Ook dit jaar heb ik weer meegedaan aan de jaarlijkse Secret Santa traditie en dit jaar vond ik het volgende doosje onder de boom:

Een Ferrari 612 Scaglietti in 1:24 van Revell.
Iets wat ik normaal niet snel zelf al aanschaffen maar toch ben ik er wel blij mee.
Aldus ben ik er maar eens aan begonnen.
Eerst een kleine introductie van de auto.
De Ferrari 612 Scaglietti is in januari 2004 geïntroduceerd op de North American International Auto Show in Detroit als directe opvolger van de 456M, GT en GTA. De auto werd 50 jaar na de eesrste Ferrari GT gepresenteerd, welke zich aan beide zijden van de oceaan stevig geworteld heeft en daarmee de basis voor de grootste enkele markt (Noord Amerika) heeft gelegd. Dit werd snel gevolgd door de presentatie in Europa op de Geneefse Motor Show. Met de naam van deze luxe sportcoupe wordt Sergio Scaglietti geëerd, de carosseriebouwer van Ferrari in de eerste na oorlogse jaren, wiens bedrijf ook de bodies van de 360 Modena en de Ferrari Enzo leverde. De 612 Scaglietti is gebouwd tot in 2011, waarna deze werd opgevolgd door de Ferrari FF.
De vorm van de 612 Scaglietti heeft de bekende GT styling: een lange motorkap gekoppeld aan een kompakte passagiers ruimte en eindigend in een kort en recht achterste. Pininfarina heeft het ontwerp van de auto gebaseerd op op de lijnen van de Ferrari 375 Mille Miglia uit 1954, die door zijn vader in opdracht van Roberto Rossellini voor Ingrid Bergmann gebouwd is. De grote voorgrill en de concave verdiepingen in de flanken herinneren aan deze auto. De stijlvolle elegantie van de 612 Scaglietti komt ook naar voren in het ongebruikelijk ruime interieur. Een andere verassing is de ruimte op de achterbank, welke dankzij een Easy Entry Systeem op de voorstoelen goed toegankelijk is. De typische Ferrari sfeer ontstaat ook uit de gekozen mix van materialen: hoogwaardig metaal, kunststoffen en leer van hoge kwaliteit, alsook uit de praktische instrumenten. De cockpit heeft een duidelijke en nette lay-out.
De rijeigenschappen van deze luxecoupe zijn zoals gebruikelijk zeer overtuigend. Net zoals zijn voorangers, de 456 M GT en GTA, heeft de 612 Scaglietti de motor voorin achter de vooras geplaatst met de versnellingsbak achterin tegen de achteras wat ook weer de opvallende lengte van de auto verklaart. Deze positie geeft een bija gelijke verdeling van het wagengewicht over de beide assen voor een perfecte balans tijdens het rijden. Om aan de gestegen eisen van comfort te beantwoorden, is de auto voorzien van snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, die een uitstekende ondersteuning op smalle bergpassen garandeert, maar ook op de autosnelwegen, door een progressieve verzwaring, niet te zeer aanwezig is. Het ingebouwde electronische stabiliteits programma CST contoleert het ABS en ASR, waarbij met een druk op een knop de onderstelinstelling gewijzigd kan worden van comfortabel in sportief. De fantastische Sky Hook schokbrekers zijn ook electronisch gecontroleerd, zodat zij zich razendsnel uknnen aanpassen aan de toestand van het wegdek kunnen aanpassen.
Ondanks het hoge gewicht van 1840 kilo is de 612 Scaglietti zeer kwiek en lichtvoetig. Dit is te danken aan de, reeds van de 575M Maranello bekende, 6-liter 12-cilindermotor (=612), maar dankzij een hogere compressie, multipoint brandstof injectie en een gewijzigde basisafstelling levert de motor nu een vermogen van 397KW (540PK). De versnellingen worden bediend door een electro-hydraulisch bediende F1 sport 6-versnellingsbak met bedienings peddels achter het stuurwiel, maar dit kan naar wens, en een druk op een knop, ook volledig automatisch geschieden.
De Scaglietti heeft aan 4,4 seconden genoeg om van 0 naar 100 te accelereren en in 15.5 seconden van 0 naar 200, met een topsnelheid van 321 kilometer per uur. Met de 612 Scaglietti is Ferrari erin geslaagd om grote prestaties te combineren met meer luxe en biedt meer comfort en tegelijk meer sportauto dan voorheen.
Als eerste een paar plaatjes van wat meneer of mevrouw Revell zoal in de doos gepropt heeft.






De logo decals zullen vervangen worden door 3D decals, evenals een paar schrift logo's.
De auto wordt nu eens een keer niet rood maar er komt wel een originele Ferrari kleur op.
Dit is Blue Tour de France geworden, gespoten uit een Motip spuitbus.
Aldus een lekkere start gemaakt en het een en ander in elkaar geplakseld en van kleurtjes voorzien.
Zie hier het motorblok.




En het interieur met dashboard.




Het dashboard zit nog los, deze wordt aan de body gemonteerd waarna dit geheel op het onderstel met interieur geplaatst wordt.
En als laatste nog een paar plaatjes van de gespoten body, samen met het nog losse interieur.







De volgende stap is het afwerken van het onderstel en het plaatsen van het interieur en de motor.
Ook is het wachten tot de 3d decals binnen zijn waarna ik de body kan afwerken.
Maar nu eerst, tot zover en tabee.
Antonio.