"And now for something completely different!"
Omdat het bouwen van de Gotha G-IV uitermate traag verloopt en ik momenteel even niet de rust heb om me met priegel klusjes bezig te houden een, naar ik hoop, snel tussendoortje.
Geschiedenis:
De X-15 werd in 1954 als hypersoon testvliegtuig ontworpen voor de NACA (National Advisory Committee for Aeronautics), de voorloper van de NASA. Het toestel maakte reeds in 1959 haar eerste gemotoriseerde vlucht. Zoals gebruikelijk met de X serie testvliegtuigen werd de X-15 door een moedervliegtuig op hoogte gebracht, in dit geval een B-52. Er werden 3 toestellen gebouwd, waarvan er in 1967 een verongelukte. Het model in de doos is de 56-6671, deze kist werd na een landingsongeluk opnieuw opgebouwd met een verlengde romp. In totaal werden er 199 vluchten met de X-15's uitgevoerd waarbij diverse hoogte- en snelheidsrecords werden gebroken. De laatste vlucht met de X-15 was in 1968.
Het toestel was voorzien van een raketmotor met een max. stuwkracht van 313 kN. Ter vergelijking, een F-16 van de Klu levert 106 kN! Een van de testpiloten zei dan ook: "De X-15 was het enige vliegtuig waarbij ik blij was als de motor uitviel"
Tijdens de testvluchten werden de volgende maxima bereikt:
Een topsnelheid van Mach. 6,72 (7295 km/h) tijdens vlucht 188
Een max. hoogte van 107970(!) meter, bijna 108 km, tijdens vlucht 91
De bouwdoos:
De X-15 van MPM lag tijdens ieder bezoek aan de LHshop verleidelijk naar me te lachen. Sinds ik in mijn jeugd een strip van Buck Danny las over de X-15 heb ik een zwak voor dit toestel gehad. Uiteindelijk kon ik de verleiding niet weerstaan en heb ik het toestel gekocht. Bij het openen viel de inhoud een beetje tegen, 2 sprues met in totaal 67 onderdelen waarvan er 8 niet gebruikt worden. Niet echt veel voor € 23,95. De onderdelen zien er goed uit met fijne ingegraveerde lijnen, er is totaal geen flash aanwezig. Er is ook een Hi tech versie te koop, deze heeft o.a. een resin transport dolly en gekleurde PE delen voor de cockpit. Gezien de prijs, € 37,95, heb ik die maar op de plank laten liggen.
Gr. Sjaak