Een impressie van de kit:
Het betreft hier een vacuformmodel van het Poolse Broplan van de Fokker-FVIIb/3M bommenwerpervariant.
De afmetingen lijken redelijk goed, ik zal e.e.a. even nameten nadat de onderdelen uitgeschuurd zijn.
De bommenwerpervariant onderscheidt zich door de geschutsopstelling boven op de romprug, een andere verdeling van
de zijruiten en bomrekken.
De handleiding is ouderwetsjes, een paar A4 kopietjes met schetsen, die op zich wel duidelijk genoeg zijn.
Wat ik mis zijn 1:72 maattekeningen. Bij een basickit als dit zijn die altijd handig. Decals zijn bijgevoegd voor een Poolse versie.
De kit bevat drie witte polystyreenplaten waarin alle onderdelen verwerkt zijn.
In hoeverre ze uiteindelijk bruikbaar zijn moet nog blijken.
Een flinkgevulde scrapbox is wel aan te bevelen als je je met dit soort basicmodellen inlaat.
Het windscherm is als apart transparantdeel bijgevoegd en is mooi helder.
De vleugel en romp zijn voorzien van ingegraveerde paneellijnen.
Het vleugeloppervlak moet nog wel nageschuurd worden om het mooi glad te maken.
Ik gebruik alleen de met zwarte stift omlijnde onderdelen.
Voor het uitsnijden teken ik de nieuwe zijramen op de romp en
op de bovenzijde van de vleugel is reeds het deel gemarkeerd dat er tussenuit gaat om er een a-vleugel van te maken.
Er zijn nog een paar alternatieve dozen op de markt voor de F-VII:
De oudste (en bekendste): de FROG/ Novo -Fokker "Southern Cross"
Beetje spartaans maar wel goedkoop (€12,= tot 15,=) aan te komen.
Op zich bruikbaar voor een LVA-toestel na enige aanpassingen:
1. De vleugel heeft de grote spanwijdte.
2. De horizontale staartvlakken zijn veel te klein.
3. Het richtingsroer is anders van vorm.
4. De motorgondels zijn anders van vorm.
5. De propellers zijn te iel.
6. De kromming van de romprug is te nadrukkelijk.
7. Zijramen vergroten
Vami en AB Models hebben een resin Fokker F-VIIa (dus éénmotorig).
Wel even je portemonnee trekken (beide kosten €75,= tot 80,=)
De Broplan kost rond de €22,= en is er volgens mij ook in een civiele versie.
Of je voor dat verschil twee uur schuren voor lief neemt moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen.
Deze had ik al in huis liggen: drie stuks zevencilinder stermotoren inclusief uitlaatring en hoera, een propeller.
Van Aeroclub in witmetaal. Misschien niet zo
crisp als resin maar we maken d'r wel wat van.
Misschien een mooi discussiepunt: het sterft van de aftermarketsetjes van cockpits, motoren, flaps enz. maar
op het gebied van propellers, spinners en bewapening is het huilen met de pet op. En echt niet alleen
voor WO1 of dertiger jaren kisten. Da's toch vreemd want de propeller is m.i. het meest complexe onderdeel qua vorm en
daardoor vaak slecht uitgevoerd in spuitgietwerk.
Daarbij komt dat de propeller vaak een prominente plaats inneemt op het toestel en daardoor juist een blikvanger is.
Boordgeschut is ook zo iets. Zoek eens voor de gein naar een paar fatsoenlijke .30-mitrailleurs voor je Catalina in 1:72.
Als je 'm al vind is tie uitverkocht

.
(Zo, even wat frustratie van me afgeschreven

)
Volgende stap is het uitsnijden van de onderdelen en het wegschuren van het overtollige plasticplaat.
Na de Rareplanes Curtiss-Wright Interceptor en Ryan STM is dit m'n derde vacuform, ik had me eigenlijk voorgenomen
daar niet meer aan te beginnen maar Broplan geeft naar mijn idee de beste basis voor een F-VII/3M, dus ja, wat doe je dan....
Groeten,
Paulus