Kamov Ka27 Helix [Hobby Boss 1/48]Hoog tijd om weer eens een helikopter te bouwen!

In dit geval dus een Russisch werkpaard, duidelijk vanuit gebruik ontworpen.
Wat informatie over de helikopter:De Kamov Ka-27 (NAVO-codenaam: Helix) is een militaire helikopter die voor de Sovjet Marine werd ontwikkeld. Het toestel doet dienst uiteraard in Rusland, maar ook in Oekraïne, Vietnam, Zuid-Korea, Portugal, China en India.
In 1970 startte de ontwikkeling van dit hefschroefvliegtuig voor pendeldiensten en bestrijding van onderzeeboten waarna het eerste prototype in 1973 vloog. Het toestel verving de 10 jaar oudere Kamov Ka-25 Hormone en het ziet er bijna hetzelfde uit, mede doordat het in dezelfde hangars moest passen.
Het kenmerkende aan deze helikopters is natuurlijk het coaxiale rotorsysteem, waardoor een staartrotor overbodig is.
Bron: wikipedia/internet/google etc.
De Kit:Deze kit van Hobby Boss is nog niet heel lang uit in 1/48. Omdat het zou gaan om een nieuw ontwerp (en niet alleen een rescaling van de 1/72 versie) ben ik benieuwd naar de passing.
Den doosch:

Sprue’s

Overigen:

De glasbak zit nog even ingepakt. Verder zit er een ieniminie stukje PE bij en een ijzeren staafje die waarschijnlijk bedoelt is voor de rotors.
Decals:

En wat papierwerk over hoe het één en ander in elkaar zou steken en eruit zou moeten gaan zien:

Ik heb geen extra’s voor de Kit, deze gaat dus OOB gebouwd worden. Ik heb ook niet als doel om hier zelf onderdelen voor te gaan scratsen enzo. Dus redelijk rechttoe rechtaan. Wel wil ik de heli e gebruikt laten uitzien.
Verder kan je kiezen voor een Russische- of een Oekraïense versie. Hier heb ik nog geen keuze in gemaakt.
Kijken of we hier in de eerste week van het nieuwe jaar eens een begin mee kunnen maken.