Hallo iedereen,
Welkom bij mijn eerste poging tot het maken van een bouwverslag. Na een hele tijd met bewondering naar jullie verrichtingen te hebben gekeken, heb ik nu maar de stoute schoenen aangetrokken......!
Zoals elders bij de introductie vermeld ben ik een herintreder in deze hobby, geïnteresseerd in vliegtuigen uit de 2e wereldoorlog en gezien de beperkte ruimte in de schaal 1/72
Eerdere modellen heb ik recht uit de doos gebouwd en zien eruit alsof ze gisteren de fabriek hebben verlaten.... Ik zal nu proberen om eens iets met verweren te doen of zo.
Een klein beetje geschiedenis over de Chance Vought Corsair: (even op Wikipedia gekeken)
In 1940 is het prototype aangeboden aan de U.S. Navy . In 1942 werd het toestel operationeel bij het eerste squadron. In eerste instantie begon hij zijn loopbaan bij op land gestationeerde eenheden omdat er wel wat problemen waren met het landen op vliegdekschepen.
Na de nodige aanpassingen werd het samen met de Hellcat een van de beste vliegtuigen in de Pacific.
De eerste versies hadden de toen zwaarste beschikbare motor ter beschikking, een 18 cilinder 2000 pk Pratt & Whitney. De F-4U/5N had de 2850 pk motor!
Door de zware motor moest er ook een grotere propeller op komen, die zou dan echter de grond raken. Door de knik vorm in de vleugels is er ruimte gemaakt en kreeg de Corsair zijn karakteristieke vorm.
De gebruikers waren o.a: U.S. Navy, U.S. Marines, Royal Navy, Royal New Zealand airforce enz.
In totaal zijn er 12.571 gemaakt waarvan 214 van het type F-4U/5N ( Deze is net voor / tijdens de Korea oorlog ten tonele verschenen en was een nachtjager, met radar aan de vleugel.)
In 1970 ging de laatste in Honduras met pensioen......
De Kit:
De kit die ik ga maken is de Corsair F-4U/5N van Italeri in de schaal 1/72. Dit betreft een zogenaamde giftset incl. lijm, verf en een penseel.
Het stevige plastic ziet er goed uit, goed gedetailleerde cockpit en de rest en heeft weinig flash. Wel heb ik elders op het web gelezen dat het model niet helemaal correct zou zijn omdat de motorkap te kort is voor de grotere motor die er in zit. Maar dat zal mij in dit stadium niet zo'n grote zorg zijn.
De versie die ik ga maken is die van de U.S. Navy , VC-3 van de USS Princeton. Deze werd gevlogen door Lt. Guy Pierre Bordelon ten tijde van de Korea oorlog.
Guy Bordelon was de enige ace met een propeller vliegtuig tijdens die oorlog. Hij bleef 27 jaar in dienst en is op 19-12-2002 overleden.
Zijn toestel waarmee hij zijn ace status behaalde is door een reservist gecrasht.
De foto's van de kit:
Tot zover.
Groet Paul