Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 11:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 14 jun, 2013 13:59 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Omdat ik gewoon eens een keer zin had in iets ongewoons, ik resin kitjes toch wel lollig vind, én deze kit goed past in een GB bij de buren heb ik maar (weer) een nieuw doosje uit de kast getrokken.

Mag ik u voorstellen:
Heinkel He 112V-6
Afbeelding

De He 112 werd in 1933 ontworpen n.a.v. een contract, uitgegeven door het RLM, voor een éénmotorige jager.
Dit contract werd uiteindelijk door de firma Messerschmitt, met de Bf 109 binnengehaald, maar desondaks is er een klein aantal He 112's, van alle varianten, gebouwd (een kleine 100 stuks).
Naast de Bf 109V-1 deden de Focke-Wulf Fw 159 en Arado Ar 80 ook mee in een poging het contract te bemachtigen.

Wat men over het algemeen niet weet is dat de He 112 in het begin nog redelijk populair was, omdat hij beter presteerde dan de concurenten. Nu waren alle 4 de toestellen uitgerust met Rolls Royce Kestrel motoren, maar nu komt de gein! Messerschmitt rustte de Bf 109V-2 uit met een Jumo 210C, en opeens was deze sneller en wendbaarder dan de He 112! Heinkels pogingen om de prestaties van de He 112 te verbeteren door ook een Jumo te monteren waren vruchteloos, en toen bekend werd dat de Bf 109 in serieproductie werd genomen zat Ome Ernst (Heinkel) een beetje met de handen in het haar... Wat moest hij nu met z'n He 112 doen?! Wel, andere Ernst (Udet) zou het volgende tegen Ome ernst gezegd hebben; "Pawn your crate off on the Turks or the Japs or the Rumanians. They'll lap it up." ...maar dan in het Deutsh, gok ik. :roll:
Op deze manier kon Heinkel VFW toch centjes verdienen aan de He 112, en had hij ook een smoes om deze door te ontwikkelen.

De He 112 is dus in beperkte mate bij de Luftwaffe in dienst geweest, maar zeker de Roemeense luchtmacht maakte dankbaar gebruik van de 'B' variant van het toestel.

Even in het kort de eigenschappen van de diverse prototypes:
V-1: voltooid 1 September 1935, aangedreven door de Kestrel
V-2: voltooid 16 November hetzelfde jaar, aangedreven door de Jumo 210 met een 3-bladige prop, nieuwe dunnere vleugel.
V-3: voltooid Januari 1936, had een grotere radiator, 'ruggegraat' en kielvlak, had i.p.v. individuele uitlaten 2 'stacks', en er waren voorzieningen voor wapens in de cowling. Begin 1937 gebruikt om raketaandrijving te testen, waarvoor er een raketmotor in de kont van het toestel geschoven was.
V-4: voltooid in Juni 1936, had de nieuwe vleugel, een Jumo 210Da met compressor, kleiner kielvlak, en was bewapend met 2 7,9mm MG17's.
V-5: voltooid in Juli 1936, de V-5 was identiek aan de V-4.
V-6: voltooid in Juli 1936, zou gebruikt worden als rolmodel voor de A-serie. Dit betekende dat het toestel uitgerust was met de Jumo 210C, deze motor was minder krachtig dan de 210Da, maar deze laatste was minder goed te verkrijgen. Het enige grote verschil met de V-5 was een andere radiator, maar deze verandering was niet doorgevoerd bij de A-serie. De V-6 was bewapend met een door de propellernaaf vurend 20mm kanon, dit toestel zou bedoeld zijn voor grondaanvallen.


De kit betreft de V-6, en de laatste vlucht van dit toestel was op 19 Juli 1937. Tijdens een vlucht viel de motor uit en moest het toestel een noodlanding maken. De piloot kwam er ongehavend vanaf, maar dat gold niet voor het toestel... De motor was zo'n beetje van de romp gerukt, en de vleugels waren ook zeer zwaar beschadigd...

Op naar de kit! Het is een full-resin kit met fijne details, verders zit er een klein fretje PE en een filmpje voor de instrumenten bij.
Afbeelding
De boekjes, de ene bevat extra informatie, de ander bevat de bouwstappen...
Afbeelding
Decals, die nagenoeg onbruikbaar zijn omdat de grote emblemen voor de vleugels gescheurd zijn...
Afbeelding
De onderdelen. Nogmaals, hele fijne details...
Afbeelding
Afbeelding
En soms héél dun gegoten... :shock:
Afbeelding
En wat voortgang:
Afbeelding
Het verfwerk ziet er nog wat basic uit, maar het is ook niet meer dan dat, de basis. ;)

Tot zover!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jun, 2013 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo, aparte ki(s)t. Inderdaad, flinterdun. Fragiel, denk er maar om.

Ga je voor de box-art en geleverde decals, of wordt het de foto?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jun, 2013 17:39 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
René, het gaat de versie worden zoals op de boxart staat aangegeven, het toestel op de foto is een V-2.
Het toestel moet grotendeels blank metaal worden, en ik wil gaan experimenteren met diverse metaaltinten.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jun, 2013 19:23 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Grappig dingetje, succes Danny!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jun, 2013 15:40 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
't Heinkeltje vordert beetje bij beetje, en ik heb intussen de romp al een beetje kunnen vullen.

De zijpaneeltjes zijn in een aantal stappen geschilderd.
Als eerst hebben de paneeltjes een laag primer gekregen (ik prime resin onderdelen altijd), gevolgd door een sproeibeurt RLM02. Daarna kleur ik de details in (kabeltjes en diverse kastjes) evt gevolgd door een drybrush.
Als alles droog is gaat er een laagje P+ overheen en als dat droog is gaat er een washje overheen om de boel een beetje levendiger te maken.
Het uiteindelijke resultaat is het rechter paneeltje:
Afbeelding
Wellicht iets te zwaar aangezet, maar omdat het paneel niet heel goed te zien zal zijn als het op z'n plek zit vind ik het wel goed, zo.
Het linker paneel is zo geworden:
Afbeelding

Het instrumentenpaneel:
Afbeelding
Als basis een laagje semi gloss black van Tamiya, daarna het filmpje erachter geplakt met Gatorglue en de achterkant van het filmpje wit geschilderd.
Daarna voorzichtig het paneeltje op het interieurframe gelijmd, en nu moeten jullie goed kijken hoe het paneel erop zit geljmd.
Afbeelding
En dan te vergelijken met hoe het paneel er nu in zit:
Afbeelding
Afbeelding
Juist, het paneel kon ik dus los maken en aan de andere kant van het frame monteren. :oops:
Het licht is niet optimaal, maar dit zie je ervan als de panelen op hun plek zitten:
Afbeelding
Afbeelding

Nou, tot zover maar weer.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2013 11:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Wel een kek vliegtuigje :brouw:

Kheb d'r net een in WT gekocht dus ik ga deze zeker volgen :brouw:


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2013 13:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een gave aparte vliegmasjien! Like :D

Hoe heb je gele kabeltjes zo keurig strak gekregen? Dat lukt bij mij nooit zo goed..

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2013 16:47 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
@ Karel, zit dit toestel in WoWP? Ik ben hem nog niet tegengekomen, namelijk...
Maar inderdaad, een leuk ding! :)

@ Nem, de gele kabeltjes zijn gedaan met een klein penseel, klein beetje verf en een hoop geduld. :lol: Ik heb de kabeltjes met de zijkant van de haartjes geschilderd i.p.v. de puntjes, zo kan je redelijk makkelijk voorkomen dat de verf op plekken komt waar je het niet wilt hebben. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2013 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Nee WarThunder :mrgreen: of is dat hetzelfde?



Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2013 19:16 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
War Thunder ken ik niet, dus dat durf ik niet te zeggen. :lol:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement