Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Firefly Vc (Dragon 1/72)
BerichtGeplaatst: di 19 jun, 2018 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Dan hierbij mijn onderwerp voor deze groepsbouw. Mijn keuze is gevallen op de Firefly Vc van Dragon in mijn favoriete schaal 1/72:
photo 448146

Toen Amerika eind 1941 mee ging doen aan de oorlog, maakte Groot-Brittannië dankbaar gebruik van de Amerikaanse tanks, zoals de Sherman. Echter naarmate de oorlog vorderde, werden de vijandelijke tanks steeds sterker en beter bepantserd. De standaard bewapening van de Shermans voldeed niet meer. Daarom moest er iets nieuws bedacht worden. De Britten kwamen met een 17-ponder kanon op de proppen. Eigenlijk wilde het Tank Decision Board hiervoor een eigen voertuig ontwikkelen en wees voorstellen om de 17-ponder in bestaande voertuigen in te bouwen af. Ene kolonel Witheridge wist door te lobbyen bij het ministerie voor elkaar te krijgen dat de bouw van een 17-ponder Sherman een officieel project werd. Het ministerie dwong het Department of Tank Design om een van hun ingenieurs, dhr. Kilbourne, voor dit doel te detacheren. In augustus 1943 begon hij met een aantal collega's te ontwerpen en experimenteren.

Door de grootte van het nieuwe kanon werd de indeling van de Sherman nogal aangepast. Zo verdween de boordschutter om plaats te maken voor extra munitie en werd aan de achterkant van de koepel een extra bepantserde kast aangebracht, enerzijds om de radio's te behuizen die uit de koepel moesten verdwijnen i.v.m. plaatsgebrek en anderzijds al contragewicht voor het lange kanon. Ook werd er een extra luik in de koepel aangebracht voor de lader, omdat de normale vluchtweg door het grotere kanon belemmerd werd.
In december 1943 werden de eerste exemplaren uitgeleverd aan de troepen.

De benaming is Brits. Zij gebruikten niet de Amerikaanse aanduiding M4, maar noemden de tank Sherman en dan het type opvolgend:
    - M4 werd Sherman I
    - M4A1 werd Sherman II
    - M4A2 werd Sherman III
    - M4A3 werd Sherman IV
    - M4A4 werd Sherman V

De toevoeging "c" duidt op het 17-ponder kanon. Zo zien we dus, dat deze tank is gebaseerd op een M4A4 en is uitgerust met een 17-ponder kanon. Waar de naam Firefly vandaan komt, is niet duidelijk, het is ook nooit een officiële aanduiding geweest.

Overigens waren niet alle M4-varianten geschikt voor ombouw tot "Firefly", er waren 4 voorwaarden waaraan moest worden voldaan:
  1. benzinemotor
  2. brede mantelwieg
  3. hydraulische torenrotatiemechanisme
  4. M34A1 kanonwieg

Hierdoor waren alleen de M4/M4 hybrid (half gegoten/half gelaste romp) en de M4A4 geschikt en zul je dus bijvoorbeeld nooit een Sherman IVc tegenkomen.

Welnu, wat heeft Dragon allemaal in het doosje gestopt?

photo 448456

Echter, er ontbreekt een onderdeeltje:
photo 71725
(zoals te zien, is de sprue op dit moment nog gesealed, maar ontbreekt er toch een helft van het luikje.)

Helaas kreeg ik destijds bij zowel de verkoper (via eBay) als de Dragon-dealer in NL nul op het rekest bij een verzoek om vervanging, dus zal hiervoor een andere oplossing bedacht moeten worden. Mogelijkheden zijn het onderdeel uit een andere Dragon-Sherman doosje te halen, of een onderdeeltje van een PE-setje te gebruiken. Ik zal hiervoor nog eens uitzoeken wat het beste past.

Ik wil de tank neerzetten als tank 12, "Velikiye Luki" van 3 Troop, A sqd., Northamptonshire Yeomanry. Dit is de tank die één van de claims heeft om de Tiger van de beroemde Duitse tankaas Michael Wittmann te hebben uitgeschakeld (en daarbij Wittmann gedood). Deze claim is echter tot op heden nog niet onomstreden. Er is ook een Canadese eenheid die claimt het fatale schot te hebben afgegeven.

Na het bekijken van een aantal foto's van Shermans en Fireflies tijdens "Operation Totalize" (de geallieerde operatie waarbij Wittmann werd uitgeschakeld) blijkt dat de tanks veelal voorzien zijn van bepakking en camouflagenetten. Voor de bepakking wil ik een AM-setje van Black Dog gebruiken, en tevens een drietal figuurtjes van HäT:
photo 448455

Tot zover het voorstellen van mijn onderwerp. Ik hoop ergens in de eerste week van Juli de eerste stappen te kunnen gaan zetten!

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jun, 2018 12:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Cool zo met die extra's

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 jun, 2018 0:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Hoe ziet dat onderdeeltje er uit? Is het niet zelf te maken? En zit het aan de buitenzijde of ergens weggewerkt?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 jun, 2018 7:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Het is een halfrond luik op de koepel. Eventueel zou ik het zelf kunnen maken als ik het dicht zou laten, maar ik wil het nu juist open zetten.

Maar er zijn oplossingen, moet alleen nog even bedenken welke de beste is.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jul, 2018 10:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Zo, de kop is eraf!

Of eigenlijk, de voeten, want zoals bij veel tankmodellen gebruikelijk is beginnen we eerst met het loopwerk:
photo 449623

Zo klein als het is, heeft Dragon toch heel wat detail in deze zgn. 'bogies' verwerkt. Zelfs de schokdempers (C4?) zijn apart, ook al zie je daar later weinig van terug tenzij je met een loep rond het model gaat. Heel vreemd is het dan ook, dat Dragon de loopwielen zelf in een vaste stand heeft meegegoten in plaats van deze ook los bij te leveren. Nu staan dus alle wielen in precies dezelfde stand. Valt niet direct op, maar als je iets beter kijkt oogt het toch wat vreemd.
Na wat plak- en schuurwerk liggen er 6 mooie bogies:
photo 449620

Dan volgt stap 2, onderkant romp ofwel 'lower hull':
photo 449622

Het kontje wordt er tegenaan geplakt:
photo 449618

En de neus vraagt wat extra detailwerk in de vorm van twee miniscule sleepooghaken. Wie zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht dus dit vergde wel wat geconcentreerd priegelwerk. Omdat er vrijwel geen hechtvlak was voor de kleine stukjes PE heb ik na het wegsnijden van de plastic stukjes op die plaats eerst een klein groefje gemaakt met een zaagje en vervolgens het stukje PE in wat secondelijm gedipt om het in het groefje te plaatsen. Ziet er op zich wel redelijk uit, hoop dat de hechting op deze manier sterk genoeg is. Op de foto is wel te zien dat ik het linker sleepoog (voor de kijker rechts) nog even wat beter moet vastplakken. De tandwielen ('sprockets') zitten nog los.
photo 449621

Na stap 2 hebben we het volgende:
photo 449619

Bogies en tandwielen zitten los, met kleefgum bevestigd voor de foto.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 jul, 2018 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuke rijdende badkuip zo :wink: Ik ga eens kijken hoe jij hier iets moois van maakt. Je hebt die sleepogen er netjes opgezet. Ga je er ook nog iets van diorama bij maken?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 nov, 2018 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
In het begin was ik nog razend enthousiast. Helaas door wat zeikerige opmerkingen werd dat enthousiasme getemperd. Daarom heb ik besloten dit project lekker op mijn eigen tempo af te ronden, los van deze "groepsbouw". Sowieso besloten geen brouwverslagen meer te plaatsen, alleen nog maar voor mezelf te bouwen wanneer ik zin heb.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 nov, 2018 15:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Ziet er mooi gedetailleerd uit en dit in 1/72!
Benieuwd naar je vorderingen, dus graag blijven posten.

Niets aantrekken van opmerkingen van enkelingen.
Aan mij heb je alleszins een enthousiaste volgeling.

gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement