Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 feb, 2018 2:00 am
Berichten: 86
Woonplaats: Utrecht
Een mooi verslag tot nu toe Peter. Als ik de oudere forum heren mag geloven ben je een goede hout boot bouwer.

Ga je zeker volgen.
Zelf eigenlijk ook altijd al een houte kit willen proberen maar tot nu toe nog blijven hangen op plastic kits. Nog tips wat een goed beginners bootje is?

Groet :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
RogueGrasshopper schreef:
Een mooi verslag tot nu toe Peter. Als ik de oudere forum heren mag geloven ben je een goede hout boot bouwer.

Ga je zeker volgen.
Zelf eigenlijk ook altijd al een houte kit willen proberen maar tot nu toe nog blijven hangen op plastic kits. Nog tips wat een goed beginners bootje is?

Groet :brouw:


Hi, bedankt voor je response en complimenten, top. Een eenvoudige bouwdoos is de Albatros of Carmen van constructo. Er zit vanalles in maar belangrijker een heel duidelijke bouwbeschrijving, echt top. Beide dozen zijn tussen de 65 euro en 85 euro verkrijgbaar. Voor een houtbouwproject zijn dit uitstekende bouwdozen die ook niet maanden van je tijd vragen, dus snel resultaat geven.

Gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 21:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Peter
Voor de wat minder ervaren types, kan je uitleggen waarom je het dek schraapt en niet gewoon schuurt en waar schraap je mee?


Waarom heb ik nu opeens het gevoel dat ik misschien het topic nog eens door moet lezen voor het antwoord

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Als je hout schuurt, schuur je de nerf dicht. Dit geeft een minder mooi gezicht. Als je dan ook nog eens gaat breeuwen met stift, potlood e.d. Schuur je het dek grijs door de schuurstof.
Met schrapen heb je dit niet en ziet het hout er veel gezonder uit.
Schrapen doe je met schraapstaal, kun je overal krijgen. Insteek mesjes voor een hobbymes werkt ook. Het gaat erom dat het stukje staal een scherp randje heeft waarmee je dus het hout afschraapt.

Gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 22:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Okee, dank je voor je uitleg
overigs schraap ik met scheermesjes voor oa een Davidschaafje

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Dat werkt ook prima BertUS. :brouw:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 aug, 2018 0:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
netjes geworden, dek ziet er goed uit,
kijk uit naar je volgende update.

Gr.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 aug, 2018 12:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 feb, 2018 2:00 am
Berichten: 86
Woonplaats: Utrecht
Citaat:
Een eenvoudige bouwdoos is de Albatros of Carmen van constructo. Er zit vanalles in maar belangrijker een heel duidelijke bouwbeschrijving


Dankje Peter heb ze op het lijstje gezet. eerste even de huidige projectjes afmaken.

:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 aug, 2018 14:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Hartstikke fijn dat je dit project stap voor sta[p zo duidelijk uitlegt.
Als genoeg krijg van het resinstof zou een houten scheepje zomaar op mijn lijstje kunnen komen.
Ik ben me er uiteraard goed van bewust dat een en ander er bij een zeer ervaren bouwer eenvoudig uitziet maar de de praktijk nogal weerbarstig kan zijn.
Ik ga brouwsel dit in ieder geval fijn meelezen, veel bouwplezier.
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 aug, 2018 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Chapter 5 - Finishing bulwark planking

Goedenavond luitjes, het is weer tijd voor een kleine update. Zoals de titel van deze update luidt, zal de verschansing aan het einde van deze update volledig beplankt zijn aan de binnenzijde van het scheepje.
Voor dat ik deze foto's laat zien, begin ik met een paar plaatjes waarin ik uitleg hoe ik de latjes rondom lastige plekken op maat maak.

Zoals op de volgende foto te zien is, steken de latjes een stuk voorbij de verschansing en zal ik deze moeten inkorten. De plankjes zweven in het niets en met een beetje druk zal deze breken en splinters veroorzaken. Dat is natuurlijk niet gewenst. Ik gebruik een stukje resthout die ik tegen de latjes aandruk, daarna met een mesje snijd ik de stukjes hout weg in de vorm van de verschansing. Door de tegendruk van het houten blokje kan ik goed kracht zetten met het mes en zullen de houten latjes niet breken of versplinteren.

photo 451772

photo 451774

photo 451773

photo 451776

photo 451778

photo 451775

Voor de geschutspoortjes en andere openingen gebruik ik ook dezelfde techniek. Plak je latjes dus gewoon over de geschutspoorten en andere openingen heen en snijd het later met een mesje uit.

photo 451777

Nu, de eindfoto's van de verschansing beplankt aan de binnenzijde.

photo 451779

photo 451782


Chapter 6 - Quarterdeck

Het "valse" kampanjedek is wederom een plaat in een plaat. We halen deze eruit en lopen de randen na.

photo 451781

Na de randen netjes te hebben geschuurd, heb ik een loodlijn of middenlijn gezet op het dek.

photo 451780

Nu wordt het tijd om het dek te dryfitten op het schip. Hiermee controleer ik of deze netjes recht past en of er verder geen zichtbare problemen zijn. Na het dryfitten lijkt alles in orde.

photo 451783

Tijd om het kampanjedek te voorzien van beplanking.....wederom snijden we weer een boel latjes op maat en gaan plakken. Ik houd hierbij rekening met de stroken en het verspringen van het dekpatroon van het dek eronder.

photo 451784

photo 451785

photo 451788

photo 451786

photo 451787

photo 451793

photo 451790

Zo, nu nog even het schraapstaal erbij pakken om alles netjes te effenen...

photo 451789

photo 451791

Tijd om het dek wederom te dryfitten op het schip...

photo 451792

photo 451794

photo 451795


En dat was het weer voor deze update. Veel foto's en toelichting waarbij ik hoop dat het een beetje te volgen is. :brouw:

Later...

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: vandorpe marc en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement