Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 4:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 mei, 2011 14:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Beste scheepsratten, het was alweer geleden van mijn U-boot dat ik hier nog eens een duik in het water genomen had. Maar mijn broer Peter heeft mij er zo rond eindejaar toe aangezet door me een carrier cadeau te doen: de CVN-71 Theodore Roosevelt.

Afbeelding

Het is niet mijn eerste carrier, daarvoor bouwde ik al de Nimitz en het helikopter/amfibieschip Nassau van Revell (de kleine dan, niet die kanjer die ze nu uitgebracht hebben) en de WW2 Ark Royal. Maar die zijn allemaal van "rap rap" gegaan, zodat ze niet voor afbeelding vatbaar zijn hier. Misschien duiken ze voor de grap nog wel eens op in dit bouwverslag. Peter heeft enkele jaren geleden ook een moderne Ark Royal gedaan, dat heeft hij veel keuriger gedaan dan ik toen bezig was. Dus ga ik met deze Theodore Roosevelt iets respectvoller tewerk. Het belooft ook veel moeilijker te gaan worden dan destijds met de Nimitz, want er zijn nu ook perspex onderdelen, een diorama en PE bijgeleverd. De bedoeling is om hem toch gedeeltelijk doorschijnend te maken, want hij zou er anders haast identiek aan de Nimitz gaan uitzien... Er zijn mensen die er plezier in hebben om zich op één type te concentreren, ik doe net het tegenovergestelde (en toch zie je dat mensen steeds iets cadeau doen dat je al hebt staan). Hier zien jullie hoe de kleine doos toch wel tot de nok toe gevuld zit met allemaal lekkers:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zitten toevallig ook twee vliegtuigtypes bij die ik momenteel op grote schaal aan het uitwerken ben in andere topics, namelijk de Sea King en Hawkeye. Die zijn nu bijna afgewerkt. Dus als ik daar even niet bezig ben met de schilderspuit, zal hier ook beweging in gaan komen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 mei, 2011 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
hallo steven,
je hebt een mooie doos vol plastic zo te zien
ik wacht geinteresserd af wat je er zoal van gaat maken en de groeten aan je broer,
mensen die mooie kits kado geven moet je in ere houden.
succes er mee
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 mei, 2011 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Mooie doos/kit heb je gekregen!

Veel succes ermee

Gr, nicky

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 mei, 2011 21:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 16:36 pm
Berichten: 215
Woonplaats: Hoogland
Mooie kit, ik blijf dit onderwerp volgen, vooral ook omdat ik momenteel (al 2 jaar) bezig ben met de 1/350 Nimitz.

Gr. Herman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2011 18:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 30 aug, 2007 18:40 pm
Berichten: 2247
Woonplaats: Groningen
Dat is een bootje met inhoud zeg,
ga je voor vol schip?

Trouwens, lees dit verslag van rik eens door, bijna dezelfde kit:
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=16951

Veel succes!


Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2011 23:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
MarcY schreef:
Dat is een bootje met inhoud zeg,
ga je voor vol schip?

Trouwens, lees dit verslag van rik eens door, bijna dezelfde kit:
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=16951

Veel succes!


Marc

Jammer dat niet al zijn foto's bewaard gebleven zijn. Aan verlichting had ik zelfs nog niet gedacht. Ik heb nog wel een hele pot met leds liggen. Ooit heb ik daar eens een "driekoningenster" mee gemaakt die bij het ronddraaien afwisselend aan de binnen- en de buitenkant oplichtte. Maar ik heb nog geen enkel model voorzien van verlichting, tot hiertoe...

Ik ga zeker dat golfslagbad gebruiken dat erbij zit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jun, 2011 18:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er is een begin gemaakt met Teddy. Een aantal van de accessoires aan de buitenkant is al aangebracht. Sommige van deze plastic onderdelen zijn zeer gedetailleerd afgewerkt, in andere zitten onverzorgde sinkholes. Zeer fijne stukjes moet je soms ook nog ontdoen van flash, niks voor beginners eigenlijk. Bij de mast ontdekte ik na de foto dat er nog een paar zaken scheefgezakt waren, dat komt nog in orde. Bij de binnenkant ben ik nog bezig te onderzoeken waarom Trumpeter naast het doorschijnende vliegdek ook nog een doorschijnende hangarvloer heeft voorzien, want onder deze vloer bevinden zich allemaal heel kleine vertrekjes waar je doorheen twee dooschijnende dekken niks meer van kan zien. Het zou wel mogelijkheden bieden voor indirecte verlichting van onder uit.

Afbeelding

Afbeelding

Wat al wel vaststaat, is dat er elektriciteit aan te pas komt. Na heel wat gefriemel met LEDs en soldeerwerk ben ik het eiland nu al maar aan het afwerken. Helaas is er al wat lijm aan de binnenkant van de glaasjes terechtgekomen, het blijkt heel moeilijk om mijn Revell lijm met naald te doseren... De laatste foto toont het eiland met werkende verlichting. Dit is mogelijk wat te krachtig, ik zoek nog naar een manier om de LEDs wat minder hard te doen branden, maar ik ben al tevreden dat alles het doet. Ik zoek ook nog naar een methode om het nummer aan de zijkant geel te doen oplichten, want het onderste deel van het eiland is doorschijnend bijgeleverd en dat creëert mogelijkheden.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier een plaatje van het enige bruikbare stuk PE dat er in het rek meegeleverd is en waar ik mijn PE-plooierop zal loslaten. Alle antennes zijn als platte stroken uitgevoerd, wat dus helaas niet bruikbaar is tenzij ik alles rond zou afschuren. Dan gebruik ik beter de plastic versies die ook in de sprues aanwezig zijn.

Afbeelding

Wat ik wel vermoeiend vind, is het grote aantal gietramen waartussen constant gewisseld wordt. Je moet steeds gaan nadenken wat je waar neergelegd hebt en de onderdelen zijn ook steeds opnieuw genummerd. Ook worden tussenstappen niet genummerd zodat je soms een hele tijd op zoek bent naar een onderdeel waar zelfs geen nummer bijstaat, tot je merkt dat dat eigenlijk in een hoekje nog moet samengesteld worden uit kleinere stukjes. Ook moet je soms raden naar de exacte positie van onderdelen die in de handleiding niet nauwkeurig afgebeeld zijn, zoals panelen waar je alleen de lege achterkant van ziet of onderdelen die met een lijn naar een plek verwezen worden die voor meerdere opinies vatbaar is. Op het vlak van duidelijke handleidingen heeft Trumpeter nog wat te leren. Maar wel een veel nauwkeuriger kit dan de Nimitz van Revell, die ik ernaast heb gezet (maar die niet toonbaar is voor de buitenwereld).

Verder ben ik mijn mishandelde airbrush aan het laten revalideren, hiervoor heb ik een ultrasoonbad gekocht.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2011 23:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het hangardek van de "Big Stick" is nu bijna afgewerkt. De muurconstructie is op sommige plaatsen erg gammel, want niet alles past naadloos aan elkaar zodat enkele binnenmuren alleen aan de vloer vastzitten als je niet zelf met een paar hulpstukken op de proppen komt. Uiteindelijk is het de bedoeling met ongeveer zoiets te eindigen:

Afbeelding

Bij de 2 sets binnendeuren kan je kiezen of je ze in geopende stand of harmonicastand (gesloten) zet. Ik heb dit afwisselend open en gesloten gedaan, zodat ik alledrie de compartimenten kan verlichten vanuit het middenste deel. Achter beide gesloten schuifdeuren komen dan LED's. Die zie je niet rechtstreeks van buiten af omdat ik de tweede liftdeur afgesloten maak. Wat je op de foto hierboven zag, was het gemakkelijke deel van de hangar. Maar vergelijk nu even de volgende foto van het plafond met de situatie in realiteit. Het extreem gladde, glanzende deel komt boven de hangar.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je op de foto kan zien, hoort hier dus een groot aantal profielen te zitten in een rechthoekig patroon. Zelfs vanuit het bijna horizontale kijkpunt dat je door de liftdeuren gaat hebben, zou het plafond er niet correct gaan uitzien als ik hier geen mouw aan paste. Daarom ging ik op zoek naar iets dat een ruitjesstructuur kon geven.

Afbeelding

Een gaas van een oud vliegenraam kwam wel in de buurt, er waren iets teveel ruitjes maar niemand zou ze goed kunnen tellen vanuit de plek waar je kijkt. Het probleem was hoe ik het wat gegolfde gaas plat op het plafond kon krijgen. Ik heb het daarom ingesmeerd met vernis en er dan verfpotjes met een metalen bodem opgezet, zo werd alles goed platgedrukt. Toen het vastkleefde heb ik er nog een laag vernis overheengedaan zodat de gaten wat opgevuld werden. Daarna moest een laag grijze primer komen zodat er zeker geen licht door het dek heen kon schijnen, bij een test tegen een halogeenlamp zag ik daar namelijk nog wat stipjes licht doordringen. Toen die laag droog was, had ik dit. Bij de inzet bovenaan zie je wat er van de structuur te zien zal zijn.

Afbeelding

Met een laag witte verf erover ziet dat er uiteindelijk zo uit:

Afbeelding

Vergelijk met deze foto van ene Javier Morales:

Afbeelding

Wat Trumpeter ook niet erg fraai heeft afgewerkt, is hier te zien:

Afbeelding

De ronde gaatjes in het onderste deel van de foto heb ik al weggewerkt met Humbrol putty, maar op de rechthoekige aangegeven met paarse pijltjes moet ik nog iets vinden.

Tenslotte wilde ik nog zorgen voor de relingen die door Trumpeter achterwege gelaten waren, ze zouden er zo uit moeten zien (haal even jullie loep boven, ik moest dit verkleinen of heel mijn post werd ontwricht):

Afbeelding

Zo ragfijn kon ik het op deze schaal niet aanpakken, maar ik kon wel iets proberen dat er ergens in de verte wat op leek:

Afbeelding

Afbeelding

En nog wel met hetzelfde materiaal dat ik voor het plafond had gebruikt.

Ik heb ook een plan om dit na te maken:

Afbeelding (Foto ene Z. Everson)

Het plan is om op het clearpart van het eiland de decal te plakken, dan een Tamiya tape uitsnijden in de vorm van die cijfertjes en erover kleven en dat grijs schilderen. Dan de tape eraf en hopen dat de decals genoeg lichtdoorlatend zijn om met een LED vlak erachter eruit te zien zoals op de foto. Als de LED uit is, zou er niets opvallends aan te zien mogen zijn. Zou dat de beste methode zijn of heeft iemand een beter idee?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jun, 2011 23:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Omdat ik de remkabels moet vastmaken aan de onderkant van het dek, die tegelijk het plafond van de hangar is, moest ik eerst het dek zelf afwerken. Anders zou ik in de problemen komen met de decals, die onder de kabels door gaan. Eerst heb ik P+ op het dek gezet, dat eerst al in Humbrol "Field Gray" gekwast is. De decals zijn erg breekbaar. Trumpeter heeft de plek waar ze moeten komen, aangeduid met panellines, waar zelfs elk apart stippellijntje op te zien is. Het nadeel is dat het dek daardoor niet helemaal glad is. Het voordeel had moeten zijn dat alles goed komt te zitten waar het moet. Maar die vergelijking gaat niet helemaal op, want er zijn fouten gemaakt in de reproductie van sommige markeringen. Ik heb het geprobeerd op een foto weer te geven, die is niet helemaal scherp maar je krijgt een indruk wat een onnodig werk ik er aan gehad heb om het goed te krijgen.

Afbeelding

De bovenste drie pijltjes tonen, dat er geen rode lijnen tussen de witte zitten, zoals het hoort te zijn. Dit heb ik niet kunnen regelen, ik had eigenlijk de aanwijzingslijnen van Trumpeter rood kunnen inkleuren en dan de decal erover maar dat idee kwam te laat. Het zou trouwens lastig worden om die lijnen even breed te maken, misschien zoek je nog best een ongebruikte rode decallijn van de juiste breedte in je reservebak.

De middelste pijltjes zijn gemakkelijk te regelen, hier heeft men de gele en de witte middellijnen omgewisseld. Alleen moet je dan wel het eerste halve witte lijntje zelf schilderen.

De onderste pijlen tonen het grootste probleem. De afstandsmarkeringen op de landingsstrip zijn qua aantal wel juist, maar niet wat betreft de spatiëring. De laatste marker aan stuurboord zou net vlak voor de rand van het vliegdek moeten zitten, maar Trumpeter situeert die meer dan tien meter naar achter. De eerste marker zit echter ongeveer juist. Daardoor was ik genoodzaakt om alle 21 markers uit te snijden van tussen de twee kantlijnen en ze in aangepaste posities uit te lijnen. Dus de laatste 165 mm verder dan voorzien, de tweede laatste 150 mm, enzovoort tot 15 mm. Alsof die decals nog niet fragiel genoeg waren. Hier en daar heb ik dan ook gesneuvelde decalstukjes moeten vervangen door witte verf.

Gelukkig is alle narigheid nu achter de rug en kan de volgende laag P+ erover. Dan moet er een vorm van verwering op komen en dan een matte lak. En dan komen de remkabels pas aan bod. Misschien kan ik die in uitgerokken toestand zetten met een geland vliegtuig erop? Maar dan ben ik bijna verplicht om naar 1/700 mannetjes te gaan zoeken... hier is alvast het dek zoals het er nu uitziet.

Afbeelding

Wat wel in orde is, zijn de dienstvoertuigen die bijgeleverd zijn. Voor het bulldozertje van twee cm beschik je zelfs over 9 onderdelen! Wat wel spijtig is, is dat de radars op de masten niet in PE uitgevoerd zijn en je er dus niet doorheen kan kijken.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jun, 2011 23:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 30 aug, 2007 18:40 pm
Berichten: 2247
Woonplaats: Groningen
Hey Steven,

Zo zie je maar dat er aardig wat werk aan een 1.700 kitje kan zitten :wink:
En er komt ook veel stof bij vrij zie ik,,

Die clearparts zijn werkelijk geweldig.


Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement