Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 191 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: US CVN Nimitz 1:350
BerichtGeplaatst: ma 08 okt, 2018 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
In de PE set zaten ook nog brandslanghaspels. Hier moet je zelf een asje in lijmen nadat het gebogen is. Heb ik helaas geen foto's van. Toen wilde ik de brandslang erop maken maar hoe doe je dat? Ik heb het geprobeerd met rode vislijn maar dat is veel te stug. Ik heb het geprobeerd met dun wikkeldraad maar dat is ook te stug. Looddraad gaf niet het gewenste resultaat want dat kwam niet goed op kleur. Uiteindelijk heb ik gewoon naaigaren gebruikt en dat gaf voor mij een goed resultaat.

photo 456460

photo 456461

Het witte blokje is trouwens 10mm hoog.

Toen kwam het moment dat het dek aangepakt ging worden. In mijn visie is dit best vies door en bij het landingsgedeelte extra donker door het landen. Bij de katapults moet het ook extra vies/gebruikt zijn. Dit heb ik geprobeerd met olieverf (zwart, bruin en wit)dus ik heb nog wat tijd om het steeds wat aan te pakken. Als het echt droog is wil ik misschien met wat smoke nog wat proberen te blenden op plekken waar het toch niet helemaal goed is gegaan maar dat zie ik nog wel.

Graag hoor ik van jullie of ik een beetje in de richting zit met dit vliegdek.

photo 456462

photo 456464

photo 456465

photo 456463

Ik denk dat ik best in de goede richting zit maar ik hoor het graag van de kenners.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: US CVN Nimitz 1:350
BerichtGeplaatst: ma 08 okt, 2018 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Ik ben geen kenner, maar het ziet er wel gaaf uit!
Hoe zit het met bandensporen? Zie je dat ook op zo’n carrier?

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: US CVN Nimitz 1:350
BerichtGeplaatst: ma 08 okt, 2018 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Bij het landen kan ik mij voorstellen dat er veel rubber op het dek komt. De vliegtuigen moeten in een hele korte tijd stilstaan met de motor op vol vermogen voor een eventuele doorstart. Bij de katapults heb je natuurlijk desnelheid van lanceren en een motor op vol vermogen. Dat zal ook veel viezigheid geven langs de katapult.

Ik zal even kijken of ik morgen met daglicht ook wat foto's kan maken.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: US CVN Nimitz 1:350
BerichtGeplaatst: di 09 okt, 2018 7:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Bekijk eens wat filmpjes op youtube, staan er een hoop US carriers op......
Een betere referentie is er niet.....

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: US CVN Nimitz 1:350
BerichtGeplaatst: di 09 okt, 2018 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ik volg dit een beetje van de zijlijn, maar mocht je nog op zoek zijn naar referentiemateriaal;

Als je in Goochel op afbeeldingen zoekt op ‘aerial aircraft carrier’ krijg je wel wat bruikbare referentieplaatjes. (En een hoop ruimteschepen 8) ) Vooral bij de 4 vangkabels achterop is het een typisch patroon. (Omdat de 3e kabel het meest gebruikt wordt) 1,2 en 4 is eigenlijk ‘fout’ En ook bij de ‘blast deflectors’ of hoe die kleppen ook heten zie je ook heel markante patronen.

Bijvoorbeeld, zomaar willekeurig:
https://pixabay.com/nl/vliegdekschip-luchtfoto-marine-62886/

Of
https://media.defense.gov/2013/Jul/23/2001119341/-1/-1/0/601272-S-BXA34-873.jpg

Of, mooie van het landingsdek.
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:US_Navy_060314-N-2659P-115_The_Nimitz-class_aircraft_carrier_USS_John_C._Stennis_(CVN_74)_transit_through_the_Pacific_Ocean.jpg

Maar het gaat de goede kant op! En het wordt mooi.
Strepen zijn heel netjes gespoten. En de verlichting van het hangardek is ook fraai!

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: US CVN Nimitz 1:350
BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2018 10:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Dit ziet er erg goed uit, ik zou hier niet al te veel meer aan doen Ferry.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: US CVN Nimitz 1:350
BerichtGeplaatst: za 13 okt, 2018 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dank heren, ik had al veel gegoogled en was dus ongeveer hierop uitgekomen. Als het mee zit kan ik morgen het dek in de lak zetten. Ik heb in de loop van de week nog ietsje aangepast en ik ben er wel tevreden over.

Toen ben ik afgelopen week bezig geweest met de radarmast. Uiteraard zat er een exemplaar in de box maar er zaten ook masten in de PE-set en uiteraard ging ik er hier 1 van maken. Ik heb altijd PE gelijmd maar voor de radarmast leek mij dat geen optie. Ik heb ook weet niet zoveel vertrouwen in secondenlijm. Dat werd dus solderen. Ik ga hier wel mee uit mijn comfortzone maar dit is wel een goede manier om echt te leren solderen, of niet natuurlijk. De mast bestaat uit redelijk wat onderdelen en vooral ook weer fijne reling.

Ik had laatst een mooi soldeerstation gekocht en hier kan ik de temperatuur op uitlezen. Vind ik wel handig want dan kan ik een beetje zien wat ik doe.
Als eerste moet je per onderdeel zorgen dat het goed gebogen is en dat het spanningsloos aansluit op elkaar. Geloof mij, dat kan al een hele operatie zijn. Als dat gelukt is dan wat vet smeren op het te solderen onderdeel. Dan van het soldeertin een heel klein schilfertje afsnijden en tegen het de soldeernaad aanhouden en voila. Klinkt makkelijk maar je stukje soldeer is al snel te groot en dan krijg je een overschot aan soldeer wat weer weggewerkt dient te worden. Toch ben ik na de eerste probeersels wel tevreden.

photo 456774

photo 456775

photo 456776

Het begint ergens op te lijken. Na het solderen en afkoelen het onderdeel in water en zeep leggen en lekker schoonschrobben. Wel voorzichtig uiteraard want anders verbuigt er weer veel (vraag mij eens hoe ik dat weet). Toen werd het tijd voor de SPS43 radarantenne. Deze bestaat uit 13 onderdelen en daarvan zijn er 10 kleine driehoekige steunen. Deze komen in het netwerk en dat bestaat uit zeer fijn gaaswerk. Toch knap dat ze dat kunnen maken uit PE. Zoals ik al beschreef dien je een heel klien schilfertje soldeer te gebruiken maar bij dit fijne werk is zelfs dat te groot. Hier heb je echt hele kleine schilfertjes soldeer voor nodig anders loopt het netwerk dicht en dat is niet de bedoeling. Ik besloot eerst om de steunen alleen aan de puntjes vast te zetten en plaatste steun 1 - 4 - 7 - 10. Daarna kon ik de rest solderen want de antenne had nu de goede vorm. Toen alle 10 steunen vastzaten heb ik de hete soldeerbout even tegen iedere steun gehouden aan de buitenkant en toen liep het soldeer (al was het nog zo weinig) mooi verder door en na het solderen van de stasteun was dit deel ook gereed.

photo 456779

photo 456777

photo 456778

Het was heel veel werk en nog ben ik niet klaar maar ik vind het wel zeer geslaagd. Je leert er trouwens echt wel door solderen en dat is ook weer leuk. Als laatste heb ik een foto gemaakt met het kitonderdeel erbij om te kijken of dit alles wel de moeite waard was. Uiteraard was het de moeite waard!

photo 456780

Nog vier kleine stukjes solderen en dan is de mast spuitklaar maar ik wilde dit vast delen met jullie.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: US CVN Nimitz 1:350
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2018 4:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
strak werk, mooi gemaakt

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: US CVN Nimitz 1:350
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2018 9:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk,

bij de tips & tricks hier heb ik ook nog iets staan. Remeiniger (wd40) kan ook helpen om het schoon te maken. Iets minder kans op schade, gewoon een badje geven en evt met de punt van een mesje de dikke klonters flux even verwijderen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: US CVN Nimitz 1:350
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2018 20:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Indrukwekkend mini- soldeerwerk.

Leuk dat je de originele kitdelen ernaast laat zien.
Geeft de meerwaarde van de PE set goed weer.
Maar ook hoe fragiel en mooi het in elkaar gezet is.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 191 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement