Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 196 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 feb, 2009 1:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
On the evening of 22nd January 1991, eight members of a patrol with the callsign, "Bravo Two Zero", were infiltrated by Chinook helicopter, into Iraq. Their task, was to observe the main supply route and to sever underground communications cables, which ran between Baghdad and Jordan. In addition, they were to seek and destroy any Scud missiles in the area. Each member of the patrol was overloaded with stores and equipment for the stay, and once landed, the patrol moved some 20km, to where they found a small cave, in which, they chose to hide.

Of dit bij mijn helicopter hoorde, weet ik niet, maar vond het wel een leuke anekdote om mee te openen.

Ik ga proberen om de HC.Mk 1 Chinook ZA707 van het 7th Sqn van de Royal Air Force (UK) te bouwen. Als basis ga ik de Revell kit 04419 1:72 gebruiken. Het model uit de doos had ik al, maar met een decal velletje van Hi Decal (72-012) kan ik de heli bouwen die ik op het oog heb.

De doos, en het eerder gemaakte model:
Afbeelding
Afbeelding
En zo moet het ongeveer worden:
Afbeelding
Even voor de duidelijkheid, ik ga hem niet omouwen (zonde), heb hem dubbel, komt dus nu mooi van pas. Foto is niet van de ZA707, maar wel het kleurenschema.

De sprue's:
Afbeelding
Afbeelding

De handleiding:
Afbeelding

De decals die ik niet ga gebruiken:
Afbeelding

De decals die ik wel ga gebruiken:
Afbeelding

Verder nog wat referentiemateriaal naast www.dstorm.eu:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog een hele mooie foto (A4 formaat), origineel (tenminste dat is mij verteld toen ik hem van iemand heb gekocht tijdens de open dag van de Aviation Group Leeuwarden):
Afbeelding

Heel veel info en tijd tot 31-12-2009. Dat moet gaan lukken, helemaal met hulp van jullie, tenminste daar ga ik vanuit :wink: :wink:

Groet René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op za 30 jan, 2010 10:01 am, in totaal 23 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 feb, 2009 1:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Direct al een eerste vraag voor de PE experts, heb er zelf weinig ervaring mee. Kan ik wat met het setje wat hieronder is afgebeeld?

Afbeelding

Het is wel voor een HC.1 (zo te lezen). Is het een aanvulling voor het model??

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 feb, 2009 10:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
tsjopper bob schreef:
Is het een aanvulling voor het model??

René


Zeker weten. De half ronde dingen rechts zijn de air-intakes. die zullen per model niet veel veranderd zijn. Ook het dash zal nagenoeg gelijkend zijn, en anders is het zicht dusdanig dat je de verschillen niet zult zien.
Zie het als een oefening in je PE ervaringen.

Succes...

Oh ja, nice intro.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 feb, 2009 17:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 06 sep, 2007 18:35 pm
Berichten: 375
Mooie heli, succes ermee! Misschien een beetje laat maar ik zag bij een modelbouw winkel in sneek ook een chinook kit met deze desert storm camo (die van de foto) als boxart.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 feb, 2009 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 sep, 2008 19:17 pm
Berichten: 393
Woonplaats: hardenberg
succes met deze camo! ben erg benieuwd wat je er van maakt.

_________________
_______________________________________
Henri

Vliegen is een irritante onderbreking van het onderhoud.

huidige projecten:
F-16 J-055 1:48:
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hp?t=23376


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: kleuren
BerichtGeplaatst: di 24 feb, 2009 0:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
@Rick
Citaat:
Misschien een beetje laat maar ik zag bij een modelbouw winkel in sneek ook een chinook kit met deze desert storm camo (die van de foto) als boxart.


Nooit te laat voor een mooie Chinook. Waar in Sneek en weet je hoeveel pingels me dat gaat kosten. Naast het mooie camo-schema speel ik ook met de gedachte om de uni-zandkleur te bouwen, dus een extra doosje is nooit weg.

Voor de kleuren van mijn heli wil ik als basis het kleurenschema van het Hi Decal velletje gebruiken, echter...

...onderzijde volgens Hi Decal zwart (FS 37038 / Hu 33). Onderzijde volgens Revell antraciet (Revell 9). Op de grote foto die ik heb lijkt het antraciet. Weet iemand de juiste kleur voor de onderzijde?

De rest is een basis van desert pink (FS 30279 / of een mix van Hu 121 (95%) en Hu 60 (5%)). Hu 250 zou volgens de dstorm-site ook kunnen, moet ik die nog even scoren. Het camopatroon lijkt met de hand (roller) te zijn aangebracht met strepen van verschillende diktes en 'hardheid', hiermee bedoel ik, pak een roller en doop hem in de verf. De eerste streep zal een strakke lijn zijn. Naarmate je langer rolt (zonder de roller opnieuw in de verf te drukken) zal de verfstreep steeds vager worden. Dit wil ik met kwastwerk (Monnikengeduld) proberen na te bootsen. Sommige strepen lijken ook wel donkerbruin of donkergroen, wellicht komt dat door het kleurverschil tussen de zandkleur en het matte zwart. Tenzij iemand weet hoe het wel zou moeten, zo veel info heb ik nou ook weer niet.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 24 feb, 2009 0:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
Maak je niet druk om die kleuren, je begint met "pink" en zwart.
Als de zwarte strepen er op zitten, pak je wat pastelkrijt en maak je hem stoffig en het is antraciet.
Ik begrijp nooit goed waarom de exacte kleuren gebruikt moeten worden want je moet toch al wel rekening houden met het schaal effect en een laklaag of twee doet ook geen goed aan de exacte kleuren.

De foto die je gekocht heb is de ZA720 die ik ook op Twenthe gezien heb en die ik wil bouwen, die heeft een winch, die andere de ZA707 heeft het niet (dacht ik )daar moet je even rekening mee houden.

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 24 feb, 2009 1:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Over die winch, op mijn foto staat inderdaad de ZA720 (foto 2 van dstorm.eu, ... hmmm :? :? originele foto??) Chinook met winch. Kan hem niet ontdekken bij de foto's van de 707. Maar dat zijn ook geen foto's van tijdens 'Desert Storm'. Vind persoonlijk zo'n winch wel wat hebben, past ook wel wat bij zijn taak, maar ben er nog niet over uit.

Op vele foto's zie je 2 letters. In het geval de ZA720 'EP', in het geval de ZA707 'EV'. Volgens Hi Decal zijn deze pas aangebracht na de Golf Oorlog en volgens de dstorm site -->
Citaat:
Also, in some pics there are double letter codes. They were applied after the return from Gulf. The "codes" were first white, then resprayed yellow.


Dus model zonder de witte letters.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 14 maart, 2009 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ben afgelopen dinsdag OP vliegbasis Gilze Rijen geweest en heb daar inspiratie opgedaan om los te gaan met mijn Chinook. Heb een (privé) rondleiding gehad maar mocht op de basis geen foto's maken. Na afloop nog even een bezoekje aan een spottersplek, in de regen. Echter één straaltje zonneschijn leverde een mooi plaatje van de D-106 op.

Afbeelding

Als je dit vlak over je heen ziet komen, dan wil je toch direct los... of niet? Vandaar de sprues maar eens even kritisch (zijn van die dingen waarmee je op het bord schrijft :lol: :lol: ) bekeken. Werd ik niet echt vrolijk van. Veel flash (is op zich geen probleem), maar wel veel kromme sprues. Zal van een perfecte pasvorm dus wel geen sprake zijn. We zien wel hoe het gaat.

Met het boek 'Chinook in detail' bij de hand, had ik zin om te beginnen met de rotorbladen. Normaal begin je bij plaatje 1 van de handleiding, meestal de cokpit, maar daar had ik geen zin in. Na wat knippen, schuren en lijmen, HET hulpstuk erbij om een juiste verdeling van de rotorbladen te krijgen (zie foto)...
Afbeelding
Kwam tot de ontdekking dat er hier en daar nog een rotorblad wat verbogen moet worden, maar is inmiddels aangepast. Voorste bladen gedaan, achterste volgen op dezelfde manier.

Heb de bladen gepoogd wat te buigen (voor het doorhangende effect), maar ga later op het model kijken of ze nog wat meer gebogen moeten worden. Het zijn vrij zware bladen, dus ze hangen ook flink door. Wil een beetje proberen om dat te realiseren.

Inmiddels ook het PE-setje binnen.
Afbeelding
Heb hier en daar gelezen dat het verstandig is om het eerst schoon te maken. Waarmee doe ik dat? Gewoon in een sopje met afwasmiddel? En als het dan droog is, is het dan ook verstandig om het in een primer te zetten? Zo ja, wat kan ik daarvoor het beste gebruiken?

Tot zo ver eerst maar even.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 14 maart, 2009 23:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Nou TjopperBob, je hebt nog al wat over voor je hobby, het is niet niks om even naar Gilzen te Rijen :lol:

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 196 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement