Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 10:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 sep, 2018 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Mijn eerste bouwverslag in lange tijd, en maar eens wat anders dan ik gewend ben. :D

Een merk dat onbekend is in Europa wat betreft truck modellen: Aoshima. Ze hebben al sinds ruim 40 jaar (!) een flinke hoeveelheid Japanse trucks uitgebracht in schaal 1/32. Hierbij focussen ze vooral op zogeheten dekotora (samentrekking van "decorated trucks"; leuk detail: Aoshima ligt aan de basis van de term 8) ), vrachtwagens met vaak extravagante hoeveelheden chroom en versieringen. Wikipedia link: https://en.wikipedia.org/wiki/Dekotora. De door Aoshima uitgebrachte modellen zijn begonnen als fantasie-modellen gebaseerd op echte Japanse truck-types, maar door de jaren heen zijn ze ook steeds meer modellen van echt bestaande trucks gaan uitbrengen, zowel dekotora's als normale trucks. Tot relatief recent waren dit eigenlijk alleen curbside modellen op generieke chassis in steeds wisselende combinaties onderdelen uit een grote onderdelenpot, maar sinds pakweg 10 jaar brengen ze ook geregeld zeer gedetailleerde nieuwe modellen uit (die echter ook prijzig zijn). Tot zover mijn introductie van Aoshima...

In dit bouwverslag zal ik een ouder normaal model truck bouwen: De Hino Cruising Ranger Image Leadercar, een demonstratiemodel dat blijkens de Californische nummerborden en de foto op de doos ook in de VS heeft rondgereden:

photo 453401

Zijkant doos met diverse aanzichten:

photo 453403

Deze komt uit de in de jaren '90 uitgebrachte serie "Custom Trucks", en gebruikt een generiek chassis voor 4 tons trucks.

Sprues:

photo 453393
photo 453394
photo 453396

Cabine en achteropbouw:

photo 453395
photo 453398

Bandjes, assen, en polycaps voor het bevestigen van de wielen:

photo 453402

Stickervel en decals:

photo 453397

Handleiding:

photo 453400

Maar een beginnetje gemaakt.

Het generieke chassis is redelijk detail-loos, en een van de slechtere chassis van Aoshima's goedkope modellen:

photo 453404

Andere chassis, zoals die van hun medium en grote trucks en dumptrucks hebben een motor bijgeleverd en zijn redelijk realistisch (hoewel nog steeds generiek). Wat wel aan het 4 tons chassis opvalt is dat het in tegenstelling tot de gedetailleerdere chassis geen vulwerk nodig heeft en maar heel weinig opschoonwerk. :D

Begonnen met de uprights voor de voorwielen. De bijgeleverde aluminium asjes zijn 1 mm te lang, deze heb ik bijgeknipt:

photo 453405

Vervolgens de hele voorwielophanging in elkaar gezet (hopelijk is er wat van te zien, alle onderdelen zijn zwart):

photo 453406

De wielen kunnen sturen.

Achteras en uitlaatpijp in elkaar gelijmd:

photo 453408

Aandrijfas en achterophanging aan chassis geplakt:

photo 453407

De banden op de wielen geschoven, polycaps in de achterwielen en aan een kant de achteras er in. Ook heb ik de spatborden aan het interieur gelijmd:

photo 453409

Aan de andere kant van het interieur de handrem en versnellingspook vastgelijmd:

photo 453413

De overige interieurdelen volgen later; deze hebben wat werk nodig om toonbaar te zijn.

Eerste afwijking van de instructies. Volgens de instructies horen er geen spatborden aan de achterzijde op het chassis te worden gelijmd, maar is de achteropbouw allles wat spatborden levert:

photo 453410

Er zitten wel spatborden bij, maar die passen niet tussen het chassis en de achteropbouw omdat er een pin op de verkeerde plaats zit. Die snij ik weg:

photo 453412

En dan heeft hij wel spatborden:

photo 453411

Vervolgens de dakspoiler in elkaar gelijmd en voor- en achterbumper opgeschoond:

photo 453415

De achterbumper gaat op de achteropbouw:

photo 453414

En er worden wat delen op de cabine gelijmd om het juiste model te krijgen:

photo 453416

En dan kan ik na ongeveer een uur werk even alles tijdelijk op elkaar zetten om te zien hoe het gaat worden:

Chassis met wielen:

photo 453417

Bijna hele truck:

photo 453418

Van het weekend waarschijnlijk de volgende update...

_________________
Thomas


Laatst bijgewerkt door Salamander op wo 15 apr, 2020 11:20 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2018 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 nov, 2008 22:08 pm
Berichten: 412
Woonplaats: Gouda
Geinig model. Is weer eens wat anders. Je gaat lekker snel.

_________________
Gr. Johan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 sep, 2018 14:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Leuk om een 1:32 te zien. Ik heb er een stapeltje van staan. Dan niet de decorated zoal jij beschrijft. Ook hebben ze van Aoshima een geweldige dumptrailer uitgebracht in 1:32. Ik heb kort geleden een hele serie afbeeldingen opgeladen op de Fotki site van DMTC. Werkelijk schitterende kits.

Hessel

_________________
Mijn andere projecten:
- Convair B-double
- Peterbilt 378-119
- XL-specialized BD-trailer
- Centerline BD-trailer

(click) De 'Dutch Model Truck Club' website (click)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 sep, 2018 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
In mijn vorige bericht schreef ik dat de stoelen (nou ja, de rugleuningen) wat werk nodig hadden; ze zijn namelijk hol van achteren:

photo 453871

De stuurkolom heeft hetzelfde euvel, dus alledrie maar even grof opgevuld met wat styreen plaat:

photo 453873

...en ze daarna samen met de andere delen die het nodig hadden van putty voorzien:

photo 453875

De achteruitkijkspiegels heb ik ook maar in elkaar gezet, met de dodehoek spiegel onder een hoek van 45 graden zoals op de foto op de doos en niet zoals in de handleiding gewoon recht:

photo 453872

Dan alvast wat schilderwerk. De achterzijde van de glazen delen die dat nodig hebben van een laagje Tamiya Chrome voorzien:

photo 453874

...en de transparante kleurtjes aangebracht op de andere kant en op de koplampen, die ik alvast van de sprue had losgesneden i.v.m. onhandig geplaatste aanhechtingspunten.

photo 453877
photo 453879
photo 453878

Het chassis is inmiddels in de semi-gloss zwart gespoten:

photo 453876

Hessel Hemstra schreef:
Leuk om een 1:32 te zien. Ik heb er een stapeltje van staan. Dan niet de decorated zoal jij beschrijft. Ook hebben ze van Aoshima een geweldige dumptrailer uitgebracht in 1:32. Ik heb kort geleden een hele serie afbeeldingen opgeladen op de Fotki site van DMTC. Werkelijk schitterende kits.

Hessel


De oudere kits zijn niet altijd even best. Ik ben op dit moment ook een tanker aan het bouwen (plaats ik later wel wat foto's van) en daar kwam toch flink wat putty bij kijken. De nieuwe kits van de laatste paar jaar...inderdaad schitterend. :shock:

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2018 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Werkzaamheden van afgelopen weekend:

Klein grut in de semigloss zwart:

photo 454226

...evenals de achteras, die ook op zijn plek is gelijmd:

photo 454227

De achterwielen laat ik nog even weg, anders is de achteropbouw straks moeilijk op zijn plek te schuiven.

Ook de onderzijde van het interieur is semigloss zwart geschilderd:

photo 454229

Terwijl aan de andere kant de stoelleuningen op hun plek zijn gelijmd:

photo 454225

Ook heb ik de carroserie-delen van een laagje grijze primer voorzien en daarna de naden en andere oneffenheden weggeschuurd (de cabine en achteropbouw liggen nog te drogen na het nat schuren, dus niet op de foto):

photo 454228

Voor de kleur van deze delen stelt Aoshima dat ik Gunze H62 moet gebruiken, wat een redelijk donkere kleur lichtgrijs is. Als ik naar de foto's op de doos kijk, lijkt deze tint mij te donker aangezien de truck daar bijna wit is (dan wel heel licht grijs). Op dit moment denk ik dus aan Tamiya Insignia White voor de kleur...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 sep, 2018 13:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Leuke wagen die je hier toont.
De kits van Aoshima zijn inderdaad mooi en kwalitatief erg goed, heb er zelf ook verscheidenen liggen.
Wat ik ook mooi van hun vind, is dat zij vaker met nieuwe modellen uitkomen dan de Europese fabrikanten.
Veel bouw plezier met deze Japanner. :brouw:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 okt, 2018 13:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Werkzaamheden van afgelopen week:

Uitlaatpijp geschilderd en op zijn plek gelijmd:

photo 455522

Stuurkolom gevuld en geschuurd:

photo 455523

Achteruitkijkspiegel voor in de cabine van spiegelend folie voorzien:

photo 455524
photo 455526

(iets te smal uitgeknipt... :( )

Spiegel aan het geschilderde glaswerk gelijmd:

photo 455527

Interieur ook geschilderd:

photo 455525

Ik had niet de exacte kleur voor het interieur, dus ik heb in mijn potjes met mengsels gezocjht naar iets dat er op leek. Bij deze kit zit geen decal voor het dashboard, dat ook nogal ongedetailleerd is, dus dat heb ik maar zwart gelaten. Als ik goed naar de foto's op de doos kijk, kan ik ook zien dat de stoelen fout zijn: verkeerd model en ze zijn eigenlijk voorzien van een patroon met allerlei horizontale streepjes. Helaas is er nergens een goede foto van dat patroon, dus dan maar geen patroon... :|

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 okt, 2018 6:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Deze week de cabinedelen van een aantal lagen Insignia White voorzien:

photo 455895

...en zo ook een deel van de achteropbouw:

photo 455897

"een deel van" omdat de zijkanten, voor- en achterzijde, en bovenkant grotendeels bedekt zullen worden door stickers. Omdat het insignia white mat dan wel semi-glosserig is, komen hier nog een aantal lagen glanslak bovenop.

Bij de nieuwere Aoshima truck kits zit altijd een stuk rubber sheet om de spatlappen mee te maken. Hier blijft meestal flink wat van over, en dus heb ik een stuk gebruikt om spatlappen voor de achterzijde van deze oudere kit te maken:

photo 455896

Vastgezet met secondenlijm. De voorzijde volgt later.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2018 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Maar eens tijd voor een update. In de laatste paar weken tijd gevonden om de meeste carrosseriedelen van een aantal lagen glanslak te voorzien (hoewel ik er gisteren achter kwam dat ik de bumper was vergeten; inmiddels verholpen).

Nadat alles flink lang had gedroogd, eens verder gegaan met de achteropbouw:

photo 459423

Eerst maar eens de achterlichten op hun plek gezet:

photo 459422

Deze passen dusdanig goed dat ze met enige kracht zo op hun plek schuiven en dan blijven zitten. Ik heb ze voor de zekerheid geborgd met wat lijm aan de achterzijde.

Vervolgens aan de gang gegaan met de decals:

photo 459421

...voor het achterste nummerbord. Deze decal was een bijna even groot drama als de decals voor voor mijn Aoshima Suzuki Carry. NIet van het papier te krijgen en uiterst breekbaar :cry: . Het duurde uiteindelijk bijna 45 minuten (!) voordat de decal los kwam van het papier...in twee delen. Bij het aanbrengen raakte de decal verder beschadigd, maar daar zie je gelukkig niet veel van. Voor de andere decals zal ik dus ruimschoots de tijd moeten nemen (dus niet 's avonds... :lol: ).

photo 459425

Vervolgens aan de gang gegaan met de stickers voor de decoratie van de achteropbouw. Deze zijn van ietwat stug papier dat moeilijk in vorm te krijgen is. Ik heb mijn nagels en een wattenstaafje gebruikt om de stickers goed aan te drukken. Hierbij viel het op dat sommige kleuren minder goed tegen aandrukken bestand waren dan andere; op sommige plekken kraste de inkt makkelijk of ontstonden er vegen :( , terwijl er elders niets gebeurde.

Eerst die voor de deur:

photo 459424

Dan de zijkanten:

photo 459426

De zijkanten moeten her en der om de hoeken worden gevouwen. Omdat het papier eigenlijk te dik is, blijven ze echter zelfs na aandrukken niet goed zitten:

photo 459427

Dan de voor-, achter-, en bovenzijde:

photo 459428

Ook hier hechtingsproblemen:

photo 459431

Dit heb ik verholpen met een beetje papierlijm.

Daarna de gaatjes weer openmaken waar later diverse lampen en andere kleine delen gemonteerd moeten worden:

photo 459429
photo 459430

Vervolgens heb ik de achteropbouw op het chassis gelijmd en de achteras op zijn plek geschoven:

photo 459432
photo 459433
photo 459434

Ziet er toch best aardig uit. Later van de week maar kijken of de stickers goed blijven plakken en dan lampjes gaan lijmen...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 nov, 2018 11:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Salamander schreef:
Later van de week maar kijken of de stickers goed blijven plakken en dan lampjes gaan lijmen...


Goed, de stickers bleven dus inderdaad niet zitten (pakweg 30 jaar was duidelijk te veel voor de lijm). Een en ander weer voorzichtig losgehaald, en met alleslijm weer vastgezet.

Voorste bumper aangepakt:

photo 460895

Decals (+ clearcoat), knipperlichten, zwarte delen, lijnen.

Omdat de bumper wat los op het chassis paste twee kleine stukjes plastic op de pennen gelijmd:

photo 460894

...en dan blijft ie wel zitten:

photo 460893

Ook twee van de decals op de cabine geplaatst en de lampbehuizingen chrome silver geschilderd:

photo 460896
photo 460897

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement