Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 apr, 2018 21:41 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mijn bijdrage aan deze groep is de klassieke militaire uitvoering van de C-47. Ik heb nog niet besloten welke van de twee mogelijkheden ik ga bouwen. Fijn is wel dat ik over beide vliegtuigen beeldmateriaal heb gevonden.
Ik heb deze kit al eens in de jaren 80 gebouwd. Hij was destijds van Esci en ik koos voor Montgommery's persoonlijke Dakota. Ik vond het toen al een heerlijke kit om te bouwen en deze BB deed me in mijn kast duiken om te zien of ik die van Italeri nog had, aangeschaft op de Brouwersdag van 2014.

Foto's van de sprues komen later maar ik zie nu al dat het prachtig gegoten is. ook de decals zijn voortreffelijk.
Sneak preview;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op vr 24 mei, 2019 17:13 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 apr, 2018 4:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Met invasiestrepen blijft het toch een epic vliegtuig. Elk jaar op de Ginkelse Heide, tijdens de herdenking van de luchtlandingen bij Arnhem, is dat toch weer het hoogtepunt.

Afbeelding

Ben ook benieuwd naar de sprues van deze kit. Ik ga zelf de Revell doos van halverwege jaren '80 bouwen en dan zou ook oorspronkelijk van de ESCI mould komen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 apr, 2018 8:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik zie nogal eens verwarring ontstaan over welke uitvoering oorspronkelijk van Esci was en welke Italeri. De Italeri uitvoering is ook terug te vinden in dozen van Airfix en Revell, maar kennelijk de Esci uitvoering ook. Lekker verwarrend allemaal. Ik heb ze een hele tijd terug eens naast elkaar gelegd:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 71&t=20869

Jullie hadden dat topic ook al gevonden zie ik.

Mócht ik nog besluiten ook een 1:72 variant in deze groepsbouw te gooien (ik heb een paar maanden terug net bijna alles verkocht, waaronder een Dakota.. :oops: ) dan kies ik denk ik voor de nieuwe Airfix.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2018 11:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Leuke kit! Ik kijk met genoegen uit naar de resultaten!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2019 22:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Goed. ben ik weer na een maand of 10..... Nu ik een lopend project rond de Messerschmitt Me 163 Komet bijna klaar heb en alle beschikbare varianten daarvan heb gebouwd pak ik nu de draad van deze GB weer op. Marco is inmiddels al met dezelfde kit bezig, nadat ik hem had opgestookt :lol: en bouwt de RAF variant. Ik ga voor de Amerikaan. Om precies te zijn: de Douglas C-47A-65-DL Skytrain, bureaunumber 42-100533, bijgenaamd Honeybum III.

Het toestel maakte deel uit van het 80th Troop Carrier Squadron, 436th Troop Carrier Group en had van maart 1944 tot februari 1945 als basis Membury, Berkshire, UK en nam in die tijd o.a. deel aan de luchtlandingen in Normandië (D-day juni 1944) en Arnhem (Operation Market Garden, september 1944). Van februari tot mei 1945 was het gehuisvest op de Franse vliegbasis Villeroche-Melun.

Vrder wordt over dit toestel vermeld:
"The group earned the Distinguished Unit Citation for its first missions June 6-7, the Normandy Invasion. On subsequent missions the 436th dropped troops and supplies and inserted gliders into Southern France and Holland. In March 1945, the unit was a part of the Allied push across the Rhine and into Germany's heartland. Following the war, the 436th evacuated patients and prisoners of war until it was inactivated in November 1945."
(Bron: https://www.aircorpsart.com/decorative- ... nyl-decal/ )

Dit exemplaar is lang in dienst gebleven en heeft zelfs deelgenomen aan de Berlijnse Luchtbrug van 1948. Alle reden dus om juist deze iconische kist te bouwen.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 feb, 2019 11:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Haha, leuk dat je ook bent begonnen! Vanaf volgende week heb ik weer meer tijd om verder te gaan. Ben heel benieuwd of de romp netjes aansluit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2019 21:49 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
De eerste stappen op het lange pad....

We beginnen met het interieur. Eerst de cockpit. Het ziet er allemaal mooi uit al zijn er wat tegenvallers. Zo is er geen decal met instrumenten voor het dashboard, dus die zelf maar gemaakt. Het is allemaal erg klein op deze schaal. De cockpit is in het echt ook niet zo groot.
Het voertuig links is een oil bowser van de RAF. Die hoort er niet bij maar ik ben tegelijkertijd ook met de RAF bomber re-supply set van Airfix bezig en ook dit ding heeft veel details zoals de pompinstallatie met piepklein metertje.

Afbeelding

De binnenzijde van de romp: van rechts naar links: de cockpit, werkruimte van de boordwerktuigkundige, werkruimte voor navigator (rechts) en radio-operator (links), vrachtruimte in dit geval voor luchtlandingstroepen of parachutisten, toegang en achter de laatste bulkhead bevindt zich een chemisch toilet.

Afbeelding

Na installatie van alle cockpitonderdelen krijg je dit:

Afbeelding

Afbeelding

En tenslotte wat eigen inbreng n.a.v. referentiefoto's: gordels en bijbehorende bevestigingsstangen boven de stoelen:

Afbeelding

De kit doet me erg denken aan de uitstekende Montgommery Dakota Mk. IV van ESCI uit 1984, die ik in die tijd bouwde:
https://www.scalemates.com/kits/esci-90 ... v--1024030

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2019 22:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi Jan, dat deze kit je aan de Montgomery Dakota doet denken is niet gek aangezien dit ook dezelfde mal is :wink:
Maar lekker bezig hoor dat gaat er netjes uitzien..

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2019 23:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor je reactie Carvair. Dan ben ik dus toch niet gek :lol:
Ben nu de banken voor de para's aan het verven.

Heb vanmidag naar Eduard gemaild met de vraag waarom ze geen masking setje voor deze kit hebben.
Ze raden me aan die voor de C-47/AC-47 Gunship van Italeri te gebruiken, nummer CX009. Mar die is natuurlijk nergens te krijgen.... zucht.
En die voor de Esci-kit wsch ook niet.
Dat wordt dus helaas weer zelf maken, vrees ik....
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2019 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 nov, 2015 1:29 am
Berichten: 11
Carvair schreef:
Ze raden me aan die voor de C-47/AC-47 Gunship van Italeri te gebruiken, nummer CX009. Mar die is natuurlijk nergens te krijgen.... zucht.


Even op ebay gekeken:
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R4 ... 5573.m1684

Bset nog wel te krijgen dus

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement