Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voorstelling
BerichtGeplaatst: zo 02 sep, 2018 23:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 02 sep, 2018 22:17 pm
Berichten: 26
Woonplaats: Stekene
Hallo iedereen!

Mij even voorstellen, ik ben Koen, 33 jaar en na meer of 20 jaar wil ik terug wat aan modelbouw doen.
Vroeger nog enkele modellen gemaakt en nu de winter er aan komt wil ik het toch nog eens opnieuw doen.
Heb wel al wat bijgelezen, maar daardoor ook weer andere dingen waar ik me vragen bij stel...

Ik heb op enkele foto's gezien dat sommige hun modellen eerst ontvetten door er met dreft over te gaan. Is dit het beste om toch te doen? Of hoeft dit niet? Wat heeft dit voor voordeel? (heb dit vroeger nooit gedaan)
Als je enkel met een verfborstel gaat verven, is het dan het beste om alsnog eerst een laag primer erover te doen?
Vroeger heb ik eigenlijk nooit mijn verf verdunt (voor zover ik mij kan herinneren) is dit het beste om toch te doen en eventueel meerdere lagen te schilderen?

Kan zijn dat er nog wat vragen naarboven komen dan zet ik het hier wel bij.
Alvast bedankt voor de tips!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Voorstelling
BerichtGeplaatst: ma 03 sep, 2018 8:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2018 12:07 pm
Berichten: 15
Woonplaats: Heerlen
Hallo Koen, welkom bij de modelbrouwerij :lol:

Ben wel benieuwd, wat voor modellen heb je zoal gebouwd, en ben je van plan te gaan bouwen?

Nu voor de vragen.

W0lly schreef:
Ik heb op enkele foto's gezien dat sommige hun modellen eerst ontvetten door er met dreft over te gaan. Is dit het beste om toch te doen? Of hoeft dit niet? Wat heeft dit voor voordeel? (heb dit vroeger nooit gedaan)

Dit wordt gedaan om het vet en andere restvloeistoffen van het maakproces te verwijderen.
Bepaalde typen verf pakken dan minder goed.
Overigens kun je het afwasmiddel ook verdunnen met water.

W0lly schreef:
Als je enkel met een verfborstel gaat verven, is het dan het beste om alsnog eerst een laag primer erover te doen?

Je kunt primer ook gebruiken voor schaduw effecten.
Met handverven maak je makkelijker foutjes, en deze zijn makkelijker weg te werken als er een laag primer onder zit.

W0lly schreef:
Vroeger heb ik eigenlijk nooit mijn verf verdunt (voor zover ik mij kan herinneren) is dit het beste om toch te doen en eventueel meerdere lagen te schilderen?

De meeste verf tegenwoordig hoeft voor handverven niet verdunt te worden.
Ik gebruik zelf af en toe verf waarbij dit wel moet (Vallejo Game Color, die eigenlijk voor figuurtjes is, en dus dikker).
Het is wel beter om meerdere dunnere lagen te doen, voor betere hechting en meer kleurdekking.

Maar goed, net zoals met alles, moet je proberen om te doen wat bij je eigen stijl en voorkeuren past.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Voorstelling
BerichtGeplaatst: ma 03 sep, 2018 21:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Zoveel bouwers, zoveel methodes

Ik ontvet dus nooit tijdens de bouw, pas achteraf (ik spuit dan wel)

Figuren schilder ik wel, en verdun mijn verf altijd, hoofdlagen ca 1 op 2, de rest veel meer

Met de kwast schilderen is een kunst, maar net als bij spuiten, meerdere dunne lagen, zeker de eerste kan beter wel wat verdund worden, maar goed, dat is mijn methode. Ik primer wel alles, de verf "plakt" dan beter

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Voorstelling
BerichtGeplaatst: ma 03 sep, 2018 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 02 sep, 2018 22:17 pm
Berichten: 26
Woonplaats: Stekene
Bedankt voor de tips al mannen!

Ik ga dan toch ook wel eens kijken voor een primer laag te leggen.

Nog een vraagje over het lijmen, gebruiken jullie lijm met een borsteltje eraan? Of met zo een fijn staafje eraan?
En gebruiken jullie ook vernis achteraf? of niet altijd?


AGF-Antoine schreef:
Ben wel benieuwd, wat voor modellen heb je zoal gebouwd, en ben je van plan te gaan bouwen?


Militaria vooral. Dit weekend een vliegtuigje gekocht voor nog eens opnieuw te doen. Het volgende zal terug een Willy zijn en dan sherman tank ofzo, ga er nog eens over nadenken. Een dodge viper staat ook nog wel op mijn verlanglijstje om te maken.
Vroeger ook nog een willy's jeepke gemaakt alsook US luchtafweergeschut en duitse sdkfz.

AGF-Antoine schreef:
W0lly schreef:
Als je enkel met een verfborstel gaat verven, is het dan het beste om alsnog eerst een laag primer erover te doen?

Je kunt primer ook gebruiken voor schaduw effecten.
Met handverven maak je makkelijker foutjes, en deze zijn makkelijker weg te werken als er een laag primer onder zit.

Bedoel je dan dat je de verf makkelijker kan afschuren terug? Of een 2de laag erover te leggen?

Zijn er aanraders voor Primers? Had hier al op het forum gelezen voor een Primer spuitbus vanuit de Action?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Voorstelling
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2018 9:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2018 12:07 pm
Berichten: 15
Woonplaats: Heerlen
W0lly schreef:
Nog een vraagje over het lijmen, gebruiken jullie lijm met een borsteltje eraan? Of met zo een fijn staafje eraan?
En gebruiken jullie ook vernis achteraf? of niet altijd?

Mijn lijm heeft zo'n borsteltje er aan, is voor grote vlakken handig, maar voor precisiewerk te kliedergevoelig.
Omdat ik vooral Bandai modellen maak, heb ik niet zo veel ervaring met lijmen.

Ben wel heel goed in de helft van de lijm op mijn vingers krijgen :lol:

Ik gebruik altijd vernis, om de verf een beschermlaag te geven en de decals te beschermen.
Soms ook om de glans van de verf af te vlakken, of juist toe te voegen (gebruik wel eens beiden door mekaar).

W0lly schreef:
Bedoel je dan dat je de verf makkelijker kan afschuren terug? Of een 2de laag erover te leggen?

Zijn er aanraders voor Primers? Had hier al op het forum gelezen voor een Primer spuitbus vanuit de Action?

Sorry dat ik daar niet duidelijk over was, het ging over het afschuren.
Als je dan een foutje maakt heb je minder risico op het model zelf beschadigen.
Primer beschadigd niet zo snel, en is makkelijk bij te maken.

Ikzelf gebruik de primer van Vallejo, deze is in veel kleuren te krijgen.
Merendeel is voor handverven, maar de basiskleuren (wit, grijs, zwart) zijn ook in spuitbus vorm te krijgen.
In deze PDF zie je de kleuropties.

Ik gebruik soms een andere kleur primer op de lichte delen, dan op de donkere delen.
Rot Braun (RAL8012) pak ik soms zelfs als toplaag, met een meer glanzende vernis er over heen, zodat het bij de normale verf past.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Voorstelling
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2018 12:44 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik gebruik twee soorten lijm voor de plastic kits. De normale contacta met naald en de superdunne van Tamiya met een kwastje

De naaldversie voor het normale werk, maar heb ik wat kleiner spul, dan de onderdelen op elkaar leggen en dan met het kwastje er tegen aan houden de capilaire wet zijn werk laten doen. Nadeel is allen dat deze lijm iets langer nodig heeft, dus na het lijmen het spul gewoon even laten liggen, ik hou ongeveer een half uur aan

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Voorstelling
BerichtGeplaatst: di 04 sep, 2018 22:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 02 sep, 2018 22:17 pm
Berichten: 26
Woonplaats: Stekene
Wederom bedankt voor de tips Mannen!
Wat gebruiken jullie voor de verf te verdunnen? Is dit gwn water of toch nog iets anders?
kijken voor een van de komende tijd achter verfjes te gaan en te beginnen terug aan het eerste setje de Hawker Hurricane.
Verslag zal wel volgen op het forum :wink:
Moesten er nog vragen in me opkomen zal ik ze wel posten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement