Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 10:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2015 14:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Een hele poos niet meer aan bouwen toegekomen, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan...

Mijn vriendin heeft het niet zo begrepen op mijn hobby, en vandaar dat er maar weinig tijd ernaartoe kan gaan... Dus af en toe mag ik wel iets bouwen, en in tussentijd gewerkt aan een Corsair en aan deze om in haar kast te zetten. Deze is dus een model wat ik voor haar bouw, en ik hoop dat ze er achteraf tevreden over gaat zijn

Reeds een hele poos bezig met het opschonen van de onderdeeltjes, en uitindelijk zover gekomen dat ik de eerste verf kon aanbrengen...

Inetrieur eerst interior green gespoten om tot de conclusie te komen dat de cockpit zwart was... dus van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens te gaan experimenteren met haarlak
photo 343010

Basislaag op het instrumentenpaneel...
photo 343011

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Laatst bijgewerkt door Silenoz op ma 28 aug, 2017 17:36 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2015 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Oh... :o Weet je het heel zeker?

Van de foto's die ik kan vinden via Google. Is alleen het instrumentarium zwart, de rest is zo ver ik kan zien British Airforce Interior Green, bij de Spitfires.

Ik hoop dat de twee delen nog niet aan elkaar zitten, want ik zou nog kijken welke kleur het werkelijk zou moeten zijn. Meestal was de kleur aan de binnenkant de kleur van de grondverf die ook aan de buitenkant werd gespoten. Vaak werd daarbij gekozen voor Grijze of groene pigment door de grondlaklaag. Maar het kan zijn dat ik ernaast zit. :o

En dat je vriendin het niet begrijpt, vaak komt dat omdat ze niet zien wat er allemaal bij komt kijken aan technieken, kennis, vaardigheden, en voor sommigen is het een rustgevend momentje in de dag. Geen stres, alles op zijn tijd.

Wat ik wil zeggen, neem rustig je tijd, en blijf overzicht houden met waarmee je bezig bent. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2015 16:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Ik had foto's gevonden op een franse site van een XIV met een volledig zwarte binnenzijde wat de cockpit betreft, nu kan ik deze niet zo snel meer vinden. Na de oorlog werden bij veel vliegtuigen de cockpits in plaats van het zinc-chromaat groen in andere kleuren schilderd, omdat de zink-chromaat wel goed was als grondverf/bescherming tegen vanalles en nog wat, maar niet zo heel goed was voor de gezondheid... Zo is bij de Typhoon in oorlogstijd de cockpit ook groen, met uitzondering van het instrumentenpaneel, maar na-oorlogse versies hadden een lichtgrijze cockpit met zwarte bovenkanten. het kan zijn dat het groen moet zijn, maar ik ga niet meer terugkeren, het is de bedoeling dat er nog een beetje gechipt wordt...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2015 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Je hebt het over experimenteren met haarlak. Wat experimenteer je dan? Gebruik je het als matte lak?

Gr, Ferry

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2015 9:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3488
Woonplaats: Purmerend
Silenoz schreef:
Mijn vriendin heeft het niet zo begrepen op mijn hobby, en vandaar dat er maar weinig tijd ernaartoe kan gaan... Dus af en toe mag ik wel iets bouwen,


Arme Silenoz :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol:

Heb je misschien nog wat meer detailfoto's van de gehele kit?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2015 9:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4283
Woonplaats: Bovensmilde
fvdm schreef:
Je hebt het over experimenteren met haarlak. Wat experimenteer je dan? Gebruik je het als matte lak?

Gr, Ferry


Op het haar van zijn vriendin natuurlijk...

Wat voor schaal is het Silenoz? 1:48?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2015 11:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
was een poging om te experimenteren met de haarlakmethode, maar blijkbaar mag je dat maar een paar uur laten zitten... en niet een paar dagen. Laatst nog eens info gevraagd over het cockpitkleur, en het is inderdaad aangewezen om terug te keren naar groen, dus kijken of ik het er nog proper afkrijg, en anders herbeginnen...

in verband met de foto's, die van de verder assemblage volgen nog, de onderdelen zagen er als volgt uit:

photo 343126

photo 343125

photo 343124

photo 343123

Momenteel zijn dit nu hoofdzakelijk losse stukjes in de doos... wachtend op verf en assemblage.

Over de MK XIV

Iedereen kent de Spitfire, en dan vooral de versies I, II, V, VII, IX, X, XI ...

De XIV was 1 van de eerste spits die uitgerust werden met een griffonmotor in plaats van de Merlin die als de vorige versies aandreef. De eerste toestellen hadden een gebrek aan kracht op grotere hoogte, en dit weten ze aan het gebruik van een enkeltrapscompressor. Later werd overgegaan naar een tweetrapsversie, en deze leverde een aanzienlijke meerwaarde ten opzichte van de IX-versie. Hierdoor werd de romp iets langer en was de neus iets meer naar voor gekanteld. ook werd er een nieuwe 5-bladige propellor geïntroduceerd, en er werden testen gedaan met een dubbele 3-bladige contra-roterende propeller (die uiteindelijk zou gebruikt worden op de Seafire Mk 46/47) Om voor de nodige koeling te zorgen werden de warmtewisselaars vergroot in doorsnede en diepte...

De eerste toestellen werden gebouwd op de chassis van de MK. VIII en de eerste resultaten waren redelijk goed, hoewel het gedrag door de te zware motor te heftig was voor een operationeel type, maar een vergroot staartoppervlak en een langer traject voor de gashendel brachten redelijk wat verbetering.

Voor de piloten die gewend waren aan de Merlins bracht de versie met de Griffon-motor redelijk wat problemen door de hoge kracht van de motor en het navenate koppel van de schroef, maar over het algemeen waren ze heel tevreden over de vergroting van de performantie van deze spitfire die de piloten in staat stelde om bijna vertikaal te kunnen klimmen.

Operationeel ontstonden er nog problemen door het kreukelen van bepaalde zones op de vleugels, waardoor een issue werd uitgevaardigd dat alle toestellen met verkorte vleugels dienden te vliegen.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Laatst bijgewerkt door Silenoz op vr 18 aug, 2017 9:37 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2015 13:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
fvdm schreef:
Je hebt het over experimenteren met haarlak. Wat experimenteer je dan? Gebruik je het als matte lak?

Gr, Ferry


Dit kan je gebruiken om te "chippen", als je haarlak over je primer (of zo) spuit, dan kan je daar je kleur over zetten, is de kleur droog, kan je met een kwastje, mesje o.i.d. de kleurlaag een beetje verwijderen, zodat je de kleur van de primer er door komt en dat lijkt dan op een beschadiging

Zoals Silenoz al aangaf kan je daar niet te lang mee wachten, meestal spuit je de lak 30 tot 60 na de haarlak.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2015 13:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Wellicht de schaal even in je topictitel vermelden.

Jij bouwt tenminste nog een beetje. Ligt bij mij helemaal stil. Hopelijk vanaf 1 januari weer --> groepsbouw Twins.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 nov, 2015 10:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 30 nov, 2004 21:12 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Almere
Een Spit!! Die moet ik volgen natuurlijk :lol: Succes!!

_________________
Interesse: WWII vliegtuigen en andere militaire luchtvaart in 1/48
On the bench: De Havilland Mosquito B Mk. IV (Revell 1/48), Focke Wulf Fw 190 D-13 (Eduard 1/48), Lockheed Ventura Mk.II (Revell 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement