Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2017 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Vanochtend toch even snel een twee fotootjes gemaakt van het airbrush werk. Met de regen en bewolking was het nog steeds donker en een raam op het oosten helpt dan ook niet dus toch de lichten maar aan dan.

photo 427978

photo 427980

De verf is toch weer wat korrelig. Waar dit nu aan ligt begrjip ik niet. Ik gebruik een 0,4mm naald en een druk van ongeveer 1 bar. Voldoende verdund denk ik, want als ik op het oefenobject spuit dan loopt de verf uit als ik de trekker half open. Toch misschien wat meer verdunner dan?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2017 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Hee Ingmar. Leuk dat je hier weer aan verder bent gegaan. Airbrushwerk ziet er best goed uit, ik vind dit zelf ook altijd erg lastig. Je hebt het over druk en verdunning, maar je zegt niets over de spuitafstand. Als je je airbrush te ver weg houdt droogt de verf in de lucht al deels op en krijg je ook een korrelig effect.
Ik vind 1 bar zelf wel erg laag, ik heb mijn compressor altijd op 2,5 ofzo staan maar ik heb geen idee hoe accuraat dat is. Te lage druk geeft ook snel sinaasappelhuid.
Voor de dikte van de verf is melkdikte een goede leidraad. Speel nog eens wat met die factoren, wie weet wordt het dan nog mooier.

Wat ik zelf vaak doe bij verflagen die nét niet mooi glanzend genoeg zijn: stevig oppoetsen met een droog stuk keukenpapier. Dit werkt echt als een trein, zelfs op clearparts. Probeer maar eens.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2017 16:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Jelle, bedankt voor de tips. Dat oppoetsen had ik inderdaad ook al geprobeerd, maar op deze verf van XtraColor heeft dat geen effect. Het blijf heel vaal dan. Nu moeten er toch nog wel wat laagjes op om de geschuurde plekken egaal blauw te krijgen dus het is nog niet zo'n probleem. Overigens spuit ik van zo'n 10-15cm afstand schat ik zo in. ik zal eens wat met de luchtdruk spelen en kijken wat voor effect dat heeft.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2018 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ik zal de rust maar weer eens verstieren op dit gedeelte van het forum. Sowieso kan een update van dit project geen kwaad.

Gisteren heb ik weer de potjes van xtracolor geopend. Allereerst om de romp een nieuwe laag blauw te geven. Vreemd genoeg is een het een beetje halfglanzend uitgeslagen, volgende keer dus beter roeren.

photo 455283

En die volgende keer moet er helaas komen, want kennelijk heb ik de plamuur achter de cockpitramen nog niet helemaal vlak geschuurd. Dat wordt grover geschut inzetten dus.

photo 455281

Naast het blauw heb ik ook de corogard van xtracolor aangschaft. Bij het open vloog de deksel eraf! Opletten dus de volgende keer wil ik niet weer onder de spetters zitten. Gelukkig landde de deksel in de bak met garen van mijn vriendin dus de schade is beperkt. Op foto’s is vaak te zien dat het corogard gedeelte op de vleugels toch wat donker kleurt dus ik heb er wat donkergrijs doorheen gedaan.

photo 455282

Het resultaat vind ik redelijk OK. Ik ga er nog wel een extra laagje overheen brengen, nadat ik eerst de oneffenheden heb weggewerkt. Dan zal ik ook foto’s maken van de effecten afhankelijk van de hoek van de lichtinval. Hopelijk kom ik daar dit weekend nog aan toe.

Tot de volgende update!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 sep, 2018 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het begint eindelijk een beetje ergens op te lijken. De vleugels zitten nog wel los van de romp, maar de corogard is nu mooi gelijkmatig gespoten. Ik ben tot de conclusie gekomen dat bij de eerste poging de verf wat teveel verdund was. Nu iets dikker gespoten en geeft het dat metaalkleurige bij de ene lichtinval en vlakke matte grijze kleur bij een andere hoek. Hopelijk is dat op de onderstaande foto’s een beetje te zien.

photo 455400

photo 455401

De oneffenheid achter de cockpit is zo goed als verdwenen na een schuurbeurt en een nieuwe laag blauw. Helaas lijkt die laklaag dan weer wat korrelig op te drogen. Dus dat kan ik van de week weer gaan verhelpen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2018 7:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ziet er strak uit hoor! Je krijgt een laklaag vaak nog nét even wat strakker door het stevig op te poetsen met keukenpapier (en niks anders). De verf moet wel goed droog zijn natuurlijk. Het klinkt gek maar probeer het maar eens, werkt ook prima voor raampjes etc.
Wat is precies het plan met die coroguard? Komen er nog lichtgrijze vlakken op de vleugels?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2018 13:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt voor de tip Jelle. Ik ga het proberen. Inderdaad eerst maar eens uit laten harden.

V.w.b. de corogard, die ga ik afplakken net als de aluminium voorrand (alleen een dun stripje daarvan). Omdat de vleugels nu nog los zitten van de romp, was het makkelijker mo de corogard vast te spuiten en dan af te plakken. Anders had ik het wellicht andersom gedaan. De rest wordt overigens donkergrijs gespoten, dezelfde kleur als de buik van het toestel. Zo was dat kennelijk op de British Midland vliegtuigen. Wel een leuke variatie op het gebruikelijk lichtgrijs. Maar eerst moet ik dan vleugels vastlijmen en de naden tussen het rompdeel en vleugeldeel netjes wegwerken.

Wordt vervolgd dus.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2018 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Gisteren in Gorinchem geweest en daar maar een schuurpapiersetje gehaald om de boel maar weer eens vlak te schuren.

photo 456250

Ik ben maar bij korrel 1000 begonnen omdat ik natuurlijk niet de hele laklaag eraf wil halen. Bij korrel 3000 ziet het er nu zo uit.

photo 456249

De glans ga ik er dus niet mee terug krijgen. Wel is het mooi vlak nu dus ik laat het zo. Hopelijk heb ik later vandaag nog tijd om een laagje te airbrushen. Daarbij ben ik van plan nu hele dunne laagjes te spuiten met sterk verdunde verf.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2018 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dit weekend heb ik wederom wat tijd besteed aan de blauwe lak. Sterker verdund dan de vorige keer krijg ik na sessies dit resultaat.

photo 456933

Een beetje dof nog, maar wel strak. Alleen zijn er nog een aantal plekken waar lichtere plekken door het opschuren er nog doorheen schijnen. Dat is weer het nadeel van de sterk verdunde verf.

Door het topic van de Kuifje A320 van Silenoz en zijn vraag over het afplakken van het corogard gedeelte op de vleugels, ben ik daar ook maar eens naar gaan kijken. Bij mijn laatst afgeronde project, de eurowings BAe 146, had ik een goed resultaat behaald met het afplakken van de aluminium vleugelranden door het tape erop te plakken en het teveel aan tape met een nieuwe mesje af te snijden door de paneellijnen die daar zit. Dat kan ik hier ook doen, alleen loopt het corogard op de plek waar de motor zit over de paneellijn. Dus daar heb ik een andere oplossing voor nodig. In het verleden had ik de DaCo set met detail decals voor de A320 serie gekocht waar een mooie decal voor de corogard delen bij zit. Die kan ik perfect als sjabloon gebruiken voor dit stuk en dat uit de losse pols los snijden.

photo 456932

Uiteindelijk ziet het geheel er dan zo uit.

photo 456934

Nu nog een stukje van de vleugelvoorrand afplakken en dan kan ik de bovenkant van de vleugel donkergrijs spuiten.

Dat was het dan weer voor dit weekend. Volgende week ga ik weer verder.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2018 17:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Leuk dat je deze weer opgepakt hebt! Ziet er goed uit.

Ik vind het snijden van afplak tape zelf altijd vooral handig bij ronde vormen (bijvoorbeeld bij de wing fairings). Maar je moet wel een vaste hand hebben haha.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement