@Lennart: dit soort aanzicht kom je inderdaad niet veel tegen, vaker is het een overdreven actietafereeltje.
We zijn ondertussen al over de helft qua aantal onderdelen, denk ik, maar de bagagerekken en de koepel zitten nog niet in de pijplijn dus nog geen victorie gekraaid. Wat hebben we dan al wel uit onze hoed getoverd?
Een van de eerste en zwaarste klussen wacht je wanner je besluit het model in "late version" te bouwen. Dat betekent dat je de poorten waar de bemanning vroeger door placht te vuren met hun handwapens, afsluit met lekker glanzende stukjes metaal. Een probleem is dat deze poorten omgeven worden door een paar obstakels zoals een luikje onderaan en een vlakbij gelegen rand bovenaan, plus dat het vervangende stuk even groot is als wat je weghaalt, je mag dus geen millimeter uitschieten. Ook zit er een hele brok plastic in de vorm van de periscopen die je verhindert meteen het fijnere schaafwerk te doen. Je hebt wel ruimte genoeg om te werken. Dus eerst de periscopen er afgezaagd en dan met rechte scalpel en schuurpapier alles gelijk geschaafd en geschuurd. Er komt zelfs een gat tevoorschijn, omdat er aan de binnekant een uitsparing is in de hull.
Maar wanneer alles in orde lijkt voor een vlekkeloze afwerking, gebeurt er meestal vanalles dat niet volgens plan verloopt. Slechts twee van de vier metalen plaatjes kon ik geplaatst krijgen zoals ik wilde, de andere twee moest ik er terug af zien te krijgen met het scalpel omdat ze net niet helemaal recht zaten en de lijm kruipt dan ook waar je hem niet wilt. De lijm hechtte echter zo goed dat het scalpel een insnijding maakte aan de rand van het PE, wat je nu nog ziet in één hoek. Bovendien zorgt het verwijderen er ook voor dat de plaatjes vervormd zijn en die plooien krijg je er niet meer uit zonder alles er helemaal af te halen (wat misschien niet lukt zonder insnijdingen). Dus laat ik alles maar zoals het nu is, er komt toch nog een gaas voor te staan. Ik heb ondertussen al wel wat bijgeschuurd aan de lijmvlekken.
Gelukkig viel het voor de rest vrij goed mee met het PE, de blikvangers zijn namelijk de twee roosters op de motorkap en die zitten erg strak. De voorzijde zag er na het aanbrengen hiervan zo uit:
Je ziet ook de boeggolfkeerplaat waarbij het late type een PE voorkant met rubber stoottopjes heeft. Het andere stuk PE dient voor de aanhechting van een beschermstuk voor de rookgranaatwerper. Het rare is dat die hele keerplaat vastgezet moet worden met twee minuscule stukjes vooraan, ze raakt voorlopig nergens anders de romp. Ik had ze al vastgekleefd aan het luik er onder, maar dat moest ik terug loshalen want anders kan dat luik niet helemaal dicht en zit er een stuk materiaal geklemd rechts waardoor alles scheef zit.
Hier zie je alweer enkele toevoegingen, bovendien zijn nu alle wielen ineengezet. Die worden apart gespoten zodat ik het rubber gemakkelijker zwart kan verven. Ik heb wel wat gehad aan het verslag van enkele andere Modelbrouwers, want nu wist ik op voorhand dat ik voor de aandrijfwielen sprue D moet gebruiken en niet A zoals in de handleiding staat. Die handleiding is nogal eens onduidelijk over de precieze positie van sommige onderdelen, gelukkig heb ik dat referentiewerkje uit de bibliotheek nog.