Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 9:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2011 11:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hallo medebrouwers,

Sinds dit weekend waag ik mij aan een militaire kist. Zoals jullie zien is het de Lockheed T-33A Shooting Star geworden. Reden daarvan is dat ik zaterdag met mijn opa bij de LHS was. Hij is piloot geweest en heeft onder andere in de Shooting Star gevlogen. Daarom ga ik dus dit vliegtuig bouwen. Overigens ging er ook nog een Harvard mee naar huis, maar ik heb besloten om eerst de T-33A te bouwen. Van de Harvard zal daarna een verslag komen.

Als uitgangspunt voor dit project heb ik de kit van Academy genomen. De prijs en schaal waren de voornaamste redenen van deze keuze. Ook kon ik al even in doos kijken in de LHS om te onderzoeken in wat voor project ik mezelf zou werpen. De kist zag er niet al te moeilijk uit dus is het deze geworden.

Afbeelding

En dit vond ik dan in de doos:

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien het niet de bedoeling was de USAF, Luftwaffe en Koreaanse luchtmacht varianten te brouwen moet ik me wenden tot de heren van Flevo Decals voor de KLu-versie.

Afbeelding

De decals zien er goed uit en zijn behoorlijk gedetailleerd en uitgebreid m.b.t. de kleurenschema's en nummers. Hiermee moet het lukken om één van de kisten te maken waar mijn opa ook daadwerkelijk in gevlogen heeft.

Intussen heb ik al de volgende zaken in elkaar geknutseld:

De tanks
Afbeelding

De gaten voor de machinegeweren. Ik weet niet of de KLu ook met de machinegeweren gevlogen heeft. Vooralsnog heb ik daar geen foto's van kunnen vinden dus voor de zekerheid maar de dichte deksels gebruikt.
Afbeelding

En ook wilde ik de splitters in de luchtinlaten vast maken. Maar dat bleek nogal een probleem. Ten eerste vond ik de splitters te dik dus heb ik ze dunner gevijld. Ten tweede steken ze te ver uit als je het mij vraagt. Daarom heb ik ze wat ingekort. Ten derde is de vorm van de inlaat niet helemaal goed. De bovenkan van de splitter zou nit zichtbaar moeten zijn, maar dat is wel het geval. Hoe en of ik dat ga oplossen weet ik niet. In ieder geval hier een plaatje van de splitters. De voorste is bewerkt, de achterste zo uit de sprue.

Afbeelding

Kijkend naar de neus viel mij op dat de diagonale paneellijn niet erg mooi is. Die ga ik dus maar uitkrassen met een scriber.

Afbeelding

Ook wilde ik aan de wielbakken beginnen, maar daarbij stuitte ik ook op twee problemen.
Één, er zit weinig detail in de wielbakken van het landingsgestel, erger nog, er zitten een hoop van die ronde schijfjes van de mal. En ie eruit halen lijkt me monnikenwerk. Daarom heb ik resin onderdelen besteld van AMS uit de VS om het allemaal wat realistischer te maken. Hopelijk heb ik die binnen twee weekjes ontvangen.
Twee, volgens de instructies zouden ze "chromate yellow FS 33481" moeten. Nu lijkt me dat een rare kleur dus wil ik jullie om advies vragen. Op geen enkele foto kom ik een dergelijke kleur tegen in de wielbakken. Weet iemand op dit forum welke kleur ze hadden bij de KLu?

Nu gauw verder met de bouw. Ik sta open voor jullie reacties (positief en negatief) zodat ik er wat van kan leren. Alvast bedankt!

Ciao! Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2011 17:27 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Nu heb ik een aantal jaren geleden op school nog wel eens onder zo'n apparaat gelegen, en als ik me niet vergis waren de wielbakken blank metaal / zilvergrijs.
De foto's die ik op google zie lijken dit te bevestigen.

Succes! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2011 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dank je Danny. Iets dergelijks dacht ik ook op een aantal foto's te zien. Overigens staat op de zijkant van de doos een plaatje van de onderkant van de gebouwde kit. Daarbij lijken de wielbakken groen te zijn :? .

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2011 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Even een klein updateje. Gisteren ben ik bezig geweest met de roosters die her en der op het vliegtuig zitten. Met een hobbymesje heb ik getracht ze wat realisitishcer over te laten komen door kleine inhammen erin te snijden.

Afbeelding

Wat vinden jullie ervan? Hopelijk zie je er straks nog wat van nadat ie gespoten is.

Ciao! Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2011 14:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
erg gaaf onderwerp. Heb zelf ook nog wel eens zin om deze t-33 te gaan doen. ik weet dat ik in mn jonge jaren nog wel eens hier naar de basis fietste op zaterdag om te gaan spotten om mijn manier destijds.
Blocnote en potlood mee en nummertjes schrijven. heb destijds dikwijls nog een shooting star voorbij zien komen en was toen al erg onder de indruk van de mooie lijnen.

De decals zijn van de heren Dol, hier ook wel op het forum te vinden. Daar is absoluut niks mis mee. Maar alle decals bevinden zich op 1 drager, dus je zult secuur moeten snijden, anders blijf je met een shitload aan potentiele silvering zitten.

succes!!

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 sep, 2011 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Zo, terug van vakantie dus ik kan verder met de bouw. Voor de verfraaiing van het model heb ik de Verlinden update set gekocht en ook de wielbakken van AMS resin. Die zijn mooi geleverd tijdens de vakantie.

Afbeelding

Ik weet nog niet in welk avontuur ik me hiermee gestoord heb. Het ziet er allemaal mooi uit, maar ik heb geen enkele ervaring met PE onderdelen. Wordt een interessant experiment dus...

darka schreef:
erg gaaf onderwerp. Heb zelf ook nog wel eens zin om deze t-33 te gaan doen. ik weet dat ik in mn jonge jaren nog wel eens hier naar de basis fietste op zaterdag om te gaan spotten om mijn manier destijds.
Blocnote en potlood mee en nummertjes schrijven. heb destijds dikwijls nog een shooting star voorbij zien komen en was toen al erg onder de indruk van de mooie lijnen.

De decals zijn van de heren Dol, hier ook wel op het forum te vinden. Daar is absoluut niks mis mee. Maar alle decals bevinden zich op 1 drager, dus je zult secuur moeten snijden, anders blijf je met een shitload aan potentiele silvering zitten.

succes!!


Bedankt voor de reactie Darka. Ik wil ze ook nog wel een keer in het eggie zien. Vliegend zal wel lastig worden, maar ze staan vast nog ergens gezien het grote aantal dat er geproduceerd is. Ook bedankt voor het advies met betrekking tot de decals. Dat was mij nog niet opgevallen dat het één doorlopend vel was.

Tot snel voor de volgende update.

Ciao! Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2011 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Tijd voor een update over de vorderingen van het voorbije weekend.

Met de detailset zou het zonde zijn om niet zoveel mogelijk details te gaan gebruiken. Daarom heb ik besloten de remkleppen te openen. Dat moet het model een minder statische indruk geven. Met een een hobbymesje heb ik simpelweg de paneellijnen uitgesneden net zo lang totdat ik er doorheen was. En omdat het vrij dik plastic is, had ik daar wel een weekend voor nodig! Het resultaat:

Afbeelding

Wel wat krasjes gemaakt op de body van het vliegtuig, maar dat werk ik wel weg met wat plamuur.

Vervolgens de wielbakken er meteen ingelijmd. Daarvoor moest ik overigens aan de binnenkant de randjes eruit halen die de orginele wielbakken op de goede plek houden. En ook hier een kiekje van het resultaat:

Afbeelding

Zoals te zien is, sluiten de randen niet helemaal mooi aan. Maar ook dat is wel te verhelpen met wat plamuur- en vijlwerk. Nu heb ik ooit gelezen dat je met het vijlen, zagen en hakken van resin erg moet oppassen omdat de deeltjes die daarvan los komen schadelijk voor de gezondheid zijn, klopt dat? Hoe is dat het beste op te lossen? Met een stofzuiger erbij?

Dat was het voor vandaag. Nu weer lekker verder knutselen.

Ciao! Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2011 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 aug, 2010 19:50 pm
Berichten: 263
Woonplaats: zuid holland
Leuke kist.
Misschien weet je opa nog wel of ze sommige dingen gebruikten zoals de machine gun.
Veel sucses met bouwen.

_________________
Greetz,
Matthie :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2011 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Resin stof is inderdaad ongezond, ik schuur en zaag het altijd onder de stromende kraan of ondergedompeld in een bak met water. Op die manier komt de stof niet vrij en kun je het gewoon wegspoelen.

Wel bizar trouwens, het vleugelonderdeel lijkt heel erg op dat van een P-51 Mustang. Het ziet er wel goed uit tot nu toe!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2011 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 feb, 2007 21:09 pm
Berichten: 526
Hoi Ingmar hoe gaat het met je model?
Ik ben erg benieuwd
Groeten uit Alkmaar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement