Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 24 apr, 2013 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Ik heb me bij de buren eens opgegeven om met een NAVO groepsbouw mee te doen met het idee dat ik ook wel eens een Wolf wilde bouwen zoals Revell hem bedoeld heeft.
Dus eigenlijk om een goed excuus te hebben omdat dan maar eens te gaan doen.
Aldus heb ik mij aan mijn woord gehouden en ben gisterenavond hieraan begonnen.
Welliswaar nadat de groepsbouw moderator mij eraan herinnerde dat er slechts tot 30 april gebouwd kon worden :oops:
Nu is een Wolf niet de meest lastige kit en heb ik er al eens eentje in elkaar geknutseld, zij het in een iets andere vorm, dus moet het wel lukken om deze in 7 dagen in elkaar te knallen.

Afijn, eerst maar een kleine introductie van het voertuig (ja, er rijden ook wielvoertuigen bij de NAVO!) zelf.

Dit is alweer de derde generatie van de WOLF "lichte truck" die bij de Duitse strijdkrachten wordt ingezet voor verscheidene taken waarbij een klein aantal manschappen, kleine hoeveelheden materiaal of kleine delen speciaal materiaal vervoerd moeten worden over korte tot middellange afstanden. Tot nu toe heeft dit voertuig deelgenomen aan alle missies van het Duitse leger in den vreemde waarbij het voertuig zich uitstekend heeft bewezen in ook de zwaarste terreinomstandigheden. Geklasseerd als een 0.5 tons truck kan de WOLF in de lucht vervoerd worden in de C-160 "Transall" en in de CH-53 helikopters.
Na een langdurige aanloopfase heeft de samenwerking tussen Mercedes-Benz en Steyr-Puch geleid tot een pure terreinwagen, bekend als Geländewagen of G-klasse. De Shah van Iran was de eerste om een grote order te plaatsen, waarna het Duitse leger in eerste instantie toch koos voor de ILTIS van VW waarmee de toekomst van de WOLF voertuig onzeker was. Dankzij orders van diverse andere landen kon in 1979 de militaire productie toch opgestart worden. Toen in het midden van de jaren '80 het Duitse leger op zoek was naar een vervanger voor de ILTIS, won Mercedes-Benz alsnog het contract en kon in 1988 een eerste bestelling van 12.000 voertuigen in de standaard uitvoering (MB 250GD Short Wheel Base) in de boeken bijschrijven. In de jaren die volgden werden, behalve de "ILTIS", ook de "KraKa" en de VW181 vervangen door de MB WOLF en ook het legerkader en de Special Forces maakten inmiddels gebruik van de MB WOLF.
De MB WOLF, die ook bekend is onder de naam G-wagen (G-Wagon), is voorzien van een 4-versnellingsbak, 4-wiel aandrijving, een lage gearing voor terrein gebruik en differentieel sloten op zowel het midden differentieel als op de voor- en achteras welke tijdens het rijden geschakeld kunnen worden. Dit laatste is niet heel gebruikelijk voor een terreinwagen. In aanvulling op de standaard verlichting is de auto voorzien van geblindeerde verlichting en, afhankelijk van de inzet, wapenhouders en radio apparatuur. Het elektrische boordnet is opgebouwd volgens de standaard van het Duitse leger en omvat een 24 volt installatie.
Door de jaren heen zijn er steeds meer varianten van de MB WOLF ontwikkeld en geproduceerd, zoals licht gepantserde uitvoeringen, uitvoeringen met lange wielbasis, uitvoeringen met andere motoren en aandrijflijn, uitvoeringen met gesloten bak opbouw en volledig stalen uitvoeringen.
Met kleine wijzigingen wordt de MB WOLF in Oostenrijk als Puch G geleverd. De auto wordt onder licentie in Griekenland door ELBO gebouwd. In Frankrijk wordt de auto gebouwd bij Panhard en geleverd als Peugeot G4, een nog meer uitgeklede variant. Wanneer de productiecijfers van de militaire en civiele versie bij elkaar opgeteld worden, zijn er ruim 200.000 voertuigen gebouwd. Al met al best wel een succes.

Deze kit kan in 4 vaianten gebouwd worden, 2 Duitse, 1 Nederlandse en 1 Oostenrijkse KFOR uitvoering.
Wel, gezien het even snel voor elkaar moet en ik eens wat anders dan anders wil maken heb ik gekozen voor de Oostenrijker!
Dus geen Mercedes-Benz maar een Puch!
En het snelle, nou ja, hierbij hoef ik geen camo te schilderen (wat voor mij de eerste keer zou gaan zijn...) maar kan ik het model gewoon geheel in NATO olijf sproeien.

Nou, dat was de intro.
Nu tijd voor het echte werk, het bouwen!

Eerst maar een stel plaatjes van den doosch ende den inhoudt ervan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Aldus een stel groene sproetjes, een transparant sproetje, een boekie, een velletje plakkerts en...
Verhip!
Waar zijn de banden gebleven!
Gelukkig, die zaten nog in den doosch verstoppelt, staan niet op de foto's maar zijn wel aanwezig.

Aldus ben ik aan het knippen, snijden, schuren, plakken en afplakken getogen en na een paar uurtjes staat er zowaar al het volgende op mijn snijmat.
Maar even een paar velletjes A4 wit eronder gelegen, wegens groenige delen op een groenige snijmat, wordt even wat lastig fotograferen en zien wat er nu eigenlijk staat...
Afbeelding
En even in losse onderdelen.
Afbeelding
Afbeelding
Alles alweer klaar om te worden voorzien van een kleurtje!
Dus morgen maar eens de primer in de airbrush mikken en aan de sproei.

Aldus en tot zover!

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 apr, 2013 9:47 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Nou succes met deze turbo-bouw!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 apr, 2013 10:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 apr, 2005 20:58 pm
Berichten: 726
Woonplaats: Amsterdam
Ik wil je niet opjutten, maar je heb nog twee dagen :roll:

Erwin

_________________
So many kits, So little time........
Bezig met:

Herbouw Predator 2 1/3
Optimus Prime papier model
Aboriginal Predator


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 apr, 2013 11:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Ik weet het.
Er is iets tussen gekomen waardoor ik de deadline niet ga halen.
Ik ga me nu ook niet meer haasten om het model in een week af te bouwen, dan duurt het maar een weekje langer.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 apr, 2013 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 17:34 pm
Berichten: 104
Hopelijk krijgen we het resultaat nog te zien, ben erg nieuwsgierig.

_________________
Met vriendelijke groet,
Jump

Has it wings? Can you jump out of it....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 mei, 2013 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Na een paar dagen schilderen, spuiten, decallen en plakken laat ik hier de volgende fase van dit model zien.

Het chassis, de wielen, de zetels en de reservewielhoes werden mat zwart gespoten, ik vond dit mooier als het teerzwart wat Revell aangaf.
De bodemplaat en de koets kregen een laagje NATO olijfgroen en werden met matzwart van details voorzien.
Hierna kreeg de koets een laagje P+ te verwerken waarna de decals geplaatst werden
Bij gebrek aan info in de bouwbeschrijving had ik de wielen eerst matzwart gespoten.
Dit bleek achteraf niet juist te zijn, dus maar weer een laagje NATO olijfgroen eroverheen.
Niet helemaal, alleen de voorzijde!
Dit zie je ook vaak in het echt, dan is de achterzijde van de wielen gewoon matzwart terwijl de voorzijde in kleur gespoten is.
De console, stoelframes, geweersteun en radio installatie werden geschilderd waarna het dashboard en de stoelen op de bodemplaat geplaatst werden.
Ook werden de wielen voorzien van de banden en aan het chassis gemonteerd.
De bumpers kregen nog een laagje NATO olijfgroen waarna er nog wat decals geplaatst werden.
Ook werd de sleeppen en de uitlaat geschilderd in ijzerkleur en werd deze geplaatst.
Voor de foto's heb ik de bodemplaat even los op het chassis geplaatst.

Genoeg geleuterd, een bouwverslag is niets zonder foto's, so enjoy!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover!
Nu eerst een weekje goed drogen / uitharden vooraleer ik ermee verder ga.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 mei, 2013 8:21 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het werk ziet er knap uit, maar ik vind het gek dat mensen soms enorm creatief met papier bezig zijn en toch een matige belichting bekomen. Wat mij betreft gaat er niks boven zonlicht, gisteren was het eindelijk beschikbaar...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 mei, 2013 17:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Heeft meer te maken met het feit dat het een redelijk donker onderwerp is op een heel lichte achtergrond. Ook met zonlicht zou je dit kunnen krijgen. Het zou beter zijn om een middelblauwe achtergrond te gebruiken.

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 mei, 2013 17:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Foto nr.5, waar je de flash gebruikt hebt, is wel beter gebalanceerd ondanks het papier, dus extra belichting gaat het 'm toch doen. Ik heb die Wolf ook al overwogen omdat een versie ervan voorkomt op Tankograd referentie bij een Wiesel LeFlaSys gevechtsgroep waar ik al een voertuig van in de steigers heb. Maar die plannen heb ik laten varen omdat ik nog andere, meer uitgebreide diorama's in de planning heb staan en omdat er misschien teveel aanpassingen nodig zijn. Ik weet niet eens of dat de korte of lange wielbasis moet zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jun, 2013 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Het licht was prut toen ik de foto's maakte.
Daarbij loopt dit verslag iets achter de feiten aan, ik heb een paar weken niet heel veel tijd gehad om het bij te werken.
Het bouwen gaat me dan voor het forumbezoek en het bijwerken van mijn verslagen.

Aldus is het inmiddels weer tijd voor de volgende updeet.

De P+ en decals hebben een weekje goed kunnen drogen.
Nu is het dan tijd om het glanzende weg te krijgen en het modelletje weer mat te maken.
Hiervoor heb ik Revell 2 gebruikt, gespoten met een 0.2 naald op 2 bar.
Een mooi mat model is het resultaat.
Nu was het ook tijd om de maskeertape van de ramen te verwijderen en de raamrubbers te schilderen.
Afbeelding
Afbeelding
Toen kon ik het model ook gaan monteren.
Dus de binnenspiegel geplaatst, de bodemplaat in de body gemonteerd en dit geheel op het chassis gezet.
Even goed laten drogen en de buitenspiegels en antenne konden geplaatst worden.
Als laatste werd het reservewiel gemonteerd en ook de hoes hiervan.
Deze zit los, daar ik op veel foto's zag dat die niet gebruikt werd, ik kan hem dus nog afnemen.

Als laatste nog snel een paar plaatjes geschoten van het model.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Betere foto's zullen volgen wanneer ik de laatste van de 3 G's af heb.
Ik heb al eens een civiele rode G gebouwd in open uitvoering (Topic!), nu ban ik bezig met een civiele G in het zilver grijs met een dichte kap.
Dan komt er gelijk een fotoshoot met de 3 modellen.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement