Omdat de Meteor nog steeds niet helemaal droog is (nog iemand een suggestie voor een goede satijnlak?), een ander doosje uit de stapel getrokken. Het is de F-104G Starfighter van Revell die zal worden gebouwd als de D-8065 van 306 squadron.
De F-104 behoeft nauwelijks introductie, gebouwd als een snelle onderscheppingsjager voor de Amerikaanse luchtmacht was het toestel nu niet direct een succes. Pas toen de Duitse Luftwaffe een multifunctioneel toestel zocht en Lockheed als antwoord hierop de F-104G ontwikkelde werd het toestel in grote aantallen gebouwd. Uiteindelijk werden er van alle "G" varianten (F,RF en TF) 1531 stuks gebouwd. (Of dit nu te maken had met de kwaliteit van het toestel of de "verkooppraktijken" van Lockheed, waar ook een bekend lid van onze koninklijke familie mee in verband werd gebracht, laten we hier in het midden
).
Hoewel de F-104 in de pers een slechte naam kreeg vanwege het hoge aantal ongevallen, blijkt dit achteraf nogal mee te vallen. Zo staat de score voor de Klu op 1,25 ongevallen per 10.000 vlieguur (Bron:"De Starfighter" Cor van Gent), lager dan bijvoorbeeld de Meteor en Thunderjet. Ook bij de Duitsers bleek het uiteindelijk wel mee te vallen maar door de grote media aandacht leek het een erg onveilig toestel.
Voor mij heeft de F-104 in ieder geval nog steeds iets magisch, het prachtige gehuil van de motor en de futuristische vormgeving doen mijn hart nog steeds sneller kloppen. Op het strand in mijn jonge jaren heb ik heel wat mooie jongedames gemist (zij mij waarschijnlijk niet
) omdat ik meestal mijn aandacht boven zee had. In die tijd was het namelijk met mooi weer heel gebruikelijk dat de heren vliegers even laag en hard het strandleven verkenden. Kom daar nu nog maar eens om.
Aan vliegshows heb ik ook nog 2 mooie herinneringen;
1e; tijdens een open dag op Valkenburg zou een F-104 een demo geven. F-104 start, verdwijnt, en er begint een korte display met een zwever. Zwever land, stilte, iedereen alle aandacht op de baan waar nu even niets gebeurd. Achterdochtig als ik ben hou ik de omgeving in de gaten, en ja hoor, daar komt de F-104 heel sneaky van achter de duinen tevoorschijn om boven het nietsvermoedende publiek de naverbrander aan te gooien. Resultaat; heel veel mensen die instinctief door de knieen gingen en huilende kinderen all over the place. En natuurlijk een grote grijns op mijn snuit!
2e; Op Zestienhoven doet de F-104 zijn display en komt uit een duik heel laag en stil, vanwege het gas dicht, in een high speed pass over de baan en zet de kist aan het eind van de baan verticaal met de burner aan. Op zich al imposant, maar mijn vader die ons op kwam halen reed net langs het eind van de baan en zag een motoragent met motor en al van schrik omvallen! Vaders was zich trouwens ook een hoedje geschrokken. Ze hadden niets aan zien komen omdat het hek begroeid was met struiken en een F-104 met haast die op je af komt hoor je echt niet aankomen.
Genoeg verhalen uit de tijd dat alles beter was, het model;
Toen ik de doos open maakte dacht ik in eerste instantie dat het een heruitgave van Hasegawa was, niet geheel ongebruikelijk bij Revell. Mooi scherpe gravures en duidelijke overeenkomsten in de parts breakdown. De indeling van de sprues is echter heel anders en er zijn nog wel meer verschillen. Zo is bij Revell de canopy uit een stuk, bij Hasegawa 3 delig, Revell heeft de staart in verschillende stukken opgedeeld, Hase heeft alles verwerkt in het rompachterstuk. Het gaat tever om alle verschillen hier te bespreken, maar Revell heeft hier een leuke F-104 neergezet. Niels heeft er
hier ook al eens een gebouwd en kwam tot de ontdekking dat de decals te groot zijn. Dat is bij mijn bouw gelukkig geen probleem, dat word (vanzelfsprekend) een Klu kist.
De doos.
2 sprues in een vies olijfgroen kleurtje.
1 clear sprue, een Daco Orpheus pod en een C2 schietstoel omdat Revell alleen een Martin Baker meeleverd die door de Klu niet gebruikt is.
Helaas is de clear sprue niet apart verpakt, dus ik moet eerst eens met wat polijstspul aan de gang.
Gisteren ook nog wat referentie materiaal aangeschaft (zeker de moeite waard vergeleken met eerste uitgave!), ik kan beginnen.
Gr. Sjaak
aangepast vanwege spelfouten