Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2010 17:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Ja ja, zoals de Grote Boze Wolf ooit al eens zei: "Eén big is geen big, twee big is al iets op zich, en drie big is prachtig." Vier big bracht hem wel weer in de problemen dan, maar ik dawwl af.

Die Dornier 228 van luchtscout en jessedev zag er zo leuk uit dat de keus snel was gemaakt. Aan de slag dus maar.

Ik is wel lui, dus als je foto's van doos/inhoud of zo wil zien: klikkerdeklikkerdeklik

Zaterdag op de ESM aan de brouwerstafel vrolijk begonnen met stap 1: het opnieuw ingraveren van de paneellijntjes. Gelukkig waren dat er niet heel erg veel, dus dat was aan het einde van de beurs wel gepiept. Heeft maar een 5 uur werk gekost. Ach, je moet toch wat doen. Naast me was iemand schakeltje voor schakeltje een 1/35 tank van rupsbandjes aan het voorzien. Schakeltje snijden, schakeltje vijlen, schakeltje lijmen.... Gaat ik toch liever paneellijntjes ingraveren :)

Afbeelding

Nou was het de bedoeling dat je hierop de nieuwe lijntjes kon zien. Dat gaat dus niet lukken. Toch maar even die andere onderdelen laten zien ook:

Afbeelding

Da's alles met paneellijntjes erop. Woohoo.

Intussen wel de binnenkant even grijzig gespoten, dan klinkt het echt.

Afbeelding

En dan begint het feest. Revell heeft een cockpit bijgeleverd. Twee stoeltjes, paneeltje, vloertje, decalletjes. En dan wat schilderwerk en zo ziet dat er zo uit:

Afbeelding

Nou heb ik nog nooit in zo'n ding gezeten, maar volgens mij gaat sturen wat makkelijker met daadwerkelijk iets om mee te sturen. Dus wat plastic kaart gepakt, stukkie metaaldraad verbogen

Afbeelding

Likkie verf erover

Afbeelding

En op zn plek zetten. Gelijk de stoeltjes voorzien van wat gesneden Tamiya tape met wat verf erop zodat het lijkt of er nog leuk gordeltjes aanwezig zijn ook, en dan zijn we al hier:

Afbeelding

Afbeelding

En dan mis ik nog iets. Foto's die ik zagen lieten op de knuppel iets zien waar je bv papier of zo op kan leggen. daarnaast hebben de meeste piloten toch ook nog wel twee voeten die ze willen gebruiken, dus we zijn er nog niet. Eerst wat frietseltjes gesneden (onder is < 1 mm dik, boven is ca 4 mm hoog)

Afbeelding

En de zooi aan elkaar plakselen en op de goede plek vastzetten. Even pijltje erbij tekenen zodat je ze kan terug vinden :)

Afbeelding

Verf erover, en presto

Afbeelding


En dan kan ie dicht.

Nee dus.

Mijn vermoeden was dat je door de vele raampjes nog wel genoeg licht binnen zou hebben om wat te kunnen zien. Nou ja, om niks te kunnen zien dus. Luchtscout bevestigde dat al. En dat steekt. En dan krijg je angstzweetdruppeltjes, en bonkende slapen, en nachtmerries, en realiseer je je dat het Advanced modelr's Syndrome (AMS) in volle hevigheid toeslaat.

Maar deze wordt OOB!

Maar deze is effe snel!

Maar...! Maar....!

Niet dus.

Er moet achterin een en ander worden gemaakt zodat je wat te zien hebt. En dan kan je net zo goed een deurtje open zetten. En hij was toch al niet OOB want er ontbreken dingen in de doos. En.... en.... en....

Nou ja, om een lang verhaal kort te maken: eerst maar eens een vloer en een bodem gemaakt voor binnenin. En binnenin bleek verdacht rechthoekig te zijn. Stukkie plastic kaart genomen, op maar gesneden, twee verstevigingsbalkjes onderop gelijmd (niet zeker of het helpt, maar ja)

Afbeelding

En de bovenkant voorzien van wat Tamiya tape zodat er wat structuur in zit.

Afbeelding

En dat natuurlijk twee keer.

En dan gaan we maar eens een lijstje maken:

* push rods voor de flap bediening (staat vermeld in bouwbeschrijving)
* twee ruitjes vacformen (de 2e ruitjes van voren zijn bolle ruiten, geen platte)
* leren vacformen op vorige item te kunnen doen
* interieur achterin, voor zover ik nu zie 3 kasten met apparatuur, een stuk of 5 stoelen, een reddingsvlot
* deurtje in cockpit achterpaneel uitsnijden om van de cockpit achterin te kunnen komen
* laaddeur links uitsnijden, namaken, en open zetten
* linkerdeur voorzien van toegangstrap
* tweemaal radarinstallatie maken die op de zijkant moet
* tweemaal staartvinnen maken
* landingslichten en navigatielichten aanmaken
* motor moet opgedirkt worden
* antennes aanbrengen waar ze missen (onder de motoren, op de neus)
* decals maken voor op de radarinstallatie
* bekleding voor de binnenkant

en dan de "misschientjes":

* pilootdeurtje links openzetten
* luik in linkerneus open
* eigenlijk wil ik alle ruitjes los plaatsen i.p.v. in een lange strip, maar effe kijken hoe dat het handigste kan zonder dat je ze later er zo uit drukt

E.e.a. is toch zeer afhankelijk van wat ik aan referentiemateriaal kan vinden. Er schijnt een boek te bestaan van de kustwacht met de Dornier op de voorkant, maar ondanks ISBN is dat boek dus niet te vinden (bol en selexyz).

Zucht. En dit werd een snel tussendoortje.....

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2010 18:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 mei, 2010 18:33 pm
Berichten: 24
Hi Nemmy,

Ik heb op het ESM een panel rescriber gekocht van trumpeter omdat ik ook een paar bouwpaketten de panneellijnen opnieuw wilde ingraveren.(bv. De lightning van revell).
Hoe heb jij dit precies aangepakt?(ik merkte thuis dat het vrij moeilijk is om een rechte lijn te trekken...)

henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2010 18:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Ik heb een buigbaar metalen lineaaltje langs de lijn gelegd. Goed vasthouden, en een paar keer met de scriber erlangs. Mocht ie later niet diep genoeg zijn heb je wel genoeg lijn gemaakt om uit de losse pols verder te kunnen uitdiepen. Voor kromme vormen heb je echt een template nodig (zie bv deze). Voor lijnen die over een kromming lopen is het of losse pols werk, of bv dymo tape plakken. die is dik genoeg om als guide te dienen, en je kant hem om een bocht opplakken

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2010 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Deze is een stukkie goeiekoperderder incl. verzending en bevalt mij goed. De snaak heeft ook nog andere vormen geloof ik.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2010 20:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 30 aug, 2010 15:29 pm
Berichten: 369
Woonplaats: veenendaal
Dit word vast niet een snel tussendoortje hè nemmy :lol:
Veel suc6

_________________
The only easy day, was yesterday
Eurofighter typhoon 1/48 (revell)
Bae Hawk t.1 Red arrows (1/32 revell)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=32588


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2010 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
Hmmmm...
Word op het moment veel gebouwd, deze dorier hier op het Forum.
Ziet er interessant uit, nemmy, dus ik volg deze met plezier!

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2011 12:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
En dan vraag je je af of ie nog hier thuishoort of in het stukkie voor foto's zonder verslag. Een flinke brouwdip kwam, en ging ook weer, maar deze was het slachtoffer. Alle plannetjes gingen de deur uit, en hij is gewoon OOB.... Hij moest gewoon effe af...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En foutje van meneer Revell - de voorste oleo is volledig uitgezet, dat kan natuurlijk niet als het ding op z'n pootjes staat. De oleo's van de achterwielen zijn wel mooi ingeveerd...

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2011 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Nemmy schreef:
En foutje van meneer Revell - de voorste oleo is volledig uitgezet, dat kan natuurlijk niet als het ding op z'n pootjes staat. De oleo's van de achterwielen zijn wel mooi ingeveerd...

Afbeelding


Niet als het model vliegend is. Je had het eenvoudig in kunnen korten door er een stukje tussenuit te zagen, dat heb ik ook eens gedaan bij een Mil Mi-4, druppie secondelijm ertussen éé voilà.

Ik vind het wel kleurrijke modellen die Do's van de kustwacht.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2011 18:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Klopt, maar a] deze staat op zn pootjes, en b] ik zag het pas toen ik hem erop ging lijmen en toen moest ie gewoon af. Genoeg van die half-af bakkies op de plank :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement