Een begin gemaakt aan de kit.
Direct al wat dingen gezien die me niet zo bevallen:
1) Stijltjes aan de binnenkant van de romp houden op bij de ramen; ik neem aan dat ze doorliepen achter de ramen op het echte toestel. Zo ja, dan ga ik dit denk ik verhelpen.
2) Pinmarks op rotplekken aan binnenzijde romp

(gelukkig niet bij de neusdeuren, die zijn pinmark vrij).
3) Diverse onderdelen uit 1 stuk gegoten terwijl meerdere delen beter was geweest. Resultaat: flinke deuken in de onderdelen.
4) Passing vleugel + dak op romp is een beetje twijfelachtig, de rechterzijde lijkt onder spanning te staan maar de linkerzijde niet. Naar wat ik heb gelezen is dit een zwak punt van de kit en kan de vleugel van de romp afbreken als ze niet goed wordt vastgezet.
5) Naad tussen romphelften zal achterin de romp zichtbaar zijn indien de neusdeuren open worden gezet - natuurlijk onmogelijke plek om te vullen/schuren, dus daar zal een andere oplossing voor moeten worden gevonden (afdekplaat, of lading, die de boel aan het oog onttrekt?).
6) "Houten" vloerdelen voor de rest van de romp hebben deuken op bovenzijde ter hoogte van de latten onderop. Ik heb een hele mooie echt houten vloer gezien op een gebouwd model elders, misschien ook proberen te doen.
7) Model is een notoire staartzitter, met zeer weinig ruimte voor lood. Er zit zelfs een doorzichtig staartsteuntje bij!

Handleiding op sommige punten onduidelijk + geen paspinnetjes voor een hoop onderdelen = waarschijnlijk een hoop gevloek als ik de boel niet voorzichtig plan.
9) Staartdelen hebben noch pasnokken noch scharnieren voor de roeren.
Net geen tien punten met grote problemen! Bravo Italeri!
Goed, een beginnetje gemaakt met de assemblage. Roeren voor de vleugel, deel 1:

Deze bestaan elk uit een boven- en onderhelft, en hebben enkel wat schuurwerk nodig om goed te zijn.
Dan zijn er deze mormels:

Eendelige roeren van meerdere milimeters dik. Serieus vulwerk benodigd.
Staartvlakken ook in elkaar gemikt:

Geen paspinnen dus op het verticale staartvlak goed op het horizontale staartvlak te bevestigen.

Dat laatste heeft trouwens al de spanwijdte van een WO2 jachtvliegtuig

...dit is een monster.
Vleugel...

...tippen.
Snelle dryfit met een liniaal (30cm) erbij:

Daarna de binnenzijde van de vleugel geschilderd.

De kleur die voor de binnenzijde van de romp wordt aangegeven in de instructies is "grey green" in drie talen en "RLM grey" in de vierde. Tamiya RLM grey erbij gepakt, lijkt niet op "grey green". Daarna maar Tamiya Field Grey gebruikt. Klopt ook niet als ik foto's van de romp van andere modellen van dit toestel bekijk, dus als ik echt met de romp zelf aan de slag ga, dan zal ik daar nog eens kritisch naar moeten kijken. Dit is de vleugel, daar kan je straks toch bijna niet in kijken.
Ook bakjes aan de binnezijde van de vleugel gemaakt waar ik strak met twee-componentenlijm flink wat lood kan plaatsen - dit deel van de vleugel zit voor het midden van het landingsgestel, dus dat zou tegen het staartzitten moeten helpen...