Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2018 20:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste luitjes,

Hier dan weer eens een project van mijn hand.

photo 442738

Na het afgedane experimentele werk, had ik weer eens zin om een Fokker verkeersmachine te bouwen. Dit type is niet de mooiste Fokker die gebouwd is, maar
toen ik me eens goed in de geschiedenis verdiepte, bleek het toch wel een belangrijke rol gespeeld te hebben in de lang "vervlogen" tijden.
Wat toch wel apart is, de zitplaats van de vlieger naast de motor. Daar is al vaak over geschreven, verbranden aan de linker kant en bevriezen aan de rechter kant. Het zal in praktijk wel niet zo erg geweest zijn, maar inderdaad naast zo'n toch wel forse motor, urenlang moeten zitten, alleen al de herrie.

Na het nodige spitwerk op het Internet vond ik een werkbare maatschets, die ik vergroot heb op 1/48.

photo 442739

Hiermee kon ik aan de slag. Wat later kon RobH me nog een prachtig boekje bezorgen, uitgegeven door het Smithsonian Institution, met prachtige tekeningen, die hier goed te pas komen voor de verdere bouw. Hier staan ook de nodige tekeningen in voor een F.IV (T-2). Die hoop ik ook nog een keer te bouwen.

Ik ben maar weer op mijn beproefde wijze te werk gegaan. Uit 2,5 mm plastic plaat heb ik de romp delen uitgezaagd en in elkaar gelijmd. Ik heb nogal veel dwarsverbindingen gemaakt. Die moeten later wat stevigheid bieden voor de koperen draden, die als profiel langsliggers fungeren. Dat wordt later wel duidelijk. Ik kwam hierop, doordat bij eerdere modellen het dunne plaat wel eens een beetje door wil buigen. Je pakt alles wel honderden keren beet op die plaatsen.

photo 442740

Tussendoor heb ik ook nog een motor, in dit geval een Armstrong Siddely Puma, in elkaar gezet. Op het internet is aardig wat documentatie te vinden, het is dan ook een motor, die in grote aantallen beschikbaar was, dus ook niet te duur, ondanks dat het ontwerp nog uit de Eerste Wereldoorlog stamde. Er is nog een leuk filmpje van een gerestaureerd exemplaar.

https://www.youtube.com/watch?v=OmDkHTdP4AA
https://www.youtube.com/watch?v=OaW9KZDxJOs

Verder heb ik ook nog de radiator gemaakt. Toen begon het lastige werk alles in de romp voorkant inbouwen. De motor hangt in een buizenframe, dat ik eerst opgebouwd heb uit diverse stukjes
warm getrokken gietboom. Eerst ging de radiator erop, zodat ik kon bepalen, hoe de motor in het frame hing. Uit het midden dus. Een aardig puzzelwerkje om alles goed op z'n plaats te krijgen, zodat je later niet voor verassingen komt te staan. Vooral de uitlaat en de motorbeplating zijn zo van die dingen. Je moet eigenlijk aan alles tegelijk denken.

Dit was het resultaat:

photo 442741
photo 442742

Toen kon ik verder met het stoeltje voor de vlieger, plus het stuurwieltje en het voetenstuur. Het is allemaal erg krap, maar gelukkig is er nog een mooie foto van Anthony Fokker himself, die in een filmpje demonstreert, hoe de besturing werkt.

photo 442743
photo 442744

Nadat dat allemaal klaar was, kon ik de motorbeplating gaan maken. Van te voren had ik al ontdekt, dat er veel verschillen zijn in de louvres en andere zaken zelfs bij een zelfde vliegtuig. Ik heb me maar aan de meest voorkomende variant gehouden, d.w.z. louvres aan de linkerkant, rechterkant met de deur; glad en aan de onderkant ook weer met louvres. Met een uitsparing voor een soort inspectie luikje.
Het deurtje wil ik in geopende toestand bevestigen, zodat het interieur een beetje zichtbaar blijft, want dat is bij deze kist toch wel apart.

photo 442745
photo 442746
photo 442747

Zover ben ik met de bouw. Het volgende hoofdstuk wordt het interieur en de raampjes en deuren.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: zo 15 apr, 2018 14:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Deel 2.

Beste bouwers,

Ik heb weer wat verder kunnen bouwen aan deze Fokker.

De cockpit en de motorruimte is nu wel klaar, op wat kleine dingetjes na. Die komen later wel.
Ik ben begonnen aan de passagierscabine. Helaas is er maar zegge en schrijven één zwart wit foto te vinden. Daar moet ik het dus maar mee doen. Gelukkig is er in het algemeen wel wat bekend
hoe men toen cabines en verblijf -ruimtes inrichtte. Er werd veek gebruik gemaakt van mooie houten panelen en lijstjes, voor stoelen vaak gecapitonneerd leer etc.

Om te beginnen heb ik eerst één zijkant van de romp bekleding gemaakt. Dit weer uit dun plaat van 0,5 mm. Aan de hand van de maatschets uitgetekend waar de ramen en deuren moesten komen.
Wat opviel is, dat er aan beide zijden deuren zitten. De linker deur is duidelijk voor normaal gebruik, terwijl de rechter deur als een soort nooduitgang lijkt dienst te doen. Er lopen dan ook de buizen van het romp geraamte, in de hoeken door.
In ieder geval wil ik wel de linker deur open laten, zodat er wat te zien is van het interieur.

Bij de zijkanten lopen ook weer twee vormspanten, die heb ik aangebracht door een schaar een kerf aan te brengen en vervolgens er een kopersraad in te lijmen, om het profiel er goed in te krijgen.

De raampjes heb ik gemaakt van een doorzichtig plastic deksel van een salade doosje. :) Behoorlijk dik en goed te bewerken. Het vastzetten is een beetje tricky, ik gebruik hiervoor zelfklevend aluminium tape, bij voorgaande modellen werkte dat goed. Dan heb je tenminste geen problemen met lijn, die tussen de delen gaat lopen. Ik heb er ook nog aan gedacht, alvast de randjes van de ramen maar zwart te verven. Ook hier kan je later maar heel slecht bij.

Maar eerst wat plaatjes:

photo 443345
photo 443347

Dat was de linkerkant.

Verder met het rechtse deel:

photo 443346

Ik heb gelijk maar het buizenframe achter de ruitjes gelijmd, daar kun je later ook maar moeilijk bij.

photo 443349

photo 443348

Ik laat voorlopig maar de rechterzijkant bekleding los, dan kan ik eerst het hele interieur afmaken. Ik ben inmiddels begonnen aan het meubilair. Tegen de achterwand komt een driezitsbank, bekleed met leer, compleet met twee armleuningen en zelfs drie heupgordels. Voor zover te zien, staan er verder twee aparte leunstoelen los in de cabine, nou ja, er zitten wel kabeltjes aan om alles op de vloer te zekeren. Lijkt me ook wel nodig. Eerst maar het interieur afbouwen, daar is nog een hoop werk te doen en dan kan ik verder met de staartvlakken.

Tot zover,

Met vr. groeten,

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: zo 15 apr, 2018 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Wow! Prachtig, nu al. Ik kijk uit naar het vervolg.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: ma 30 apr, 2018 15:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Deel 3

Het gaat allemaal niet zo snel als vroeger, maar de gang zit er gelukkig nog in.

Ik ben intussen verder gegaan met het interieur. Ik heb eerst maar de fabricage van het meubilair ter hand genomen. Helaas is er maar één foto bekend, en dat schijnt dan nog een soort van voorbeeld voor het orgineel te zijn. In ieder geval is er één driezits- bank en twee losse stoelen. Bovendien alle uitgerust met heupgordels.
Ik ben maar van de foto uitgegaan en dit heb ik er van gebrouwen:

photo 444637

Toen dit alles stond te drogen, ben ik begonnen het interieur een kleurtje te geven. Ook hier moest ik maar uitgaan, van wat er in die tijd gebruikelijk was. Er werd veel met hout en leer gewerkt. Een beetje naar eigen inzicht gewerkt en zo werd het dus:

photo 444640
photo 444638
photo 444636

Eindelijk kon ik na deze fase de romp dichtmaken met de rechterhelft van de zijkanten. De volgende stap was het maken van de staartvlakken. Eerst heb ik het vertikale richtingsroer gemaakt uit dun 0,5 mm plaat, hier ook weer aan de binnenkant ingekerfd, op de plek waar de ribben zitten, om zo de stofbekleding na te bootsen. Het richtingsroer heb ik vervolgens aan de romp gelijmd. Hierdoor heb ik gelijk een referentiepunt voor de horizontale staartvlakken. Die zijn nog in produktie, ook hier heb ik weer het dunne plaat gebruikt.
Als dat allemaal aan de romp hangt, kan ik gaan denken om de vleugel te gaan maken.

Nog wat plaatjes:
photo 444641
photo 444639


Tot het volgende verslag maar weer,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: zo 06 mei, 2018 9:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat ziet er mooi uit John. Het interieur ziet er zeer geloofwaardig uit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: zo 06 mei, 2018 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Zoals gebruikelijk: Weer prima werk. :brouw: Ik blijf het volgen. Wat ik aan de interieur foto zo fraai vond zijn de kabeltjes waarmee de fauteuils aan de vloer vast gemaakt zijn.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: zo 06 mei, 2018 15:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Deel 4

De staartvlakken zijn klaar en inmiddels aan de romp gelijmd. Dat geeft gelijk weer een beter beeld, het geheel begint op een aeroplane te lijken.

photo 445036
photo 445039


Nog even over de losse stoelen in de cabine, ik ben inderdaad de kabeltjes niet vergeten. :D

Verder met het hoofdstuk vleugel. Aan de ene kant is het voor mij wel een beetje routine na die vele Fokkers, maar toch iedere keer weer anders. De vleugel bij deze kist heeft toch weer een afwijkende vorm. Het is eigenlijk een verlengde vleugel van de F.II. Dus ook die eigenaardige omgekeerde V-stelling aan de bovenkant.

Eerst een stukje hout opgediept, waarvan de draad niet te grof was en de contouren uitgezaagd.

photo 445037
photo 445038

De volgende stap is de taps aflopende vleugel onder- en bovenzijde schaven.

photo 445040

Dat moet dan allemaal wel netjes gelijk lopen, anders kom je in de problemen met het vleugelprofiel, wat als laatste geschaafd moet worden.

Hier dus het profiel in wording, met noeste handenarbeid...... :lol:

photo 445041

Hoe het eindresultaat is geworden, laat ik wel zien bij het volgende verslag.

Met vr.gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2018 16:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Deel 5.

We zijn weer een stap verder gekomen. En ook een belangrijke, de vleugel is nu eindelijk klaar en kan in de grondverf worden gezet.
Het was weer een uitgebreide klus, al zie je dat er niet aan af. De vleugel heeft een behoorlijk gecompliceerde vormgeving. Middenstuk recht en de zijdes taps toelopend boven en onder, en dan alles gelijk krijgen aan bij de zijden. Zelfs de dunne achterrand heb ik aardig dun en recht gekregen.

Hier het resultaat van alle inspanningen : -)


photo 445917
photo 445920

Even passen op de romp, het middenstuk ligt mooi vlak op de cabine. Zonder noemenswaardige naden en kieren.

photo 445919

Nog een lastige stap te doen, de opening in de vleugel voor het hoofd van de vlieger. Ik was eerst van plan de opening in het hout te frasen, maar dat is toch wel gevaarlijk, het hout gaat gauw splinteren en dan zit je met rafelige randen, die je met veel moeite met putty moet wegwerken. In het echt, is er een dunne plaat gebruikt, ik heb maar hetzelfde idee aangehouden. Eerst gewoon een hap uit de vleugel voorrand gezaagd, netje haaks gevijld en vervolgens dunne plastic plaat tegen de zijwanden gelijmd. Werk gelijk glad af en vormt ook een randje om de dunne plaat met opening hierop vast te lijmen. Dat lukte best aardig, met maar een klein kiertje om bij te werken.

photo 445918
photo 445921

Nog geen grote vorderingen op dit moment, maar het zit nu wel te komen. eerst maar de vleugel verder afwerken, ik volg maar weer mijn vertrouwde methode van gronden, schuren, grijze verflaag ter controle voor oneffenheden en dan de hele vleugel bekleden met zelfklevende aluminium tape om de triplexplaat bekleding na te bootsen.

Tussen de bedrijven door zal ik ook twee rolroeren moeten maken, volgens de tekeningen zijn er blijkbaar twee uitvoeringen geweest. Dat moet ik nog even uitdokteren hoe en wat.

Tot zover dan maar weer.

Met vr.gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: wo 16 mei, 2018 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
wat een onwaarschijnlijk strakke bouw. Echt prachtig. Vooral met dat potje verf, waarvan wij allemaal weten hoe klein die zijn...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker F.III
BerichtGeplaatst: wo 16 mei, 2018 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Knap staaltje knutselen weer wat je laat zien John. Als piloot moet dat ook raar geweest zijn om die motor als co-piloot te hebben. Hoewel het destijds misschien normaler was dan je nu zou denken. Geven de houtnerven nog een realistisch beeld voor je gevoel? Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement