Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 01 jun, 2018 10:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
En deze brouw is begonnen. Net als bij de Dove zet ik de disclaimer er maar bij: de komende maanden heb ik het druk met andere dingen, dus de progressie zal niet snel gaan.
Vandaag ben ik begonnen met het losmaken van de HaHen resin stoelen. De originele stoelen gebruik ik weer bij een ander project. Op de foto staat alles nog los om het eens te passen allemaal. Het 7e raampje moet ik nog uitsnijden.

photo 447362

Van het interieur waren er twee varianten nadat Aviolanda en Fokker de bucket seats uit de C47 hadden vervangen voor een volledig interieur. Naast de vrachtversie natuurlijk, waren er kisten uitgerust met 21 stoelen voor de langere afstanden en met 28 stoelen voor de binnenlandse vluchten. Of te wel: 7 rijen met of 3 of 4 stoelen naast elkaar. De PH-TDU had, zo blijkt uit archiefmateriaal 21 stoelen: twee links en 1 rechts, net als voor de oorlog.

Over de kleuren in het interieur is weinig te vinden. Uit diverse kleurenposters van vooroorlogse DC-3's en andere toestellen van na de oorlog (C240, DC-7 etc.) blijkt dat de KLM stoelen pastel blauw waren met witte head-rest covers. De enige data dat dit tegenspreekt is de stelling van Theo Wesselink dat de eerste 5 Constellations een beige interieur hadden. Er is echter een foto van een 'korte' Connie met blauwe stoelen en een donker blauwe cabine voorwand. De wanden in de C47 zijn hoogstwaarschijnlijk beige geweest. En de gordijntjes en de tapijten? Wie weet er meer? Rood, of donkerblauw? Een lichte kleur lijkt mij onwaarschijnlijk als ik afga op een aantal zwart-wit foto's die Carvair heeft weten te bemachtigen (en waar copy right op rust, dus om Jan niet in de problemen te brengen zal ik ze niet posten). Wie het weet mag het zeggen.

En wat ik ook niet weet is hoe de ruimte achter de cockpit eruit zag. Er zat vast een macronist en een navigator, maar als iemand details van de opstelling heeft: graag. Ik laat de 'crew door' open, dus een deel van deze detaillering zal zichtbaar blijven. Daarom wil ik er wel wat aandacht aan besteden. Misschien past het interieur van de Airfix kit wel. Bij die brouw zal te zijner tijd dit deel van de cabine toch niet zichtbaar worden. Wie weet bouw ik het wel om. Graag jullie advies.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jun, 2018 14:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Hoi VJ,

Ken je deze al?
photo 447937

Het lijkt te bevestigen dat de stoelen zoals je zei blauw waren met een beige interieur (met rode gordijntjes welteverstaan). Als je een beetje inzoomt kan je zien dat het gedeelte achter de cockpit inderdaad gebruikt werd voor de marconist en/of navigator. Zo te zien werd dit gedeelte ook gebruikt om bagage te stallen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jun, 2018 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Mooi plaatje! Dank je. Het interieur zal op basis van dergelijke informatie gepasseerd zijn. 100% accuraat lukt toch niet, dus neem ik genoegen met een aantal aannames. En de eerste aanname is dat het deel achter de cockpit van de Airfix new tool goed de werkelijkheid aan boord van de KLM C47's weergeeft. Dus heb ik dat deel van het interieur 'geleend'. Het was even pas maken, maar het lukt prima. Bij dit model wil ik de crew door open zetten (bij Buffalo Airways noemen ze het 'The Hamburger Door'...) en dus komt het interieur goed van pas. De Airfix kit daarentegen wil ik op een sokkel zetten met alle deuren dicht. Dan zie je dus ook niets meer van dit mooie detail, vandaar de ombouw.

photo 447962

photo 447964

Het gaat allemaal niet zo snel in juni. Deadlines, mooi weer een een fijne tuin leiden mij wat af. Maar gelukkig heb ik een paar verloren uurtjes gevonden. Binnenkort meer!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 jun, 2018 8:52 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooie introductie. Leuk om te lezen. En ja, die Esci-kit was toch wel erg goed ;-)

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jul, 2018 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Het heeft even geduurd, maar er is een boel klein priegelwerk gedaan. Even een update tussendoor. Na de vakantie ga ik verder met de cockpit.

photo 449314
De resin stoeltjes in een soort vaal blauw. Ik heb even gezocht naar een passende kleur, maar zo op het oog volstaat 'RAF azure blue'. Alleen hoe MRP dit als azuurblauw kan verkopen? Het is eerder een soort lila....

photo 449315
...behalve onder LED licht. Dan oogt het weer blauw :?:

photo 449316

Ik het de voorste rij stoeltjes omgedraaid voor de foto, om te laten zien dat het achterschot van de stoelen een donkerder kleur blauw heeft dan de stoelkussens. Dank aan Jan 'Carvair', voor de hulp bij het bepalen van de (ongeveer) juiste kleuren.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jul, 2018 20:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi VJ,

Graag gedaan!
Leuk om te zien wat je ervan maakt, en die blauwe kleuren vind ik wel fraai zo 8)
Dat word weer een fraaie...

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jul, 2018 18:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Ziet er helemaal goed uit VJ! De kleur lijkt mij inderdaad correct zo.

Niet te warm om te modelbouwen nu VJ? Ik smelt helemaal weg op zolder. Even een kleine modelbouwpauze voor mij totdat het weer wat afkoelt.

Fijne vakantie in ieder geval! Die van mij zit er alweer op helaas :(

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jul, 2018 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
malair schreef:
Niet te warm om te modelbouwen nu VJ? Ik smelt helemaal weg op zolder.

Nee, de spuitcabine staat in het souterrain! Heerlijk koel is het daar ;-)

Dank je, tot snel na de vakantie om die Gooney Birds eens te laten vliegen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 jul, 2018 8:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Een klein beetje laat om in te haken, maar ik volg 'm ook! :) Leuke intro! Gaaf om er ook interieur in te zetten! En ik sluit me geheel aan bij het idee om die truck erbij te bouwen :). Ik vind zelf diorama's altijd het mooist, dat brengt zo'n model echt tot leven.

VJ schreef:
...behalve onder LED licht. Dan oogt het weer blauw :?:

Even hierover, het is wel wat offtopic: ik van van beroep E-engineer en ik kan je zeggen dat een witte LED niet bestaat. Er bestaan alleen rode/gele of blauwe LED's die worden voorzien van een filtertje om wit licht te maken (of groen, dat wordt vooral bij kerstverlichting toegepast). Maar witte LED's hebben dus altijd een rode of gele (warm wit) ondertoon, of blauw (koud wit). Waarschijnlijk heb jij een koud witte lamp die wel wit licht geeft, maar ook blauw licht over je stoeltjes laat schijnen. Vandaar dat ze blauwer ogen dan wanneer je ze in bijvoorbeeld zonlicht zou bekijken.

Enfin, het heeft niet zoveel met het onderwerp te maken maar ik wilde het toch even zeggen. :)

Succes met de brouw!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2018 0:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Bas_ schreef:
...het heeft niet zoveel met het onderwerp te maken maar ik wilde het toch even zeggen. :)

Dank voor de uitleg Bas, nooit geweten maar interessante info.

Inmiddels is de bouw van het interieur weer iets verder. Als referentie heb ik (zwart/wit) foto's gebruikt van het KLM Fotohistorisch Archief, die ik hier helaas niet kan posten. Veel van de gebruikte kleuren zijn afgeleid van andere foto's of komen voort uit interpretatie. Maakt ook niet zoveel uit, het gaat erom dat het dicht bij de realiteit. En bij gebrek aan kleurenfoto's of beschrijvingen, is die realiteit toch helemaal niet te herleiden.

photo 450506
De cockpit is in elk geval RAF interior green. De ruimte van de navigator en marconist komt dus van de newtool Airfix kit. De photo etch delen zijn van Eduard en ook bedoeld voor de Airfix kit. Hier en daar was een aanpassing noodzakelijk. Stoelen en stuurkolom zijn gewoon van de ESCI kit.

photo 450508
De cabine met alle stoelen op hun plaats

photo 450507
Ondertussen heb ik een bagagevak met luchtblazertjes en de afwerking onder de ramen aangebracht. Binnenkort worden deze gespoten. Ook hierbij is het dan een interpretatie: licht grijs versus grijs (donker) blauw.

photo 450509
De cockpit stoelen op hun plaats. De gekozen kleuren van stoelkussens en stuurkolom komen voort uit diverse foto's van originele militaire C47 cockpits. De cabine was door Fokker en Aviolanda op KLM standaard gebracht, maar op basis van de informatie die ik nu heb, waren de cockpits nog gewoon op 'Dakota' standaard.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement