Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2018 14:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Verder met de tram, dan maar. Heb ik geen probleem mee, als ik kan kiezen tussen auto en OV kies ik altijd het laatste :wink: .
Ik heb de motoren vast gelijmd aan de vleugel met dikke secondelijm, de overtollige lijm verwijderd en de kieren dicht geplamuurd.

photo 449677

photo 449675

Er moest nog wel wat gewrongen worden om ze netjes verticaal te krijgen. Daarna schuren (alweer). Ik heb de paneellijnen alvast afgetekend op de gondels.
Ziet er best goed uit zo; jammer dat de gondels weer afgezaagd moeten worden, ze zijn hol en moeten weer gevuld worden. Bovendien wordt dan de benodigde mal weer wat kleiner (en dus goedkoper).
Ik heb een printje gemaakt van de decals en ze op het model gepast. Doe ik nu altijd voordat ik opdracht geef om ze te printen.

photo 449676

photo 449672

photo 449674

photo 449673

Alles past zoals het moet.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2018 20:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Mooi resultaat tot nu toe, moeilijk ding om te bouwen, maar het gaat uitstekend zo! :D
Te meer omdat je rekening moet houden met de latere bouwkit wat het allemaal redelijk gecompliceerd maakt.

Zo te zien, heb je alle grote delen wel rond, nu de rest nog. :wink:

Succes verder en ik blijf het met veel genoegen volgen,

groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2018 14:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Maar eens gekeken naar het onderstel. De slag van het inveren is op te meten uit deze tekening (4 mm).

photo 449742

Ik vermoed dat het ophangpunt van de verticale stijl op de voorste vleugelligger ligt, en niet ergens in de motorgondel. Dat laatste zou erg inefficiënt zijn. Dat betekent wel dat in de gondel een gat moet zitten, zodat de stijl zijdelings kan bewegen. Moet ik dus ook maken (0,5 mm aan weerszijden van de stijl).
De andere afmetingen komen uit het gewone vooraanzicht en het bovenaanzicht.

photo 449739

Nu kan ik sommetjes maken om de echte lengte uit te rekenen.

photo 449738

En een projectie (mal) tekenen voor de V-stijlen.

photo 449737

Voor de verticale stijl heb ik twee opties:
- stroomlijnstijl uit resin (kopie van 1,4 x 3,1 mm styreen stroomlijn profiel),
- pootje van 1 mm messing draad met een resin stroomlijnstaart van 1,25 x 2,4 mm (kopie van afgesneden 1,25 x 3,1 mm styreen stroomlijn profiel).
Ik denk dat ik in verband met de zware vleugel de tweede optie ga kiezen, want het is zo triest als het model langzaam door zijn pootjes zakt. Dat geeft mij ook de mogelijkheid om de wielen er stevig aan vast te zetten. Dit wordt dan de constructie:

photo 449740

Het extra plamuur- en schuurwerk om van messing en styreen een mooie stroomlijnstijl te maken, moet de bouwer dan maar op de koop toe nemen. Voo als hij het perse wil, zal ik resin stroomlijnstijlen bijleveren. De materialen voor de master heb ik in ieder geval in huis.

photo 449741

Boven het 1,4 x 3,1 mm stryreen profiel, daaronder het 1 x 2 mm profiel voor de V-stijl dan het stukje stroomlijnstaart en messing staf van 0,95 mm.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 13 jul, 2018 14:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Werkelijk prachtig! Ik vind die utilitaire look van die late Jaren 30 toestellen juist heel mooi, de caravan raampjes in de bloch 210, de caudron simoun, de vierkante looks, zeker ook van deze Koolhoven! Liefde maakt blind.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 13 jul, 2018 15:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Kan je niet wat in 3D dan laten uitprinten en dat als master gaan gebruiken?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: vr 13 jul, 2018 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Kan je niet wat in 3D dan laten uitprinten ....

Moet ik eerst 3D CAD leren :roll: . Ik heb ook begrepen, dat het nogal wat nabewerking nodig heeft om een goed glad oppervlak te krijgen. Wat dat aangaat is resin (en ook vacform) onvergefelijk; je ziet bijvoorbeeld iedere houtnerf van een houten master in de kopieen, reden waarom ik de originele houten master voor de vleugel goed gelakt heb. Maar misschien komt het er nog eens van.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: za 14 jul, 2018 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De landingsgestel poot met stroomlijnstaart zag er niet goed uit, vond ik, en was ook niet volgens tekening, waar het wielas midden in de stroomlijn fairing zit. Dus maar een andere configuratie geprobeerd. Eerst een stroomlijn profiel van 3,2 mm koorde doormidden gesneden, en het snijvlak min of meer vlak geschuurd (valt niet mee).

photo 449847

Daarna die halve stroomlijnprofielen aan het 1,0 mm messing gelijmd, zoveel mogelijk in het midden en loodrecht op het asje.

photo 449844

Lekker wat putty er op (ik heb Revell Plasto gebruikt want dat plakt zo lekker zowel op metaal als op styreen) en schuren maar. Ook de koorde teruggebracht tot 3,5 mm (want 3,2 +1 is duidelijk meer).

photo 449845

Kennelijk niet precies in het midden aan de onderkant, maar dat verdwijnt bij het schilderen. Het prototype van de poot is geslaagd. Hij is 35 mm lang om inkorten mogelijk te maken tot volledig uitgeveerd en ingeveerd landingsgestel. Aan de onderkant 1 mm boven de as vrijgehouden. Ook volgens tekening.
Dan de wielen. Het gat bleek een te grote diameter te hebben voor het 1 mm asje. Gelukkig had ik nog wat styreen buis van 1,8 x 1,0 mm. Kleine stukje afgesneden en in het gat van de kopie van een (1/100) F.27 Friendship wiel geprikt. Daarna het profiel van het wiel afgeschuurd.

photo 449846

De andere kant had ik al voor het afgieten "verouderd".

photo 449850

Nu is het een lekker ouderwetse ballonband geworden. Met excuses voor de abnormale vergroting.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: zo 15 jul, 2018 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De paneellijnen in de motorgondels ingekrast; er is weinig van te zien in het witte plastic. Ook het kleine instrumentenpaneeltje aan de binnekant van de gondel gemaakt. Een klein vlakje gemaakt iets onder het oppervlak en er drie ondiepe gaatjes van 0,7 mm ingeboord. Daarna het voorste stuk van de gondel afgezaagd.

photo 449939

Eerst de andere gondel nog afzagen en daarna de holtes opvullen. Ik heb daarvoor polyester hars gekocht, die dun genoeg moet zijn om te gieten, niet krimpt en niet te warm wordt bij het uitharden. Maar misschien gebruik ik ook wel gewoon gips.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: wo 18 jul, 2018 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het is geen gips geworden, maar Alabastine Gipsplaat vuller. Vrij dun aangemaakt en tijdens het gieten goed met een draadje in de smurrie geprikt. Er zijn zowaar een aantal luchtbellen vernietigd. Na het vlak schuren op de gondels aan de vleugelkant een plaatje van 0.25 mm dik gelijmd, ook om te compenseren voor de dikte van de zaagsnede. De achterkant van de motorgondel eerst bestreken met secondelijm, daarna licht geschuurd en de laatste foutjes weg geplamuurd.

photo 450186

photo 450185

Deze master zijn hiermee klaar. De vleugel moest nog wat gedetailleerd worden.

photo 450188

Aan de bovenkant eerst de paneellijnen rondom de (metalen) tankdeksels wat dieper gemaakt. Ik heb ze niet verschoven, zoals op de tekening, veel moeite voor iets waarvan ik toch de functie niet in zag. Verstijvingsstripjes van 0,4 x 0,5 mm er op gelijmd en tank doppen van een schijfje 1,5 mm rond staf.

photo 450187

Aan de onderkant twee inspectie(?)luikjes onder de tanks ingegraveerd. Verder op alle daarvoor in aanmerking komende plaatsen schuine gaatjes geboord voor de stuurkabels (heeft me twee boortjes van 0,3 mm gekost, dus uiteindelijk gewoon maar een boortje van 0,5 mm gebruikt). Op de laatste paar kliene reparatie na, is de master voor de vleugel klaar.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koolhoven F.K.49
BerichtGeplaatst: do 19 jul, 2018 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nog bijna vergeten. Aan de onderkant van de gondels moeten ook nog de bevestigingspunten van het hoofdlandingsgestel stijlen komen. Eerst een 1 mm gaatje geboord midden in de gondel ter hoogte van de voorste vleugelligger, daarna er omheen vergroot tot een rechthoekje van 3,5 x 1,0 mm en 1,5 mm diep. Dat is iets kleiner dan de afmeting van de stijl, maar dat moet de bouwer maar aanpassen om de juiste stand en echte afmetingen van zijn zelf samengestelde landingspootje te accommoderen.

photo 450194

Groter maken gaat immers altijd wel, kleiner maken daarentegen .....
Daarna de V-stijlen. Daarvoor heb ik de template gebruikt en zijn spiegelbeeld. Mijn zwarte stroomlijn profielen hebben een echt druppelprofiel, anders dan de grijze; die zijn in beide richtingen symmetrisch. Dat maakt de zwarte wat lastiger netjes aan elkaar te lijmen (kop tegen staart). Desondanks:

photo 450193

Toen dat droog was, moesten nog de verbindingen met de romp gemaakt worden.

photo 450195

Die heb ik gemaakt van stukjes 0,25 mm plaat.

photo 450192

Lekker lijm er tussen en goed aanknijpen met de pincet. Links al een beetje bijgewerkt. Daarna snijden, schuren en vijlen tot het er op ging lijken.

photo 450191

In de witte kopse kanten heb ik een groef gevijld, zodat dat makkelijker op de rechte hoek tussen onder- en zijkant van de romp past. Nu nog drie identieke exemplaren fabrieken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 260 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement