Ik heb me bij de buren eens opgegeven om met een NAVO groepsbouw mee te doen met het idee dat ik ook wel eens een Wolf wilde bouwen zoals Revell hem bedoeld heeft.
Dus eigenlijk om een goed excuus te hebben omdat dan maar eens te gaan doen.
Aldus heb ik mij aan mijn woord gehouden en ben gisterenavond hieraan begonnen.
Welliswaar nadat de groepsbouw moderator mij eraan herinnerde dat er slechts tot 30 april gebouwd kon worden
Nu is een Wolf niet de meest lastige kit en heb ik er al eens eentje in elkaar geknutseld, zij het in een iets andere vorm, dus moet het wel lukken om deze in 7 dagen in elkaar te knallen.
Afijn, eerst maar een kleine introductie van het voertuig (ja, er rijden ook wielvoertuigen bij de NAVO!) zelf.
Dit is alweer de derde generatie van de WOLF "lichte truck" die bij de Duitse strijdkrachten wordt ingezet voor verscheidene taken waarbij een klein aantal manschappen, kleine hoeveelheden materiaal of kleine delen speciaal materiaal vervoerd moeten worden over korte tot middellange afstanden. Tot nu toe heeft dit voertuig deelgenomen aan alle missies van het Duitse leger in den vreemde waarbij het voertuig zich uitstekend heeft bewezen in ook de zwaarste terreinomstandigheden. Geklasseerd als een 0.5 tons truck kan de WOLF in de lucht vervoerd worden in de C-160 "Transall" en in de CH-53 helikopters.
Na een langdurige aanloopfase heeft de samenwerking tussen Mercedes-Benz en Steyr-Puch geleid tot een pure terreinwagen, bekend als Geländewagen of G-klasse. De Shah van Iran was de eerste om een grote order te plaatsen, waarna het Duitse leger in eerste instantie toch koos voor de ILTIS van VW waarmee de toekomst van de WOLF voertuig onzeker was. Dankzij orders van diverse andere landen kon in 1979 de militaire productie toch opgestart worden. Toen in het midden van de jaren '80 het Duitse leger op zoek was naar een vervanger voor de ILTIS, won Mercedes-Benz alsnog het contract en kon in 1988 een eerste bestelling van 12.000 voertuigen in de standaard uitvoering (MB 250GD Short Wheel Base) in de boeken bijschrijven. In de jaren die volgden werden, behalve de "ILTIS", ook de "KraKa" en de VW181 vervangen door de MB WOLF en ook het legerkader en de Special Forces maakten inmiddels gebruik van de MB WOLF.
De MB WOLF, die ook bekend is onder de naam G-wagen (G-Wagon), is voorzien van een 4-versnellingsbak, 4-wiel aandrijving, een lage gearing voor terrein gebruik en differentieel sloten op zowel het midden differentieel als op de voor- en achteras welke tijdens het rijden geschakeld kunnen worden. Dit laatste is niet heel gebruikelijk voor een terreinwagen. In aanvulling op de standaard verlichting is de auto voorzien van geblindeerde verlichting en, afhankelijk van de inzet, wapenhouders en radio apparatuur. Het elektrische boordnet is opgebouwd volgens de standaard van het Duitse leger en omvat een 24 volt installatie.
Door de jaren heen zijn er steeds meer varianten van de MB WOLF ontwikkeld en geproduceerd, zoals licht gepantserde uitvoeringen, uitvoeringen met lange wielbasis, uitvoeringen met andere motoren en aandrijflijn, uitvoeringen met gesloten bak opbouw en volledig stalen uitvoeringen.
Met kleine wijzigingen wordt de MB WOLF in Oostenrijk als Puch G geleverd. De auto wordt onder licentie in Griekenland door ELBO gebouwd. In Frankrijk wordt de auto gebouwd bij Panhard en geleverd als Peugeot G4, een nog meer uitgeklede variant. Wanneer de productiecijfers van de militaire en civiele versie bij elkaar opgeteld worden, zijn er ruim 200.000 voertuigen gebouwd. Al met al best wel een succes.
Deze kit kan in 4 vaianten gebouwd worden, 2 Duitse, 1 Nederlandse en 1 Oostenrijkse KFOR uitvoering.
Wel, gezien het even snel voor elkaar moet en ik eens wat anders dan anders wil maken heb ik gekozen voor de Oostenrijker!
Dus geen Mercedes-Benz maar een Puch!
En het snelle, nou ja, hierbij hoef ik geen camo te schilderen (wat voor mij de eerste keer zou gaan zijn...) maar kan ik het model gewoon geheel in NATO olijf sproeien.
Nou, dat was de intro.
Nu tijd voor het echte werk, het bouwen!
Eerst maar een stel plaatjes van den doosch ende den inhoudt ervan.
Aldus een stel groene sproetjes, een transparant sproetje, een boekie, een velletje plakkerts en...
Verhip!
Waar zijn de banden gebleven!
Gelukkig, die zaten nog in den doosch verstoppelt, staan niet op de foto's maar zijn wel aanwezig.
Aldus ben ik aan het knippen, snijden, schuren, plakken en afplakken getogen en na een paar uurtjes staat er zowaar al het volgende op mijn snijmat.
Maar even een paar velletjes A4 wit eronder gelegen, wegens groenige delen op een groenige snijmat, wordt even wat lastig fotograferen en zien wat er nu eigenlijk staat...
En even in losse onderdelen.
Alles alweer klaar om te worden voorzien van een kleurtje!
Dus morgen maar eens de primer in de airbrush mikken en aan de sproei.
Aldus en tot zover!
Antonio.