Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 15:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2013 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Geachte Allen,

Mijn vorige brouwsel was een Chinook, hetgeen toch een redelijk klus was. Vandaar dat ik nu zin had in een klein kitje. En deze “Killer egg” leek mij daarvoor uitermate geschikt :D .

Dit is het eerste verslag wat ik ga bijhouden. Tips voor het brouwsel, maar ook voor het opstellen van een goed verslag zijn uiteraard van harte welkom.

Over de helikopter:
De MH-6 is een kleine helikopter welke door het Amerikaanse leger wordt gebruikt voor “special operations”. Door zijn grootte en vorm heeft deze heli bijnamen als “little bird” en “killer egg”. Al sinds 1963 vliegt dit type rond en er zijn in de loop van de jaren velen varianten geweest. In dit geval gaat het een “Stealth” variant worden.

Hieronder wat foto’s van de doos en inhoud:

Afbeelding

Afbeelding

Er zitten niet al te veel onderdelen in de doos. Ik vind de gekleurde doorzichtige delen wel leuk:
Afbeelding

En de gehele bouwbeschrijving past dan ook op 1 foto:
Afbeelding

Inmiddels is al een begin gemaakt met het bouwen (cockpitje). Update volgt.

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2013 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een heerlijk, klein gebakje. Past mooi bij je Chinook (beide 1:48).

Maar wat is hier 'Stealth' aan?

Dat hij stil is? Dan zou een versie met NOTAR veel geschikter zijn, de staartrotor maakt het meeste lawaai (meer omwentelingen dan de hoofdrotor).

De vorm? Ik zie geen vreemde hoekige vormen, wat in die tijd gebruikelijk was (F-117 / Commanche).

Wellicht radar-absorberende verf?

Ik weet van mijn bouw (1:72), dat de montage van de staart en het landingsgestel lastig was.

Succes met de bouw, en op zich gaat het zo goed met je verslag.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2013 18:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 nov, 2012 10:34 am
Berichten: 248
Toevallig weet ik ( teveel boeken gelezen) dat model eigenlijk 1 van de eerste toestellen met een radar absorberende verf.
Ook zou het deze variant stiller zijn dan eerdere varianten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2013 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Ik heb ook nog even gezocht en onderstaande van een ander forum geleend:

The MH-6 ("Night Hawk") was a development of the MD-500 Defender helicopter, a variant of he Hughes OH-6A Cayuse used in Vietnam.
This tiny chopper (only about 23 feet long) was the first "stealth" aircraft to be unveiled by the U.S Government to the public. It was painted in a thick, dull black coating containing microscopic metal balls, which absorbs and deflects radar waves and has an engine silencer and quiet rotor. It was displayed at the 1988 Edwards AFB open house, where the data for the Minicraft/Academy model was gathered.

Dat is dus hetzelfde als mirkohelthuis al zegt.

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2013 21:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Cool! Boeiend! Ik ga je zeker volgen!

Wel oplettendheid is geboden bij de versie / welk land. Als ik de voorkant van de doos zie dan is dit geen MH-6 van de Yanks. Deze versie ziet er eerder uit als een MD-500 van de IDF.

Van de US Army 160th:
Afbeelding

Afbeelding

IDF (let op het verschil in de neus):
Afbeelding

Afbeelding

Op ARC is er ook iemand die de fout (geloof bij hetzelfde model zelfs) heeft gemaakt. Hij dacht een MH-6 te maken maar het is een MD-500. Moet je even zoeken aldaar. Ik kon dat topic zo gauw niet vinden.

Deze links zijn ook nuttig:
http://s362974870.onlinehome.us/forums/air/index.php?showtopic=249310
http://s362974870.onlinehome.us/forums/air/index.php?showtopic=251094

Succes!

Gr,
Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2013 21:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 dec, 2012 22:41 pm
Berichten: 22
Dat ziet er goed uit zeg! Heel aantrekkelijk model, vooral de neus is gaaf. En in 1:48 is bouwen ervan nog wel te overzien. Je Chinook ziet er ook heel mooi uit dus ik kijk er naar uit wat je hier van gaat maken.

Zouden de gele ramen de radar absorberende coating moeten voorstellen die ook op F-16's gebruikt wordt (werdt?)?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2013 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Hoi Daan85,

Het lijkt erop dat je gelijk hebt. In feite is het dus een MD-500 in het zwart. :roll:

En om maar gelijk antwoord te geven op de vraag van Tobrob, ik kan op foto's niet zo heel snel een versie vinden met getinte ramen. Dus het lijkt vooral gewoon "cool" te zijn. Ook leuk.

Ik ga nog eens goed nadenken over welke versie het gaat worden. Opzich trekt het me wel aan om gewoon te bedenken dat het een night version van een MD-500 is (dus eigenlijk geen MH-6) :mrgreen: .

Nog bedankt voor de linkjes. En als deze helikopter half zo mooi wordt ben ik al tevreden. :lol:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2013 1:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wellicht alleen wat sensor/antenne verschillen?

Volgens Wiki, zou dit een MH-6 moeten zijn.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2013 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Als ik kijk naar de onderdeeltjes in de doos zijn dat toch behoorlijke verschillen. Het wapenarsenaal en de camera voor het raketgeleidingsysteem zijn duidelijk van een ander type.

Het gaat mijn doel zijn om van dit kitje gewoon een lekker strak bakkie te maken. Het belangrijkste is voor mij het bouwplezier, al vind ik het wel leuk dat ik op zo’n manier gelijk een stuk meer te weten kom over dit type helikoper. :D

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2013 23:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Tijd voor een update.

Ik ben begonnen met het cockpitje en wat kleine onderdeeltjes.

Afbeelding

Volgens de omschrijving op de doos is er een “Detailed cockpit interior” aanwezig. Hier valt over te twisten. De onderdeeltjes zijn nog niet gelijmd, het is dus alleen om even te passen.

Afbeelding

Vervolgens heb ik het deurtje erin gelijmd en wat plamuurwerk verricht.

Afbeelding

Afbeelding

Hierna was de binnenkant klaar voor de spuitcabine. Ik heb sinds kort een airbrush en ben hier nog wat mee aan het oefenen. De kleinere onderdelen doe ik alsnog liever met de kwast (stuurknuppeltjes e.d.).
Afbeelding

Eigenlijk hoort de binnenkant ook helemaal grijs en zwart te zijn. Omdat de bouwdoos toch al niet geheel correct is en het anders wel heel saai wordt heb ik voor Helloliv gekozen (grijs met een beetje groen). En dan ziet het er zo uit:
Afbeelding

Vervolgens is het cockpitje in elkaar geplakt.
Afbeelding

En even gekeken hoe het gaat passen straks.
Afbeelding

Afbeelding

Dit lijkt vooralsnog geen problemen op te leveren.

Inmiddels ben ik begonnen om de raampjes af te plakken. Voor de bouw moeten in ieder geval de zijraampjes erin voordat de twee zijkanten op elkaar worden gelijmd.
Afbeelding

Volgende stap is dat de “voorruit” afgeplakt moet worden en de zijkanten + voorruit op elkaar geplakt kunnen worden.

Dat was ‘m weer, tot de volgende keer. Prut :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement