Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2018 14:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Na een kort uitstapje in het Goony Birds subforum kom ik nu weer even terug op mijn vertrouwde civiele luchtvaart plekje.

Een tijdje terug ben ik weer eens gaan spotten bij de Polderbaan. Uiteraard weer tientallen A320's daar gezien (samen met een berg 737's) en ik vind dat het nu toch maar eens tijd word om deze te gaan maken. Ik vind het een beetje suf vliegtuig (net als de 737) aangezien je hem zo veel ziet. Maar goed, het is wel een zeer succevol type en deze kan natuurlijk niet ontbreken in de collectie. Het is meer dan een jaar geleden dat ik weer eens een standaard injection moulded kit ga maken. Dus deze keer eens geen speciale primers, geen speciale lijm, geen scratch build onderdelen, geen photo etch, geen zelf gemaakte decals: gewoon een "simpele" out-of-the-box build. Ook wel weer eens leuk :lol:

De A320 behoeft geen introductie me dunkt. Als je met enige regelmaat vliegt heb je hier waarschijnlijk wel eens in gezeten. Ikzelf diverse keren, onder andere met Martinair, EasyJet, British Airways en Austrian. De eerste vlucht van de A320 was op 22 februari 1987 en sindsdien zijn er 8074 afgeleverd, met nog 6083 in bestelling (anno maart 2018). De A320 was één van de eerste commerciele vliegtuigen met een fly-by-wire flight control system. Er passen 186 passagiers in de A320 en hij heeft nog twee kleinere broertjes in de vorm van de A318 en A319 en een grotere broer in de vorm van de A321. Inmiddels is de A320 ook doorontwikkeld in de vorm van de A320NEO (New Engine Option).

Vier Nederlandse maatschappijen hebben met de A320 gevlogen:

Martinair:
photo 450525

Dutchbird:
photo 450510

Vbird:
photo 450549

En natuurlijk Amsterdam Airlines, het onderwerp van dit draadje:
photo 450523

Eigenlijk vliegt ook Transavia met de A320, maar dat is wel Transavia France en technisch gezien dus geen Nederlandse firma:
photo 450524

Dutchbird, Vbird en Amsterdam Airlines bestaan allen niet meer, Martinair is in KLM opgegaan (en die vliegen met de 737) en derhalve vliegt er geen Nederlandse partij meer met de A320.

Over Amsterdam Airlines (bron: wikipedia): Amsterdam Airlines vloog vanaf 20 augustus 2008 naar diverse plaatsen in Turkije, Israël en Marokko. Op 1 november 2011 werd bekend dat de operationele vergunning per direct was geschorst naar aanleiding van het besluit van de directie van Amsterdam Airlines om de operaties stil te leggen. Op 15 november 2011 werd bekend dat Amsterdam Airlines haar faillissement had aangevraagd, welke op 22 november dat jaar werd uitgesproken.

Amsterdan Airlines gebruikte zowel de versie met CFM56 motoren als de V2500 motoren. Ik kies voor de versie met CFM56 motoren, want die vind ik simpelweg mooier (een eventuele toekomstige A319 zal wel met V2500 motoren uitgevoerd worden)

Goed, ik heb er zoals altijd weer zin in! Met deze hitte zullen de vorderingen overigens niet zo snel gaan denk ik.

De kit is van Zvezda en die staat bekend om uitstekende kwaliteit modellen. Ik kan dat alleen maar beamen!
photo 450512

De kit is een Ultimate kit, wat wil zeggen dat je versie kunt maken met flaps en slats deployed. Vandaar de vele onderdelen en uitgebreide handleiding. Ik kies overigens zoals altijd voor de standaard versie met de flaps en slats ingetrokken.
photo 450513

photo 450515

Het corogard komt van 8a decs
photo 450511

De decals komen van Flevo Decals, aangevuld met de decals van Zvezda en de cockpit en ramen van Authentic Airliners
photo 450514

Als eerste heb ik een begin gemaakt met de vleugels.
photo 450516

De slats zijn ook gelijmd.
photo 450517

Daarna de fuselage. Eerst heb ik de raampjes gelijmd (scheelt weer opvullen later).
photo 450518

photo 450519

Daarna de forward landing gear bay vastgemaakt. Optioneel kan je hier boven de cockpit lijmen, maar aangezien de cockpit toch dicht gaat met een decal heeft dit voor mij geen toegevoegde waarde.
photo 450520

Gewicht aangebracht door middel van wat lood met model klei.
photo 450521

Als laatste de romp vastgelijmd.
photo 450522

En dat is de status op dit moment. De fit is echt uitstekend, dus dat beloofd wat voor de rest van de bouw!

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Laatst bijgewerkt door malair op za 10 nov, 2018 17:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 14:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Ziet er leuk uit! Om eerlijk te zijn had ik nog nooit van Amsterdam Airlines gehoord. Ik volg 'm in ieder geval weer :)

Succes!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 18:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
malair schreef:
Ik vind het een beetje suf vliegtuig (net als de 737) aangezien je hem zo veel ziet.

Ohhh, wat zeg je nu dan?! :lol: :lol: :lol:
malair schreef:
Eigenlijk vliegt ook Transavia met de A320, maar dat is wel Transavia France en technisch gezien dus geen Nederlandse firma
Dat was ook maar voor kort, twee jaar geleden. Het waren Air France kisten die voor het zomerseizoen van inderdaad Transavia France werden ingezet, omdat nog niet alle bestelde 737's waren geleverd. Zoals je terecht zegt, had het niets met HVNL te maken.

Heel leuk onderwerp! Een gedurfde onderneming dat AA, die volgens alle ingewijden bij voorbaat geen schijn van kans had. En dan hebben ze het toch best nog even volgehouden. Volgens mij volledig op Hadj vluchten naar Mekka. Jammer, want een beetje vers bloed in luchtvaart Nederland is volgens mij goed voor iedereen. Ben heel benieuwd naar je vorderingen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 aug, 2018 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ik zal hier ook eens op reageren. Een leuke topic en een leuke intro die stof ter conversatie geeft.

malair schreef:
Eigenlijk vliegt ook Transavia met de A320, maar dat is wel Transavia France en technisch gezien dus geen Nederlandse firma


Een interessant detail wat mij betreft is dat de A320 van Martinair op de foto ook niet Nederlands. Die is van Miami Air en vloog voor Martinair van Miami naar San Jose in Costa Rica als verlening van de vlucht vanuit Amsterdam. Later is dit een 737-800 geworden geloof ik. Martinair had zelf 3 A320's met een Nederlandse registratie welke volgens mij allen geleased waren. Daarnaast werd er tijdelijk nog wel eens een extra toestel ingezet.

Ik ben het helemaal met je eens dat de A320 en 737 suffe toestellen zijn, maar helaas gaat het weinig spannender worden waarschijnlijk. De A380 lijkt me de laatste die niet aan het concept twee-motoren-onder-de-vleugel meedoet. Maar over suf gesproken, van al die Nederlands A320's kies je ook nog eens het sufste kleurenschema :P Maar wel leuk, want het is er eens een die we nog niet eerder hier gezien hadden geloof ik.

Succes met deze kit. Als het goed is valt ie verder makkelijk in elkaar. Die nieuwe Zvezda kits zijn fijner om te bouwen in vergelijking tot hun concurrent van Revell.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 aug, 2018 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
FokkerFan schreef:
Ik ben het helemaal met je eens dat de A320 en 737 suffe toestellen zijn

nou jaaa zeg! De B737 is helemaal geweldig. Full blast gaat hij als een raket. Afgelopen week nog gedaan op BCN met naderende onweersbui als aanleiding (kans op windshear, geen gereduceerde take-off toegestaan).
photo 452087
En die Pegasus A320 (over saaie beschilderingen gesproken) met sharklets doet het toch ook best leuk met zo'n achtergrond ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 aug, 2018 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Vintage Jet schreef:
nou jaaa zeg! De B737 is helemaal geweldig. Full blast gaat hij als een raket. Afgelopen week nog gedaan op BCN met naderende onweersbui als aanleiding (kans op windshear, geen gereduceerde take-off toegestaan).


Hihi :oops: Sorry VJ :mrgreen: Aan de prestaties van de desbetreffende toestellen wil ik helemaal niets af doen. Integendeel, want anders dan waren het niet zulke verkoopsuccessen. Het is alleen dat ze qua vorm, en tegenwoordig vaak qua beschildering (dat ligt dan wel weer aan de uitbaters) zo dertien in een dozijn zijn.

Zeker een gaaf kiekje. Voor een piloot komt dat weer dan wel goed uit zeker? Die toestellen van PGA zagen er vroeger een stuk beter uit ja. Dan heeft deze Amsterdam Airlines tenminste nog gekleurde motoren om maar weer even een bruggetje te maken naar het originele topic :D

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 sep, 2018 10:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
nou jaaa zeg! De B737 is helemaal geweldig. Full blast gaat hij als een raket. Afgelopen week nog gedaan op BCN met naderende onweersbui als aanleiding (kans op windshear, geen gereduceerde take-off toegestaan).
Een hele gave foto, dat is zeker!

Inderdaad VJ, juist omdat het zulke goede vliegtuigen zijn zie je ze zo veel. Tja weet je wat het is? Als je iedere dag biefstuk eet, wil je ook wel weer eens boerenkool. Heb jij trouwens ook wel eens de A320 gevlogen? Ik ben wel benieuwd wat piloten fijner vinden om te vliegen. Als passagier zijnde vlieg ik voor regionale vluchten het liefst met de Embraer 170 of 190 (lekker ruime stoelen), maar als ik zou moeten kiezen tussen de 737 of A320 heb ik toch meer een lichte voorkeur voor de A320 (maar dat ligt waarschijnlijk meer aan de operators die ermee vliegen dan aan het toestel zelf).

Nog een even een klein zijsprongetje: volgende week moet ik voor zaken naar de UK. Ik vlieg met KLM cityhopper en als het goed is vlieg ik op de terugreis met de Fokker 100, welke Cityhopper huurt van Carpatair. Daar ben ik wel echt heel content over, want ik heb wel eens in de F70 gezeten, maar nog nooit in de F100. Je ziet ze niet veel meer in Europa, dus ik ben blij nog een keer de kans te krijgen om aan boord van Neerlands trots te mogen vliegen!

Vintage Jet schreef:
Heel leuk onderwerp! Een gedurfde onderneming dat AA, die volgens alle ingewijden bij voorbaat geen schijn van kans had. En dan hebben ze het toch best nog even volgehouden. Volgens mij volledig op Hadj vluchten naar Mekka. Jammer, want een beetje vers bloed in luchtvaart Nederland is volgens mij goed voor iedereen
Ik heb recent het boek "Nederlandse Luchtvaartmaatschappijen" gekocht (http://www.alk.nl/?action=viewArt&cid=78&aid=74&lid=1). Ontzettend leuk om te lezen! Nederland heeft meer maatschappijen (gehad) dan ik dacht. Het probleem blijft dat Nederland veel te klein is voor regionale vluchten binnen Nederland. Wil je iets opzetten, dan moet je binnen Europa gaan vliegen en daar is de concurrentie natuurlijk moordend.

FokkerFan schreef:
Maar over suf gesproken, van al die Nederlands A320's kies je ook nog eens het sufste kleurenschema :P Maar wel leuk, want het is er eens een die we nog niet eerder hier gezien hadden geloof ik.
Haha het kleurenschema is inderdaad niet het meest sprekende, maar Amsterdam Airlines spreekt qua naam toch meer tot de verbeelding dan bijvoorbeeld Vbird en is weer eens wat anders, is gemakkelijker te spuiten (gemak dient de mens) en de decals zien er goed uit. Maar ik denk dat ik ooit nog wel eens een A320 in de kleuren van DutchBird en Vbird ga maken. Het is toch wel leuk om zo een beetje een Nederlandse vloot compleet te krijgen. Maar dat is echt iets voor later. Voorlopig heb ik nog zo'n 120+ kits van andere vliegtuigen die ook nog af moeten (verkapte pensioenvoorziening noemt mijn vriendin dat :lol:)

FokkerFan schreef:
Als het goed is valt ie verder makkelijk in elkaar. Die nieuwe Zvezda kits zijn fijner om te bouwen in vergelijking tot hun concurrent van Revell.
Inderdaad! Qua bouwen is de kit van Zvezda een genot. Ik heb helaas niet meer zo veel tijd als vroeger om te knutselen, maar her en der vind ik toch wat gaatjes:

De fit van de romp is uitstekend, maar uiteraard nog wel een spleetje zichtbaar. Ik gebruik tape voordat ik de plamuur aanbreng, zodat ik niet te veel hoef weg te schuren later.
photo 453833

Het roer is een los onderdeel en deze heb ik vastgelijmd. Ik heb even getwijfeld om hem scheef te zetten (zoals je vaak in parkeerstand ziet), maar uiteindelijk toch maar recht gelaten.
photo 453832

De plamuur is aangebracht en kan geschuurd worden.
photo 453835

Inmiddels zijn ook de flaps bevestigd. Je moet even goed in de handleiding kijken welke onderdelen je moet hebben en hoe deze te bevestigen. De spleten zijn best wel duidelijk zichtbaar, dus ik heb eerst een dun laagje Mr. White Putty aangebracht en daarna pas meer de stevigere plamuur.
photo 453836

photo 453837

De raampjes worden dichtgemaakt, aangezien ik hier weer decals voor ga gebruiken. Ik ga dit niet super goed afschuren. Als er een beetje outline zichtbaar blijft is dat gemakkelijker om de decals later aan te brengen ivm de juiste hoogte van de ramen (ervan uitgaande dat ze op de kit goed zijn aangebracht natuurlijk).
photo 453847

Het speeltje bij de rudder is minimaal en bovendien mag die wel wat zichtbaar zijn. Daarom geen stevige plamuur, maar een lichte Mr. White Putty aangebracht
photo 453839

De flaps en slats zijn inmiddels geschuurd, alsmede de romp. Bij de ramen ziet het er net uit alsof op sommige plekken de zonnewering naar beneden is!
photo 453840

photo 453841

Na het geheel in de primer gezet te hebben is er nog een klein spleetje zichtbaar bovenop en bij bij de neus. Een tweede ronde is dus nodig. De raampjes, vleugels en rudder zien er naar mijn mening verder ok uit.
photo 453843

En dit is het voorlopige resultaat van de tweede ronde schuren en plamuur.
photo 453844

De volgende activiteit wordt waarschijnlijk de motoren. Ik moet nog wel even een goed stappenplan bedenken in verband met het afplak en spuit werk hiervan (misschien moeten sommige onderdelen eerst gespoten worden alvorens ze vast te lijmen).

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 sep, 2018 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er prima uit hoor. Maar vul jij nu alle paneellijnen? Of maak je ze alleen wat minder diep met wat plamuur? Juist op de vleugels mag je de verschillende bewegende onderdelen wel zien toch?

malair schreef:
Haha het kleurenschema is inderdaad niet het meest sprekende, maar Amsterdam Airlines spreekt qua naam toch meer tot de verbeelding dan bijvoorbeeld Vbird en is weer eens wat anders, is gemakkelijker te spuiten (gemak dient de mens) en de decals zien er goed uit. Maar ik denk dat ik ooit nog wel eens een A320 in de kleuren van DutchBird en Vbird ga maken. Het is toch wel leuk om zo een beetje een Nederlandse vloot compleet te krijgen. Maar dat is echt iets voor later. Voorlopig heb ik nog zo'n 120+ kits van andere vliegtuigen die ook nog af moeten (verkapte pensioenvoorziening noemt mijn vriendin dat :lol:)


Ja, dat is ook wel weer waar. Het is zeker een leuk onderwerp verder hoor. De Vbird en Dutchbird decals heb ik ook liggen. Tezamen met nog een aantal A320 kits voor mijn pensioen :wink:

Succes verder. Hopelijk vind je nog wat tijd.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 sep, 2018 8:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
FokkerFan schreef:
Maar vul jij nu alle paneellijnen? Of maak je ze alleen wat minder diep met wat plamuur? Juist op de vleugels mag je de verschillende bewegende onderdelen wel zien toch?
Klopt helemaal! De paneellijn bij de flaps en slats worden alleen minder diep, maar zullen zeker niet helemaal verdwijnen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 sep, 2018 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
malair schreef:
Heb jij trouwens ook wel eens de A320 gevlogen? Ik ben wel benieuwd wat piloten fijner vinden om te vliegen.

Alleen in de simulator. Het was wel mooi allemaal. De side stick zit bijna op dezelfde hoogte als waar ik nu m'n hand hou op het control wheel. De interface van Airbus is clean, maar ik ben gehecht aan de fysieke eigenschappen van de B737. Met z'n grote trimwheel en input feedback op de flight controls. Dat laatste zie ik als een groot nadeel van de Airbus filosofie (zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Afriqiyah ... vlucht_771). Ik geloof ook niet in het autonome cockpit concept van Airbus. De verhalen over het vervangen van de copiloot door AI verwijs ik zelfs vriendelijk naar de prullenbak. Boeing legt het laatste woord bij de vliegers en daar hoort het ook.

Maar in wezen doet het type er niet veel toe: de soort operatie die je er mee doet is veel bepalender. Het meest geniet ik van de op-en-neer vluchten naar Spanje en daarna gewoon lekker naar huis. Ik zit liever op korte vluchten in Europa met een Airbus, dan long-haul met een Boeing. Dus ik mag me gelukkig prijzen met de B737 in Europa en kijk uit naar de features van de Max. Maar als we overgaan op de A321NEO (niet te verwachten overigens) dan ben ik daar uiteindelijk ook nieuwsgierig naar.

malair schreef:
volgende week moet ik voor zaken naar de UK. Ik vlieg met KLM cityhopper en als het goed is vlieg ik op de terugreis met de Fokker 100, welke Cityhopper huurt van Carpatair. Daar ben ik wel echt heel content over, want ik heb wel eens in de F70 gezeten, maar nog nooit in de F100. Je ziet ze niet veel meer in Europa, dus ik ben blij nog een keer de kans te krijgen om aan boord van Neerlands trots te mogen vliegen!

Leuk! Ik hoorde ze van de week op de radio inbound Kopenhagen. KLM F100: "Sir, we don't have that RNAV point in our database", ATC: "Than you have an very old database", KLM F100: "We are also in an very old aircraft!".
Er zitten blijkbaar ook Nederlandse vliegers op :wink:

malair schreef:
Het probleem blijft dat Nederland veel te klein is voor regionale vluchten binnen Nederland. Wil je iets opzetten, dan moet je binnen Europa gaan vliegen en daar is de concurrentie natuurlijk moordend.

Nou, het is meer het old boys network dat je nekt. AA had goede inkomsten uit de Hadj vluchten, maar kwam er in de vakantiemarkt simpelweg niet tussen. En door gebrek aan schaalgrote waren ze te duur voor lowcost. Laat ik het zo zeggen: er waren te veel en te grote belangen tussen de bestaande spelers. En het spel wordt niet altijd netjes gespeeld...

Back to topic: Je gaat weer als een speer! Mooi toch om te zien hoe netjes je werkt. Ik ben weer heel benieuwd naar het vervolg!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement