Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 18:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hasegawa 1/72 F-15E
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2011 12:15 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
Oorspronkelijk was de bedoeling deze pas op de plaat vast te leggen als ie af is, maar ja, dan zijn er toch wel leuke details die je vrijwel niet meer ziet. Vandaar dit.
Afgelopen donderdag begonnen, en na 3 dagen eraan gewerkt te hebben is dit de tussenstand. Het doel is om zaterdag (ESM) zover te zijn dat ie gedecalled kan
worden. Dan heb ik bij de MB tafel tenminste wat te doen :)

Ik gaat er maar even vanuit dat de F-15 Strike Eagle weinig introductie behoeft. Dus op naar de plaatjes:

Afbeelding

En voor een 1/72 modelleke wel erg veel decallekes:

Afbeelding

Dat wordt lachen dus.

Nou ja, zoals gebruikelijk zijn we begonnen met de cockpit. Stoeltjes in elkaar zetten, zwart spuiten, wat detaillering aanbrengen (zitkussens en de O2-fles geverfd).
Daarna de kuip en de instrumentenpaneeltjes in grijs gespoten, wat afgeplakt en wat zwart erop, wat geklungeld met een kwastje, en dan de schermpjes voorzien
van clear green etc. Ik heb de flitser er maar even opgezet zodat je er ook nog wat van ziet:

Afbeelding

Hasegawa levert ook decals erbij, maar dan moet je natuurlijk eerst alle details eraf schuren, anders zit het voor geen meter. Dit leek me wel leuk om eens weer te
doen, en in deze schaal zie je er toch weinig van terug als de canopy er straks op zit.

En dan wordt het interessant:

Afbeelding

Deze constructie is natuurlijk leuk bedacht door meneer Hasegawa. Eerst de intake fans erop, dan een tweedelige intake plaatsen die maar met 1 cm plastic aan
elkaar zit, dan de intake ramp erin, en dan in elkaar zetten. Dat wordt kwetsbaar, dat wordt fragiel, dat wordt van alles en nog wat, maar zeker een hoop geklungel.
Om maar de zwijgen van de kieren die er gegarandeerd over gaan blijven (en dat deden ze ook). Maar dan is het toch ineens niet zo gek: de kieren aan de binnenkant
waar de neussectie komt verdwijnen omdat de neussectie er zit, en de kieren aan de buitenklant verdwijnen omdat de CFTs er nog overheen gaan. Wellicht toch niet
zo'n maf plan dus... En dan heb je dus dit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Twee kiertjes aan de onderkant waar de intakes op de fuselage aansluiten. En die ene was groot, maar dat komt omdat de intake in de weg zat bij het dichtlijmen.
Waarschijnlijk net iets te ver naar achteren geplaatst. Maar ja, stukje Evergreen ertussen en dat is ook weer verleden tijd...

Verder nog wat tijd besteed aan allerlei tierelantijntjes waar je straks ook weinig meer van terug ziet. De 5 multiple-ejector racks

Afbeelding

Leuk hoor, 30 ejector racks met de hand schilderen.... en er dus echt niks van terug zien straks.

Afbeelding

Deze is goed voor 4 Mk.20 Rockeye bommen en een tweetal AIM-9L Sidewinders. En dat op elke vleugel dus :)

Over Mk.20 Rockeye gesproken - dit zijn er dus 22. 22x bommen uitknippen, 22x bommen schoonmaken, 22x gaatje boren voor sateprikkertje, 22x bommetje spuiten
en straks 22x gaatje vullen. Afijn, you get my drift...

Afbeelding

Gelukkig waren ze in 1 deel gegoten en hoefde ik dus niet 22x twee helften opeen te lijmen...

Wat de loadout betreft zijn er een aantal opties:
[*] op de vleugels zitten standaard 2 Sidewinders, en kun je kiezen uit een fuel tank, of 4 Mk.20 Rockeye;
[*] op de fuselage komt een MER met 6 Rockeye bommen;
[*] op de CFTs biedt Hasegawa de opties tussen een fueltank en 4 Rockeye bommen per zijde, ofwel 2 Sparrows.

Oorspronkelijk was het plan het ding helemaal vol te hangen met de Rockeye bommen, maar ja, de enige die met die configuratie heeft gevlogen was een prototype
in Euro I camo, terwijl deze dus volgens de verfinstructies egaal donkergrijs moet zijn. Als dat dus toch al niet meer klopt gaan we creatief zijn: bommen en Sidewinders
onder de vleugels, bommen onder de fuselage, en op de ene CFT de bommen, en op de andere 2 Sparrows. We zijn een Strike Eagle of we zijn het niet tenslotte :)

En dan de grote IK HAAT HASEGAWA beef....

Afbeelding

Zien we die Sidewinders en Sparrows in leuk donkerblauw? Ja? Mooi zo.

DIE DOEN ZE ER DUS NIET BIJ

Meneer Hasegawa wil immers rijk zijn, en dus verkoopt ie dat soort rakettenspul los in z'n Hasegawa US Aircraft Weapons setjes. De Sidewinders in IV, de Sparrows
in V. Gelukkig had ik in een suffe bui een paar jaar terug ooit eens één van elke set aangeschaft, dus we waren weer gered. Maar toch. AAARGHHHH

Afbeelding

En tot zover waren we dan gekomen. Met als enige minpuntje de exhaust. Die bestaat namelijk uit 6 losse onderdeeltjes:

Afbeelding

En toen ik die 5 feathers keurig erop gelijmd had, toen zat er nog een gat van een halve cm. Urck. Dus dan maar bij LHS even snel een los setje met resin pijpjes
besteld. Gelukkig kan ie gespoten worden zonder dat die binnen zijn, dus we zien wel wanneer we die gaan plaatsen.

To be continued.

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1/72 F-15E
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2011 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 jun, 2011 16:40 pm
Berichten: 166
Woonplaats: Roosendaal
hey Nemmy!

Ziet er gaaf uit, ik vroeg me alleen af of je meer ervaring hebt met het ontbreken van bewapening bij hasegawa?
Zo ja, dann denk ik er nog wel eens even over na of ik wel een hasegawa kit koop :roll:

voor de rest succes met de brouw, ik hoop hem te zien op de ESM :D

Nick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1/72 F-15E
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2011 16:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
Volgens mij kan je er rustig vanuit gaan dat er zelden tot nooit goede bewapening in een Hasegawa kit zit. Anders verkopen ze die Weapons Sets natuurlijk nooit...

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1/72 F-15E
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2011 19:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 jun, 2011 16:40 pm
Berichten: 166
Woonplaats: Roosendaal
bedankt voor de info :D
voortaan kijk ik eerst wel ff op internet bij reviews of er armament bij zit


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1/72 F-15E
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2011 22:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 0:06 am
Berichten: 263
Inderdaad even de moeite waard om te controleren of een kit wel 'compleet' geleverd wordt. Bij mijn weten is Hasegawa de enige fabrikant die zich structureel met dergelijke grappen bezig houdt.

Persoonlijk ben ik van mening dat een kit gewoon compleet moet zijn als je die koopt, dus zonder de noodzaak om nog eens een extra doosje bij te kopen omdat het anders wel erg leeg is onder de vleugels...

Anderzijds snap ik de strategie van Hasegawa ook wel, als ik kijk naar het gemak waarmee etch-setjes worden bijgekocht en cockpits, uitlaten en onderstellen worden vervangen door resin of metaal. En dat geldt niet alleen voor de 'flyboys', ook auto-bouwers doen er net zo hard aan mee, net als de tankmannen.

(die laatsten zijn op dit punt misschien nog wel het ergst. Kitje kopen en de bijgeleverde figuren trekken op niets, dus een apart setje figuren bijkopen. En daar dan vervolgens losse hoofdjes bijkopen omdat die uit het bijgekochte kitje eigenlijk niet naar wens zijn... :wink: )

Maar goed, dat zijn keuzes die je zelf maakt, geen keuzes waar je door de fabrikant toe gedwongen wordt.

Ik denk dat de heren en dames van Hasegawa (te) goed doorhebben als het gaat om centen verdienen...

Uhmm. Juist. Dus. On topic maar weer, lijkt me? (sorry)

Grtz.
BigBear.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1/72 F-15E
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2011 23:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11865
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Je kan niet zeggen dat ze niet verkocht hebben wat er op de doos staat, lijkt me... Ik kan de rest van de verpakking niet zien, maar de box-art toont ook geen enkele bewapening en de omschrijving van het toestel is zeer specifiek. Het gaat blijkbaar om een airbase waar piloten opgeleid worden en vermoedelijk dus niet om gevechtsklare toestellen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1/72 F-15E
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2011 9:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
Kan, maar er wordt in de bouwbeschrijving dus wel degelijk aangegeven dat je er 4 sidewinders en 4 sparrows onder kan hangen. Als ze alleen een schemaatje geven met wat er allemaal onder kan is het weer wat anders, maar nu staat er gewoon dat je ze erop kan lijmen. Dan hoort het er ook bij te zitten...

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1/72 F-15E
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2011 9:45 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
De ene keer gooit mr. Hasegawa er wel raketjes bij en de andere keer niet. Bij mijn F-18 en F-22 zitten ze erbij, de F-14 dan weer niet.. Vind dat ook flauw.

Maar jou over jou kitje. Zo'n F15E is natuurlijk superbruut, eerst de boel platgooien en dan daarna nog ff een luchtgevecht aan kunnen gaan met ongekende wendbaarheid en snelheid. De uberbommenwerper zo een beetje. Welke verf en kleur ga je gebruiken voor de camo?

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1/72 F-15E
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2011 13:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 feb, 2008 13:29 pm
Berichten: 1003
StevenVD schreef:
Je kan niet zeggen dat ze niet verkocht hebben wat er op de doos staat, lijkt me... Ik kan de rest van de verpakking niet zien, maar de box-art toont ook geen enkele bewapening en de omschrijving van het toestel is zeer specifiek. Het gaat blijkbaar om een airbase waar piloten opgeleid worden en vermoedelijk dus niet om gevechtsklare toestellen.


Seymour Johnson AFB heeft gevechtsklare F-15E eenheden die onder andere zijn ingezet in Desert Storm en Iraqi Freedom. En volgens mij elk andere operatie na Desert Storm.

Citaat:
Kan, maar er wordt in de bouwbeschrijving dus wel degelijk aangegeven dat je er 4 sidewinders en 4 sparrows onder kan hangen. Als ze alleen een schemaatje geven met wat er allemaal onder kan is het weer wat anders, maar nu staat er gewoon dat je ze erop kan lijmen. Dan hoort het er ook bij te zitten...


Ze geven alleen aan waar ze horen met netjes de kleur dat ze er niet bij zitten. Het is jammer dat ze die dingen er niet bijvoegen, maar dat is een keuze die ze maken. Revell geeft ook niet de volledige bommenlast bij hun F-16's. Die moet je er dan ook weer bij kopen, alleen ja bij hun betekent dat dat je het van een andere kit af moet halen. Dan ben ik blij dat Hasegawa, weapons sets maakt. Kan ik mooi daaruit bommen pakken voor m'n andere merken. Zo kon ik mooi m'n 1:48 Revell F-15E verbeteren qua Lantirn Systeem. Of een ACMI pod voor m'n F-14 pakken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1/72 F-15E
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2011 13:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
Even een quickie tussendoor om wat dingetjes uit te proberen. Moet immers ook gebeuren. Een aantal dingen geprobeerd, niet alles even goed bevallen. Les geleerd
voor de volgende keer...

Stap 1: preshade. Zwarte lijntjes als gebruikelijk, maar ik had ook eens een plaatje gezien van een iets andere tactiek:

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het spuiten viel direct op dat het blauw/bruin er best leuk uit begon te zien, het rood was wat minder geslaagd. Daarnaast ben ik dus blijkbaar om het rood af
te zwak iets al te kwistig met de spuit geweest, want nu het model gespoten is is er weinig preshade meer te zien...

Afbeelding

Op de onderkant van de vleugel is heel zwak nog wat te zien, volgens mij zoals het zo'n beetje zou moeten...

Afbeelding

Wat probeersels betreft: ipv schuren om dingen gelijk te krijgen wat schrapen met het mesje. Begon leuk, zag er best aardig uit, maar met de verf erop is toch duidelijk
te zien dat dit niet je-van-het
is....

Afbeelding

En in het kader "waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?" veel moeite gedaan om de intakes fatsoenlijk af te plakken...

Afbeelding

Blijkt dus dat die exact dezelfde kleur krijgen als de gehele buitenkant....

En bij nadere inspectie blijkt dat er toch nog meer problemen waren met de intakes. De linker kostte al meer moeite om goed aansluiten te krijgen op de romp, er moest
nog wat plastic worden weggesneden, en dan denk je toch "hmmmm......"

Afbeelding

En als gebruikelijk is er dus ook weer een antennetje weggsprongen uit de pincet. Dat dingetje op de foto rechts had ook links gemoeten. Nou ja....

Vandaag en morgen nog een paar lagen glans eroverheen, dan kunnen de decals erop. Heb ik zaterdag wat te doen in Nieuwegein :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement