Oorspronkelijk was de bedoeling deze pas op de plaat vast te leggen als ie af is, maar ja, dan zijn er toch wel leuke details die je vrijwel niet meer ziet. Vandaar dit.
Afgelopen donderdag begonnen, en na 3 dagen eraan gewerkt te hebben is dit de tussenstand. Het doel is om zaterdag (ESM) zover te zijn dat ie gedecalled kan
worden. Dan heb ik bij de MB tafel tenminste wat te doen
Ik gaat er maar even vanuit dat de F-15 Strike Eagle weinig introductie behoeft. Dus op naar de plaatjes:
En voor een 1/72 modelleke wel erg veel decallekes:
Dat wordt lachen dus.
Nou ja, zoals gebruikelijk zijn we begonnen met de cockpit. Stoeltjes in elkaar zetten, zwart spuiten, wat detaillering aanbrengen (zitkussens en de O2-fles geverfd).
Daarna de kuip en de instrumentenpaneeltjes in grijs gespoten, wat afgeplakt en wat zwart erop, wat geklungeld met een kwastje, en dan de schermpjes voorzien
van clear green etc. Ik heb de flitser er maar even opgezet zodat je er ook nog wat van ziet:
Hasegawa levert ook decals erbij, maar dan moet je natuurlijk eerst alle details eraf schuren, anders zit het voor geen meter. Dit leek me wel leuk om eens weer te
doen, en in deze schaal zie je er toch weinig van terug als de canopy er straks op zit.
En dan wordt het interessant:
Deze constructie is natuurlijk leuk bedacht door meneer Hasegawa. Eerst de intake fans erop, dan een tweedelige intake plaatsen die maar met 1 cm plastic aan
elkaar zit, dan de intake ramp erin, en dan in elkaar zetten. Dat wordt kwetsbaar, dat wordt fragiel, dat wordt van alles en nog wat, maar zeker een hoop geklungel.
Om maar de zwijgen van de kieren die er gegarandeerd over gaan blijven (en dat deden ze ook). Maar dan is het toch ineens niet zo gek: de kieren aan de binnenkant
waar de neussectie komt verdwijnen omdat de neussectie er zit, en de kieren aan de buitenklant verdwijnen omdat de CFTs er nog overheen gaan. Wellicht toch niet
zo'n maf plan dus... En dan heb je dus dit:
Twee kiertjes aan de onderkant waar de intakes op de fuselage aansluiten. En die ene was groot, maar dat komt omdat de intake in de weg zat bij het dichtlijmen.
Waarschijnlijk net iets te ver naar achteren geplaatst. Maar ja, stukje Evergreen ertussen en dat is ook weer verleden tijd...
Verder nog wat tijd besteed aan allerlei tierelantijntjes waar je straks ook weinig meer van terug ziet. De 5 multiple-ejector racks
Leuk hoor, 30 ejector racks met de hand schilderen.... en er dus echt niks van terug zien straks.
Deze is goed voor 4 Mk.20 Rockeye bommen en een tweetal AIM-9L Sidewinders. En dat op elke vleugel dus
Over Mk.20 Rockeye gesproken - dit zijn er dus 22. 22x bommen uitknippen, 22x bommen schoonmaken, 22x gaatje boren voor sateprikkertje, 22x bommetje spuiten
en straks 22x gaatje vullen. Afijn, you get my drift...
Gelukkig waren ze in 1 deel gegoten en hoefde ik dus niet 22x twee helften opeen te lijmen...
Wat de loadout betreft zijn er een aantal opties:
[*] op de vleugels zitten standaard 2 Sidewinders, en kun je kiezen uit een fuel tank, of 4 Mk.20 Rockeye;
[*] op de fuselage komt een MER met 6 Rockeye bommen;
[*] op de CFTs biedt Hasegawa de opties tussen een fueltank en 4 Rockeye bommen per zijde, ofwel 2 Sparrows.
Oorspronkelijk was het plan het ding helemaal vol te hangen met de Rockeye bommen, maar ja, de enige die met die configuratie heeft gevlogen was een prototype
in Euro I camo, terwijl deze dus volgens de verfinstructies egaal donkergrijs moet zijn. Als dat dus toch al niet meer klopt gaan we creatief zijn: bommen en Sidewinders
onder de vleugels, bommen onder de fuselage, en op de ene CFT de bommen, en op de andere 2 Sparrows. We zijn een Strike Eagle of we zijn het niet tenslotte
En dan de grote
IK HAAT HASEGAWA beef....
Zien we die Sidewinders en Sparrows in leuk donkerblauw? Ja? Mooi zo.
DIE DOEN ZE ER DUS NIET BIJMeneer Hasegawa wil immers rijk zijn, en dus verkoopt ie dat soort rakettenspul los in z'n Hasegawa US Aircraft Weapons setjes. De Sidewinders in IV, de Sparrows
in V. Gelukkig had ik in een suffe bui een paar jaar terug ooit eens één van elke set aangeschaft, dus we waren weer gered. Maar toch. AAARGHHHH
En tot zover waren we dan gekomen. Met als enige minpuntje de exhaust. Die bestaat namelijk uit 6 losse onderdeeltjes:
En toen ik die 5 feathers keurig erop gelijmd had, toen zat er nog een gat van een halve cm. Urck. Dus dan maar bij LHS even snel een los setje met resin pijpjes
besteld. Gelukkig kan ie gespoten worden zonder dat die binnen zijn, dus we zien wel wanneer we die gaan plaatsen.
To be continued.