Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Mooie vorderingen weer.
Leuk om te zien ook hoe je steeds weer vanuit het niets begint en toch alles op z'n pootjes terecht komt.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: vr 17 aug, 2018 7:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Prachtig werk weer John, het chassis is mooi geworden. De basis staat er weer, succes met de opbouw.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 19 aug, 2018 12:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
ziet er weer geweldig uit , gaaf chassis en dat motortje is ook geweldig gedaan
kijkend naar de cabine lijken ze allemaal wel wat weg te hebben ala opel blitz
ben wel benieuwd naar de vorderingen
veel plezier en succes
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2018 10:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Je laat hier weer wat mooi scratchwerk zien!
Het lijkt soms zo simpel maar om vanuit niets, iets te maken is toch best lastig.
Maar het begin ziet er al prima uit.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2018 18:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr.4

Alle mensen bedankt voor jullie fijne reacties ! Helpt altijd om door te gaan. :D

Het zit allemaal een beetje tegen met de voortgang door huiselijke omstandigheden. Het pad van een mantelzorger gaat nu eenmaal niet over rozen.
Maar desondanks heb ik toch een tijdrovende klus geklaard.

Het is wel niet zo'n grote verhaal, maar zoals ik de velgen heb gemaakt, gaat er wel veel tijd in zitten, maar zo gaat het bij mij nu eenmaal. :lol:

Opgebouwd uit brandstoftanks als velgringen, plaatjes rond plastic en gietstaf en veel gepriegel leverde dit resultaat op:

photo 452459

photo 452458

Ook hier kwam ik tot de ontdekking dat er aardig wat verschillende Trilex versies zijn. Ik vond deze wel mooi.

Maar weer even provisorisch het chassis opgebouwd met de juiste velgen:

photo 452460

photo 452457

Het ziet er allemaal wel uit zoals de bedoeling was. Inmiddels heb ik ook al een mooie kleur bedacht en zowaar bij de plaatselijke schilderswinkel weten te krijgen. Dus dat probleem is ook
opgelost.

Ik denk, dat ik nu maar eens aan de cabine en andere delen ga beginnen. De vooras moet even wachten , om de juiste spoorbreedte en de juiste plaats onder de spatborden te bepalen.

Tot het volgende verslag maar weer.

Met vr.gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: za 15 sep, 2018 16:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 5

Beste bouwers,

Ik ben er toch weer in geslaagd wat verder te bouwen aan de Saurer. De tijd....zucht....

De cabine is inmiddels in ruwbouw klaar. Best lastig allemaal, het lijkt allemaal redelijk simpel met die rechte vlakken, maar dat valt toch tegen om alles goed haakt op elkaar af te stemmen.
Ik had veel werk aan de motorkap, om die netjes tegen het schutbord aan te laten sluiten.

De eerste fae:

photo 454118

Toen kwam ik er achter, dat het dak niet goed aansloot op de cabine, dus maar weer een niuwe gemaakt.
Die paste dus wel...

photo 454116
photo 454117

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan om de motorkap te maken, dit waren de onderdelen,

photo 454120

Tussendoor begonnen met een experimentje om de spatborden met binnenschermen te maken.

photo 454119

Het werkt wel, maar ik moet nog een en ander beter zien te krijgen. Het ging voornamelijk om de gebogen schermen die tussen de rechte spatborden en de motorkap zitten. Bij de Berliet was het een hoop gepruts om dat een beetje netjes te maken. Dus maar eens wat anders bedacht.

Hier het voorlopige resultaat:

photo 454121
photo 454123

Inmiddels kwam ik er achter, dat de motorkap toch wel een paar millimeter te lang was. Eigen schuld, ik neem het materiaal altijd een beetje ruim, voor het geval dat...in dit geval was het niet nodig, dus maar weer stukjes afvijlen, totdat alles weer paste. Het vervelende was, dat de motorkap van boven gezien taps toeloopt, dat klopte ook niet meer, de hoek werd immers groter, ik redde het net met wat vijl werk te corrigeren, zonder door het materiaal heen te gaan.

De huidige stand van zaken, inclusief de nieuwe spatborden, ik ga de schuine stukken maar apart maken, dat werkt toch wel wat makkelijker, dan alles uit één stuk te vervaardigen.

Zo ver zijn we nu: het begint ergens op te lijken, :)

photo 454122
photo 454124

Tot de volgende bouwfase,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: zo 16 sep, 2018 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ziet er netjes uit John, en uiteraard gedetailleerd.
Die spatborden had je ook kunnen maken d.m.v. diverse stroken 0.5 styreen op elkaar te lijmen en te spannen om een bus met de juiste diameter.
Na droging blijft vanwege de diverse laagjes het kunststof in de gewenste vorm.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2018 15:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt voor je tip Johannes, :D

Ik had je advies al toegepast bij de voorschermen, wat je kunt zien op de twee laatste foto's. Inmiddels heb ik ook de spatschermen voor de achterwielen zo gemaakt.
Wat nu overblijft is, dat lastige gebogen stuk tussen het rechte scherm en de zijkant van de motorkap maken. Ik ga wat verschillende oplossingen uitproberen.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2018 15:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 6

Beste bouwers,

Wat nieuwe dingen te melden. :)

Eerst ben ik maar verder gegaan met het maken van de voorspatborden. Ik was niet tevreden met mijn eerste pogingen, dus maar opnieuw wat verzonnen. Eerst had ik de rechte delen in laagjes op elkaar gelijmd, dat gaf een goed resultaat. Voor de gebogen binnengedeelten heb ik maar eerst een nieuwe houten mal gemaakt, die kon ik nu goed passend maken op de reeds gemaakte schermen.

photo 455297

Het resultaat:

photo 455296

Twee bruikbare binnenschermen, heel lastig om alles passend te maken, bij de motorkap en het chassis. Voor de stevigheid heb ik ook nog de nodige strips aan de binnenkant gelijmd, zodat de twee delen één geheel vormden.

photo 455298

Na deze klus, ben ik begonnen met het maken van scharnieren voor de portieren. eerst heb ik met secondenlijm stukjes isolatiedraad gebruikt, maar met al het gerommel en mijn geklungel liet de lijm los. Daar heb ik toen wat anders op verzonnen. Ik had al ervaring met aluminiumpijpjes lijmen, bij mijn vliegtuigmodellen, hierbij hield de secondenlijm veel beter, dus dat hier ook maar toegepast.

Het werkt nu beter, één deur is klaar en het voelt allemaal wat steviger aan.

Verder heb ik nog een aardige geduldklus verricht, de vele loevres opde motorkap aangebracht. Op maat gesneden strip een kant schuin gevijld en op maat in stukjes gesneden en dan maar netjes lijmen.

We naderen nu de fase, dat ik het chassis in de primer kan gaan zetten, zodoende heb ik alvast de benzinetank en de gereedschapskist en accubak aan het chassis gelijmd. Alleen nog wat kabels en leidingen aanbrengen.
Zo te zien heb ik de grote delen nu wel klaar.

Nog maar even wat overzichtsplaatjes.

photo 455299
photo 455301
photo 455300

De volgende stap het spuiten, in primer en de definitieve kleur.

Met vr.gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Saurer S4C
BerichtGeplaatst: za 29 sep, 2018 16:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ziet er weer prima uit, John, maar dat is een beetje flauwe opmerking. Ik heb hem immers net nog in het echie gezien, toen ik de Mack, Berliet en de Fokker F.VIIa kwam ophalen voor de SIG Scratch tafel op de Modelbouwdag volgende week. Ik kan zeggen dat de foto's niet bedriegen, je modellen zijn face-to-face nog indrukwekkender.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement