Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 20 jul, 2018 16:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2018 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 1345
Woonplaats: Den-Haag
Steven,

Ik ga met Walesha mee, wat een mooi verslag weer.
Zeker oog voor detail, knap man.

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jul, 2018 0:55 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 9935
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie interesse, het is weer tijd voor een grote update.

photo 449813

De turret heeft nu lang genoeg onaangeroerd gelegen, ik wilde eens kijken of de aankoop van de AFV loop echt de moeite waard was. Je ziet dat voor de eerste tot de derde serie 232's de loop een KWK30 L/55 was. Ik heb de loop van AFV bovenaan gelegd en de loop van Tamiya in de turret gedry-fit.

photo 449818

De loop is blijkbaar wel te kort om zonder verlenging in de mantlet te installeren. Misschien had AFV een gewijzigde mantlet met een vooruitstekend gedeelte? Ik heb het moeten oplossen met een stukje aluminiumbuis maar dit valt na het schilderen waarschijnlijk niet op omdat de diameter identiek is.

photo 449819

De turret ligt hier naast een tekening van een voertuig van de vierde en vijfde serie, waar de langere loop gebruikt werd. Of dit overeenkomt met de KWK 38 L/55 is me niet zo duidelijk. De loop is dus niet helemaal onbruikbaar maar er zijn wel geen flash suppressor-openingen.

photo 449814

Een andere kwestie op de bovenbouw zijn de beschermbeugels voor de richtingaanwijzers. Ik had eerst die van de kit nagebouwd in ijzerdraad van 1mm diameter. Op de foto zie je dat onderaan liggen. Het leek er echter op, dat het stuk op de foto's veel dunner was. Daar mat ik 2mm op 10 cm voor de rechte hoek. Mijn geplooide stukje was maar 2cm, dus moest de draad eerder mijn 0,6mm diameter messingdraad worden, die links in beeld komt.

photo 449815

Hier is de messingdraad al in de gaten gekleefd. Die zijn natuurlijk een stuk te groot, dus moesten ze later dichtgeplamuurd worden.

photo 449816

Op de fenders komen ook de afstandhouders. Volgens alle plannen die ik vind, klopt de lengte van de Voyager exemplaren en zijn de AFV stukken die ik bij de loop kocht, een stuk te lang. Waar deze dan op gebaseerd zijn, heb ik nog niet gevonden. Ik vind het wel spijtig dat de locator pins onder aan de staven korter dan een millimeter zijn. Dit is net genoeg voor de PE bevestigingsring die er nog over moet, maar niet om een stevige hechting met de fenders te bekomen, eentje die er tegen bestand is dat je het voertuig op een hoek al eens onbewust aanraakt. Ik heb de groteren locator holes van de kit eerst nog dichtgekleefd met styreenassen en terug glad gemaakt, maar de pinnen blijven niet goed in mijn nieuw geboorde gaatjes zitten omdat ze niet door het plastic heen gaan.

photo 449820

Een andere toevoeging van Voyager aan de gedraaide stukken zijn twee minuscule conische bouten die Tamiya vergeten is op de koepel. Deze waren met een voorgeboord gaatje goed te installeren.

photo 449821

Ik heb de luiken op de koepel nog niet bevestigd omdat de meegeleverde types kunnen variëren naargelang welke versie je gaat bouwen.

photo 449822

photo 449823

Hier zie je de nieuwe toevoegingen op de kit, met ook een duidelijk zicht op het reeds geleverde plamuurwerk. Je merkt dat ook de lasnaden bijgewerkt zijn, zodat je geen indruk van opgekleefde PE-strips meer hebt.

photo 449824

Ik besloot nog een brok PE aan te pakken, de voorraadmand vooraan het voertuig. Hier moesten veel kleine boutjes op gekleefd worden. Deze ontdoen van hun bramen is een fijne klus, die ik op een keramische tegel uitvoer met een rond scalpel.

photo 449826

photo 449827

Toch was er een PE-onderdeel dat niet helemaal lekker zat. Het zou achter de plaat gemonteerd moeten worden maar steekt hier vooraan uit.

photo 449825

photo 449829

photo 449828

Bij een controle in Nuts&Bolts zit de mand ver genoeg. Het V-profiel heeft wel een heel andere hoek, het zou op de tekening niet in een punt eindigen.

photo 449830

photo 449831

photo 449832

Uiteindelijk is het stuk lager op de plaat bevestigd en maakt het toch het nodige contact. Er is nog een resin Notek-licht aan toegevoegd en ik heb ook de MG34 gemonteerd. Het is de nieuw gegoten plastic versie van Tamiya, die ermee door kan, maar die nog vooraan uitgeboord moet worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jul, 2018 9:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 5034
Woonplaats: Kasterlee (B)
Goh Steven, dit wordt weer een juweeltje om "U" tegen te zeggen. Als ik jou zo bezig zie dan denk ik dat gerenommeerde modelbouwers zoals een F.Verlinden en ene B.letterman nog veel van jou kunnen leren... en dat is niet overdreven! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jul, 2018 10:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 1291
Woonplaats: nieuw vennep
Je gebruikt weer mooie toevoegingen. Die loop vind ik echt heel fraai. Dat het V-profiel anders is dan op tekening lijkt mij niet zo erg. Ik denk dat het belangrijker is dat de profielen goed op de driehoekige grondplaat rusten. Goed bezig.

_________________
Gr, Ferry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 0:04 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 9935
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie aanmoedigingen. Het vordert momenteel trager, want er wordt aan nog twee projecten gewerkt. Wel kon ik vandaag de volgende vooruitgang boeken:

photo 450224

De koplampen staan op een armatuur dat in de kit veel te dik gegoten is. Dit is makkelijk te vervangen door een messingdraad. De aansluiting met het chassis kon geregeld worden met een stukje PE dat een alternatief was voor de afstandhoudersteun.

photo 450230

photo 450225

Voor de extra brandstoftanks is het rek ook in PE, terwijl de tanks zelf in resin voorzien zijn. Dit rond buigen is nog niet zo gemakkelijk, je hebt een boortje en een platte tang nodig.

photo 450226

Hier valt op hoeveel kleiner het resin uitgevallen is bij de Voyagerset. Nu moet de tank wel iets kleiner zijn dan het rek.

photo 450227

photo 450229

photo 450228

Het geheel van de lampen en de tanks is vastgekleefd. De riempjes maken het extra realistisch en ze zitten stevig vast zo. De krik op de linkerfender is van een minimum aan PE voorzien, er waren nog veel meer stukjes te vervangen maar daar kon ik volgens mij het kitonderdeel niet mee verbeteren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 6:41 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 18378
Woonplaats: Bodegraven
Je moet inderdaad soms de keuze maken of het wel zinvol is om de standaard kitonderdelen te willen vervangen voor PE, als ik amper het verschil zie pak ik de kitdelen.

Maar met die lamp en steun, ik denk dat je nu weer te dun zit, dat kitdeel is niet eens zoveel te dik als ik dat zo op de foto zie, ik baseer dat op 1: de aansluiting en 2: beetje gevoelsmatig de verhoudingen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 8:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1031
Wel eens eerder over gehad voor wat betreft PE vervanging. Ik gebruik toch zo veel mogelijk de PE onderdelen. Maar voor iets wat je niet meer ziet, lees motorblok, laat ik het vervallen.
De lamp steun, ik denk dat het kiezen is tussen veel te dik of iets te dun.

Nette bouw Steven.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 14:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 2800
Woonplaats: "rooj"
Mooie vorderingen Steven, het PE haalt het model toch wel een stuk op. Kunnen die riemen van de tanks nog strakker getrokken worden, of is de hele riem 1 deel? Sommige zien er nu wel erg los uit namelijk. Nu de lasnaden wat bijgewerkt zijn, moet ik zeggen dat het er een stuk beter oogt als eerst; ze zien er goed uit nu!

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Revell Mercedes-Benz G4 - MPM Hetzer Prague
Gereed:
Agent Orange Vignette - M88 "Av's Towing" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement