Inleiding.Deze heli stond al veel langer op de planning om gebouwd te worden, maar nu deze GB er is ga ik er nu maar eens aan beginnen. Als basis gebruik ik de Bell 412 kit van Italeri. Ik zal zelf echter ook het één en ander moeten scratchen aan deze heli aangezien het interieur dat Italeri bij dit kitje heeft geleverd niet overeen komt met het daadwerkelijke interieur van de SAR helikopters die in dienst zijn bij de Koninklijke Luchtmacht. Ook zijn de decals van dit kitje wat aan de kleine kant, maar aangezien ik daar geen vervangende voor kan vinden zal ik het daar mee moeten doen. Ook wil ik de Friese vlag op de staart hebben dus die zal ik zelf moeten proberen te schilderen. En dan zijn er nog een aantal kleine dingetjes zoals het zoeklicht en de floats aan de zijkant van het landingsgestel die gescratcht moeten worden. Dit kitje wil ik dus gaan gebruiken:

En dan moet dat uiteindelijk dus zoiets worden:
De Geschiedenis.De AB-412 is een door het Italiaanse bedrijf Augusta geproduceerde helikopter afgeleid van de Bell 412. In Nederland wordt de AB-412 door de Koninklijke Luchtmacht bij het 303 SAR Squadron gebruikt voor het uitvoeren van Search And Rescue (SAR) taken. Dit komt er in het kort op neer dat deze heli’s reddingoperaties uitvoeren. De hoofdtaak van het 303 squadron is het opsporen en redden van militaire luchtvaartbemanning in nood. De SAR wordt met name ingezet tijdens oefeningen op de schietrange Vliehorst op Vlieland en in de TRA’s (Tempoary Reserved Area’s) boven de Noordzee. Een tweede taak van de SAR is het vervoeren van patiënten vanaf de Wadden eilanden naar ziekenhuizen op het vaste land. Hiervoor vliegt de SAR meer dan 150 keer per jaar. Tenslotte wordt hij ook ingezet door de Kustwacht voor Reddingsacties op het water of door regionale meldkamers ter ondersteuning bij zoek acties op het land. De AB-412 SP (Special Performance) is sinds 1994 in dienst bij de Luchtmacht waar hij de Alouette III helikopter verving. De AB-412 is een verbetering ten opzichte van de Alouette. Deze heli beschikt namelijk over moderne navigatie apparatuur, waardoor hij ook tijdens slecht weer en ’s nachts kan worden ingezet. Daarnaast beschikt de AB-412 SP ook nog over andere apparatuur die er voor zorgt dat hij zijn taak nog beter kan uitvoeren. Zoals bijvoorbeeld een 1600 watt zoeklicht, een Homing-systeem die de locatie van een noodbaken aangeeft, een ‘’autopilot’’ die automatische zoekpatronen kan afvliegen, Nachtzicht apparatuur en nog een aantal andere verschillende communicatie middelen zoals bijvoorbeeld de marifoon waarmee direct contact kan worden onderhouden met andere hulpverlenende instanties. In totaal beschikt de KLU over drie AB-412 SP SAR helikopters; de R-01, R-02 & R-03. Deze drie zijn allemaal gestationeerd op Vliegbasis Leeuwarden en op Vlieland Heliport. En dan als laatste nog een paar technische gegevens:
- Romplengte: 12.28 meter
- Hoogte: 3,32 meter
- Hoofdrotor Diameter: 12,5 meter
- Motoren: 2 Rolls-Royce Gen 2 Mk 1004D van 704 kW
- Kruissnelheid: 250 Km/h
- Vliegbereik: 560 Km
De KitDe eerste indruk bij deze kit is op zich wel goed, hij heeft redelijk mooie details, niet al te dik gegoten onderdelen en mooie fijne inliggende paneellijnen.
Even een totaal overzichtje van de inhoud van deze kit:
.jpg)
En nog even de 2 sprue's apart, van de clear-parts heb ik geen foto.
.jpg)
.jpg)
En als laatste de decals:
De BouwIk heb nog niet echt heel veel gedaan aan deze heli, ik heb slechts een klein beginnetje gemaakt aan het interieur. alles past tot nu toe wel redelijk, de foto's.
.jpg)
.jpg)
Ik heb alleen nog een vraag aan jullie, verschilt het interieur van de R-02 van de overige 2 SAR Heli’s, of zijn dezen allemaal aan elkaar gelijk en maakt het dus niks uit welke foto ik gebruik als referentie voor het scratchen van het interieur zolang het maar een Nederlandse AB-412 SP is?
Dj.