Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 18:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2007 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Aangezien de Albatros goed moet drogen open ik alvast mijn nieuwe topic.

De bedoeling is dat ik in dit topic 3 f-16's ga bouwen. Dit doe ik niet zoals Freddie in één keer, maar stuk voor stuk. Anders gaat het teveel op werken lijken :D . Waarschijnlijk bouw ik één F-16, dan weer iets anders (met een prop of touwtjes) en dan de volgende F-16. Het kan dus wel even duren voordat dit topic wordt afgesloten :wink: .

Wat zijn de kandidaten?
Als eerste bouw ik de J-252 in de jubileumkleuren van 322 sqd.

Afbeelding
(Bron: Airliners.net)

Hiervoor gebruik ik de "Spitfire" F-16 van Revell. Deze heeft alle onderdelen om een block 10 F-16 te maken. De decals heb ik van Microscale.

Afbeelding

Dan volgt een moderne F-16, hiervoor gebruik ik de MLU kit van Capetonian (waarvoor alsnog dank). Deze word in tegenstelling tot de J-252 volgehangen met een Lantirn pod, ALQ-131 pod, 2 droptanks, 2 GBU's en 2 AIM-120's. Het nummer weet ik nog niet, maar hoogstwaarschijnlijk wordt het een kist van 322. (Iedereen heeft zo zijn favoriete squadron :wink: )

Ongeveer zoals deze foto;

Afbeelding
(Bron: Airliners.net)

Als laatste een F-16B, dit wordt de Hasegawa kit. Deze ligt al zo'n 20 jaar te wachten en moet ook eens gebouwd worden.

Afbeelding

Tot vorige week wist ik zeker dat het de J-654 zou worden met 2 SUU-20's, zoals op deze foto;

Afbeelding
(Bron: http://www.f-16.net)
Inmiddels ben ik weer het twijfelen geslagen, de J-654, de J-259 in het afleveringsschema met grote roundels en een zwarte neus óf de J-066 "orange jumper" die natuurlijk ongekende mogelijkheden heeft voor wat betreft de stores :?:
Gelukkig is deze nog niet aan de beurt en kan ik nog even nadenken :idea:

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op zo 08 maart, 2009 22:16 pm, in totaal 9 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2007 15:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 feb, 2007 19:18 pm
Berichten: 1279
.


Laatst bijgewerkt door Sven van Roij op vr 26 aug, 2016 18:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2007 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zo, ik ben begonnen!
Zoals het hoort eerst maar eens een plaatje van de sprue's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Revell F-16 staat bekend als de beste in zijn schaal, zo te zien is dat terecht. Op een kleine hoeveelheid flash na ziet het er goed uit. De kit is lekker compleet met zowel de grote als de kleine hoogteroeren, staart zonder en- met dragchute, carpena-staart voor de Belg enz.
Met de decals ben ik wat minder tevreden. Het blauw voor de nederlandse roundels is te licht. Verder is het wel érg compleet, er zitten zelfs decals bij voor de uitlaat :shock: .

De decals van Microscale zijn helaas ook niet goed. De roundels zijn verkeerd om gedrukt, rood en blauw zijn dus verwisseld. Bovendien zijn ze te groot. Ik zal dus de roundels uit verschillende Dutch Decal sets moeten gebruiken :(.

Zoals je kan zien staat er op de foto van de decals een standaard. Omdat op practisch alle foto's van de J-252 de kist slechts met 2 dummy Sidewinders is uitgerust, maak ik hem met ingetrokken landingsgestel. Met alleen de Sidewinders zijn dan de mooie lijnen van de F-16 goed zichtbaar.


De J-252 kwam als een F-16A block 10 in feb. 1982 in dienst van 322 sqd. In juni 1982 kreeg de kist een speciaal kleurenschema ter ere van het 40 jarig bestaan van het sqd.
Op 4 october 1983 verongelukte de J-252 doordat de motor een reiger te verwerken kreeg tijdens de start. Helaas liet de piloot hierbij het leven.

De J-252 is dus nooit naar block 15 standaard geupgraded. Dat is dus even opletten bij de constructie; de kleine hoogteroeren en de oude opening voor het boordkanon. Tevens de staart zonder dragchute. Volgens het "lock on" boek van Francois Verlinden moet er een luchtroostertje rechts onder canopy worden dichtgeplamuurd en het toestel heeft kleine navigatielichten op de luchtinlaat.
Verder nog het canopy probleem (zie ook het F-16 topic van Sven); de kit heeft een geel gekleurde canopy, maar ik dacht dat die in 1982/83 nog niet toegepast werden.
Op deze foto lijkt de canopy echter wel gekleurd;

Afbeelding
(Bron: Airliners.net)

Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen :?: Ik heb van Jelle (The flying dutchman) een blanco canopy gekregen zodat ik creatief kan hakken en zagen, maar is het ook nodig? En heb ik zo alle ingrediënten genoemt om een verantwoorde block 10 te bouwen :?:

Zo, dit is volgens mij de langste intro die ik ooit gepost heb, tijd om te gaan bouwen :D

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2007 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
je moet gewoon die gekleurde canopy gebruiken voor deze kist.

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2007 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Citaat:
je moet gewoon die gekleurde canopy gebruiken voor deze kist.
Ok, lijkt me inderdaad de juiste oplossing, waarschijnlijk probeer ik wel het achterste stuk doorzichtig te maken met behulp van de Italeri canopy. Deze is duidelijk wel van helder kunststof.

[edit]In tegenstelling tot mijn eerdere post blijkt de juiste opening voor het boordkanon als extra bij de MLU F-16 te zitten.[/edit]

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2007 22:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 feb, 2007 19:18 pm
Berichten: 1279
Shake schreef:
Citaat:
je moet gewoon die gekleurde canopy gebruiken voor deze kist.
Ok, lijkt me inderdaad de juiste oplossing, waarschijnlijk probeer ik wel het achterste stuk doorzichtig te maken met behulp van de Italeri canopy. Deze is duidelijk wel van helder kunststof.


Hoi Sjaak,

Is het mogelijk dat ik van jou het voorste heldere stuk van de canopy krijg (iendien je dit zelf niet nodig hebt)? Want voor jou geld: voor donker en achter licht. Terwijl bij mij juist voor licht is en achter donker. Kijk maar:

Afbeelding

http://www.airliners.net/open.file/0974674/M/

Niet zo duidelijk als bij jouw kist, maar anders word de canopy weer té donker bij mij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 jun, 2007 23:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 jul, 2006 19:30 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Almere
Sven van Roij schreef:
Is het mogelijk dat ik van jou het voorste heldere stuk van de canopy krijg (iendien je dit zelf niet nodig hebt)? Want voor jou geld: voor donker en achter licht. Terwijl bij mij juist voor licht is en achter donker. Kijk maar:



Sven, (en anderen), ik heb een bak vol met Italeri kappen, single en dubble's. Mocht je een nodig hebben let me know!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2007 9:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Sven,

Probeer een canopy van Capetonian te krijgen, die van mij heb ik gezaagd voor de achterkant. Hierdoor is de voorkant te klein geworden.
Weet wel waar je aan begint! De canopy van Italeri is voor een kit met dichte cockpit en heeft geen frame. Je moet dus een frame scratchen of de canopy van Revell van het frame zagen of vijlen. Een hele onderneming lijkt me!!

Succes!!

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2007 10:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 feb, 2007 19:18 pm
Berichten: 1279
Shake schreef:
De canopy van Italeri is voor een kit met dichte cockpit en heeft geen frame. Je moet dus een frame scratchen of de canopy van Revell van het frame zagen of vijlen. Een hele onderneming lijkt me!!

Succes!!


Dan laat ik nog even mijn oproep staan voor een Revell canopy, lijkt me inderdaad dan stukken handiger


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 30 jun, 2007 10:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 dec, 2005 22:46 pm
Berichten: 254
Hallo,

Over de cockpitkap: Volgens een artikel in de Vliegende Hollander van ergens na juni 1982 heeft het achterste (vaste) gedeelte van de cockpit geen kleur. Het scharnierende deel is donker getint. ( Dit was dus al zeker zo in 1982.

In 1982 hadden de J-212 t/m de J-257 en de J-259 t/m de J-271 nog de kleine stabilo's. ( Deze toestellen stonden op Leeuwarden gestationeerd)

De J-258, J-616 t/m J-657 hebben het grote stabilo gekregen. (De overige serials waren toen nog niet bekend.)

De binnenzijde van het cockpitframe is zwart satin (zijdeglans). De inlaat, wielbakken, wielpoten en velgen zijn wit. De velgen van de hoofdwielen kunnen ook zwart zijdeglans zijn. De eerste vijf centimeter van de inlaat is in de kleur FS-36375. (Humbrol 127).

De J-212 t/m de J-223 en de J-259 t/m de J-264 hebben korte tijd met een zwarte neus gevlogen. Ook hadden zij toen een roundel met een diameter van 60 cm.

De cockpit is FS36231 (Humbrol 140) maar de instrumentpanelen en de kap eroverheen zijn zwart zijdeglans.

Hopelijk ben je zo wat geholpen.

Geert.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement