Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 12 dec, 2018 3:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2018 0:41 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 15411
Woonplaats: Hurdegaryp
Stapje voor stapje weer, leuk om weer te volgen Rob.

René

_________________
Bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 dec, 2018 17:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3417
Woonplaats: Leiderdorp
Stabilo helften aan het kielvlak gelijmd.

photo 462932

De stuurkabels lopen bij de Meeuw anders dan bij de Musch. Omdat het kielvlak aan de boot romp vast zit, lopen ze binnendoor, en niet buiten langs. Zal ook wel gedaan zijn om ze een beetje tegen het water te beschermen. Ik heb meteen maar de zes gaatjes voor de stuurkabels geboord, en ook nog twee voor de spandraden tussen stabilo en achterkant boor romp.
Daarna gepoogd de cockpitramen te construeren. Die zijn vlak, en kunnen dus in principe uit een stukje plastic plaat gemaakt worden. Dus aan de slag met de uitslag. Eerst opgemeten en berekend uit de maatschets, en dat was niet simpel, want de lijnen in de tekening zijn nogal vet en schetsmatig. Daarna getekend in CorelDraw.

photo 462934

Nogal wat pogingen dus. Van elke versie een printje gemaakt, uitgeknipt, gevouwen en gepast op de romp. Aanpassen en weer proberen.

photo 462933

Uiteindelijk een versie die me tevreden stelde (de groene in de gele ellips). Die gaan we dan maar eens uit plastic maken.
Omdat ik toch aan het tekenen was, ook maar een eerste versie van de decals gemaakt.

photo 462931

Er moesten nogal wat letters aangepast worden, de P en de K in de registratie en de S, D, M, U en W in SCHELDEMEEUW. Die laatste tekst is gelukkig nogal klein, dus kleine foutjes zullen niet zo opvallen. Ik heb op de foto's geen De Schelde logo kunnen ontdekken, maar ik ga dat er toch op zetten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/72 master voor een Koolhoven F.K. 49A kit een de eerste 1/72 Koolhoven F.K.49 resin kit. Begonnen met een scratchbuild De Schelde Scheldemeeuw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 0:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 1641
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mooi om te zien hoe veel moeite je er weer insteekt en al het onderzoek naar details dat je doet. Jammer dat De Schelde als zodanig niet meer bestaat. Het blijft toch bijzonder wat er uit dit kleine landje voortgekomen is. Waar maak je de cockpitramen eigenlijk van?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
McDonnell RF-4E Luftwaffe
Buddy Build "Phabulous Phantoms": McDonnell F-4B USN VF-14
Groepsbouw "Brilliantly British": Folland Gnat T.1 RAF
Laatste afgeronde project:
Groepsbouw "Re-hell 101": BAe 146-200 Eurowings


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 8:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3417
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Waar maak je de cockpitramen eigenlijk van?

Gewoon, van elk soort dun (0,25 mm) doorzichtig plastic. Template met Kristal Klear er op plakken, vorm uitsnijden/uitknippen, buiglijnen licht inkrassen, omzetten met een tangetje met rechte bek en de laatste details bijwerken. Elke soort plastic werkt (bijvoorbeeld covers van rapporten), behalve Evergreen, dat heeft de neiging te delamineren bij snijden en buigen. Dat had ik gebruikt voor de F.K.49 kit. Allemaal weggegooid en vervangen door iets beters.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/72 master voor een Koolhoven F.K. 49A kit een de eerste 1/72 Koolhoven F.K.49 resin kit. Begonnen met een scratchbuild De Schelde Scheldemeeuw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 dec, 2018 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13057
Woonplaats: Haarlem
Bijzonder dat juist het spul dat gemaakt is voor modelbouw het slechtst werkt. Ik bewaar ook elk mooi stukje doorzichtig plastic dat ik kan vinden voor dit soort dingen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 dec, 2018 17:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3417
Woonplaats: Leiderdorp
Motortje is afgeschilderd.

photo 463223

Ben benieuwd hoe de vergroting er uit ziet :mrgreen: . Het instrumentenpaneeltje is voorzien van de zwarte achterkant, in het zwart is wat gekrast om de suggestie te wekken van klokjes.

photo 463222

De rest van het cockpit interieur:

photo 463225

Stuurknuppel, gashandles en de hoofdsteun die tegen de achterwand moet komen.
Daarna ben ik begonnen aan de vleugels. Die worden net zo opgebouwd als die voor de Scheldemusch.

photo 463227

Of het "harde deel" in hardware:

photo 463224

De rode delen zijn de ingekerfde huidvelden. De twee gele stripjes waren iets dikker dan de voorgeschreven 0.5 mm, zodat er geen plakrichel overbleef voor de huidverleden; eentje heb ik er dus vervangen door een strip van 0,25 mm dik.
Daarna heb ik nog maar eens gecheckt in hoeverre de vleugelconfiguratie van Musch en Meeuw hetzelfde was. De maatschets van de Scheldemusch geprint om transparant papier en geplakt op de maatschets van de Scheldemusch.

photo 463226

De spanwijdte van de Meeuw is iets groter, V-stelling is hetzelfde, dat klopt. De afstand tussen beide vleugels van de Meeuw lijkt in het vooraanzicht iets groter, maar in het zijaanzicht iets kleiner. Het lijkt dan een veilige aanname om die gelijk te nemen. Stagger is hetzelfde. De invalshoek van de vleugel lijkt iets kleiner (aannemend dat de staartbomen in de vlucht invalshoek nul hebben). Tenslotte is het hoogteroer iets kleiner. De piloot zat veel dieper in de romp.
Ik ga de N-stijlen hetzelfde maken als die van de Musch. De plaats van de ondervleugel wordt dan bepaald door de lengte van de verticale stijl.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/72 master voor een Koolhoven F.K. 49A kit een de eerste 1/72 Koolhoven F.K.49 resin kit. Begonnen met een scratchbuild De Schelde Scheldemeeuw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement