Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 12 okt, 2024 23:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 jun, 2016 22:25 pm 
Brouwer

Hallo iedereen,
Welkom bij mijn eerste poging tot het maken van een bouwverslag. Na een hele tijd met bewondering naar jullie verrichtingen te hebben gekeken, heb ik nu maar de stoute schoenen aangetrokken......!

Zoals elders bij de introductie vermeld ben ik een herintreder in deze hobby, geïnteresseerd in vliegtuigen uit de 2e wereldoorlog en gezien de beperkte ruimte in de schaal 1/72 :D
Eerdere modellen heb ik recht uit de doos gebouwd en zien eruit alsof ze gisteren de fabriek hebben verlaten.... Ik zal nu proberen om eens iets met verweren te doen of zo.

Een klein beetje geschiedenis over de Chance Vought Corsair: (even op Wikipedia gekeken)
In 1940 is het prototype aangeboden aan de U.S. Navy . In 1942 werd het toestel operationeel bij het eerste squadron. In eerste instantie begon hij zijn loopbaan bij op land gestationeerde eenheden omdat er wel wat problemen waren met het landen op vliegdekschepen.
Na de nodige aanpassingen werd het samen met de Hellcat een van de beste vliegtuigen in de Pacific.

De eerste versies hadden de toen zwaarste beschikbare motor ter beschikking, een 18 cilinder 2000 pk Pratt & Whitney. De F-4U/5N had de 2850 pk motor!
Door de zware motor moest er ook een grotere propeller op komen, die zou dan echter de grond raken. Door de knik vorm in de vleugels is er ruimte gemaakt en kreeg de Corsair zijn karakteristieke vorm.

De gebruikers waren o.a: U.S. Navy, U.S. Marines, Royal Navy, Royal New Zealand airforce enz.
In totaal zijn er 12.571 gemaakt waarvan 214 van het type F-4U/5N ( Deze is net voor / tijdens de Korea oorlog ten tonele verschenen en was een nachtjager, met radar aan de vleugel.)
In 1970 ging de laatste in Honduras met pensioen......

De Kit:

De kit die ik ga maken is de Corsair F-4U/5N van Italeri in de schaal 1/72. Dit betreft een zogenaamde giftset incl. lijm, verf en een penseel.

Het stevige plastic ziet er goed uit, goed gedetailleerde cockpit en de rest en heeft weinig flash. Wel heb ik elders op het web gelezen dat het model niet helemaal correct zou zijn omdat de motorkap te kort is voor de grotere motor die er in zit. Maar dat zal mij in dit stadium niet zo'n grote zorg zijn.

De versie die ik ga maken is die van de U.S. Navy , VC-3 van de USS Princeton. Deze werd gevlogen door Lt. Guy Pierre Bordelon ten tijde van de Korea oorlog.
Guy Bordelon was de enige ace met een propeller vliegtuig tijdens die oorlog. Hij bleef 27 jaar in dienst en is op 19-12-2002 overleden.
Zijn toestel waarmee hij zijn ace status behaalde is door een reservist gecrasht.

De foto's van de kit: photo 372648
photo 372654
photo 372653
photo 372652
photo 372651
photo 372649
photo 372650
photo 372655

Tot zover.

Groet Paul

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jun, 2016 22:42 pm 
Brouwer

Het blijft een gaaf vliegtuig. Die knik in de vleugels heeft iets. 1:72 is een mooie schaal, heeft ook mijn voorkeur.

Ik zou zeggen, post regelmatig en op tijd (en met foto's), zodat je wat kunt doen met de tips die je worden aangedragen.

René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2016 10:04 am 
Brouwer

altijd 1 van de meest spraakmakende toestellen gevonden. Veel succes, en bij vragen, stel ze gerust, en liefst vooraf ;-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2016 20:43 pm 
Brouwer

Alvast bedankt voor de steun heren :brouw:
Mochten er vragen komen en dat zal vast wel, weet ik jullie te vinden! :D

groet Paul

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jun, 2016 2:39 am 
Brouwer

Leuke set deze! Succes met de bouw!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jun, 2016 12:02 pm 
Brouwer

Gaaf vliegtuig blijft dit....waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de F4U-1A (een van de eerste versies).

Apart die blauwe decals, zijn die voor de night fighter versie?
Succes met de bouw.

Cheerz :brouw:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jun, 2016 21:22 pm 
Brouwer

Wat ik heb begrepen is dat men terplekke het wit van de kentekens met blauw bespoten heeft voor de missies in de nacht. Ook zou het wit van de radar minder wit gemaakt zijn.
@Frank: bedankt.

Groet Paul

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jun, 2016 23:06 pm 
Brouwer

Reservisten :roll:

Maar leuk zo'n giftset. Lijkt me een goede herintrederskit. Ik vind Italeri daar sowieso wel geschikt voor. Niet te complexe maar wel mooie modellen. Ik vind de corsair trouwens ook echt een gave kist. Die straalt zelfs nu nog wat moderns uit. The pinacle of prop technology.

Veel plezier.

Klaasjan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jul, 2016 22:39 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Kijk, die intro is alvast een goed begin. Mooie ki(s)t! En dat van die lichte kentekens en die extra brandstoftank is nieuw voor mij.

Leuk om te zien dat het aantal herintreders hier nog steeds toeneemt.
Succes Paul!

Jan

* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
Onlangs voltooid:
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72;
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945";
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu"
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jul, 2016 22:50 pm 
Brouwer

Bedankt voor de steun Klaas Jan en Jan!
Na enige stilstand ben ik inmiddels op de achtergrond weer bezig en hoop ik binnenkort een update te kunnen plaatsen

Groet Paul

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]