Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 203 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 27 sep, 2013 2:30 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een poosje geleden heb ik jullie al verblijd met het verslag van de Ark Royal uit de Tweede Wereldoorlog. Dat was een stokoud kitje dat ik van een klant van mijn vader had gekregen.

Afbeelding

Nu was die man zo in zijn nopjes dat hij een oplossing gevonden had voor zijn oude modelbouwstash, dat hij me nog een andere kit wilde cadeau doen. Deze was echter al gebouwd. Het ging om de 1/350 Tamiya Bismarck, een boot van bijna een meter lang. Ik had eens een gelijkaardige kit gebouwd, namelijk de Tirpitz van Tamiya. Ik wist dat het een mooi eindplaatje op kon leveren, maar deze kit zou me nog heel wat werk gaan kosten, niet in het minst omdat hij het slachtoffer geworden was van een verhuis. Gelukkig was hij nooit geschilderd geweest en was het dek nooit bevestigd geweest aan de hull, omdat de vorige eigenaar van plan was hem varend te maken. Er zit een elektromotor en een transmissiehuis in de hull. Ik toon nu even de kit en de zaken die ik wil gebruiken om er toch wat van te gaan maken.

Afbeelding

Onderaan de kit, daarboven mijn afgewerkte model van de Tirpitz, dan de handleiding voor de Tirpitz aangezien die ontbreekt bij de kit, twee Aber setjes voor primair en secundair geschut, een Eduard set voor de opbouw en de Warship Pictorial uitgave over de Bismarck.

Afbeelding

De torens voor het hoofdgeschut zijn alle reeds geïnstalleerd, dus moet ik de lopen verwijderen en de Abers in de plaats zetten. De torens voor 150 mm zijn niet allemaal bewaard, ik moet er een paar volledig scratchen.

Afbeelding

2 vellen PE. Ik heb dus nog geen Flak, dat kan ik bij het komende beursbezoek inplannen.

Afbeelding

Er is voor 95 procent gelijkenis tussen beide schepen, het enige verschil is dat bij de Bismarck geen torpedobuizen stonden bij de katapult. Daar stonden scheepskranen, die bij de Tirpitz op de opbouw stonden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier is de lamentabele staat van het secundaire geschut goed zichtbaar. De meeste lopen zijn verdwenen, geknakt of verbogen. Bij het hoofdgeschut zijn de telemeters fout bevestigd. De vliegende brug is aan beide zijden afgebroken, één helft heb ik nog. Al wat ontbreekt, kan ik inventariseren aan de hand van het tweede model. Ik moet nog een set watervliegtuigen vinden. De onderste foto's tonen het resultaat van een eerste wasbeurt om het huisstof en de vliegenexcrementen weg te halen.

Afbeelding

Afbeelding

De hull is aan de uiteinden beschadigd. Vooraan is er een barst die geplamuurd zal moeten worden. Van de stuurinrichting en de aandrijving is zo weinig bewaard dat ik overweeg om de hull af te zagen onder de waterlijn en er een waterlijnmodel van te maken. Bij het verwijderen van het voorste dekdeel kwam er een klein stukje hull mee.

Je vraagt je waarschijnlijk af waarom ik niet gewoon een van de nieuwe Tirpitz-modellen koop waar de markt nu mee overspoeld wordt. Maar de uitdaging is net om hier nog wat van te maken en het naast zijn tegenhanger te kunnen zetten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2013 4:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
StevenVD schreef:
Je vraagt je waarschijnlijk af waarom ik niet gewoon een van de nieuwe Tirpitz-modellen koop waar de markt nu mee overspoeld wordt. Maar de uitdaging is net om hier nog wat van te maken en het naast zijn tegenhanger te kunnen zetten.


Dat vraag ik me inderdaad af ja, haha. Ik zag ze op Ebay, deze van trump, voor 30 dollar. Aan de andere kant is dit wel een hele uitdaging. Ik wens je in ieder geval veel bouwplezier en maak er een mooi verslag van.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2013 14:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De schenker heeft al verschillende keren gevraagd of ik er al aan begonnen was. Dus het moet er wel eens van komen, vond ik. Bedankt voor de aansporing.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2013 19:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 13 jul, 2013 16:33 pm
Berichten: 17
het model is er wel erg aan toe zeg
daar heb je een hoop werk aan
heb hem ooit ook gebouwd (academy meen ik)
is al lang geleden afgezonken :oops:
die loopjes zijn een must in jouw geval
succes en hoop dat alls nog compleet gemaakt kan worden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 sep, 2013 21:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb ondertussen bij Der Sockelshop de drie nog ontbrekende types van luchtafweerkanons besteld, ook van het merk Aber.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2013 1:42 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag besloot ik te beginnen waar de meeste Bismarckbouwers waarschijnlijk mee beginnen: de big guns. Die zaten reeds bevestigd op de opbouw, dus heb ik die er terug afgehaald om de nodige wijzigingen te kunnen doen en om later het dek gemakkelijker te kunnen schilderen. De torens hadden al een paar fouten die ik moest rechtzetten.

Afbeelding

Bij torens B, C en D zitten ingebouwde afstandsmeters. Die had de vorige bouwer helemaal verkeerd gepositioneerd, achterstevoren en onder de pasnokjes. Ik vroeg me af hoe hij daarbij gekomen was en ging dus eens kijken in mijn Tirpitz-handleiding. En toen begreep ik de fout wel, want de torens worden ondersteboven afgebeeld zonder de pasnokjes en dan wordt de bewegingspijl ook nog eens doorzichtig door de wand getekend. Je ziet ook de luikjes op de telemeters, die worden vervangen samen met de overscale ladders. Vooraan de torens komen ook kleine luikjes voor de richters.

Afbeelding

Eerst had ik het plan opgevat om de handleiding van Aber voor de lopen te volgen. Daarbij moest je een gat boren door de afgezaagde loop. Dit ging mis bij de eerste twee pogingen omdat je de hele scharnierende as mee wegboort. Hier zie je nog de voorgeboorde afgezaagde lopen zitten, die zijn er dus daarna allemaal uitgeknipt. De telemeters zitten al wel zoals het hoort. In de A-toren zat een blaasje waar de spil uitkomt in het plafond, doordat er teveel lijm gebruikt was om de toren op de spil te monteren had die zijn weg dwars door het plastic gebaand. Dat heb ik verwijderd, uitgesneden en opgevuld met een stukje sprue en plamuur. Ook de meters moesten geplamuurd en geschuurd worden, er zat nog overal een gietnaad rond. Een van de telemeters heeft een sinkmark en allemaal zijn ze onderaan open, net als de torens zelf trouwens. Dat gaat ook nog dicht.

Afbeelding

De lopen zijn gevat in stukjes Evergreenbuis die eerst nog een fractie uitgeboord moesten worden. Het nieuwe plan was dus om de lopen in een starre positie vast te lijmen tegen het scharnier aan de binnenkant.

Afbeelding

Afbeelding

Er ontbreken nog een paar details zoals blastbags en handgrepen, maar we kunnen toch al van een grote verbetering spreken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2013 9:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Zo, dat is een heel verschil. Leuk om te zien hoe een boot achteraf ge-upgrade wordt. :) Ben je er al uit of het een waterlijn wordt of niet?

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2013 11:16 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De kans is groot, tenzij ik ergens nog een aadrijfunit van drie schroeven zou vinden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2013 11:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
De plastiek delen van een Academy kit kan ik je wel toe sturen.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2013 11:49 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ga je die dan zelf waterline maken? Of wordt hij RC? Ik heb bovendien nog een stel roeren nodig, die zou ik dan moeten fabriceren. Ik zal eens over je aanbod nadenken, want het zou me toch veel werk besparen.

Ik heb nog een kritische noot bij Warship Pictorial 19. Daarin staan 3d-plannen van het schip. Als ik let op de luikjes die ik naast het hoofdgeschut bevestigd heb en die asymmetrisch ingeplant zijn, dan staan die op de 3d-plannen in spiegelbeeld. Ik wil nu wel eens weten of dit een enkele fout is of dat ze het volledige plan gespiegeld hebben afgedrukt. Dat zou wel vergissingen kunnen opleveren...

Dit is een beeld van de website van de tekenaar.

http://3dhistory.de/wordpress/wp-content/gallery/Bis001/Bismarck_Walkaround01_040_001.jpg

En dit is een archieffoto.

Afbeelding

(http://www.bismarck-class.dk/technicallayout/smoke_generator/smoke_generator.html)

Aan de linkerkant zitten daar twee luikjes vlak boven elkaar, aan de rechterkant is er wat plaats tussen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 203 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement