Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 5:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2016 0:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 711
Woonplaats: Stolwijk
Na de Vosper MTB en de S-100 Schnellboot in 1:35 heb ik de smaak van de 'grote' modellen te pakken :) ...

Op mijn lijstje stond de Bismarck, Duitsland's grootste battleship (broertje van de Tirpitz) met zijn meer dan bekende historie. Na het bekende verkennende warenonderzoek (Google ...) is de keus gevallen op de recente 1/200 serie van Trumpeter. De bouwverslagen zijn lovend over deze kit, en als de doos arriveert, snap ik waarom.

Keurig verpakt in één grote doos zijn de afzonderlijke onderdelen en sprues overzichtelijk en netjes in allerlei sub-dozen opgenomen. Ik heb nog geen beschadigd onderdeel kunnen vinden! Daar kan Italeri een voorbeeld aan nemen.

photo 385099

Ik moest uitwijken naar het buitenland voor de mooiste PE-kit, en heb deze in de UK besteld bij Hannants: de KA-models MK1 DX set, inclusief het echt houten dek. Deze is onderweg ...

In zijn korte bestaan (vraag me niet waarom, maar de Bismarck was geen zij, maar een HIJ) heeft de Bismarck diverse verfschema's gehad en de nodige tussen- of overgangsvarianten. Van het Baltic-schema met de doorlopende camo over alle dekken / opbouw, tot de camo vrijwel geheel verwijderd.

Ik ga de versie van 21 mei 1941, 6 dagen voor haar ondergang, bouwen zoals zij uit Noorwegen vertrok voor haar Atlantic-raid. De camo op de romp is nog wel aanwezig, incl. De valse boeg- en hekgolf en donkergrijze steven en achterzijde (waardoor ze korter leek).

photo 385096

Het verfschema is nog wel een dingetje. Gelukkig heeft Lifecolors een dedicated set met de juiste kleuren - ook die is onderweg. Normaal gebruik ik Vallejo, maar er kwam geen kleur in de buurt :).

Deze dure kit heeft niet eens een standaard om de boot (1.22 meter lang ...) op te zetten. Niet zo erg, ik wilde sowieso al een voetstuk uit hout maken, en als ik toch moet wachten op de PE-set en verf is dat een mooi klusje tussendoor :)

Een plankje grenen voorzien van een sierrandje, Irokoteak afgelakt, en daarop 12mm balkjes geplakt, daar past hij mooi op door zijn vlakke bodem.

photo 385112

photo 385114

Ook tussendoor nog even een spuitcabine in elkaar geflanst :). De goedkoopste afzuigkap bij Coolblue was ook de minst diepe (Candy) achterop een van MDF restanten gemaakte kast geschroeft - en werkt als een tierelier!

photo 385098

photo 385101

Heb ik wel nodig met die grote modellen ...

Nu bezig met wat dingetjes die ik wel kan doen tot de PE set en de verf binnenkomt. De romp komt vrijwel in één geheel, maar vraagt nog wel wat montagewerk en die wil ik echt strak hebben. Veel plamuren en schuren ...

Wat me wel opvalt: ik haal mijn sprues altijd even door een ontvetter-badje ... Ik weet niet wat Trumpeter als losmiddel gebruikt, maar er zit een laag op die wat meer werk vraagt om te verwijderen! Zelfs na het gebruikelijke sopje blijft er wat achter waar Vallejo niet lekker op hecht!

Eerste foto's in volgende update ...

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Laatst bijgewerkt door Silmaril op ma 02 jan, 2017 15:14 pm, in totaal 11 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2016 0:53 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mooi voetstukje voor het schip. Wordt het uiteindelijk afgedekt?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2016 7:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Mooi schip, deze wordt gevolgd!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2016 11:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 jun, 2015 10:25 am
Berichten: 278
Woonplaats: Julianadorp (N-H)
Hi,

Ik vindt het plankje al mooi (ik krijg op een of andere manier met mijn frees geen mooi randje ,grrrr,schiet constant uit en dan is het meestal over met het hout......en soms met mijn vinger :twisted: )

Ga deze volgen ,een geweldig schip met een helaas korte maar enorme geschiedenis, wie kan "de Bismarck " niet ?

Succes man

Ed

_________________
"Mens "is de naam ,waar ik soms trots op ben, maar me meestal voor schaam.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2016 12:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 711
Woonplaats: Stolwijk
eddd schreef:

Ik vindt het plankje al mooi (ik krijg op een of andere manier met mijn frees geen mooi randje ,grrrr,schiet constant uit en dan is het meestal over met het hout......en soms met mijn vinger :twisted: )

Ed


Ik ken het probleem :) ... Dit is ook niet gefreesd. Ik heb een sierlatje op maat en in verstek gezaagd en die er tegen aan geplakt :)

Steven, het vlakke onderwaterschip rust op de balkjes, dus die zie je nog wel gedeeltelijk, worden juist niet helemaal afgedekt (alleen de drie in het midden).

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2016 14:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
Ga deze maar weer eens volgen. Ik hoop dat jouw mk1 Pé set wel aankomt. Ik had hem een paar jaar geleden besteld en betaald bij boystown military's world. Nooit geleverd gekregen uit groot britania. Heb hem inmiddels bij een andere zaak in amerika wel binnen en alleen er naar kijken is al genieten. Veel succes met de bouw. Zodra mijn gezondheid het toelaat ga ik ook weer verder.
Komt er trouwens nog een glazen of plexiglas kap over het schip tegen het stof want deze bouw gaat toch wel even duren en stof word dan je grootste vijand.
Gr. Harry


Laatst bijgewerkt door hayke55 op wo 13 dec, 2017 20:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2016 15:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 711
Woonplaats: Stolwijk
Vandaag binnengekomen :D ... Ik heb hem besteld bij Hannants UK, wel dubbel gechecked of ze hem daadwerkelijk op voorraad hadden. De prijsverschillen zijn erg groot, hier in NL vragen ze € 399 ... Ik heb er nu GBP 199 voor betaald, zo'n € 240-250.

photo 385121

photo 385122

Erg uitgebreide set, veel ontieglijk kleine priel-deeltjes maar ook gedraaide metalen lopen, gekleurd PE (cockpits vliegtuigen) en wat resin onderdelen. Zelf nog 2 resinpakketjes bijbesteld, de rangefinders op de geschutskoepels en met zeil/canvas afgedekte waterslang-haspels.

In afwachting van de PE-set en verf al begonnen met wat kleinere zaken. De romp komt grotendeels in een geheel, maar heeft toch wat aan te plakken onderdelen. De naadjes opgevuld met putty en opgeschuurd, maar om het echt helemaal vlak te krijgen is wat Mr. Hobby primer/vuller 500 nodig.

De patrijspoorten heb ik opengeboord.

photo 385105

photo 385111

De schoorsteentjes konden wel wat verdieping gebruiken, die heb ik met kleine boortjes verder open geboord:

photo 385107

Schroeven, schroefassen en schoorsteen die in metallic-colors gespoten gaan worden hebben een laag Alclad 2 gloss black primer gekregen.

photo 385108

Nu gaan we maar beginnen met het serieuze priegelwerk: de traptredes en de patrijspoorten op de romp aanbrengen ....

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 sep, 2016 7:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Silmaril schreef:
Steven, het vlakke onderwaterschip rust op de balkjes, dus die zie je nog wel gedeeltelijk, worden juist niet helemaal afgedekt (alleen de drie in het midden).


Ik had eigenlijk dezelfde vraag die Hayke daarna nog eens stelde, komt er een afdekking boven het schip? Mooi dat je de extra details erbij gehaald hebt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 sep, 2016 8:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 711
Woonplaats: Stolwijk
Ah ... Verkeerd begrepen! Nee, ik denk het niet ... Toch wel aan de prijs, en het moet een wel erg grote kap (130 lang en 40 cm hoog) worden, dat vind ik wat te massief ogen.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 sep, 2016 20:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
Hoi Ruud

Boor je ook de gaatjes van de geruispijler aan wederzijdse van de romp midscheeps uit. Ik ga dit in de toekomst ook doen bij de Bismarck. Als je het doet wel een hele kleine diameter gebruiken. Bv 0,25 of noch kleiner.

Gr. Harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement