Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 3:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2012 13:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Omdat de Meteor nog steeds niet helemaal droog is (nog iemand een suggestie voor een goede satijnlak?), een ander doosje uit de stapel getrokken. Het is de F-104G Starfighter van Revell die zal worden gebouwd als de D-8065 van 306 squadron.

De F-104 behoeft nauwelijks introductie, gebouwd als een snelle onderscheppingsjager voor de Amerikaanse luchtmacht was het toestel nu niet direct een succes. Pas toen de Duitse Luftwaffe een multifunctioneel toestel zocht en Lockheed als antwoord hierop de F-104G ontwikkelde werd het toestel in grote aantallen gebouwd. Uiteindelijk werden er van alle "G" varianten (F,RF en TF) 1531 stuks gebouwd. (Of dit nu te maken had met de kwaliteit van het toestel of de "verkooppraktijken" van Lockheed, waar ook een bekend lid van onze koninklijke familie mee in verband werd gebracht, laten we hier in het midden :) ).
Hoewel de F-104 in de pers een slechte naam kreeg vanwege het hoge aantal ongevallen, blijkt dit achteraf nogal mee te vallen. Zo staat de score voor de Klu op 1,25 ongevallen per 10.000 vlieguur (Bron:"De Starfighter" Cor van Gent), lager dan bijvoorbeeld de Meteor en Thunderjet. Ook bij de Duitsers bleek het uiteindelijk wel mee te vallen maar door de grote media aandacht leek het een erg onveilig toestel.

Voor mij heeft de F-104 in ieder geval nog steeds iets magisch, het prachtige gehuil van de motor en de futuristische vormgeving doen mijn hart nog steeds sneller kloppen. Op het strand in mijn jonge jaren heb ik heel wat mooie jongedames gemist (zij mij waarschijnlijk niet :lol: ) omdat ik meestal mijn aandacht boven zee had. In die tijd was het namelijk met mooi weer heel gebruikelijk dat de heren vliegers even laag en hard het strandleven verkenden. Kom daar nu nog maar eens om.
Aan vliegshows heb ik ook nog 2 mooie herinneringen;

1e; tijdens een open dag op Valkenburg zou een F-104 een demo geven. F-104 start, verdwijnt, en er begint een korte display met een zwever. Zwever land, stilte, iedereen alle aandacht op de baan waar nu even niets gebeurd. Achterdochtig als ik ben hou ik de omgeving in de gaten, en ja hoor, daar komt de F-104 heel sneaky van achter de duinen tevoorschijn om boven het nietsvermoedende publiek de naverbrander aan te gooien. Resultaat; heel veel mensen die instinctief door de knieen gingen en huilende kinderen all over the place. En natuurlijk een grote grijns op mijn snuit!

2e; Op Zestienhoven doet de F-104 zijn display en komt uit een duik heel laag en stil, vanwege het gas dicht, in een high speed pass over de baan en zet de kist aan het eind van de baan verticaal met de burner aan. Op zich al imposant, maar mijn vader die ons op kwam halen reed net langs het eind van de baan en zag een motoragent met motor en al van schrik omvallen! Vaders was zich trouwens ook een hoedje geschrokken. Ze hadden niets aan zien komen omdat het hek begroeid was met struiken en een F-104 met haast die op je af komt hoor je echt niet aankomen.


Genoeg verhalen uit de tijd dat alles beter was, het model;

Toen ik de doos open maakte dacht ik in eerste instantie dat het een heruitgave van Hasegawa was, niet geheel ongebruikelijk bij Revell. Mooi scherpe gravures en duidelijke overeenkomsten in de parts breakdown. De indeling van de sprues is echter heel anders en er zijn nog wel meer verschillen. Zo is bij Revell de canopy uit een stuk, bij Hasegawa 3 delig, Revell heeft de staart in verschillende stukken opgedeeld, Hase heeft alles verwerkt in het rompachterstuk. Het gaat tever om alle verschillen hier te bespreken, maar Revell heeft hier een leuke F-104 neergezet. Niels heeft er hier ook al eens een gebouwd en kwam tot de ontdekking dat de decals te groot zijn. Dat is bij mijn bouw gelukkig geen probleem, dat word (vanzelfsprekend) een Klu kist.

De doos.
Afbeelding

2 sprues in een vies olijfgroen kleurtje.
Afbeelding

1 clear sprue, een Daco Orpheus pod en een C2 schietstoel omdat Revell alleen een Martin Baker meeleverd die door de Klu niet gebruikt is.
Afbeelding

Helaas is de clear sprue niet apart verpakt, dus ik moet eerst eens met wat polijstspul aan de gang.
Afbeelding

Gisteren ook nog wat referentie materiaal aangeschaft (zeker de moeite waard vergeleken met eerste uitgave!), ik kan beginnen.
Afbeelding

Gr. Sjaak

aangepast vanwege spelfouten

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op ma 15 okt, 2012 23:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2012 14:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Hoi Sjaak, prachtige intro voor dit model! Ik vind vooral je herinneringen aan de F104 erg mooi om te lezen, ik was helaas nog maar 4 jaar oud toen de 104 met pensioen ging...Gelukkig heeft mijn vader bergen dia's en foto's van vliegshows uit de 70er en 80er jaren dus kon ik toch al vanaf jongs af aan genieten van de allermooiste straaljager die we kennen. Op milspotters is er een mooi foto topic van 104: http://www.milspotters.nl/forum/viewtopic.php?f=30&t=2614&start=6630 (wel registreren) waar spotters én ex 104 vliegers prachtige platen laten zien van vooral KLu 104s(met al 443 pagina's!). Maar ik vermoed dat jij dat topic al wel kent..

Hoewel mijn interesse met modelbouw toch voor ww2 is, heb ik nog een 104 in 1/48 liggen die schreeuwt om gebouwd te worden. Een RF geniet ook mijn voorkeur dus ik ga mooi spieken in jouw topic de komende tijd! Ga je de kanon fairing nog aanpassen? Dat is iets waar ik tegenaan kijk namelijk..

Succes met deze 104! Maar dat komt helemaal goed vermoed ik :D


mvg erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2012 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Een van de mooiste jagers ooit, de Starfighter. Gezien je resultaten met de Meteor zal ook dit weer dik in orde komen, maar ik heb eigenlijk een andere vraag: op de stapel ingewikkelde projecten ligt bij mij een 1/72 RT-33 (samengesteld uit een Heller en een Sword) waarvoor ik de emblemen van het 306e nodig heb. Waar heb jij die vandaan?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2012 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Leuk een Starfighter, ik ben nog niet heel lang actief op het forum maar ik miste hem wel in de recente bouwverslagen. Maak er wat moois van!

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 mei, 2012 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2012 15:47 pm
Berichten: 585
Ik vond de "Widowmaker" vroeger een lelijk toestel!
Nu hoort die in mijn lijst van mooiste straaljagers.
Ik ga ook met plezier deze hier volgen.

_________________
Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 mei, 2012 13:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
'Ne 104....mooi! Daar most ik eigenlijk toch ook eens wat van inelkaar gaan zetten. Maandje geleden van Revell de TF versie op de op getikt (eigenlijk om daarvan de fueltanks te kunnen kopiëren voor een Italeri 104 die ik dan als 306 kist met interne camera's wil maken)...ikkes gaat deze volgen :mrgreen: om te zien waar jij de evt. pijnpunten tegen gaat komen. Ik neem aan dat deze i.c.m. Orpheus pod in het CTL schema gespoten gaat worden.

Satijnlak, daarvoor jaag ik meestal Humbrol door de sproeiert, maar ik vraag mij nu af of Alclad daar niet een mooi fleske voor in de handel heeft. De glanslak van die club bevalt mij goed.

@ Jan de Vries: ik schat dat ik net zoals Sjaak de nodige KLuchtmacht stikkervellen heb liggen en daar zitten vast wel een paar overtollige 306 badges bij....Ik zal es effe loeren in de map.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 mei, 2012 14:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Iedereen bedankt voor de leuke reacties! En dat terwijl ik nog geen plakwerk heb laten zien :D . De F-104 roept blijkbaar niet alleen bij mij emoties op.....

@Knetterik; Het F-104 topic bij Milspotters ken ik, inmiddels staan bijna alle Klu foto's op mijn harde schijf 8) . Uitstekend referentiemateriaal. Kanon fairing lijkt me een kwestie van opvullen met milliput o.i.d., maar ik heb me daar nog niet zo in verdiept.

@Jan de Vries; Voor een RT-33 ga ik (ooit) de Heller kit gebruiken. Vraag me wel af waar je de 306 emblemen voor nodig hebt, ik heb nog geen foto gezien van een RT met 306 emblemen op de staart, maar laat me graag overtuigen. De 306 emblemen zitten in ieder geval bij DD sets 72006, 72012 en 72069 maar het kunnen er meer zijn. Ook Micro scale set 72-453 heeft een setje 306 emblemen (en verkeerd om gedrukte roundels). Zelf heb ik voor al mijn decals een bestemming, ik kan je er helaas niet blij mee maken.

@Peter; Ik kan je wel helpen aan een set vleugeltanks, die houd ik wel over, alleen tiptanks wordt wat lastiger. De RF wordt i.d.d. in het CTL schema gespoten. Voor de satijnlak gebruik ik ook Humbrol, uit dit flesje:

Afbeelding

maar dat blijft plakkerig. Ik was altijd tevreden over de satijn van Xtracolor, maar sinds de verpakking is gewijzigd in een flesje in plaats van een blikje vind ik het veel te glanzend. Misschien maar eens Alclad proberen of een uitstapje maken naar watergedragen lak zoals Gunze of Vallejo.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 mei, 2012 18:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Ik ben te jong voor de F-104, :cry: maar mag wel een van de gelukkig zijn die er nog aan werk :twisted:
Dus ik ben altijd blij met een honderd&viertje! Gave bak. Ik heb er nog 5 op de stapel liggen.

Maar dat boek, ben ik wel benieuwd naar. Zijn dat veel referntie foto's en dat soort dingen?

Mischien heb je er wat aan: Walkaround van de F-104

Ik heb ook nog een paar foto's van de Orpheus Pod.

Succes Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 mei, 2012 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
@freddie; Bedankt voor de link, heb de foto's op mijn harde schijf gezet. Als je nog duidelijke foto's van de Orpheus pod hebt hou ik me aanbevolen. Het boek is een up to date gebrachte uitgave van onderstaand boekje, waarin alles in Z/W is;

Afbeelding

De nieuwe uitgave heeft heel veel foto's in kleur, zelf vind ik het een heel mooi en nuttig boek.

Ondertussen al wat geknutseld aan de RF-104. Allereerst de vuurmond van het boordkanon aangebracht. Revell heeft hiervoor een losse insert, wat me doet vermoeden dat er een RF versie gepland was, maar even googelen leverde geen resultaat op.

Afbeelding

Aan de binnenzijde een sinkmark die boven de sideconsoles uitkomt, dichtmaken dus.

Afbeelding

Afbeelding

En ook maar eigenwijs zijn en afwijken van de bouwbeschrijving. Revell wil je de uitlaat laten plaatsen voordat de staart in elkaar zit. Dat leek me wat problemen opleveren met het schilderen, daarom het achterste deel van de staart in elkaar gezet en het paspennetje afgevijld. Hierdoor kan de hele uitlaat erin geschoven worden als alles al gespoten is;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En verder twijfel ik nog over de uitvoering, een stilstaand model op het platform of een kist in de landing waarvoor ik de vleugel in stukken ga zagen i.v.m. de flaps & slats. Piet Piloot heb ik al gevonden;
Afbeelding

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 mei, 2012 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Kun je de uitlaat ook er van achter in schuiven? Wel zo makkelijk als je eerst de romp wilt verven, of je moet de uitlaat ergens in de romp verstoppen en hem na het spuiten naar achteren trekken).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement