Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 jul, 2009 18:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 jul, 2009 12:39 pm
Berichten: 17
Ongeveer een jaar geleden, ergens in september, ben ik begonnen met de bouw van mijn eerste houten zeilbootje, namelijk de Colin Archer (daarvoor heb ik al wel een heel aantal plastic modellen in elkaar gestoken). Ik ben er dus al een heel tijdje mee bezig, maar dit komt eerder door tijdsgebrek dan "er geen zin in hebben". Ik volg dit forum al geruime tijd en vond het nu eens tijd om mijn eigen foto's er op te gooien.

Dit is een foto van zoals het uiteindelijk zou moeten worden:
Afbeelding

En dan nu mijn eigen foto's van het begin tot het punt waar ik momenteel sta.
Nadat de spanten zijn aangebracht:
Afbeelding

Dan de beplanking, het is zo dat het bootje uit 2 aparte delen bestaat die je na het beplanken aan elkaar moet plakken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik op dit forum al vaker heb gelezen, kan ik bevestigen dat een eerste keer beplanken zeker niet zo eenvoudig is. Je ziet ook dat ik niet van de ene naar de andere kant heb beplankt, maar aan beide kanten heb beplankt en zo naar het midden gewerkt. Dit kwam doordat er op een bepaald moment zo veel spanning kwam op te staan, dat mij het eenvoudigste leek om aan de andere kant te beginnen beplanken. Ook zitten er een aantal gaten in de beplanking die ik heb opgevuld met houtpasta.
Daarna het bootje verschillende keren geplammuurd en afgeschuurd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna alles geschilderd+vernist en de railing erop gezet zoals je kunt zien in volgende foto's:
Afbeelding

Afbeelding

en "de vloer" er in gelegd:

Afbeelding

Afbeelding

En dit is het punt waar ik momenteel sta. Ik vermoed dat het grootste en ook het moeilijkste werk al achter de rug is...
Ik ben eens benieuwd wat jullie hier van vinden en sta open voor alle kritiek, commentaar, complimenten, aanmoedigingen...


Styn


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 jul, 2009 19:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Hallo Styn,

Welkom bij het selecte clubje van houten scheepsbouwers ;-) De beplanking is nog niet volgens de 'regels der kunst', maar je hebt het met het nodige vul- en schuurwerk toch nog aardig strak weten te krijgen ! Tip: Lees voordat je aan je volgende schip begint eerst goed de topics over het beplanken, en dan met name het verjongen. Het kost wat meer rekenen en schaven tijdens het bouwen, maar aan het eind zit hij wel veel strakker dicht.

Er is niks mis mee om van twee kanten af naar het midden te werken. Dat heb ik bij mijn huidige projekt ook gedaan. Het voordeel is dat je sneller kunt werken.

Het blijft toch een typische methode van Billing Boats om je romp in twee helften te bouwen. Ik zie er eerlijk gezegd de voordelen niet van.

Succes bij het verdere afbouwen !

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 jul, 2009 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jul, 2008 23:50 pm
Berichten: 1314
Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Hallo Styn,

Welkom op het schepenforum en ik ga deze zeker volgen.

De bouw in twee helften van de romp is een typische voor een aantal schepen van BB. Volgens mij heb je er wijs aan gedaan om op tijd de helften al bij elkaar te brengen. Als je stug was doorgegaan met het apart houden van de helften bestond de kans dat het daarna niet meer of slecht zou passen (op een ander forum gelezen), alles trekt dan scheef. Dat laatste heb je zelf al gemerkt.

Succes verder met de bouw!

_________________
Op de werkbank: Wasa Gundeck 1:24

In de vitrine:
King of the Mississippi
Bon Retour
Chinese Pirate Junk
Nave Egizia
Korean Turtle Warship


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 jul, 2009 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
Styn,
Welkom, ook van mij. Een leuk scheepje ben je daar aan het bouwen, ook leuk om eens een andere bouwmethode te zien.

Succes verder.

Groetjes,
Jack

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 jul, 2009 18:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 jul, 2009 12:39 pm
Berichten: 17
wim500 schreef:
Hallo Styn,

Welkom op het schepenforum en ik ga deze zeker volgen.

De bouw in twee helften van de romp is een typische voor een aantal schepen van BB. Volgens mij heb je er wijs aan gedaan om op tijd de helften al bij elkaar te brengen. Als je stug was doorgegaan met het apart houden van de helften bestond de kans dat het daarna niet meer of slecht zou passen (op een ander forum gelezen), alles trekt dan scheef. Dat laatste heb je zelf al gemerkt.

Succes verder met de bouw!


Op dit forum heeft er al eens iemand de colin archer gebouwd (http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=14858&highlight=colin+archer), en die had inderdaad dat probleem. Bij hem zat er toen ook een heel gat onderaan, maar dat probleem heb ik (dankzij hem) al kunnen voorkomen door de spanten schuin af te schuren naar onder toe.
Het maakt het op sommige momenten al heel wat gemakkelijker als je eens naar iemands anders bouwwerk kunt spieken, maar het blijft natuurlijk het leukst om alles zelf te ontdekken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 jul, 2009 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jul, 2008 23:50 pm
Berichten: 1314
Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Klopt helemaal Styn :oops: , maar hetzelfde verslag staat ook op de site van onze Zuiderburen. Struin door zo veel verslagen dat ik wel eens kwijt ben waar ik het gelezen heb en dat doe ik met hetzelfde doel als jij doet, spieken!!!

_________________
Op de werkbank: Wasa Gundeck 1:24

In de vitrine:
King of the Mississippi
Bon Retour
Chinese Pirate Junk
Nave Egizia
Korean Turtle Warship


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 jul, 2009 23:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jan, 2008 20:19 pm
Berichten: 309
Wel Styn,ik ben blij dat mijn verslag je heeft geholpen.
Toen ik het zojuist doornam ,was ik verwonderd dat jij geen gat had en ik toen wel.
Maar je laatste bericht verduidelijkt alles.

Veel plezier nog


mvg Luc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 jul, 2009 12:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 jul, 2009 12:39 pm
Berichten: 17
Klein vraagje, als jullie iets van plastic op hout moeten lijmen, gebruiken jullie dan houtlijm of gewone plasticlijm?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 jul, 2009 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 dec, 2008 14:12 pm
Berichten: 244
Woonplaats: Sneek
Kontaktlijm of secondenlijm.

_________________
Houdt zich tegenwoordig maar wat op de achtergrond.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 jul, 2009 18:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
kontact lijm of bv. Uhu Plus Acrylit.

Zo'n tube met een poedertje erbij.
dat is voor mij de enige lijm die o.a. hout goed lijmt op de plastic van de kits. als je achteraf zit te zagen schaven dan blijft het nog kleven.( Contactlijm doet het ook- maar is iets minder bestand tegen wringen)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement