Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 12:19 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Het stond al een tijdje op m'n agenda, en ik dacht; laat ik maar eens een begin maken.

Dit relaas is voor een aantal leden misschien herkenbaar, maar ik wilde het toch eens van me af schrijven. Mijn doel is mensen te waarschuwen voor mogelijke fouten die ze kunnen maken als ze blind uitgaan van de inhoud van de kit (terwijl je daar op zou moeten kunnen vertrouwen in principe).
Ik heb een aantal kits van deze fabrikant liggen en ze hebben allemaal een probleem wat steeds vaker m’n wenkbrauwen doet fronsen.
De eerste Hobbyboss kit die ik heb gemaakt was de 1/72 Kamov Ka29, en het enige wat ik aan te merken heb op die kit is dat sommige onderdelen niet geheel correct gegoten waren, waardoor er wat kleine aanpassingen gemaakt moesten worden.
Dat is op zich geen probleem, want geen enkele kit is perfect tenslotte.
Echter kom ik bij een hoop kits fouten tegen die in mijn ogen vrij makkelijk, met een beetje research voorkomen hadden kunnen worden. Ik heb het dan niet over een millimeter te lang of te kort o.i.d., maar echt de stomme fouten zeg maar.
Ik zal wat uitweiden over de diverse kits die ik heb liggen/heb gezien, wat de fouten zijn, en hoe deze opgelost kunnen worden.

De kits waarover ik het sowieso wil gaan hebben zijn:

-FW190D-9 Kitnr. 81716
-Fw190D-10 Kitnr. 81717
-Fw190D-12 Kitnr. 81719
-Fw190 V18 Kitnr. 81747
-Ta-152C-0 Kitnr. 81701
-Bv-141 Kitnr. 81728

Deze lijst zal mogelijk nog uitgebreid worden.

Maar goed, om de eerste aftrap maar te doen.
Deze informatie ben ik tegengekomen in diverse bronnen zoals onderstaand boek, Wikipedia en anderen.
Afbeelding
Bron: https://www.scalemodellingnow.com/br-ai ... 190d-ta152

Fw190D-9 Kitnr. 81716:
Over deze kit kan ik kort zijn. Voor zover ik zie lijkt 'ie te kloppen. Echter geeft de kit de optie voor bommenrekjes onder de vleugels (á Fw190F/G), en ik kan tot zover nergens vinden dat D-9's met deze rekjes gevlogen hebben. Persoonlijk zou ik ze dus weglaten.

Fw190D-10 Kitnr. 81717:

Voor een kijkje in de kit, zie deze link: https://www.super-hobby.com/products/FW190D-10.html

Deze kit lijkt qua vorm en alles te kloppen; hij heeft de Ta-152 achtige staart, de korte A-series vleugels en de bolle canopy.
De gemonteerde bewapening bedroeg mogelijk een MK108 motorkanon, maar sowieso een MG151 in elke vleugelwortel, en de kit voorziet dan ook in de gepaste uitwerpopeningen voor de lege hulzen.
Kortom, qua vorm lijkt de kit te kloppen, helaas is er geen motorkanon meegeleverd, terwijl je deze zou kunnen zien zitten als je via de wielbakken naar binnen kijkt. Tevens klopt de vorm van de compressor niet, maar dat zijn dingen die niet heel erg op zullen vallen.
De inlaat aan de rechterkant van de romp is te klein, deze heeft in de kit dezelfde vorm als die van de D-9 (rond), maar hoort ovaal te zijn (zoals bij de D-11, zie foto).
photo 434299
Onderdeel Eduard ter illustratie.

Echter! De decals, met name de registratie is onbruikbaar voor deze kit…
De registratie die in de kit zit is van een toestel met werknr. 0055, met kenteken GH+KT. Deze registratie hoort bij een Fw190 V30/U1, welk het tweede Ta152H-0 prototype was…
Dat is onderstaand toestel:
Afbeelding
Afbeelding
Bron: http://luftwaffelovers.blogspot.nl/2016 ... ining.html
Dit betreffende toestel had zoals te zien is de lange Ta152 vleugels, de verlengde romp (voor en achter de vleugels), andere montagepunten voor het antennedraad en een drukcabine.
Deze registratie is dus totaal nutteloos voor de Fw190D-10.
En nu dan de vraag die daarop volgt; welke registratie is dan wel bruikbaar voor de D-10?
Er zijn 2 D-10’s geweest voor zover ik heb gezien. Deze toestellen hadden de Werknrs. 210001 en 210002, met de kentekens TR+SA en TR+SB. Er is maar één foto bekend van deze toestellen; en dat is een close up van de TR+SB met experimentele camera opstelling in de linkerzijde van de romp. Hierdoor is ook geen duidelijk beeld van de camouflage die deze kisten hadden, maar het is aannemelijk dat deze de standaard D-9 camouflage hadden. Volgens het boek van Valliant RLM75/83 boven en RLM76 onder.
Registratie zal huisvlijt moeten worden om die te verkrijgen, want die is volgens mij niet als aftermarket te verkrijgen.

Fw190D-12 Kitnr. 81719:

Voor een kijkje in de kit, zie deze link: https://www.super-hobby.com/products/Fo ... 0D-12.html

Deze kit klopt een stuk beter. De foutjes die ik hier heb gevonden zijn vrij makkelijk te herstellen. Echter leek het me wel handig om ze toch aan te wijzen voor diegene die daar interesse in heeft.
Als eerste een paar plaatjes van het origineel ter illustratie.
Afbeelding
Afbeelding
Bron: http://www.asisbiz.com/

Als je de kitonderdelen en de foto naast elkaar legt is te zien dat de kit een bolle canopy mee levert, en het origineel een platte canopy had. Wat ook te zien is, vooral op de tweede foto, is dat de luiken voor de MG's in de vleugelwortels plat zijn en dus niet de karakteristieke bolling hebben die we gewend zijn.
De canopy zou vrij makkelijk te jatten moeten zijn van een Eduard kit, aangezien die er toch altijd teveel meegeven (ik heb er zelf ook een paar over). :wink:
De luiken voor de MG's zullen met een vijl vlak gemaakt moeten worden.
Het paneel voor de cockpit is vlak, daar zaten geen MG's, en Hobbyboss geeft ook een vlak paneel mee, maar ik twijfel aan de vorm daarvan...
De bewapening betrof 3 MG151's, één als motorkanon, en één en elke vleugelwortel. Spijtig genoeg word het motorkanon niet meegeleverd, en de afvoergoot voor de lege hulzen evenmin.
Wel wordt de uitwerp opening tussen de wielbakken weergegeven als verzonken rechthoek, dus dat zou wel kloppen.

Verder lijkt de kit aardig te kloppen.
Ik heb nog wel een kanttekening m.b.t. de decals. Op de foto's lijkt het middenstuk van de Balkenkreuzen lichter van kleur dan de letters van de registratie. Het zou dus goed mogelijk kunnen zijn dat deze delen overgespoten zijn met RLM75. Wat ook nog opvalt is dat Hobbyboss nogal zuinig is geweest met de diverse stencils. Zo ontbreken alle gele driehoekjes met de octaan aanduiding. Dit geldt ook voor de D-10, maar gek genoeg zitten ze er wel bij de D-9 kit in...

Ta-152C-0 Kitnr. 81701:

Voor een kijkje in deze kit, zie deze link: https://www.super-hobby.com/products/Ge ... 2-C-0.html

Eigenlijk is het geen C-0, aangezien daar geen 'echte' van zijn gebouwd. Deze kist was het tweede C-0 prototype, met Werknummer 110007 en registratie CI+XM. De officiële aanduiding was: Ta-152 V7.
Een paar plaatjes van het origineel:
Afbeelding
Bron: http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... lf-Ta-1522
Afbeelding
Bron: http://trudesquaredskinning.blogspot.nl ... -0-v7.html

Op het eerste gezicht een leuke kit, ik zat al een tijdje te hopen dat er een Ta-152C in 1/48 zou komen toen Hobbyboss 'm tot mijn blijdschap uitgaf.
Bij nadere inspectie kom ik dingen tegen die ik best jammer vind..
Om gelijk maar met de grootste te beginnen; de radiator, compleet fout! De radiator die Hobbyboss heeft meegeleverd is het type wat op de Fw190D zat, en lijkt in de verste verte niet op de radiator van de Ta-152C...
Kijk en vergelijk, links de radiator van de Fw190D-9, rechts van de Ta-152C:
Afbeelding
Nu is hier een oplossing voor! Quickboost heeft een correcte radiator in hun assortiment.
Afbeelding
Quickboost item QB48505
Bron: http://beelzebubs-models.blogspot.nl/20 ... art-1.html
Tevens wordt geadviseerd de propeller en spinner te vervangen aangezien die ook niet correct zijn.
Ook hier heeft Quickboost een set voor: QB48567

Oh ja, het paneel op de neus heeft links een uitstulping. Deze zat er om ruimte te maken voor de ophangbeugel aan die kant van de motor. Er zitten 2 varianten van dit onderdeel in de kit (sprue C3 onderdeel 6 en 7), waarvan bij één van de 2 panelen de uitstulping hoger is dan bij de andere. Afgaande op de foto's zou ik voor de lagere kiezen. Tevens zijn de hoeken en overgangen van de uitstulping naar het paneel wat scherp, dus dat kan nog wat aandacht gebruiken, maar dat zijn kleine aanpassingen (vergeleken met de nose job die nodig is voor de radiator :lol: )

Dan op naar de bewapening! Het toestel had geen wapens die over de motor liepen, maar het paneel op de neus had wel de benodigde goten. De loopjes (onderdelen E14) kan je dus weglaten.
Er zou een MK108 als motorkanon aanwezig zijn, maar die ontbreekt wederom.
Waarom ik over het motorkanon blijf beginnen? Well, ze nemen bij Hobbyboss wel de moeite om een nette motor te maken, maar alles wat er omheen aanwezig was (motorbeugels, motorkanon etc. etc.) wordt voor het gemak maar weggelaten... Doe het dan goed zou ik zeggen.

Dan de decals. Je kan kiezen uit 2 uitvoeringen; het 2de C-0 prototype met de registratie CI+XM, en een fictief JG301 toestel. Deze laatste zou eerder een C-1 moeten representeren, aangezien de C-0's pre-productie kisten zouden moeten zijn (als ze überhaupt bestaan zouden hebben).

Maar goed, als je de radiator en de prop hebt vervangen (nu is de prop een minder opvallend issue vergeleken met de radiator), heb je wel iets wat aardig in de buurt komt.

Bv-141 Kitnr. 81728:

Voor een kijkje in deze kit, zie link: https://www.super-hobby.com/products/Bl ... V-141.html

De kit geeft het niet aan, maar het betreft hier een Bv-141B pre-productie toestel, met als optie om een B-1 te maken met registratie GK+GH (werknr. 0210018) of een B-02 met registratie NC+RA (werknr. 0210002).

Ik kom maar heel weinig foto’s tegen van de toestellen die je uit de kit kan maken, maar na een hoop zoekwerk heb ik er toch 1 gevonden!
NC+RA:
Afbeelding
Bron: https://forums.ubi.com/showthread.php/5 ... ums/page25

En ter vergelijking een A’tje:
Afbeelding
Bron: http://www.ww2incolor.com/german-air-fo ... 141-3.html

Wederom op het eerste gezicht een prima kit, en ook dit was er een waarvan ik hoopte dat ‘ie nog eens in 1/48 zou komen, echter wel uitgerekend nadat ik een hoop centen had neergeteld voor de HiPM kit die zeldzaam is.. Echter, wanneer men de onderdelen eens goed inspecteert, dan komt aan het licht dat, zoals Erik ook al aan had gegeven, de propeller linksom draait, en nagenoeg alle Duitse propkisten (toestellen met contraroterende propellers, zoals de He-177, Hs129 en de Do-335 zijn de bekende uitzonderingen) hadden een rechtsdraaiende propeller!
Ik bedoel, met een paar tellen kan je onderstaand plaatje vinden op internet, en dan kan je goed zien dat de prop rechtsom draait (uiteraard vanuit de vliegrichting gezien, wegens zo doet men dat in de luchtvaart!)
Afbeelding
Als de meeste hobbyisten dat kunnen zien, waarom kan een groot bedrijf als Hobbyboss dat dan niet? Dat is een vraag waar we waarschijnlijk nooit antwoord op zullen krijgen…
Dit kan opgelost worden door de prop te vervangen (ombouwen zal héél lastig zijn) door een resin propeller van True Details (artikelnummer TD48558).
Afbeelding
Bron: https://www.squadron.com/True-Details-1 ... d48558.htm

Een ander punt, wat lastiger op te lossen is, zijn de bulten op de cowling, deze zijn veel te dik en hebben ook nog de verkeerde vorm.. Op de bovenstaande foto's zijn ze nauwelijks te zien, en dit is wat Hobbyboss ervan heeft gemaakt:
photo 445952
Tjah... ook dit is aan te passen, maar dat zal betekenen dat je de boel met miliput moet aanpassen daar ik geen correcte cowlings heb gevonden voor deze kit..

En dan nog een punt waar Erik mee kwam, de uitlaten. Erik vond het apart dat er 16 uitlaten zijn voor een 14 cilinder motor, en nu heeft de Fw190A 13 uitlaten, dus het zou evt wel mogelijk kunnen zijn, maar foto's laten inderdaad zien dat er het één en ander niet klopt aan de uitlaat die Hobbyboss meegeeft.
Op de foto van het origineel zie je bovenaan (met goed kijken) 2 uitlaatjes, daaronder één, en daar weer onder 3.
Vergelijk de uitlaten op de bovenste foto met het kitonderdeel op de onderstaande foto.
photo 445950
Daar is het dus andersom... :roll:

Hoe de uitlaten dan allemaal moeten is voor het grootste deel wel op te zoeken, maar op basis van de aanname dat er voor elke cilinder een uitlaatje zou moeten zijn mis ik er toch nog een paar...
Ik heb even een schematische tekening gemaakt van de verdeling van de uitlaten zoals ik heb gevonden n.a.v. de diverse foto's.
photo 446066
Dan zou ik er dus nog 3 missen. Het kan zijn dat er op de 5 uur positie nog wat zou moeten zitten, maar dat is net zo zeker als dat er überhaupt 14 uitlaatjes zouden moeten zitten... Aannames, aannames.. :roll:

Maar dat was tot ik vandaag (meerendeel van dit stuk is gisteren geschreven) eindelijk toch wat foto's en tekeningen heb gevonden die mij de locatie van de laatste 3 pijpjes liet zien.
photo 446096
Soms is een museumkist toch wel handig..

Bedankt Erik, je hebt me weer bezig gehouden! :wink: :lol:

En dan nog een laatste dingetje voor ik teveel over kleine dingetjes gaat vallen. De positie van de staartschutter.
Afbeelding
Bron: http://falkeeins.blogspot.nl/2012/10/ai ... -mike.html

Afbeelding
Bron: http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Waf ... v141-R.htm
Het is te zien dat het wapen via een stang op een rond frame was gemonteerd. De plexiglas staartkegel had eveneens een ronde basis. De reden hiervan is dat de kegel rond kon draaien zodat de schutter z'n schootsveld kon verleggen.
En dan het onderdeel wat hobbyboss meegeeft...
photo 446069
photo 446068
Dat gaat niet kunnen ronddraaien nie... En dat betekent tevens dat de achterkant van de gondel, en de staartkegel die daar tegenaan moet komen dus ook niet rond zijn...
Is dat te herstellen? Vast wel, met genoeg hak en breek werk, maar persoonlijk zou ik die fout voor lief nemen. Het valt niet zo veel op als de boel in elkaar zit tenslotte.

Dan de decals, daar is ook nog wat mee aan de hand.
photo 445951
Kijk goed naar de zwarte strepen waar de lijntjes met de pen bij zijn gezet.
De verticale lijn is 1,06mm breed, de horizontale lijn is 1,54mm breed.
Bij het onderste kruis komen we een vergelijkbare situatie tegen. Wat dafuq Hobbyboss? Plots vergeten hoe je decals moet printen?? :evil: :roll:
Ik heb nog geen aftermarket decals voor gevonden, maar gelukkig zijn deze markeringen vrij makkelijk te spuiten, houd wel rekening met de verhoudingen tussen de witte lijnen en de buitenste zwarte lijnen.
Afbeelding
Bron: Wikipedia

Er is naar mijn weten nog één 1/48 model van deze kist, en dat is de Historic Plastic Models (HiPM) kit. Ook al is bij die kit de propeller diameter 2mm te groot, kloppen de uitlaten ook niet en is er voor het gemak helemaal geen motor meegeleverd, is daar het achterstuk van de gondel wél rond, en draait de prop tenminste de goede kant op. :lol:
Bij die kit zou echter de invalshoek tussen de romp van de motorgondel en de vleugel niet kloppen, wat een redelijke hoeveelheid plastische chirurgie nodig gaat hebben om dat te herstellen... :shock:
Over de HiPM kit is hier meer te lezen: http://www.letletlet-warplanes.com/foru ... -bv-141-b/
Pfoe... altijd leuk als je info van obscure kisten zoekt... :roll:

Wel, tot zover dit deel. De andere kits volgen binnenkort.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 mei, 2018 6:47 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Toch maar besloten dit relaas naar de referenties te verhuizen. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 mei, 2018 8:00 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Duidelijk verhaal, Toch wel best grote "fouten". Hoe zit het met de motoren? Deze wel goed?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 mei, 2018 8:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Tja Hobbyboss, ik heb het idee dat ze te snel en te veel kits uitbrengen... Ze hebben leuke onderwerpen maar wat je zegt, domme fouten.

Eerlijk is eerlijk, ik heb nog geen een HB kit afgerond en heb er maar 4 in de stash(Bv141, Ta152C, Me262 en MiG17) dus ik heb nog geen echte ervaring met grove fouten in deze kits en wat ik weet is wat ik hoor of lees van derden. Ik heb voor de Bv-141 alvast een andere propeller aangeschaft want deze draait verkeerd om in de kit, ook zitten er te veel(of te weinig, weet ik even niet meer) uitlaten aan de cowl. Dat verzin je toch niet? Een paneeltje of een lijntje welke niet helemaal correct is kan ik wel mee leven, net als de meesten onder ons maar HB mag van mij wel wat meer research doen naar hun onderwerpen voordat ze het de markt op brengen. Nu heb ik nog geen van de lange neuzen 190's van ze gebouwd maar als ik kijk naar wat jij opnoemt zal ik mijn Ta-152C-0 kit maar eens van dichtbij gaan bekijken.

Daarentegen lijkt de passing van de HB kits voor het grootste deel wel dik in orde, en dat is voor de meeste bouwers wel een belangrijk puntje denk ik. Echter als je al wat jaren bouwt en steeds kritischer op jezelf wordt, ga je ook steeds kritischer kijken naar de kits welke je wil starten en ga je op dit soort grappen afknappen.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 mei, 2018 10:41 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Looney, de motoren zouden best kunnen kloppen, er zit verschil in de motoronderdelen tussen de Ta-152's en de Fw190D's.
Ik hoop zometeen wat meer te kunnen vertellen.

@ Erik, de punten die jij aankaart m.b.t. de Bv141 ga ik ook behandelen inderdaad. :wink:
En ja, de pasvorm is doorgaans prima, dat maakt het enkel jammerlijker dat er van die domme fouten in de kits zitten af en toe...
De Me 262 is in basis een downscaled 1/32 mal van Trumpy, en die kits zijn prima te doen, en ik geloof dat hetzelfde verhaal opgaat voor de MiG17.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 mei, 2018 19:02 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ta-152C-0, Kitnummer 81701 toegevoegd.
Meer volgen binnenkort.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2018 19:57 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bv-141 Kitnr. 81728 toegevoegd.
Nogmaals bedankt Erik, dat gedoe van de uitlaten heeft me goed bezig gehouden. :wink: :lol:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement