: 1/76 Bedford OXA (Airfix conversie)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jun, 2019 18:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 10372
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er bestaan foto's van 1 M4A1 die omgebouwd is naar Crab. Die tank zou daar zelfs niet genoeg vermogen voor gehad hebben, maar toch is er minstens een van gebouwd. Je hoeft de hull dus niet te verbouwen. Ik vond de foto in het boek van Osprey over de Crab.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jun, 2019 19:49 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 15818
Woonplaats: Hurdegaryp
Trust me, dat vind Huib alleen maar leuk. Wat dat betreft zitten jullie wat op één lijn. In de basis een eenvoudig kitje, maar wat er dan allemaal aan extra's opgegooid wordt....? Het enige verschil is dat jij (Steven) de wat grotere schalen vernaggeld (uitzonderingen daargelaten) en Huib houdt het meer bij 1:72 of 1:76.

On topic: leuke uitdaging weer Huib. Afgelopen donderdag voor de tigste keer D-day (de zwart-wit film) gezien, als eerbetoon aan al die dappere strijders.

René

_________________
Bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2019 20:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 2
Je hebt weer een hele uitdaging uitgekozen Huib en je bent ook al aardig op weg zo met de turret. Wel een gaaf onderwerp, vind het een geniaal concept zo met die kettingen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun, 2019 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 43
Dank voor de leuke reacties, heren!

StevenVD schreef:
Er bestaan foto's van 1 M4A1 die omgebouwd is naar Crab.

Ja, dat heb ik ook gelezen. Gaat om het eerste prototype, als ik het goed heb.
Maar ik hou het toch bij een M4A4. Kan ik tenminste lekker in de romp zagen..... :mrgreen:

_________________
Nu op de werkbank: 1/76 Bedford OXA (Airfix conversie)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jun, 2019 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 43
Detailleren van de toren

Nu de toren min of meer het juiste formaat heeft, kan ik alle details weer aanbrengen. Maar eerst nog even dit:

Afbeelding
Het 75mm kanon dat Airfix aanlevert is me net iet te dun en te kort. Dat werd ook duidelijk toen ik de loop wilde uitboren met een 1mm boortje. Dat ging niet. Daarom maak ik van zorgvuldig uitgerekte sprue een nieuwe loop.

Afbeelding
Boven de oude en onder de nieuwe loop: een fractie dikker en ietsje langer. Nu kan ik hem wél uitboren met een boortje van 1mm.

Afbeelding
De nieuwe loop gemonteerd en de toren opnieuw voorzien van detail: pistoolpoort, hijsogen, periscopen, antennevoeten, opbergkist, etc.

Afbeelding
Ook hijsogen op de kanonmantel, zoals bij de vroege versies gebruikelijk. En nog detail aangebracht op de binnenkant van de luiken, waaronder de periscoop voor de commandant.

Afbeelding
De toren in een laagje groene verf. Er moeten nog wat onregelmatigheden weggewerkt worden, maar verder is de toren nu klaar.

Verder met de romp!

_________________
Nu op de werkbank: 1/76 Bedford OXA (Airfix conversie)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jun, 2019 23:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 43
Verlengen van de romp

Zoals ik hierboven al beschreven heb zijn er wat serieuze problemen met de Airfix Sherman Crab. Één van de belangrijke is dat de Airfix Sherman een M4 (Sherman Mk.I) voorstelt, maar dat operationele Sherman Crabs van het type M4A4 (Sherman Mk.V) waren. Het grote verschil tussen de M4 en de M4A4 is een ander type motor, dat een 15 cm langere romp tot gevolg heeft. Niet zo'n groot verschil misschien, maar het is wel zichtbaar, bijvoorbeeld door de grotere afstand tussen de loopwielen.

Aanvankelijk was ik van plan dit probleem gewoon te negeren (want wie ziet dat nou), maar omdat ik nog wel eens last heb van chronische AMS (Advanced Modeller Syndrome) heb ik toch besloten het aan te pakken. Omdat ik op internet geen voorbeelden kon vinden of en hoe andere bouwers dat hebben aangepakt, heb ik zelf maar bedacht hoe het zou kunnen. Eens kijken hoe dat uitpakt:

Afbeelding
De vier losse onderdelen van de onderzijde van de romp aan elkaar gelijmd. Om te zorgen dat de tank mooi blijft staan als de mijnenvlegel er voor op zit, heb ik voor de zekerheid een stukje daklood achterin de romp gelijmd als tegenwicht. Dat had ik ook in een later stadium kunnen doen, maar toen wist ik nog niet dat ik door mijn AMS ziektebeeld gedwongen zou worden de romp doormidden te zagen.

Afbeelding
De zaagsnede gemarkeerd met modelbouwtape. De snede loopt precies over de verticale as van de middelste bogie, zodat de ruimte tussen de wielen gelijk verdeeld blijft.

Afbeelding
En dit is altijd het beste moment van elke bouw: Als je je model doormidden zaagt. Geen weg meer terug nu! :shock: :brouw:

Afbeelding
Toen een plaatje styreen van 2mm tussen beide helften gelijmd. Dat benadert in 1/76 aardig de benodigde 15cm extra lengte.

Afbeelding
Ondertussen de bovenzijde van de romp verlost van allerlei details.

Afbeelding
En een plaat van 2mm styreen tegen de achterzijde gelijmd. Dat komt goed uit want de achterplaat van de M4A4 heeft toch een andere vorm dan die van de M4.

Afbeelding
Dan flink wat plamuren en schuren.

Afbeelding
Klus geklaard!

Afbeelding
Een plaatje van de andere kant. En nu heel wat werk te doen om al het detail weer opnieuw aan te brengen!

Avondmijmering:
Als iemand het uiteindelijk ziet heb je het niet netjes gedaan. Als je het netjes gedaan hebt ziet niemand het. :roll:

_________________
Nu op de werkbank: 1/76 Bedford OXA (Airfix conversie)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jun, 2019 10:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 235
Mooi project. Leuk om te zien wat je er van maakt.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement