Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 19:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 apr, 2014 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 jan, 2009 13:36 pm
Berichten: 588
Woonplaats: Twente
Na een tijdje afwezig te zijn geweest, een nieuw project starten is toch weer even doorzetten, is het tijd voor nummer 7; de Cheeta C6 Grand Prix Formule 1-auto uit de jaren '50. De Formule 1 is toch wel een van de, al dan niet dé, beroemdste raceklassen ter wereld en kan dan ook niet missen in de collectie. De klasse bestaat alweer sinds 1950, als doorontwikkeling van de vooroorlogse Grand Prix-races. Sindsdien is er natuurlijk veel veranderd en zijn er veel technieken en innovaties door ontstaan; toch leuk hoe de competitie en druk van het racen de innovatie meer stimuleert dan massa's verkopen die wel geld in het laatje brengen. Voor mij is het begin van de F1 toch wel het hoogtepunt van design. Op dat moment is er nog steeds die eenvoudige opzet van voor de oorlog, maar nu wel doordacht. Daarna werden de meeste modellen mooi door functionaliteit en uitstraling, maar die pure lijnen beginnen steeds meer te verdwijnen.

Genoeg introductie. Mijn auto wordt dus gebaseerd op de stijl van de jaren '50; de sigaar. Het zal een relatief eenvoudig model worden, want er zijn natuurlijk geen deuren etc. Maar om toch wat uitdaging en om er wat speciaals van te maken, wil ik de carrosserie los van het chassis maken. Zo ontstaan er een neus, body en staart die als losse delen op de auto geschoven moeten kunnen worden. Het idee komt van afbeeldingen van de Mercedes W196 die als zogenaamde open-wheel auto racete, maar ook met een gestroomlijnde kap. Je voelt hem al aankomen, die tweede carrosserie staat ook op de planning. Of het allemaal wat wordt is altijd de vraag, maar we gaan ervoor.

Om een impressie van het ontwerp te geven, is hier een aantal jaren oude tekening van mij. Dit moest een 12-cilinder voorstellen. Qua design is het vergelijkbaar met mijn huidige idee, een lange neus met smalle carrosserie. De praktijk zal natuurlijk weer wat anders worden.

Afbeelding

En dan het project zelf, inmiddels al met een mooi begin. Het is gestart met remmen en ophanging, die zaten namelijk niet bij de velgen. Heel eenvoudig heb ik een ring gemaakt die binnen de velg past. Daar is een laagje blik overheen gegaan. Gelukkig paste metalen staaf door de naaf van de velg en kan deze dus als as dienen, door het blik heen. Een extra uitdaging zit in de voorkant, waar een scharnier moet komen voor het draaien van de wielen. Dat is een eenvoudig messing buisje geworden, aan de achterkant van het plaatje. Tijd voor de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En uiteindelijk past het ook nog, na wat vijlen.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens gaan we een chassis maken. Dit keer ben ik gestart bij de voorste ophanging, de verticale staven waar de wielen omheen draaien. Op dit punt is het belangrijk om precies de formaten te weten, elke fout in het chassis ga je vaak tegenkomen.

Afbeelding

Dankzij de eerdere auto's heb ik inmiddels inzicht in de formaten van de cockpit, alles is een kwestie van meten. Daarom heb ik er dit keer voor gekozen om de cockpit op een eigen frame te maken waar de stoel, tunnel, pedalen etc netjes opzitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan is het een kwestie van de twee samen te voegen en weer wat staven toe te voegen. Ook de voorste ophanging zit er hier op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende stap is het maken van het frame voor de body, een hele verzameling op maat gemaakte staven.

Afbeelding

Afbeelding

Op die manier moet dus de hele carrosserie gemaakt worden. De volgende stap is namelijk de neus. De neus staat centraal om de grill van waaruit alle lijnen naar achteren lopen. Het uitwerken ervan is een aantal uren passen, knippen, buigen, solderen, meer passen, meer knippen, meer buigen en meer solderen om zo af en toe weer wat weg te halen. Maar tot zover is het gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na al die uren bouwen een kleine tussenstand van de stand van zaken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was hem eerst weer!

Cheetacars

_________________
AfbeeldingAfbeelding


Laatst bijgewerkt door cheetacars op do 19 jun, 2014 19:52 pm, in totaal 6 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cheeta C6 Gran Prix
BerichtGeplaatst: zo 13 apr, 2014 19:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
whow jaaaa dit word dik !!!!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cheeta C6 Gran Prix
BerichtGeplaatst: zo 13 apr, 2014 19:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 mei, 2013 20:21 pm
Berichten: 61
Deze ga ik volgen! Altijd weer benieuwd wat je er van gaat maken! Ziet er alvast goed uit!

Gr Nanno


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cheeta C6 Gran Prix
BerichtGeplaatst: zo 13 apr, 2014 20:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ik blijf me iedere keer verbazen hoe je met een paar staafjes en wat soldeer toch al heel rap weer een grove autovorm weet te produceren.
En vooral die neus is een waar kunststukje.
Mooie wielen ook.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cheeta C6 Gran Prix
BerichtGeplaatst: zo 13 apr, 2014 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Yay, weer een nieuw Cheetah! :D Dit vind ik altijd enorm leuke threads om te volgen, het is knap om te zien hoe je vanuit losse staafjes metaal zulke (vaak complexe) vormen maakt. Als voorbeeld die neus. Succes ermee! :brouw:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cheeta C6 Gran Prix
BerichtGeplaatst: ma 14 apr, 2014 11:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 jan, 2009 13:36 pm
Berichten: 588
Woonplaats: Twente
Bedankt heren! :brouw:
Kleine update met wat te lezen: Cheetacars: Achter de schermen
Dit is een blog over hoe ik nou precies zo'n project start en het werk achter de schermen. Het is wat meer designgericht, maar ook mijn bouwstijl en -technieken komen mooi naar voren, misschien interessant voor jullie.

_________________
AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Cheeta C6 Gran Prix
BerichtGeplaatst: di 15 apr, 2014 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 jan, 2009 13:36 pm
Berichten: 588
Woonplaats: Twente
Update:
Deel twee van het frame. Dit is het leukste werk, eenvoudig vormen creëren met de staven. Zoals je kunt zien is het ook snel werk. Inmiddels heeft de neus en de body hun vormen, de motorkap moet nog en de staart krijg nog wat extra vorm. De neus kan nu ook op de body schuiven door een stel buisjes in de body. Dezelfde techniek wil ik ook bij de staart toepassen. Voor de rest zeggen de foto's weer meer dan woorden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is bijna zonde om het allemaal dicht te maken met blik. Gelukkig hebben we de binnenkant nog.

Cheetacars

_________________
AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 apr, 2014 11:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 mei, 2013 20:21 pm
Berichten: 61
Dit is echt geweldig! Zodra ik de Ferrari 641/2 af heb ga ik ook een poging wagen om een tegenstander voor deze mooie wagen te bouwen....Nu nog een naam verzinnen voor de fabrikant van weleer...... :D

Gr Nanno


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 apr, 2014 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 jan, 2009 13:36 pm
Berichten: 588
Woonplaats: Twente
Bedankt! :brouw: Ik ben erg benieuwd naar een tegenstander, altijd leuk om dit soort projecten bij anderen te zien, helemaal als er wat meer modelbouwkwaliteit in zit.

Update:
De body heeft inmiddels zijn uiteindelijke vorm. Daarom is het ook tijd geworden voor de eerste stukken blik van de carrosserie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vorm begint steeds duidelijker te worden.

Cheetacars

_________________
AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 apr, 2014 19:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
die site is cool !! maar deze build > wederom zie ik dat het werk alweer strakker is , dat frame heel erg strak .. afneembare neus ... echt top zo !!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement