Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 20:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 mei, 2014 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Na het zien van alle megakits die hier de laatste tijd gebouwd worden, kreeg ik steeds meer zin om ook aan mijn gigant te gaan beginnen: de Geschutzwagen Tiger van Trumpeter. Sinds ik dit ding voor het eerst zag liggen in de winkel staat deze kit bij mij op nummer 1 op mijn wishlist. Maar door de hoge prijs van de kit heb ik nooit de stap genomen om hem ook werkelijk te kopen. Totdat ik hem laatst weer tegenkwam, maar toen met 20% korting. En omdat mijn ouders ook nog geen cadeau hadden gevonden voor mijn verjaardag, ging de Geschutzwagen mee naar huis.

Voordat we naar de kit zelf gaan, eerst een klein geschiedenislesje:

Geschutzwagen Tiger (Grille 17)

Afbeelding

In 1942 kreeg Krupp opdracht om een voertuig te ontwerpen op basis van de Tiger II, welke in de Grille-serie werd geclassificeerd; de Grille 17, oftewel de Geschutzwagen Tiger. Het chassis van dit monster was echter totaal anders dan dat van de Tiger II. Het grootste verschil is dat het een stuk verlengd is, om er 2 sets loopwielen aan beide kanten aan te plakken om zo het enorme gewicht en formaat van het kanon kwijt te kunnen.

Afbeelding
Hier is goed te zien hoe achterlijk groot dit voertuig moest zijn om het kanon kwijt te kunnen.

De bepantsering was 30mm aan de voorkant en 16mm aan de zijkanten. De GW Tiger zou worden uitgerust met een Maybach HL230 P30 of HL230 P45 V12 benzinemotor, en met hun 700-800 pk moest een topsnelheid van 45 km/u gehaald kunnen worden. Dit had wel tot gevolg dat de Grille niet heel erg zuinig met zijn brandstof omging; met zijn 1000 liter tankinhoud kon het voertuig rond de 250 km ver komen op verhard terrein. De Grille was trouwens toch al geen uitblinker in efficiëntie, wegens hij kon maar 3-4 granaten meenemen. Erg handig natuurlijk in tijden van schaarste... Het totale gewicht van de GW Tiger was ergens tussen de 53 en 58 ton.

Afbeelding

Afbeelding
De twee motoren bedoeld voor de GW Tiger, respectievelijk de HL230 P30 en de P45

Het kanon wat voor dit voertuig bedoeld was was het170mm K72 L/50 Kanone.
Afbeelding
WAT?! 17 cm?!
Ja, het was de bedoeling dat dit ding granaten met een diameter van een klein bord de lucht in moest slingeren. :shock:. Het gestoordste van dit alles dat er nog meer versies van de GW Tiger in de planning waren, waarvan deze Grille 17 nog de lichtst bewapende was... :roll:
Er bestond op papier namelijk ook nog de Grille 21. Dit voertuig zou een nog zwaardere bewapening krijgen, namelijk een 210mm mortier 18/1 L/31. Ook zou er een Grille 30 komen. Dit voertuig zou bewapend worden met een Skoda 305mm GrW L/16 mortier. Tot slot de zwaarste versie. Dat was de Grille 42. Deze zou een bewapening krijgen, bestaande uit een 420mm Grw mortier. :twisted: Hoe gek kun je zijn als ontwerper...

Afbeelding
Een soldaat kijkt gefascineerd naar de mondingsrem van het enorme 17cm kanon wat ook bij de Geschutzwagen gevonden werd.

Verdere bewapening bestond uit 2 7.92mm MG-34 machinegeweren, en er zou een achtkoppige bemanning in zitten (bestuurder, commandant, kannonier, een radio-officier, and vier (!) laders).
Bij alle versies zou het kanon op een rails geplaatst worden zodat het makkelijker demonteerbaar zou zijn.In 1943/44 begon Krupp met de bouw van het prototype, terwijl de "massaproductie" rond mid-1945 moest beginnen, maar door het einde van de oorlog is hier uiteindelijk niets van gekomen.

Afbeelding
Bij het achteraanzicht van de GW Tiger is de rails zichtbaar waar het kanon op moet komen te staan.

Afbeelding
Het bijna afgebouwde prototype bij Haustenbeck. Het voertuig was al bijna klaar voor gebruik, alleen had het einde van de oorlog roet in het eten gegooid voor Krupp. Erachter staat een Jagdtiger geparkeerd.

Éen prototype met het 170mm kanon was bijna klaar in Mei '45, maar is nooit opgeleverd. Het half afgebouwde voertuig werd door Britse troepen aan het einde van de oorlog ontdekt bij een testterrein in Haustenbeck. Het ding is toen gedemonteerd en klaargemaakt voor transport naar Engeland, maar is toen spoorloos verdwenen. Tot op de dag van vandaag is het een compleet raadsel waar dit op zijn zachtst gezegd "aparte" voertuig is gebleven.

Afbeelding
Zo troffen Britse troepen de GW Tiger aan in de werkplaats bij Haustenbeck. De werkplaats ligt bezaaid met onderdelen, waaronder een luchtfilter van een Maybach HL230 P30 (rechts op de opbouw), wat erop duidt dat het voertuig al bijna rijklaar was.

Afbeelding
De GW Tiger gedemonteerd, en klaar voor transport op een Duitse zwaarstransporttrailer. Wat er hierna met het voertuig is gebeurd, is tot op de dag van vandaag een raadsel.

De kit

Afbeelding
Den Doosch, met een 1-euro munt erbij voor het formaat wat in te kunnen schatten.

De kit is een klein (nou ja, klein...) juweeltje van Trumpeter.Er is een compleet interieur meegeleverd, inclusief transmissie en motor. Er De aandrijflijn alleen bestaat al uit rond de 150 (!) onderdelen. Er zijn complete kits met minder onderdelen... Voor de liefhebbers, de complete inhoud + instructies kun je hier bekijken: http://www.super-hobby.nl/products/Gril ... annon.html (ik heb namelijk niet heel veel zin om van 15 sprue's foto's te gaan maken. :mrgreen: )

Het kanon is via een mechanisme met veren uitneembaar, en kan apart opgesteld worden. Het enige minpunt aan de kit is het feit dat de rupsbanden dropveters zijn. En niet zomaar dropveters, maar echt matige dropveters. Ze zijn ontzettend stug, et detail valt vrij tegen, en volgens verschillende reviews passen ze niet om de aandrijfwielen en zijn ze te lang. Reden genoeg dus om wat vervangers te regelen:
Afbeelding
Je kunt natuurlijk Friuls hiervoor aanschaffen (ja, Friul heeft speciaal voor deze kit een set tracks uitgebracht). Maar als je zoals ik geen zin hebt om bijna 40 euro te gaan betalen voor wat rupsbandjes, kun je ook andere oplossingen bedenken. Aangezien dit ding op basis is van een King Tiger, kun je ook gewoon KT tracks ervoor gebruiken. Je moet wel zoeken voor de "Late" tracks, omdat de GW Tiger dezelfde 18-tandige aanrijfwielen heeft als de Late KT. Gelukkig heeft Hobbyboss deze in zijn gamma, en ook nog lekker goedkoop (5-6 euro per set). Je moet wel 2 setjes kopen vanwege de langere lengte van de GW Tiger ten opzichte van. de Tiger II. Je houdt wel flink wat schakels over hierdoor, maar die kun je altijd nog wel gebruiken om een laadbak van weet ik veel wat voor vrachtwagen mee te vullen.

Hoewel de gietkwaliteit super is, zitten er wel ontzettend veel pinmarks op de (vooral grotere) onderdelen. Dit is natuurlijk onvermijdelijk bij onderdelen zoals de zijkanten van de kit, maar het is toch jammer, omdat beide kanten hiervan zichtbaar zullen blijven. Dat wordt dus veel plamuurwerk. :(

Ik ben van plan morgen met de kit te beginnen. Eigenlijk wilde ik vanavond al aan de slag gaan, maar het typen van dit stukje tekst nam toch meer tijd in beslag dan ik gedacht had. Nog eventjes geduld dus. :wink:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Laatst bijgewerkt door Tomska op ma 25 aug, 2014 21:09 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 mei, 2014 23:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11865
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mooie keuze, dit zijn kits waarvoor je wel een tijdje wil sparen. Op Armorama (http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=91256) beweert men wel dat de Hobbyboss tracks gemaakt zijn voor negentandige aandrijfwielen. Nu zie ik op de boxart inderdaad zulke sprockets, maar je referentiefoto toont dan weer een ander type, dus weet ik niet welke er in de doos zitten. Die Friuls waren me ook al opgevallen toen ik er laatst tussen rommelde.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 mei, 2014 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een gave intro heb je geschreven, en veel gave foto's!! :brouw:
Allemachtig zeg, wat een apparaat. En dan zeggen ze dat de Amerikanen 'groot groter grootst' maken!
En groot gelijk wat betreft de tracks. Heel veel plezier met deze, ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.
Ga je er nog wat poppetjes bij zetten om de grootte aan te geven of?...

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 mei, 2014 23:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Steven, de tracks van Hobbyboss zijn voor de 18-tandige aandrijfwielen. Iedere schakel heeft namelijk gaten voor de tanden, en niet zoals bij de 9-tandige aandrijfwielen om de schakel een gat.

Nem, fijn dat je de intro waardeert. Ik steek er altijd wel vrij veel tijd in om een intro te maken, compleet met veel foto's, omdat ik dit ook een belangrijk deel van een verslag vind. Het zijn wel echt gave foto's ja, zo kun je het immense formaat van dit ding goed zien.
Ik ben ook wel benieuwd wat dit wordt, vooral met het kleurenschema ben ik nog flink aan het stoeien wegens je kan met een voertuig zoals dit bijna alle kanten op qua schema's. Die tracks komen nu gelukkig wel al goed, want die dropveters zijn echt een afknapper op zo'n mooi model als dit. :?
Ik wil er uiteindelijk wel een poppetje bij gaan zetten voor de schaal, en ik heb nog wel een geschikte liggen. Ik vind hem wel goed passen, omdat hij ongeveer dezelfde uitstraling van ongeloof heeft als deze soldaat die bij het gevonden kanon staat (dit is dan een deel van het 21cm kanon wat ook bedoeld was voor de Grille. Het blok waar de soldaat staat (geen idee hoe dat ding heet) is dan weer deel van de 17cm loop.)
Afbeelding

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2014 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wordt zeker op prijs gesteld hoor, zo'n intro! Kost even wat tijd maar dan heb je ook wat.

Als je die foto's ziet, vooral die van die mannen in de romp in aanbouw, dan denk je toch direct bij jezelf, dit is zo monstelijk groot, dan kan nooit werken in de praktijk... wat bezielde die Nazi's om met dit soort kansloze projecten van start te gaan?
Van tanks en zo weet ik niet veel af, de Luftwaffe is mijn pakkie an (ik zal in een vorig leven wel een 109 piloot zijn geweest of zo.. als ik daarin geloofde ). Als de Nazi's het anders hadden aangepakt (op een veel meer voor de hand liggende manier, zeg maar) dan hadden ze nog wel eens de luchtoorlog kunnen winnen.
Geldt dat ook voor de tanks, dat als de Duitsers het anders hadden aangepakt, dan.. ?.. (terwijl ik dit tik weet ik het antwoord eigenlijk al, getuige het onderwerp van dit topic! :lol: )

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Nem op wo 21 mei, 2014 1:40 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2014 0:43 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11865
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat zal een kulas zijn, Tomska. En het probleem was niet dat er geen dingen bedacht werden, die werkten, alleen dat er niet genoeg materiaal overbleef om realistische wapens mee te maken. Dus werden er maar van dit soort dingen gemaakt om de moed er een beetje in te houden. Wat de Amerikanen ondertussen maakten, werkte ook niet echt geweldig, met zulke bodemdruk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2014 10:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2007 19:11 pm
Berichten: 2103
Woonplaats: dordrecht
Ik dacht dat dat ding nooit verder dan de tekenkamer was gekomen.
Mooie intro, veel info.

ben benieuwd hoe de kit is, Het is een beest van een tank om te zien.

_________________
Follow the man, Who follow the money
To the edge of the world, And beyond
Deadliest Catch
Shia. Sometimes, a Demon can be an Angel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2014 21:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Wat een beest van tank! En leuk dat je zo'n uitgebreide intro hebt geschreven Tom, bedankt! :brouw:

ik heb je mijnenruimer ook gevolgd, k'heb er vertrouwen in dat je van dit model ook iets moois gaat maken!

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2014 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Nem, ik denk dat ome Adolf een grote vinger in de pap heeft gehad bij dit soort megalomale projecten. Hij begon aan het einde van de oorlog steeds meer van deze krankzinnige dingen te bedenken. (Denk aan de Maus en de E-100)
Steven, kulas was inderdaad het woord wat ik zocht.
Dodo en Pileno, leuk dat jullie de intro ook waarderen! :) En het is inderdaad een beest he. 8)
En Pileno, bedankt voor het compliment! :brouw:

Ik had een update beloofd voor vandaag, en die belofte kom ik dan ook maar na. Ik heb vandaag en begin gemaakt aan de romp. Het was eigenlijk vrij simpel, want het waren voor het grootste deel grote lappen plastic die aan elkaar gezet moesten worden. Het was wel nog even pielen om alle 80.000 torsiearmen op 1 lijn te krijgen, maar dat is gelukkig wel goedgekomen. Ook heb ik nog wat wieltjes in elkaar gezet.
Fototijd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu is het nog niet heel spectaculair allemaal, maar je ziet nu al hoe achterlijk groot dit ding was/wordt met het poppetje erbij. En daar komt straks ook nog de loop van het kanon bij. :o

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2014 23:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11865
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De tank ziet er inderdaad megalomaan uit nu je de figuur er in ziet staan. Het lijkt echter wel een beetje een quasimodo van een ventje te worden, heb je hem moeten samenstellen uit meerdere figuren waarvan er eentje een arm omhoog hield? Dat kan je niet zomaar omvormen naar een figuur met de armen naar beneden, want de schouders hebben een verschillende hoogte. Zaag een wig uit de oksel van die man en kleef de schouder een aantal millimeter lager, terwijl je ervoor zorgt dat de kraag niet beschadigd raakt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement