Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 10:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 apr, 2015 10:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 9:46 am
Berichten: 1
Hallo Forumbezoekers,

Allereerst zal ik mij even voorstellen op het forum. Mijn naam is Marten en ik kom uit de provincie Limburg.
Ik ben geïnteresseerd in lucht en ruimtevaart en heb al een aantal maal papieren modellen gebouwd.
Sinds kort heb besloten over te gaan op het bouwen van plastic modellen.

Afbeelding

Gisteren heb ik mijn "1/144 Boeing 747-8 Lufthansa Plastic Model Kit" in ontvangst mogen nemen. Daarnaast heb ik besteld: de benodigde lijm, kwasten, kwastenreiniger en 6 basiskleuren zoals die mij werden voorgesteld: Nr: 04, 08, 99, 350, 374 en 752.
Overige benodigdheden had ik nog liggen van het maken van papiermodellen.

Omdat ik niet eerder een plastic model gebouwd heb, heb ik al wat rondgekeken op dit forum en het een en ander gelezen.

Ik ben begonnen met het schoonmaken van de onderdelen. Deze heb ik in een sopje van warm water en afwasmiddel laten weken ca. 15 minuten. Daarna heb ik alles met warm water afgespoeld en zeepresten verwijderd.

Niet wetende waar ik moest beginnen heb ik in de tussentijd de hele handleiding doorgenomen. Mijn conclusie was dat het handig is om alle "kleine"onderdelen in hun rekje te verven. Ik ben begonnen met Nr. 374 zijdemat grijs. al snel liep ik tegen het probleem van de 6 basis kleuren op. Sommige onderdelen bevatten meer kleuren dan alleen de basis kleuren die ik gekocht heb. Nu twijfel ik nog of ik deze kleuren niet alsnog aan zal schaffen. Er ligt in Aken(D) een mooie modelwinkel en dit is +/- 10 min rijden van mij vandaan. Voor nu heb ik besloten alles wat grijstint heeft met Nr. 374 te verven.

Vervolgens ben ik verder gegaan met Nr. 8 Mat zwart andere onderdelen te verven. Niet al het verfwerk ging op het begin goed. de kleine onderdelen als het landingsgestel gingen aardig. Als wijze van proef heb ik de "steun" die in het pakket zat "Nr. 350 lufthansa blauw" geverfd om te zien hoe het verven me op grote oppervlakken afgaat.

Vanmiddag zal ik een aantal foto's maken van de staat van het model op dit moment. Ik ben van plan een zeer nauwkeurig model te maken en wil naadjes opvullen en schuren. Ik heb hier nog weinig ervaring mee en zal alle tips 'n tricks zeer geïnteresseerd doorlezen.

Laatste vraag is hoe ik foto's toe kan voegen aan de posts.

Groeten Marten

PS. Iemand ervaring met dit model?


Laatst bijgewerkt door Martendejong op di 21 apr, 2015 15:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr, 2015 13:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Welkom

Foto's toevoegen: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=185

Meerdere kleuren aanschaffen zal handig zijn. Naar mate je meer bouwt, komen die ook wel weer van pas. Na verloop van tijd heb je genoeg voorraad (ik spreek uit ervaring :lol: ).

Grote oppervlakken verven is lastiger dan kleine. Zorg voor een goede verdunning. Volgens mij verf je met Revell enamels. Dus een goede thinner om te verdunnen is mijn advies. je kunt beter 2 of 3 dunne laagjes verven dan in één keer dekkend. Het eerste laagje is een soort doorzichtige basis. Na droging doe je de 2e laag en zie je al flinke verbetering. Vervolgens de 3e laag (en eventueel meer, hangt even af van je verdunning).

Geen ervaring met deze ki(s)t.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr, 2015 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Hallo Marten,

Hartelijk welkom. Leuk dat er uitbreiding komt in het vrij rustige hoekje van de Airline brouwers. Mijn tip? wees niet bang voor fouten of mislukkingen. Veel draadjes beginnen vol enthousiasme maar stopte ver voor het model klaar was omdat de bouwer de moed liet zakken. In elke bouw zitten tegenslagen en teleurstellingen. Geen nood; diverse forumleden hebben mij er al een paar keer doorheen geholpen de afgelopen maanden :wink: En voor het beantwoorden van vragen staat een aantal van ons (bijna) dag en nacht klaar.
Ben heel benieuwd wat jij er van gaat maken.

Succes en veel plezier met bouwen!

Cheers VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr, 2015 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hallo Marten,

Leuk dat je een verslag maakt van deze bouw. Mooie kit heb je uitgekozen, hoewel niet meteen de meest makkelijke denk ik. Zelf heb ik 'm ook liggen, maar nog niet gebouwd. Met een beetje geduld is hier een mooie kit van te maken dus neem je tijd en als je er niet uit komt, stel dan gerust je vragen op dit forum.

De pasvorm van de onderdelen zou goed moeten zijn dus dat kan het probleem niet zijn. Alleen zijn het een beetje veel onderdelen. Bij het los halen van de fanblades moet je voorzichtig te werk gaan, wat die zijn wel wat breekbaar.

Als ik zo vrij mag zijn om een paar beginners tips te geven:
- Neem je tijd zoals eerder gezegd en laat je niet gek maken door het niveau van anderen. Het is jouw model en jij bepaald wat je mooi (genoeg( vindt.
- Als aanvulling op je gereedschapkist zou ik nog plamuur (van Alabastine, gewoon bij je lokale bouwmarkt), schuurpapier (600, 800, 1200), afplaktape van Tamiya, knijpers/klemmetjes van de action (6 stuks voor € 0,69 geloof ik) een hobbymesje en wat ik zelf heel makkelijk vind is een klein tangetje om de onderdelen los te knippen van het raamwerk.
- Gebruik het Tamiya tape om een rechte grijze lijn te krijgen voor de buik en mooie strakke blauwe lijn bij de staart. Geen gewoon schilderstape van de bouwmarkt, want die laat verf door!
- Begin met lichtste kleur (wit) en eindig met de donkerste kleur voor je model (in dit geval de blauwe staartvin).
- Wat ik zelf pas ontdekte toen ik acht jaar geleden weer begon, is dat je met plamuur de naden heel mooi kan wegwerken. Dus dat wil ik je ten zeerste aanraden.
- Zoals René al aangaf kan je het beste je verf goed verdunnen en liever meerdere dunne lagen, dan één dikke laag.
- Qua verf zou je alles nog kunnen aanschaffen wat nog in de bouwbeschrijving op pagina 4 of 5 staat. Zelf zou ik minimaal voor de volgende kleuren gaan: 90 (zilver), 91 (ijzer) en 371 (lichtgrijs). Daarnaast zou ik i.p.v. 4 voor 301 gaan. 301 is halfglanzed wit, dat staat beter bij de buik die je 374 moet schilderen welke ook halfglazend is. Maar die keuze is aan jou.
- Tot slot, als je er even geen zin meer in hebt omdat het tegen zit, leg 'm dan vooral aan de kant. De zin komt wel weer terug, maar verlies vooral de moed niet. Iedere bouw heeft tegenslagen (daarom duurt het bij mij altijd heel lang voordat ik wat af heb :oops: )

Nog een laatste opmerking m.b.t. deze kit. Er zitten cabineraampjes bij die je eerst in de romp moet plakken voordat je die kan verven. Maar als die er eenmaal inzitten is het nogal moeilijk om daaromheen te schilderen. Om de raampjes af te plakken zijn er zogenaamde masks. Die kosten tussen de 5 en 10 euro denk ik. Misschien dat dat de moeite waard is. Anders kan je beter eerste de rompdelen schilderen voordat je de cabineraampjes erin lijmt. Maar dan moet je de naad plamuren en bovenop het wit nogmaals schilderen wat een lichte kleurafwijking kan geven.

Dus maak er wat moois van!

groetjes,

ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement