Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 17:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2018 14:56 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De arm kan wel omhoog gezet worden, maar dan hangen de kettingen nog altijd in de weg. Ik heb eens op de website van Resicast gekeken en daar zijn de lichten met beschermers wel geïnstalleerd maar de .30 zit niet in het kogelgewricht. Het lijkt zelfs of daar een resin vervangstukje voor is, ik moet eens op zoek in die set. Ik had de handleiding al doorgenomen maar soms zit er nog wat extra's in.

photo 451381


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2018 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Bij veel Crabs werd de .30 inderdaad weggelaten. Van de lichten weet ik het zo gauw ook niet.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2018 16:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Een leiding loopt van het hydrolische systeem door een opening waar de koplamp heeft gezeten. Geen mg, dus jullie hadden het allemaal goed :brouw:

photo 451394

photo 451396

photo 451393

photo 451395

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2018 18:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik vond de oplossing in de set van Resicast. Bij de afscherming over de mantlet zat ook nog een stukje dat er net zo uitziet als een afgeschermde .30.

photo 451411

Dat betekende wel even een stukje zaagwerk waarbij ik moest opletten niet te veel de gegoten glacisplaat te raken.

photo 451412

Het resinstukje zit al op zijn plek. Op de referentiefoto's in de handleiding waren ook de koplampbeschermers te zien. Je kan kiezen of je deze in plastic of PE maakt.

photo 451415

photo 451414

Op deze foto's was ook te zien hoe ik de springveren voor de bemanningsluiken heb vervangen, want daar is moeilijk de gietnaad van te verwijderen.

photo 451416


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2018 18:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 451464

We zijn al aan de turret aangekomen. Daarvoor zijn er 2 resin mantletstukken bijgevoegd, ik heb degene gebruikt die het verste uitstak naar opzij. Hier krijg je ook de loop in resin voor zover die door het zeil steekt. Anders was die uit twee delen samengesteld geweest.

photo 451462

De ballastbak die al door Martin Visser vermeld was, is nu ook vervangen door resin. Je ziet het plastic stuk op de trekhaak, de plooien liggen iets anders en de slotjes bovenaan zijn verder uitgewerkt, waarbij je ook een gesloten bak hebt in plaats van het aan de achterkant uitgeholde plastic stuk. De bevestiging is wel wat zwak, hij hangt alleen met die vier blokjes vast.

photo 451463

Een achteraanzicht, waarbij je ook twee stukjes styreen ziet die ik in plaats van de brandblussers gehangen heb. Op foto's waren die er namelijk niet.

photo 451466

Ik had een lens gescratcht omdat ik er eentje verloren gedaan had. Bleek er een tweede sprue met lenzen omdat je de derde periscoop niet kan gebruiken voor de commandant, het is een ander type. Nu is de koplamp weer helder. En je ziet het waarschijnlijk niet eens met die arm ervoor...

photo 451468

Ik stond even paf van de prachtig uitgewerkte .50. Je ziet dat die vanuit elk aanzicht hol gegoten is. Hoe ze dit hebben kunnen doen mag Joost weten. Op het onderste plaatje zie je dat de onderzijde zelfs bijna tegen de sprue aan zit, en ook daar zijn er uithollingen!

photo 451469

Om de loop in de cooling sleeve te krijgen, moet je wel een klein stukje boren.

photo 451470

Best ook nog eens de koelgaatjes allemaal uitboren.

photo 451471

Ik vond tussen het resin ook nog iets dat nu al op de hull bevestigd moest worden. De periscopen van de bestuurder en de schutter werden voorzien van een beschermkap tegen het opgeworpen stof. Ook op de koepel zou er eentje moeten komen, maar daar heb ik nog geen foto van. De periscoopdeksels die op de foto open staan, zijn echter op het model gesloten. Ze zitten in een uitdieping waardoor ze moeilijk te verwijderen zijn. Vandaar de pinvise.

photo 451472

Door een twaalftal gaten te boren wordt het luik genoeg verzwakt om het weg te kunnen snijden.

photo 451473

Het resin vervangluik is wat smalletjes uitgevoerd, dat kunnen we vervangen.

photo 451474

Hier zijn beide periscoopbeschermers vastgezet en de luiken van een spil uit zilverdraad voorzien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2018 23:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Mooi werk hoor. Ik was ook blij verrrast met de kwaliteit van de .50 cal.
Keep it up!

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2018 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Gaat lekker! Ik ben heel benieuwd!

Alles wat jij aanraakt lijkt een meesterwerk te worden. :D

Waarbij ik benieuwd naar ben, heb jij je modellen in een kast bij elkaar staan?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2018 18:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1391
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Steven,

Weer een topproject. En ook echt weer dat rustige, gecontroleerde maar voortgaande tempo dat we van je gewend zijn.
Inderdaad fascinerend om te doen, zo'n "funny" Crab, ook zonder dat iemand je al de tekening toestuurd;), heb wel eens bij Gas-o-line (1/48) en Millicast (1/76) zitten kijken, maar het detail dat er dan nog steeds wel in moet schrikt dan een beetje af. Maar goed, misschien voor andere geïnteresseerden. Ik vond de bak aan de achterzijde voor de markering met kalkspoor al echt enorm indrukwekkend, laat staan de rest;)

Vriendelijke groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: ma 13 aug, 2018 0:29 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt iedereen. Bij deze moet ik echter melden dat ik even knel zit. Om de vlegelinstallatie te maken moet je de tracks eerst monteren, want die bepalen mee de hoogte ervan. Ik heb de Modelkasten tracks al eens uitgetest en de blokjes passen goed tussen de sprockets, maar toen ik besloot eens te gaan zoeken naar Sherman Crabs die met deze tracks, Type 48 uitgerust zijn, was er niet een tank waar ik ze met zekerheid terugzag. En ik heb wel een aantal uren foto's en filmpjes zitten kijken, het moeilijkste waren de tanks die niet stilstonden. De volgende variëteiten kwam ik allemaal wel tegen.

photo 451656

(bron: http://the.shadock.free.fr/sherman_minutia/tracks/vvss_tracks.html)

De meeste hadden T54E1 of E2. De types T51 en T37 kwam ik slechts eenmaal tegen. Die laatste is te zien op een Indische museum-Crab.

photo 451655

photo 451657

Omdat ik geen Crab wilde maken waar om een of andere reden foute tracks onder konden zitten, heb ik toch even de vinyls er bij gepakt. Ze hebben details die zelfs de Modelkasten links niet hebben, zoals de mooi uitgeholde en van een rivet voorziene track guards. Maar het bleek onmogelijk om met een vers scalpel of een fijn schuurstickje de gietnaad weg te krijgen zonder de hele track pin te vervormen.

Ik ben al een paar dagen op zoek in naburige modelbouwwinkels of ik een Bronco-setje vind of een Sherman onder de 40 euro met de juiste losse links, maar die lagen er niet. Het liefst zou ik T54E2 gebruiken. Ik heb gemerkt dat er een setje van AK Interactive voor bestaat, die zien er wel mooi uit.

https://www.scalemates.com/kits/1011747-ak-interactive-ak-684-sherman-t54e2-cuff-design-metal-tracks

P.S. @No Leaf Clover, check deze even: https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=49832&p=970721


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Asuka Sherman V Crab
BerichtGeplaatst: di 14 aug, 2018 21:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het zullen deze tracks worden, Bronco's "cuff type" T54E2.

https://www.scalemates.com/kits/123028-bronco-ab3547-sherman-cuff-type-workable-tracks

De Modelkasten duiken dus terug de kast in, maar dat betekent niet dat het eenvoudiger gaat worden. De Bronco's hebben ook zo'n 800 onderdeeltjes. Ik denk wel dat ze beter afgewerkt gaan zijn en ze zullen waarschijnlijk "workable" zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: TomCat75 en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement