Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2018 23:57 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Hallo allemaal,


De afgelopen tijd heb ik niet heel veel laten zien hier, maar dat betekent echter niet dat ik stil gezeten heb. Op de achtergrond ben ik onder andere bezig geweest met wat kleine projectjes waar ik uiteindelijk hier nog wel eens wat foto's van zal laten zien. Dit project is zoals de titel vermoed echter zeker een bouwverslag waard. Een lange tijd geleden heb ik eens helemaal zelf een klein jeepje gemaakt, ik had daar toen erg veel plezier in. Vanaf het moment dat ik er voor het eerst in geslaagd was om iets te bouwen vanuit het niets heb ik altijd weer een full scracht build willen doen en nu is dat dus zo ver.

''Maar DJ, wat ga je dan maken?'' Nou beste mensen, DJ gaat een poging doen tot het volledig zelf bouwen van een 1/72 Bushmaster pantservoertuig. Van dit voertuig bestaat namelijk geen plastic bouwdoos en op een (minimaal gedetailleerde) resin kit en een 3D geprint model na is er dus helemaal niks. Nou is de 3D print techniek natuurlijk heel interessant, maar helaas is de oppervlakte kwaliteit bij deze techniek voor mij te laag dus zit er niets anders op dan een scratchbouw te doen. :)

''Maar is dat dan niet heel moeilijk, zo'n scratchbouw?'' Wel nee, te makkelijk zelf. Daarom heb ik besloten om mijn bushmaster zodanig te bouwen dat ik er een mal van kan maken. Het idee is om met die mallen vervolgens een veelvoud aan Bushmasters te maken voor mijzelf en wellicht uiteindelijk ook een aantal voor de verkoop. Maar dat laatste is iets van latere zorg, eerst maar eens een master model maken. :)



Voor dit scratchproject heb ik meteen in het begin al een aantal keuzes moeten maken. Ik wil mijn Bushmaster schaalmodel modulair houden. Het is namelijk zo dat defensie tijdens missies de bushmaster uitrust met extra staalplaten boven rond de hul. Het verschil is duidelijk:


Zonder extra pantser:


Afbeelding


Met extra pantser:


Afbeelding


Ik ga mijn master zodanig bouwen dat de zijkanten 'een gietstuk' zijn. Ik zal uiteindelijk dus 2 verschillende zijkanten maken voor de gepantserde en minder gepantserde versies. Ook het dak is verschillend, de ene heeft een ronde affuit, de andere heeft 3 rechthoekige luiken en een CROWS .50 (vanuit het voertuig bestuurd wapensysteem).

Voordat ik verder ga naar het tonen van mijn bouwkunsten eerst nog even een beknopte samenvatting over de BuMa. De Bushmaster werd tijdens de missie in Afghanistan aangeschaft door defensie vanwege het voertuig zijn goede bescherming tegen IED's (geïmproviseerde explosieven). In Afghanistan was (en is) de altijd aanwezige dreiging van IED's een van de grootste problemen. Deze bermbommen zoals ze in het Nederlands worden genoemd variëren sterk qua kracht en werkingsprincipe. Een krachtige IED kan echter met weinig moeite de meestal platte bodems van een voertuig doorboren en ook wanneer er geen gat wordt geslagen in de bodem van een voertuig kan de knal alsnog genoeg zijn om veel schade binnen het voertuig aan te richten. Dit probleem lost de Bushmaster op een simpele, maar effectieve manier op. De bodem van de Bushmaster heeft een V - vorm. Wanneer er een explosief ontploft onder een Bushmaster dan zullen de scherven langs de bodem van het voertuig schampen in plaats van door de bodem van het voertuig. Dit is het simpele principe van afketsen. Een projectiel dat tegen een oppervlak knalt onder een scherpe hoek zal eigenlijk altijd afketsen en vervolgens verder vliegen. Dit principe wordt gebruikt in de hul van de Bushmaster en zorgt voor de Bushmaster zijn goede bestendigheid tegen IED's en mijnen. Een plaatje om te laten zien wat ik bedoel:


Afbeelding



Na een aanslag met een bermbom zijn de zijbepantsering en beide achterwielen weggeslagen, waardoor de V-vorm van de romp zichtbaar wordt. De verwondingen van de bemanning bleven beperkt tot een gehoorbeschadiging van enkele inzittenden. We weten helaas uit ervaring dat de YPR-765 dit niet nadoet.


Afbeelding


Dit filmpje geeft nog wat meer informatie over de Bushmaster:

https://youtu.be/mPvJVb6hCyY

De Bushmaster heeft in Afghanistan levens gered, dit leek mij meer dan genoeg reden om een schaalmodel te maken van dit voertuig.



De Bouw



Ik ben begonnen met het maken van een werktekening. Ik heb een blauwdruk gecombineerd met fotometingen waardoor ik redelijk exact de afmetingen van het voertuig heb bepaald. Alles wat daarna komt is simpelweg een principe van goed kijken, meten, nadenken en dan vervolgens maken.


Ik ben begonnen met de zojuist besproken V-hul:


Afbeelding


Vervolgens heb ik de Kisten gemaakt en ben ik verder gegaan met de motorkap:


Afbeelding

Afbeelding



Zijkant dry fitten:


Afbeelding



Een van de grotere uitdagingen tijdens dit project leek mij het maken van een set wieltjes. Ik had dus ook maar besloten om daar zo snel mogelijk mee te beginnen, eerst de moeilijkste dingen aanpakken leek mij namelijk een goede manier van werken.

Uiteindelijk bleek dit een stuk eenvoudiger te zijn dan gedacht en heb ik 4 wieltjes voor mijn master model. Ik heb met miliput en styreen een master gemaakt. Het goed uitwerken van een bandenprofiel bleek het lastigste te zijn maar dit probleem heb ik deels opgelost met behulp van een stempel.


Afbeelding



En met een likje verf:



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Vervolgens heb ik een mal gemaakt van dit wieltje en inmiddels heb ik dus 4 kopieën van dit wieltje. :) De dry brush techniek die ik heb toegepast op dit wieltje doet echter niet veel goed, het wieltje lijkt daardoor wat rommeliger dan dat het daadwerkelijk is.


Tot de volgende update!





D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op vr 12 feb, 2021 16:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 apr, 2018 7:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een mooie comeback, Mr Vdh. Met welke plannen werk jij? Door die naast de onderdelen te tonen, kunnen we zien of de schaal klopt. Het wieltje ziet er al wel goed uit, maar ik denk dat je best de hele sidewall van de band uit styreen snijdt, met een cirkelsnijder. Dan heb je een perfecte cirkel. Het profiel zou je dan met de stempeltechniek kunnen zetten. Je kan ook een mofel zoeken met gelijkaardige wielen en die modificeren, dat kan ook werk besparen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 apr, 2018 8:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk en een impressionant werk. Ik volg sowieso... en mocht je deze achteraf gieten ben ik wel kandidaat voor een model

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 apr, 2018 15:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooi!

Ruwbouw en wiel zien er goed uit.

Stempeltechniek voor het profiel is een goed idee!

Met welk soort Resin giet je? Het lijkt erg goed uit de mal te komen zonder veel luchtinsluitingen en dat is voor zo'n klein onderdeel best een prestatie.

Mocht je nog eens met wielen aan de gang gaan, ik heb zelf goede ervaringen met het 'draaien' van wielen en velgjes in 1:87 en 1:160 met een simpele accuschroefmachine. Wellicht voor jouw schaal ook toepasbaar. Ik klem dan een ruwweg rond stukje op een asje (of slijpschijfhouder van de Dremel) dan de schroeftol laten draaien en een punt van een scherp mesje ertegen aan houden. Dan kun je hele fijne groefjes maken, maar met wat oefening ook bijvoorbeeld konische vormen etc.
(Maar ik heb op dezefde wijze op grotere schalen ook colablikjes gemaakt uit een stuk sprue.)

Succes met dit leuke model!

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 apr, 2018 19:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 jul, 2017 14:32 pm
Berichten: 158
Woonplaats: Naast het huis van de buren
Quote:
" Van dit voertuig bestaat namelijk geen plastic bouwdoos"

Jawel hoor,Showcase Models Australia verkoopt dit model(bouwpakket) in schaal 1:35


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 apr, 2018 1:45 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
StevenVD schreef:
Een mooie comeback, Mr Vdh. Met welke plannen werk jij? Door die naast de onderdelen te tonen, kunnen we zien of de schaal klopt. Het wieltje ziet er al wel goed uit, maar ik denk dat je best de hele sidewall van de band uit styreen snijdt, met een cirkelsnijder. Dan heb je een perfecte cirkel. Het profiel zou je dan met de stempeltechniek kunnen zetten. Je kan ook een mofel zoeken met gelijkaardige wielen en die modificeren, dat kan ook werk besparen.

Zo een cirkel snijder had inderdaad handig geweest, ik ben nu lang bezig geweest om mijn wieltje mooi recht te krijgen. Ik heb een aantal blueprints op groot formaat geprint. Die blueprints gebruik in combinatie met foto's voor metingen. Ik kan dat dus niet naast elkaar leggen.
Silenoz schreef:
Mooi werk en een impressionant werk. Ik volg sowieso... en mocht je deze achteraf gieten ben ik wel kandidaat voor een model

Dank u, ik zal het onthouden! Ik ben zeker van plan om meerdere kopieën te maken. In eerste instantie voor mijzelf maar afhankelijk van hoelang mijn mallen mee gaan ook voor al de andere belangstellenden. Je staat dan bij deze bovenaan op de lijst. ;)
odorf schreef:
Met welk soort Resin giet je? Het lijkt erg goed uit de mal te komen zonder veel luchtinsluitingen en dat is voor zo'n klein onderdeel best een prestatie.

Ik gebruik de producten van Smooth On, smooth cast 300 om precies te zijn. (linkje) Werkt goed maar hardt eigenlijk net iets te snel uit. Als ik meer ga gieten ga ik overstappen op een giethars met een langere verwerkingstijd maar voor zo'n klein malletje dat ik nu heb waaruit meerdere wielen per voertuig moeten komen is de 300 wel ideaal.
odorf schreef:
Mocht je nog eens met wielen aan de gang gaan, ik heb zelf goede ervaringen met het 'draaien' van wielen en velgjes in 1:87 en 1:160 met een simpele accuschroefmachine. Wellicht voor jouw schaal ook toepasbaar. Ik klem dan een ruwweg rond stukje op een asje (of slijpschijfhouder van de Dremel) dan de schroeftol laten draaien en een punt van een scherp mesje ertegen aan houden. Dan kun je hele fijne groefjes maken, maar met wat oefening ook bijvoorbeeld konische vormen etc.
(Maar ik heb op dezefde wijze op grotere schalen ook colablikjes gemaakt uit een stuk sprue.)

Ja ik heb deze techniek een tijd geleden al eens gebruikt, toen echter voor andere vormen. Het probleem is alleen het profiel, dat kan niet met een draaibank.
LanciaDelta schreef:
Quote:
" Van dit voertuig bestaat namelijk geen plastic bouwdoos"

Jawel hoor,Showcase Models Australia verkoopt dit model(bouwpakket) in schaal 1:35

Klopt, fout van mijn kant. Ik had er bij moeten zetten dat ik bedoel; 'geen model in 1/72'. Ik bouw de laatste tijd namelijk niets anders meer dan 1/72. :) Ik wil in die schaal een mooie collectie maken.




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 apr, 2018 8:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Niet zo dadelijk mijn ding maar toch interessant genoeg om volgen wat ik dus ook ga doen! :)
Ik zie al een hele goeie start, zoiets werkt wel inspirerend.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 mei, 2018 21:53 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Walesha, andere mensen zien scratchbouwen werkt bij mij ook erg inspirerend. De eerste keer dat ik een model zelf heb gemaakt was echt omdat ik het anderen had zien doen en het zelf ook eens wilde proberen. Geen idee of je ervaring hebt met scratchbuilds maar het is zeker het proberen waard.


Update nr.2


De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het bouwen van de hul. Eerst heb ik de basis afgerond en op het moment ben ik bezig met de details. De foto's spreken voor zich gok ik. De wielen, de zij wand en het dak zitten nog los. Het dak is overigens op het moment ook wat krom, dat buig ik later nog weer bij.

Afbeelding

Afbeelding



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2018 10:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Schitterend werk wat je laat zien. Het is dat je hebt vermeld dat het 1/72 is, aan de foto's is het niet te zien. Je zou zweren dat het een grotere schaal is.

Ik bouw zelf scratch militarie vrachtwagens in 1/24, in 1/72 is het helemaal lastig en dat is aan je bouw niet te zien. Het lijkt gewoon op een kit.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 mei, 2018 21:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Bedankt Rolf, ik ben bekend met jouw bouwwerken inderdaad! Ik zal al alleen moeten toegeven dat ik over het algemeen vooral naar de militaire sector van het forum ga, daarin zou ik mezelf eigenlijk moeten veranderen! :)



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement