Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2018 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er leuk uit beide. Op zich heeft het wel wat, dat ze niet beide gelijk zijn en gelijk staan, maakt het iets dynamischer. Ik zou me er niet zo druk om maken, wat je zegt: net na de landing. Kan het eventueel ook een beladen vliegtuig zijn?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2018 8:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Kan het eventueel ook een beladen vliegtuig zijn?

Dat kan, maar dan is het wel een "beetje" over-beladen. Normaal veert zo'n toestel bij de landing nog zo'n 20 cm in, voor een stukje door compressie van de banden maar het grootste deel door de vering in de wielophanging. Dus vandaar mijn 3 mm extra (=20/72). Bovendien zit er in mijn model geen kip, dus is het onbeladen.
Misschien zet ik het op een ondergrondje met een plasje olie onder de poten: lekke oleostijlen :mrgreen: . In de vlucht hangen de wielen overigens nog verder naar beneden.

photo 449733

photo 449734

Niet erg goed te zien, maar wel af te leiden uit de stand van de wielen (foto's uit de boeken van Hooftman en van Wijngaarden). Dit zijn foto's van de eerste serie F.K.43's van de KLM (met die mooie naar boven draaiende vleugeldeuren). Deze "Krekel" kwam verder akelig aan zijn einde.

photo 449736


Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2018 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik ben er nu ook met eentje bezig, goede tip v.w.b. het landingsgestel.

Eerlijk gezegd zie ik het meeste op tegen de voorruit. Moet als eerst volgende gebeuren.

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2018 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@Nico: Als je het sjabloon met Kristal Klear om het stukje doorzichtig plastic plakt, de vouwlijnen lichtjes, maar wel duidelijk (dus verder dan de omtrek) inkerft met scherp mesje, daarna de omtrek uitsnijdt en sjabloon er af haalt, is de eerste stap gezet. Even de zijruiten naar achteren buigen (niet te ver, dan breek je ze af) en passen tussen neus en vleugel. Als het goed is, is de voorruit te groot; als hij te klein is, weer beginnen en wat ruimer uitsnijden. Daarna is het trial-and-error op maat maken, een geduldwerkje. Goed gereedschap helpt, ik gebruik er scherpe, kleine schaartjes voor, een recht schaartje en zo'n miniatuur gebogen schaartje, maar een goed (en zo klein mogelijk) nagelschaartje zou ook moeten werken.
Als je er echt tegenop ziet, moet je misschien eerst eens proberen met een van de kartonnen malletjes, die ook in de kit zitten. Let er wel op dat de smalle kant van de voorruit beneden moet komen.
Succes,

Rob

PS Als het goed is krijgen alle kopers van de kit waarvan het e-mail adres bekend is vandaag of morgen een mailtje met een "update" van de bouwbeschrijving voor het onderstel.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jul, 2018 8:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 11:40 am
Berichten: 315
Woonplaats: Berghem
robh schreef:
PS Als het goed is krijgen alle kopers van de kit waarvan het e-mail adres bekend is vandaag of morgen een mailtje met een "update" van de bouwbeschrijving voor het onderstel.


Ja, die heb ik ontvangen.

weer een mooie F.K. 43. Net als Nico zie ik ook wel op tegen het windscherm.

_________________
Zijn er andere schalen dan 1/72?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 10:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik heb kitje nummer 13 trouwens, hoop niet dat dat tegen mij gaat werken ;-)

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 10:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Als het helpt wil ik je wel een certificaatje met een ander nummer toesturen :mrgreen: . Maar misschien is het een troost: I heb de certificaten random in de doosjes gestopt, dus het is niet perse het 13de kitje dat gegoten is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2018 11:26 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik kom eigenlijk nooit in deze civiele hoek en dan mis je wel eens wat.
Maar dit is toch geen kitje voor de beginner, als ik zo lees dat er nog wel wat moet gebeuren enzo.
Is het misschien een idee (lekker he, mosterd na een maaltijd) om dat windscherm dan gewoon mee te laten gieten, of is dat te fragiel?

Op de foto van de PH-AJK zie je duidelijk de 3 kantige zijromp, die mis ik een beetje bij de PH-NAU, misschien door de alukleur wordt het vervaagd, maar misschien de romplijnen wat scherper maken zodat je duidelijker de 3 kantige doosvorm ziet?

Sorry, ik ben weer wat te kritisch misschien

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2018 12:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Op de foto van de PH-AJK zie je duidelijk de 3 kantige zijromp, die mis ik een beetje bij de PH-NAU .....


De PH-AJK was van de eerste serie KLM F.K.43's, die nogal wat primitiever waren. Desalniettemin zou de zijkant van het rompachterstuk hetzelfde moeten zijn. In ieder geval is dat van de gebouwde PH-NAU hetzelfde als dat van de PH-ASN, en daar zijn de twee knikken het duidelijker te zien.

photo 439445

photo 439443

Misschien ook een kwestie van lichtval. Op deze foto is het duidelijker.

photo 449688

Voor een eventuele tweede serie kits zal ik kijken of ik het wat kan accentueren.

Citaat:
... om dat windscherm dan gewoon mee te laten gieten, of is dat te fragiel?


Alleen het frame van het windscherm gieten is lastig, vooral om het pas te krijgen. Wat dat betreft is een gevouwen plastic scherm makkelijker aan te passen. Bovendien is voor de producent een dikte 0,5 mm het minimum, de andere dimensies moet dan groter zijn. Ik denk dat het dan erg fragiel gaat worden.
Alternatief is het uit transparante hars te gieten, maar dan stuit je op minimale hoeveelheden aan te maken hars. Dat zou betekenen tenminste vijf identieke masters maken of wachten tot er toevallig meer transparante onderdelen gegoten moeten worden. Bovendien moeten die onderdelen dan aan een zijde gepolijst worden om een fatsoenlijke ruit te krijgen. Ik liep tegen hetzelfde probleem aan bij het cockpitdak van de F.K.49. Daar heb ik dan ook voor vacform gekozen van dat onderdeel (had ook gekund voor de F.K.43, maar omdat dat uit platte vlakken bestaat, was gevouwen plastic makkelijker.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2018 13:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Dank je voor je antwoord.
Op mijn tweede vraag vermoedde ik het antwoord al, dus jouw antwoord was meer een bevestiging. Ja, transparant hars was mooier, maar ik denk inderdaad practisch niet haalbaar od je zou een deel van de vleugelconstructie mee moeten nemen, maar dan ga je alweer naar een heel andere kitopbouw.
Voor de wat gevorderde bouwer is dit wel een leuke kit, ver buiten mijn interessesfeer, maar de aanloop naar een kit is daar en tegen wel heel leuk om te volgen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement