Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2018 10:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo beste brouwers!

Het is al weer een aardig tijdje geleden dat ik wat gepost had.
Dit betekend niet dat ik ik stil gezeten heb, nee natúúrlijk niet! :lol: :lol:
De afgelopen tijd had ik een aardig voorraadje AMT/ERTL kits gekocht en daar zitten een paar Freighliners tussen.
Nu wilde ik geen normale standaard Freighliner hebben, maar moest het natuurlijk weer iets bijzonders/ afwijkends wezen of worden.

Met ome Koos het één en ander bekeken en gezocht, om uiteindelijk bij de Freightliner met terug geplaatste vooras uit te komen.

photo 456131

Ik vind dit een mooi en stoer voertuig, en dacht dat dit wel te doen moest zijn.
De enige die we als model tegen zijn gekomen, is die op timstrucks.com, Tim heeft deze ombouw ook eens gedaan, dus geen diverse modellen van te vinden. :mrgreen:

Goed, na wat met elkaar beraadslagen worden het uiteindelijk 2 cabines, waar wat onderlinge verschillen worden gehouden.
Dit betekend dat het een duo build gaat worden met Ome Koos die de 3 opstappen gaat gebruiken, en ik de 2 opstappen als je de bumper meerekend.
We zullen allebij een verschillende aanpak van het model hebben, en zullen er uiteindelijk 2 verschillende modellen staan die vanuit dezelfde basis komen.

Gisteren op een hele drukke en gezellige modelbrouwersdag, zijn deze 2 cabines voor eerst aan het publiek voorgesteld.
Voor het verslag laat ik zien hoe de ombouw tot stand gekomen is en werk zo naar de huidige situatie toe.

Als éérste heb ik de deuren van de 2 ribbels ontdaan, die alleen op de oude Freightliners zitten.
Later toen deze helemaal glad waren, met een stukje sprue de gaatjes voor de deurklinken dicht gebrand en glad geschuurd.

photo 456099

photo 456100

Vervolgens de 2 cabine delen aan elkaar gelijmd en de naad die je vaak bij deze modellen ziet, met 0,5mm rond afgeplakt, geschuurd, geplamuurd en weer helemaal netjes geschuurd.
Op deze manier wild ik de naad helemaal weg zien te werken zodat alles goed glad is.
Met dit werk sneuvelen natuurlijk wat rivetjes die op de cabine gegoten zitten.
Omdat je later met nieuwe rivets toch verschil ziet, heb ik besloten om alle rivets weg te schuren, en alleen de achterplaat intact te houden.
Op deze manier zie nergens verschil, en kan ik de rivets zoals bij de echte op de juiste plekken aanbrengen.

photo 456085

photo 456088

photo 456087

Dan worden de onderzijden van de cabine weg gezaagd, en de nieuwe zijplaten met de naar achteren geplaatste wielkasten en en nieuwe instappen gemaakt en er onder gelijmd.

photo 456096

photo 456094

photo 456091

De koplampen worden ook naar beneden toe verlpaatst, omdat bij deze kit de koplampen te hoog zitten, en voorzien van de nieuwere rechthoekige koplampen.

photo 456093

photo 456093

Om vervolgens de gehele cabine met de Punch and Die set, opnieuw te gaan rivetten.
Met tape en waarop ik de afstand streepjes heb staan, heb ik op deze manier de rivets weer aangebracht.
Met het tellen ben ik gestopt, maar weet dat er zo'n 450 tot 500 rivets in deze cabine gaat.......en dan nog een keer bij de andere cabine. :roll: :roll:
Bij de voorruit moest er ook geschuurd en op de hoeken geplamuurd worden, om er vervolgens een nieuw raamrubber er op te plakken.
De middenstijl is er uit gehaald, en wordt vervangen door een smal exemplaar, waarbij de voorruit IN het kozijn komt, en niet achter het kozijn. :wink:

photo 456090

photo 456088

photo 456095

Dan de nieuwe wielkast randen......

photo 456103

En een nieuwe plaat voor de afwerking van de nis aan de achtekant gemaakt.
Het schuine stukje in de nis wat op de achteplaat zit, wordt hiermee recht geschuurd, en net zoals op de referentie foto's naar de nieuwe situatie gebracht.

photo 456107

Op het chassis worden alle delen met rood ziin aangegeven, weg geschuurd omdat de vooras anders komt te zitten.

photo 456121

photo 456122

Ook op de vooras wordt het gedeelte waar de stuurpomp komt te zitten, weg gesneden.

photo 456124

Om de voorwielen binnen de kasten te houden, heb ik de wielringen of verbreders, verder uitgeboord en helemaal over de naven heen geschoven.

photo 456106

Op deze manier wordt de as niet breder, maar kan je nu wel de remboosters aanbrengen.

Op de achterzijde een recht tussenspant met de 2 achterlicht units.....

photo 456112

De brandstoftanken verlengen en even met houtlijm fixeren.....

photo 456111

De stuurpomp met een zelfgemaakt afstandstukje op het chassis plakken.....

photo 456113

De nieuwe uitlaat toren ietwat wijzigen omdat er maar 1 uitlaatpijp komt te zitten.

photo 456114

En de cabine even passen.....

photo 456116

photo 456117

photo 456118

photo 456119

photo 456120

Vervolgens op de motor een turbo er op schroeven, de uitlaatpijp met flexibel stuk zelf maken, van een evergreen buis een nieuwe demper maken en met een aluminium buisje de pijp er op.

photo 456219

Ook de steun voor de versnellingspook komt nu anders te zitten, deze ook ietwat zelf aangepast naar de nieuwe situatie.

photo 456220

En dan de primer er overheen blazen en kijken maar.

photo 456213

photo 456215

photo 456214

photo 456216

photo 456217

photo 456218

Zo heren, de Freightliner is zoals op de laatste foto's, ik hoop hiermee, samen met ome Koos, weer een leuk project gestart te hebben.
Tot de volgende!

Hermann.


Laatst bijgewerkt door Woefdram op zo 07 okt, 2018 12:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2018 11:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Zo dat is weer even een binnenkomer na lange tijd stilte Hermann.
Een truck al haast gereed :D .
Waren er veel truckbouwers in Gorinchem?
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2018 12:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Nou ja haast gereed...hahahahha... er is nog wel wat werk te veschaffen, maar het plaatje ziet er inderdaad al aardig compleet uit. :wink:

Ja Eric, de vrachtwagens waren aardig vertegenwoordigd.
Ook was het deze keer wel heel erg druk met publiek, dus al met al weer een geslaagde dag.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 okt, 2018 12:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
ja daar is hij dan , waar we al een aantal weken mee bezig zijn
er zullen 2 uitvoeringen zijn dus er zit wat verschil in al is het met de kleur
de kleur die jij eerst wilde doen zou ik zeker afraden [ pimpelpaars met witte stippen :lol: ] maar gelukkig word at al anders
in ieder geval heb ik veel plezier in deze duobouw
maar het moest er wel 1 worden uit de stal van DAIMLER-BENZ anders wilde jij er niet aan beginnen :roll:
tot de volgende zeg maar

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 okt, 2018 8:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Flink eind op weg al Hermann en een mooi om-, her- en verbouwprojectje zoals ik ze het liefst zie. :brouw:
Popnagelwerk ziet er goed uit, is toch een heikel punt bij deze kit, evenals de raamomlijstingen die standaard inderdaad wel heel dik zijn :shock:

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 okt, 2018 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooie projecten jongens :brouw:

Ik volg jullie als Freightliner liefhebber uiteraard op de voet. :mrgreen:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2018 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Bedankt voor jullie mooie ontvangst heren!
Ja Rolf, het was in dit geval beter om al het popnagelwerk en de voorruitrubber opnieuw te doen, ontkom je ook niet aan.
Bij de kit versie heb je 2 aparte ruitrubbers, dus helemaal weg halen is dan de beste en uiteindelijk de snelste keuze.
Als je eenmaal een paar honderd rivets hebt geslagen, dan gaat de rest redelijk vlot.......het slaan koste de meeste tijd. :mrgreen:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 okt, 2018 19:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooi project Hermann, en dan meteen 2x.
Ik denk dat Koos nog wel een paar varianten bij je komt bestellen. :wink:

Maar schitterend uitgevoerd weer!
Die rivets! :brouw: echt fraai!

Ben ook benieuwd naar dit vervolg.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 okt, 2018 18:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Bedankt Odorf! Afbeelding

Ja heren, en we gaan weer verder.
Na diverse re\actie's op het US forum, kwam er een opmerking wat betreft de deuren.
Deze moestenaan de onderzijde ronder worden dan ik had gedaan, en er moest een deurlijst omheen komen.
Nu was ik aanvankelijk bang om meer kwaad dan goed te doen met deze klus, en had dus dit in de 1e instantie het rondvijlen een beetje voorzichtig gedaan.

Nu na wat kijken en mezelf wijsmaken dat er toch nog geen kleur op zit, heb ik de stoute schoenen aangetrokken, de cabine van primer ontdaan, de originele lijst bij de deur helemaal weg gevijld, de onderzijde van de deuren wat ronder maken en een nieuwe deurlijst eromheen trekken.
Het uiteindelijk resultaat na veel schuren en uiteindelijk opnieuw primen......

photo 456760

photo 456761

photo 456762

Ziet er nét even wat beter uit.

Voor de uiteindelijke kleur komt er een rood bronzen kleur op te zitten.
Ik had deze kleur al diverse keren bij verschillende Freightliners voorbij zien komen en vond deze kleur toch wel héé!
Kleur is natuurlijk persoonlijk maar met de juiste kleur en aluminium accenten en witte of gebroken witte velgen ziet dit er in mijn ogen toch wel erg mooi uit.
Gewoon een werkpaard en geen bling bling of show wagen.

De kleur is al aangeschaft en heb even een proefstukje gespoten op een rode primer ondergrond, en op de test cabine, die al een hoop laktesten heeft gehad, de grijze ondergrond.
Nu zag ik dat op de grijze ondergrond de metallic lak nét even wat levendiger overkomt dan op de donker rode primer op het plastic plaatje.

In de schaduw.....

photo 456758

En in het licht.....

photo 456759

Goed heren, dit was het weer voor even en tot de volgende maar weer.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt, 2018 9:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Prachtig project Hermann, we hebben het er op de Brouwersdag uitgebreid over gehad.
Je verslag geeft de indruk dat het zonder enige tegenslag is gegaan en dat in sneltreinvaart ging.
Zoals in Gorinchem ook al gezegd, die rivets, wat een werk man!!
Succes verder samen met Koos :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement