Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 17:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 01 jan, 2013 17:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
oftewel: Nemmy's Xmas vakantie bouw

Yups, met de vakantie net begonnen heb ik mezelf voorgenomen om voor het einde een kit af te hebben. Bij voorkeur zelfs uiterlijk maandag zodat ie nog op de stapel
kan van kits die dit jaar (2012) af zijn gekomen. Of wellicht even erna, dan wordt ie de eerste van 2013. Ik wil hem tevens gebruiken om een nieuwe airbrush (nou ja,
tweedehands) uit te proberen, en Vallejo metallics, een mij onbekend merk verf (wel van gehoord, nooit gebruikt). Het slachtoffer is deze:

Afbeelding

De Folland Gnat T.1 in schaal 1/72 van Airfix. In een nieuwe boxing, en als ik de sprues zo eens bekijk heb ik goede hoop: ingegraveerde paneellijntjes, dus het lijkt een
nieuwe kit te zijn en geen heruitgave. Da's goed voor de pasvorm. Enig zoeken op internet geeft aan dat dit inderdaad geen heruitgave is van de kit van 30 jaar oud,
maar een complete nieuwe tooling. Da's mooi, en dat betekent dat de kit waarschijnlijk van goede kwaliteit zal zijn.

Afbeelding

De onderdelen zijn flashvrij gegoten, de ingegraveerde lijnen zijn schaaltechnisch gezien wellicht wat aan de diepe ant, maar dat mag de pret niet drukken. Kunnen we
wellicht ook nog eens iets washigs uitproberen. Het aantal onderdelen is beperkt, wat weer ten goede omt aan de bouwtijd. De droptanks zijn optioneel, dus nog even
denken of die eronder komen. Helaas kan de cockpit kap niet open worden geplaatst zonder snijwerk, dus die gaat dicht. Er zijn twee pilootjes bijgeleverd, maar die gaan
rechtstreeks naar de reserveonderdelendoos.

Afbeelding
Afbeelding

De kit komt met twee seamless intakes, dus da's mooi. De stoeltjes zijn eenvoudig van opzet, maar een beetje gordel is zo erop gefabriekt. Wat ook mooi is: Airfix levert
twee onderdelen voor de kleppen van het hoofdlandingsgestel: eentje voor wheels-up en eentje voor wheels-down. Dat is mooi, geen snijwerk of frutwerk. Wel alleen
even kijken of het landingsgestel na het spuitwerk geplaatst kan worden, volgende de bouwinstructie moet ie er eerst in, maar dat is vragen om problemen.

Afbeelding

De kit komt met een eenvoudig decalvelletje met markings voor 1 optie: een Britse trainer. Om precies te zijn: de trainer zoals die i 1964 werd gebruikt door de Central
Flying School
van de RAF op vliegbasis Little Rissington, Gloucestershire. Veel keuze heb je ook niet: naast een trainer bij de RAF of bij de demonstratieteams 'Yellow
Jacks' en 'Red Arrows' is de Gnat alleen door India gebruikt, maar die hebben er dan ook wel weer actief mee gevlogen in hun luchtmacht. Wat keuze hier was wel leuk
geweest denk ik, maar toch. Daarnaast - met "eenvoudig" bedoel ik "niet zo groot" - het aantal decals is, zeker voor een 1/72 toestelletje, op zijn minst flink: er wordt
tot 62 genummerd, maar even snel tellen levert 105 decals!!! En Airfix heeft zeker zijn best gedaan - met een beetje moeite is zelfs de tekst op de kleinere decals nog
prima leesbaar. Eigenlijk had ik ook niet anders verwacht: de decals zijn geprint door Cartograph, dus heb je de beste kwaliteit decals in huis!

En dat alles voor slechts €5,95! Wie zegt er dat goede modellen onbetaalbaar zijn...

Afbeelding

De bouwinstructies zijn enorm uitgebreid voor een kitje van dit formaat - slechts 49 onderdelen en 29 bouwstappen op 3 pagina's. Een aantal tekeningen zijn dan ook
dubbel in verband met andere dingen te doen bij wheels-up of wheels-down. Die van mij komt gewoon op zijn pootjes te staan.

De kleurstelling is eenvoudig: van buiten is ie blank metaal met oranje vlakken, van binnen is ie blank metaal. Dat oranje wordt nog leuk - dat is Humbrol Fluorescent
Fire Orange. Er is blijbaar wel een Gunze kleur maar ja - die heb ik uiteraard niet. Wellicht dan wat met een andere kleur oranje aan de slag en wat opleuken met een
tint rood erdoor. We shall see.

En als je dan gaat zoeken, kom je vanzelf een aantal foto's tegen van dit doosje: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... NjX1Hez6M0



BOUWDAG 1: 24 DECEMBER

Vandaag hebben we voorzichtig een start gemaakt: beide sprues zijn met water en zeep gewassen, de canopy heeft even rondgezwommen in de Future, en we hebben
even flink gezocht naar de juiste kleuren. Dat wil zeggen: Tamiya en Gunze equivalenten gezocht. Kijken of de betreffende kleuren ook op voorraad zijn ben ik niet meer
aan toe gekomen, maar ja: anders hebben we morgen niets meer te doen. Verder moeten er wat plannen worden gesmeed: morgen de binnenkant spuiten en kijken of
we de stoeltjes en cockpit in elkaar kunnen rijgen. Dan zou de dag erop de romp in elkaar gelijmd kunnen worden, en kunnen we de rest van de week besteden aan een
beetje vulwerk (niet te veel hoop ik) en is ie al bijn klaar voor het spuiten. Tamiya White Surface Primer lijkt me een goed idee, dan oranje erop, afplakken, Vallejo zwart,
en dan de Vallejo Silver. Uiteindelijk was het ook immers de bedoeling om de Vallejo uit te proberen.... Dan een laagje glanslak erop, paar daagjes decallen....

Dat gaat hem niet worden voor 1 januari denk ik :)


BOUWDAG 2: 25 DECEMBER

De eerste onderdelen staan in de verf, en de cockpit is gereed. De groene kleur is een beetje erg groen, maar so be it. Wel voor de aardigheid nog iets van gordeltjes
van tape aangebracht.

Afbeelding
Afbeelding

Verder weinig vooruitgang maar ja, het grootste deel van de dag kom ik niet aan bouwen toe. Wel de mogelijkheid gezien het bijzonder fragiele nieswielpootje in twee te
breken en weer te verlijmen. Nou maar hopen dat dat goed gaat.


BOUWDAG 3: 26 DECEMBER

Vandaag veel vooruitgang geboekt. Eerst de wielbakken erin gelijmd (met landingsgestel, volgens mij gaat dat anders er nooit meer in), maar uiteraard wel verkeerdom.
Gelukkig is de constructie zo gemaakt dat ik er nog bij kom, dus de boel weer goed geet. Wat gaatjes geboord voor de slippertanks, vleugels gelijmd, en de hele boel in
elkaar gezet. Volgens mij zijn we zo bijna gereed voor de eerste spuitronde, en de putty die is gebruikt is minimaal. Het past allemaal prima. De slippertanks staan in de
primer, de rest staat de drogen. Ik moet zeggen dat de manier waarop Airfix de kit heeft bedacht prima is. Door de constructie van de vleugels heb je bovenop in el geval
geen lijmnaad, de vleugels passen naadloos aan op de romp, dus ook daar geen problemen, en ook achter de vluegels heb je op de bovenzijde geen naad weg te weren.
Als het goed is kan morgen de canopy erop, afplakken, en dan maar eens een laagje primer erop om te zien of er nog wat opgeuist moet worden.... In de tussentijd lijkt
het ding inmiddels ook echt op een Gnat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


BOUWDAG 4: 27 DECEMBER

De laatste onderdeeltjes op de Gnat gelijmd. Duidelijk is dat ik er meer mee kan doen, maar ik ga geen uitgebreid werk verrichten aan dit kitje. Doel is om hem binnen
redelijke tijd af te krijgen, niet om een topstuk neer te zetten. Dus vandaag de canopy erop gezet, afgeplakt, en het ding in de primer gezet. To be continued.

Uiteraard wel vergeten een plaatje te schieten....


BOUWDAG 5: 28 DECEMBER

Het eerste spuitwerk is gedaan. Alles in de primer, en dan gevolgd door een ornaje kleurtje op de vloegels en romp. Morgen wordten de oranje delen afgeplakt, komt er
een geheel zwarte basislaag op, en als we dan even later het anti-glare panel hebben gedaan kan de bare-metal kleur erop. Wordt een oefeningetje met Vallejo verf.

Vandaag wel geleerd dat het soms best handig is om de bouwbeschrijving te volgen. Ik was vergeten de kleppen van de wielbakken op de wielpoten te lijmen alvorens
deze op hun plek te lijmen - en nu was het verdraaid lastig om ze er nog enigszins fatsoenlijk op te krijgen. Nou ja. Helaas en volgende keer beter.

Afbeelding


BOUWDAG 6: 29 DECEMBER

Enig afplakwerk later is het Gnatje voorzien van een laagje zwarte als basislaag voor de metaalkleur. De zwarte kleur hier is de Black primer van Alclad. Morgen gaan we
weer verder...

Afbeelding
Afbeelding


BOUWDAG 7: 30 DECEMBER

Vandaag de airbrush weer ter hand genomen en de Vallejo Silver erop gespoten. Nou ja, voorzien van wat druppels Steel. Dit was uiteraard voor ik bedacht dat ik het
anti-glare panel even had moeten afplakken. Dus na enige uren droogtijd maar wat zwart er weer overheen gekwast. En toen kwam het moment om de afplaktape er
weer af te halen. Alles goed, alles mooi. Behalve dan die vingerafdruk die opeens op het oranje stuk van de vleugel stond.

*zucht*

de zilverkleur op het afplaktape waar ik het toestel vasthield had afgegeven op het duimpje, en toen ik dus later het oranje stuk vastpakte.... nou ja, je kent het verhaal.
Dus maar wat 2000 grit schuurpapier erbij gepakt en voorzichtig met wat water de vingerafdruk te lijf gegaan. Er is nu weinig meer van te zien, er gaan daarna een decal
op en blanke lak, dus ik ben benieuwd of er nog wat van te zien is straks.

Afbeelding
Afbeelding

En zo zie je op de foto opeens een restantje van een naad op de neus. Terwijl daar met het blote oog toch niks van te zien was...


BOUWDAG 8: 31 DECEMBER

Vandaag was decal-dag. Alle decals zitten erop, en nu moet ie alleen nog flink drogen. Dan morgen de blanke lak erop ter bescheming ende ter sealing, en dan zijn we klaar.


BOUWDAG 9: 1 JANUARI

Blanke lak gespoten, wieltjes eronder, glanslak erop, matte lak over het anti-glare panel, masking van de canopy verwijderd. Resultaat. Niet het beste model ooit, maar wel
effe lekker vlot tussendoor om weer nieuwe energie op te doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jan, 2013 17:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 okt, 2011 18:14 pm
Berichten: 678
Ooooh! Aaaaah! :evil:
Leuk bakje geworden, Nemmy!

Rob

_________________
"Niet mauwen, maar brouwen!!"
It was either this or a misstress. In the end Airfix turned out to be cheaper...
I'm not always rude and sarcastic. Sometimes I'm asleep...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jan, 2013 19:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 feb, 2008 13:29 pm
Berichten: 1003
Ziet er gaaf uit. Heb deze kit ook liggen. De AviationMegastore had een speciale aanbieding met Flevodecals erin van de Hot Shots kisten :lol: Die moest ik gewoon hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jan, 2013 20:12 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Wat een scheetje. Kleurtjes zitten er mooi op, leuk verslag.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mp44_tom en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement